Opinion

Följ oss vidare

"Arbetaren är ett ställe där det varit väldigt lätt att vara sig själv, att tala – och skriva – fritt. Bortom såväl marknadslogik som kvävande korrekthet, för att inte tala om marknadstänkande förklätt till korrekthet", skriver Arbetarens avgående chefredaktör Daniel Wiklander. Foto: Snezana Vucetic Bohm

Det är höst år 2015, och tidningen Arbetaren har kommit ut i över 93 år. Under den tiden har 15 personer för kortare eller längre tid innehaft chefredaktörsposten. Jag tillträdde i februari 2011, och min tid vid rodret har nu nått slutet. Dystra besked från olika hörn av tidningsbranschen har duggat tätt denna höst. Högertidskriften […]

Det är höst år 2015, och tidningen Arbetaren har kommit ut i över 93 år. Under den tiden har 15 personer för kortare eller längre tid innehaft chefredaktörsposten. Jag tillträdde i februari 2011, och min tid vid rodret har nu nått slutet.

Dystra besked från olika hörn av tidningsbranschen har duggat tätt denna höst. Högertidskriften Neo lägger ned sedan Fritt näringsliv klippt finansieringen. Nöjesguiden halverar sin utgivning. Fria Tidningar lägger ned tre titlar.

Medieföretaget Stampen, som först centraliserat all redigering, lägger nu ned denna central och skär därmed bort 14 tjänster.

Regeringens höstbudget lämnar det alltmer urholkade presstödet för veckotidningar som Arbetaren oförändrat ännu ett år.

Nu är pressens kris något ständigt pågående, åtminstone sedan 1950-talet. Det som händer i dag är att den tilltar. Att vissa tidningar går bättre än andra innebär för det mesta bara att de minskar i långsammare takt.

Att arbeta med en liten, presstödsberoende tidning under de här förhållandena är att arbeta i motvind. Samtidigt är det en utmaning. På Arbetaren har vi bestämt oss för att hitta en väg ut ur den återvändsgränd som utformningen av presstödet och situationen på marknaden innebär.

Man skulle kunna säga att det handlar om att vi bestämt oss för att både ha kakan och äta den.

Den överlägset största källan till nyheter i dag är webben. En veckotidning kommer alltid att ligga efter i nyhetsflödet – till och med en dagstidning gör det i och med tiden det tar från att sidorna skickas till tryckeriet tills den färdiga tidningen delas ut.

Vår målsättning är att erbjuda färskt innehåll på arbetaren.se två dagar i veckan. Samtidigt har vi inga planer på att lägga ned papperstidningen – kris i branschen eller inte.

I stället kommer vi att satsa på att göra en tjockare, snyggare Arbetaren som kommer en gång i månaden så att det finns tid att läsa reportage och fördjupningar. Den nya, tjocka utgåvan av Arbetaren får alla som prenumererar på arbetaren.se på köpet.

Ja, vi ber er läsare betala för innehåll på webben, för det är bara så vi kan överleva. Alternativet är ingen Arbetaren alls, varken på papper eller på webben, så valet bör vara enkelt.

Mitt mål i livet har alltid varit att både ha kakan och äta den, och äntligen har jag hittat ett sätt. Åtminstone beträffande den här snart hundraåriga tidningen som jag lagt ned min själ i drygt fyra år.

Tack för den här tiden! Och följ med nye chefredaktören Toivo Jokkala och oss andra på redaktionen när vi nu tar Arbetaren vidare.

Publicerad Uppdaterad

Prenumerera på Arbetarens nyhetsbrev

Box 6507
113 83 Stockholm
Tel: 08-522 456 70 (redaktionen)
[email protected]

Tidningen Arbetaren behandlar dina personuppgifter i enlighet med allmänna dataskyddsförordningen, (EU) 2016/679. Du hittar vår dataskyddspolicy här.

Prenumerationsärenden
Tel: 08-522 456 80
(måndagar kl 10-13)
[email protected]

Organisationsnummer: 556542-8413
Swishnummer för gåvor: 1234 809 984