Brevväxling från fängelset

Här har du, kära läsare, ett unikt tillfälle att ta del av de diskussioner som föregår publiceringen av Arbetarens kultursidor varje vecka. Fredrik Edin, Rebecka Kärde och Daniel Lindvall pratar om hopp, motstånd och stadsgerillor.

Fredrik Edin: Jag började den här resan med att citera Brecht. ”Konst är inte en spegel som man håller upp mot verkligheten, utan en hammare med vilken man formar den.” Men vad fan hände sen egentligen? Det känns snarare som om det är verkligheten som hållit i den där hammaren och bankat för allt den är värd. 

Daniel Lindvall: Jag önskar verkligen att jag inte kände igen den känslan. Den som i dag är medelålders eller yngre har aldrig – ur ett klasspolitiskt vänsterperspektiv – upplevt något annat än förluster och besvikelser. Vi befinner oss nu i en situation där klimatet – den mänskliga civilisationens själva livsbetingelser – kräver en så gott som omedelbar revolution av vårt ekonomiska system. Samtidigt blir kapitalismen allt mer krisbenägen. Men ”affärerna frodas bland ruinerna”, som Rosa Luxemburg konstaterade redan under första världskriget och Naomi Klein visade tydligt i Chockdoktrinen. Oavsett kris eller boom så blir de rika rikare och de fattiga relativt fattigare. Kapitalismens kris är inte kapitalisternas kris, utan enbart arbetarklassens. Ändå tycks möjligheten till en radikal förändring inte ha varit länge bort på något hundratal år.” På hemmaplan härskar arbetslinjens och förnedringens politik ohotat oavsett vilken färg regeringen låtsas ha. I dagarna kunde vi läsa att det slogs nytt rekord vad gäller antal deltagare i Fas 3. Men okej, brukar jag tänka, det är väl vår förbannade plikt att upprätthålla ”viljans optimism” gentemot ”förnuftets pessimism” (som Antonio Gramsci gjorde i fascisternas fängelse)? Och där tror jag konsten – och kanske vi kulturskribenter också – har en uppgift: att försöka hitta eller väcka hoppet. Om vi ska kunna forma, och inte bara spegla, verkligheten är det nog där vi måste börja. Sven Lindqvist inleder och avslutar sin bok om kolonialismen, Utrota varenda jävel, med att konstatera att det ”(inte är) kunskap vi saknar. Vad som fattas oss är modet att inse vad vi vet och dra slutsatserna.” I dag överlever inte kapitalismen för att folk i gemen saknar kunskap om hur katastrofalt systemet är, utan för att vi saknar hoppet att kunna förändra. Vad som fattas oss är inte kunskap, utan hopp. Samtidigt ägnar sig den vänsterpolitiska konsten oftast åt att skildra hur överjävligt allting är och vi sysslar med ideologikritik, vilket är jätteviktigt, men på egen hand lätt utmynnar i en rent kritisk, negativ, ibland rentav cynisk hållning.

Fredrik: Vänstern är inte bara cynisk och gnäller. De gnälls dessutom om fel saker. Att borgare är dumma. Att rasister är rasister. Att sossar är sossar. Att allt som har med parlamentarism att göra är skit. Här, i Grekland, i Spanien. Alldeles oavsett om det leder till konkreta förbättringar för stora delar av arbetarklassen. Det gnälls givetvis också på alla som når ut utanför vänsterbubblan. Hur mycket skit har exempelvis inte Russell Brand fått? Okej, han är en tönt. Men han säger vettiga saker till folk som vanligen inte tar del av politik överhuvudtaget. Ganska mycket folk också. Intervjun med Jeremy Paxman har setts av 11 miljoner människor på Youtube. Jag skulle jubla av glädje om 20 personer läser den här artikeln. 

