Keolis i domstol efter att ha sparkat bussförare

LO-TCO rättsskydd stämmer transportföretaget Keolis inför Arbetsdomstolen i ett av de två fall där bussförare i somras sades upp från sina tjänster sedan de drabbats av kroniska sjukdomar, vilket medfört att de inte längre kan köra buss. Företaget menar att de inte lyckas hitta några omplaceringstjänster. Ursprungligen stämdes Keolis för båda uppsägningarna, men i går drog LO-TCO rättsskydd tillbaka den ena av stämningarna.

Inrikes
Keolis dras inför rätta efter att ha sparkat två bussförare. Facket hävdar att arbetsköparen inte gjort tillräckligt för de båda förarna som drabbats av sjukdom.
Foto: Jessica Gow/TT

Det var i somras som arbetsköparen Keolis sade upp två bussförare med sammanlagt 60 års arbetslivserfarenhet från yrket. Anledningen? En whiplashskada och sömnapné, vilket i det senare fallet lett till indraget D-körkort.

Men trots att sjukdomarna endast påverkat själva förardelen av yrket lyckades företaget inte hitta några lämpliga omplaceringar. Förarnas fackförbund Kommunal lämnade över ärendet till LO-TCO Rättsskydd som nu bestämt sig för att stämma företaget inför Arbetsdomstolen, AD, för ogiltig uppsägning i det ena fallet. Det skriver tidningen Arbetet.

– Det här är tyvärr ett stort problem efter det att Keolis det senaste året slimmat organisationen och genomfört nya tjänstebefattningar, säger Anders Fredmark, Kommunals förhandlingsansvarige gentemot Keolis, till Arbetaren.

Anders Fredmark förklarar att den senaste organisationsändringen på företaget gjort att exempelvis Keolis trafikvärdar nu också ska kunna hoppa in för att köra buss. Tidigare kunde förare som slitits ut omplaceras till en tjänst för att informera resenärer på perronger och i vänthallar. En möjlighet som nu, enligt företaget, alltså inte längre finns.

Många förare har problem med diskbråck och korsryggen och behöver därför omplacering för en tid.
Anders Fredmark, Kommunals förhandlare och bussförare på Keolis

LO-TCO rättsskydd skriver i sin stämningsansökan att företaget inte uppfyllt de krav som ställs på en arbetsköpare att anpassa arbetet, rehabilitera och omplacera den som blivit sjuk eller skadad och kräver nu 150 000 kronor i skadestånd till den bussförare som har en whiplashskada.

Kommunal menar att det trots omorganisationen borde gå att hitta lämpliga arbetsuppgifter för förare som inte längre kan köra bolagets bussar.

– Det är ju ett slitsamt och väldigt ergonomiskt utsatt jobb. Många förare har problem med diskbråck och korsryggen och behöver därför omplacering för en tid. Så för de här personerna är den nya slimmade organisationen naturligtvis ett stort problem, säger Anders Fredmark, som förutom Kommunals förhandlare även är bussförare på Keolis.

När Arbetsdomstolen kommer att ta upp ärendet är ännu inte fastslaget.