Rebecka Kärde: Är inte just det där ett ganska vanligt förekommande fenomen inom vänstern de senaste, ja, 150 åren? Jag tänker på kritiken mot Russell Brand, eller som du Fredrik skrev om häromveckan, mot sajter som Nöjesguiden och Edit. Man tycker att det är poserande, populistiskt, förenklat. Och det är det säkert också, men jag vet inte – det finns en renhetssträvan i det där som gör mig beklämd. Socialismen handlar ju i någon mån om att hitta en minsta gemensam nämnare och organisera sig kring den. Det går inte utan åtskilliga kompromisser. Samtidigt undrar jag var skiljelinjen går mellan gnäll och en så kallad ”livaktig idédebatt” – finns det inte något positivt i att folk bryr sig tillräckligt om vänsterns väl och ve för att sura? Kan det inte komma att utvecklas till en diskussion om något mer fruktbart: framtoning, retorik, strategi?

Fredrik: Definitivt. Och det för oss in på nästa problem. Även om vi har bra strategier för att nå ut till människor spelar det ju ingen roll om vi inte har något att nå ut med. Här saknar jag framförallt kritik av kapitalismen, det vill säga kritik av arbete, kritik av ägande och kritik av ideologi. Förlåt, jag tar tillbaka det där. Det inte bara saknas. Så fort någon kritiserar arbete dyker det genast upp en mini-Stalin, av vilka det verkar finnas påfallande många inom frihetliga kretsar, och börjar snacka om att göra rätt för sig. Om att så länge det inte kallas löne­arbete är det helt okej att tvinga folk till fabrikerna. Men jag vill inte ta över några jävla produktionsmedel. Jag vill bränna ned fabriken och sticka därifrån. Arbete i ett kapitalistiskt samhälle är utformat efter kapitalets behov. För att de som äger produktionen ska kunna tillskansa sig så mycket som möjligt av det arbetarna producerar. Det badvattnet går inte att kasta bort. Den som är tvungen att gå till jobbet skiter i om det är partiet, fackföreningen eller Bert Karlsson som cashar in i slutändan. Jag är övertygad om att de flesta människor är emot kapitalismen. De vet bara inte om det ännu. Det är här våra strategier kommer in i bilden. Det handlar delvis om att lyfta arbetskritik som en viktig feministisk fråga, vilket exempelvis Silvia Federici och Kathi Weeks insett. Kvinnor har ju ofta både sitt ordinarie jobb i produktionen och sedan en massa oavlönat hemarbete där hon också sköter om mannen som bara är intresserad av rättigheter förknippade med sin arbetsplats.

Daniel: Vänstern lider och har alltid (om än i olika hög utsträckning beroende på konjunkturerna i klasskampen) lidit av BK-syndromet – Borgerlig Korrekthet. Det gäller både brett och inom kultursfären. Icke-socialister snackar ju ofta om att kulturarbetare och journalister är så himla vänster, men även de som faktiskt är det bär oftast på ett ok av borgerligt ”sunt förnuft”. Hit hör exempelvis hyllningen av arbetet för dess egen skull. Men också en massa föreställningar kring vad som är bra konst eller bra kulturjournalistik. Den måste vara ”balanserad”, ”opartisk”, ”objektiv”, ”komplex”.  Den får inte vara ”politisk”, ”didaktisk”, ”förenklad”, ”populistisk”, ”naiv” osv. Den måste vara individualistisk och får inte hylla kollektivet och massorganiseringen. Den måste närmast fetischera tanken på den oöverbryggliga motsättningen mellan individ och kollektiv. Visst får man kritisera den kapitalistiska ordningen, men bara förutsatt att man, åtminstone implicit, landar i slutsatsen att den är oföränderlig eftersom verkligheten är så komplex att vi aldrig kan genomföra radikala, demokratiska förändringar. Vi lever i den bästa av alla möjliga världar, hur hemsk den än är. Hit hör också en mörk människosyn. Lathet och själviskhet, homo economicus, definierar oss. Den Stora Sanningen om den mänskliga naturen lokaliseras till Auschwitz. Problemet är att vi aldrig lyckats skapa en stark nog alternativ kultursfär – en verklig mothegemonisk kultur med egna resurser, även ekonomiskt – och därför förblir vi rädda från att bli utkastade från den existerande borgerliga kultursfären. Vi kan inte frigöra oss från behovet av att bli ”tagna på allvar” av DN Kultur.

Rebecka: Jag vill komplicera det där. Jag tror inte att problemet är att folk som arbetar inom den kulturella offentligheten – på universiteten, kultursidorna, förlagen etc. – inte har tillräckligt radikala värderingar (även om man kan anklaga dem för mycket annat, typ en påfallande social homogenitet). Tvärtom tycker jag mig både se att ”politisk” kultur fått ett rejält uppsving de senaste åren och att de stora institutionerna är relativt flexibla i vad de publicerar. Det är inga problem för Kajsa Ekis Ekman att skriva i DN eller för Bonniers att ge ut Athena Farrokhzad, tvärtom. Men det pekar ju på just det som Daniel säger: att det inte finns någon mothegemoni. Institutionerna hotas inte av att inlemma radikala röster när det knappt är ett alternativ för dessa att bara utnyttja alternativa kanaler. Vänstermedia betalar dåligt, når ut till för få och är i allmänhet undermålig. Problemen hänger givetvis samman, men om vi ska börja någonstans, och det måste vi ju, tror jag det är läge att vara självkritisk. Om ingen jag känner inklusive jag själv hellre läser vänsterpress än Svenska Dagbladet, vad kan det bero på? Och vad kan vi göra åt det? Jag vet ärligt talat inte. Det ligger nära till hands att raljera över att vi måste sluta skriva om typ Mikael Wiehe och annan sugig vänsterkultur, men å andra sidan skulle jag tro att välvilliga gamla proggare utgör en ganska stor del av prenumerantskaran och kan vara kritiska att stöta sig med. I sådana fall behövs en strategi för att locka en helt ny publik. Kanske är det framför allt en sådan vi saknar. Det, och – så klart – pengar. 

Fredrik: En stor del i problemet är att arbetarrörelsen gett upp alla ambitioner på att ha egna röster. Det finns ju knappt ens sossetidningar längre. De vänsterinitiativ som finns riktar sig till folk som redan håller med och handlar om saker samma folk redan vet. Här är vi knappast något undantag. Det har till stor del ekonomiska orsaker. Saknas pengar blir vi hänvisade till att tycka saker i stället för att ta reda på saker. Krönikor är ju exempelvis väldigt mycket billigare att producera än ett grävande reportage eller till och med en text där någon haft råd att lägga några timmar på att ta reda på fakta. Saknas sedan också ambitionen att nå ut, utmana och våga bli utmanad kommer krönikorna dessutom att sparka in öppna dörrar. Väldigt öppna dörrar. Sedan spelar det ingen roll att det finns en jättestor byline där någon står med armarna i kors och försöker se indignerad ut. Kompisskaran kommer att nicka belåtet och skriva ”läs den här viktiga texten av bästa X” på Facebook. Ingen annan kommer att bry sig. Fan, jag tror det var så här Ulrike Meinhof kände när hon beslöt sig för att fimpa media­karriären och gå med i en stadsgerilla. Men om jag ska vara lite allvarlig angående det Rebecka säger om gammal och ny publik får jag ibland frågan om jag vad våra läsare vill ha. Jag brukar svara att jag skiter i det. Däremot är jag väldigt nyfiken på vad de som inte läser idag oss vill läsa om.

Daniel: Visst är det sant att det ges ett visst utrymme till en Ekis Ekman eller Farrokhzad, men de är ändå undantagen/minoriteten i den stora, borgerliga media-helheten. Det förblir ofantligt mycket lättare att få utrymme (och, inte minst, anständigt betalt) för den som inte ifrågasätter den Borgerliga Korrektheten. Och ungefär samma sak gäller i andra områden av den kulturella offentligheten, exempelvis universitetsvärlden.  Sedan, förlåt Rebecka, men jag reagerar lite över frasen ”Mikael Wiehe och annan sugig vänsterkultur”, även om du i och för sig använder den medvetet raljerande. Med risk för att låta precis så gammal och otrendig som jag sannolikt är så tycker jag att både Wiehe och Afzelius exempelvis har gjort en del riktigt bra låtar. Men, och det är det viktiga, jag undrar om vi ska vara smakdomare på det sättet som den frasen ändå antyder? Jag tror det är just precis fel väg att gå. Vi behöver inte definiera ut, vi behöver inkludera och bygga broar. För övrigt är avsaknaden av europeiska och amerikanska stadsgerillor nu för tiden en av de stora gåtorna för mig. Det slår mig överhuvud­taget som ytterst märkligt att det finns så lite terrorism i västvärlden i dag.                             

Fredrik: Athena Farrokhzad i all ära men vi får inte glömma bort att kultur-, ledarsidor och vänstermedia är oerhört marginella företeelser. Åtminstone som kultursidorna ser ut på de flesta större tidningar. För att nå ut brett måste vi beröra människors vardag på ett helt annat sätt. En av de få jag kan komma på som verkligen gör detta är Aftonbladets sportkrönikör Erik Niva. Här tror jag popkulturen är en väg in. Är det något jag är stolt över och som jag tyckt fungerat bra på våra egna kultursidor är att vi ofta valt att skriva om exempelvis Hollywoodfilmer i stället för smalare kultur med vänsterstämpel. Men sedan tror jag också att vi måste vara mer strategiska och verkligen välja ut frågor som vi vill ha upp på agendan för att sedan satsa allt på dem med grävande reportage, faktaframställningar, ideologi­ktritik och varför inte lite tyckande mot slutet också. Om vi ska slippa bilda den där stadsgerillan måste vi försöka övertyga människor om att våra idéer faktiskt är bättre. Borde vara uppenbart, men tyvärr verkar det bara vara fascister som läser Gramsci nuförtiden.

Rebecka: Självklart är kultursidorna ett speciellt forum. I synnerhet tycks mig avståndet mellan dem och andra politiska arenor, särskilt den parlamentariska, gigantiskt. Men för att komma med en klassisk invändning – är detta verkligen entydigt negativt? Finns det inte en poäng i att vara smal, kritisk, krävande? Jag tycker att Erik Niva är en strålande skribent, men vi ska inte glömma att han skriver om fotboll, ett ämne med avsevärt större potentiell publik än typ poesi. Här vill jag litegrann försvara det här med att vara ”smakdomare” som Daniel är inne på. Smak är ointressant, absolut; men (konstnärlig) kvalitet är det inte. Tvärtom skulle jag säga att förmågan att känna igen det senare är ett minimikrav för oss som håller på med kritik. Med det menas förstås inte att alla ska vara överens eller att det går att hitta något slags objektiv sanning om exempelvis Mikael Wiehes förtjänster. Men jag tycker att kvalitet är en viktig parameter att försvara och resonera kring, inte minst i och med att vi vet vad som händer om vi överlåter frågan åt marknaden. Det är ju inte bara av hävd som kultur ses som en vänsterfråga; det är för att vi är de enda som intresserar oss för värden som inte är monetära. Sedan ska det så klart påpekas att kulturkritik är något annat än nyhetsjournalistik, som i sin tur är något annat än bred politisk organisering, och så vidare. Stadsgerillan behöver kanske inte ägna sig åt estetiska diskussioner dagarna i ända. Men ja – var är den? Och var är ekoterroristerna? Den frånvaron förbluffar mig!

Daniel: Självklart måste vi försvara kultur som inte är ”marknadsmässig” och kulturella värden som inte är monetära. Men samtidigt får vi inte fastna i ett falskt val mellan marknadspopulism, å ena sidan, och ett försvar av en estetisk kanon som bestäms av en intellektuell elit (”smakdomarna”), å den andra – vilket är något som vänstern ofta gjort historiskt och fortfarande gör idag. Det är två sidor av samma mynt. Bådadera är naturliga frukter av klassamhället och i grunden lika elitistiska. Båda synsätten står för en extremt hierarkisk kulturproduktion, med en liten grupp producenter och en stor grupp konsumenter. Vi har sett under 1900-talet hur vänstern ofta svängt mellan attacker på den kommersiella populärkulturen utifrån finkulturella estetiska värden och attacker på finkulturen utifrån en populärkulturell populism. Det är naturligt. Om man ska försvara exempelvis mer skattepengar till icke-marknadsmässig kultur så är ju det lättaste och mest accepterade sättet att luta sig på en i grund och botten konservativ kultursyn.Jag tror att vi måste våga formulera helt andra värden, den typ av värden som allmänt förlöjligas på kultursidorna, utifrån deltagande och demokrati (vilket naturligtvis är en synonym till socialism) och upplysningspotential. I slutänden är kvalitetskultur den kultur som bidrar till att föra mänskligheten framåt på något sätt – vilket förstås kan ske på extremt krokiga och indirekta vägar, men ändå. Ja, var finns ekoterroristerna? Likt alla andra ”vänsterterrorister” finns de numera endast på film där de – likt ekoterroristerna i Night Moves – framställs som obalanserade halvpsykopater och används för att varna för det som faktiskt är ännu farligare än den pågående ekologiska kollapsen och business as usual, nämligen politisk radikalism.

Fredrik: Klart vi ska få vara smala, svåra och hålla på med krävande kultur också. Jag är personligen mycket glad för att det finns människor som sysslar med mycket avancerad filosofi, delvis för att jag vearken har kunskap eller vilja att göra det själv. Men vi måste också kombinera detta med bredare berättelser som fler kan samlas kring. Arbetsplatserna förlorar ju – verkligen på både gott och ont – sin centrala betydelse. Fler och fler står utanför arbetsmarknaden. Fler och fler kommer aldrig ens in. De som gör det byter jobb ofta eller har flera arbetsplatser samtidigt. Eller ett jobb utan fysiskarbetsplats. När jag var 30 hade jag haft fler jobb än både mina föräldrar under hela deras liv. Så vi får i allt större utsträckning samlas kring våra bostadsområden, våra resvägar genom staden, på nätet, kring kultur och varför inte kring företeelser som sport? Tycker detta märks på nyare sociala rörelser och partier. Tyvärr är allt för många kvar i fordismen, hos fabriksarbetaren och i hans fabrik och ser detta som den enda meningsfulla utgångspunkten för politisk kamp. 

Rebecka: Daniel – jag håller helt med om att den hierarkiska, reaktionära kultursyn du pekar på är både förlegad och motbjudande. Men jag tror det krävs en åtskillnad mellan två olika begreppspar här, å ena sidan fint/fult, å den andra bra/dåligt. Som du säger är det första paret inget annat än klassförakt maskerat som estetiskt omdöme. ”Finkultur” är ju inte per definition bättre eller mer intressant än ”fulkultur”; det finns mycket dålig konst, många bra tecknade serier och så vidare. Just detta bra/dåligt (sant/falskt?) tycker jag emellertid är livsviktigt att bejaka. Att försöka utröna vad det består i, och i möjligaste mån undvika att hemfalla åt stelnade eller instrumentella optiker. Det är där kritiken kommer in i bilden. Angående arbetsplatsen betydelse är jag enig med dig, Fredrik: de historiska betingelser som gjorde arbetsplatsorganiseringen så viktig står i begrepp att förändras, eller har redan gjort det. Jag har till exempel aldrig träffat någon av mina kollegor på det bemanningsföretag där jag jobbar ibland, vi är alltid uthyrda till olika arbetsplatser och har ingen möjlighet att kontakta varandra. Samtidigt kan jag förstå vänsterns motvilja mot att organisera sig kring andra kärnfrågor än arbete. Det gäller ju att hitta något som behåller den marxistiska sprängkraften, som kan förena många och inte bara blir en samling kring rätt så godtyckliga attribut. Fi till exempel har ju en extremt smal rekryteringsbas. Då har de ändå siktat in sig på feminism, vilket borde vara en angelägenhet för de flesta. Vad skulle denna kärnfråga kunna vara, om inte arbete? Och om det ändå måste vara arbete – hur? Själv tänker jag nog att EU:s vedervärdiga migrationspolitik borde vara en ännu större stridsfråga.

Daniel: Rebecka, jag håller helt med om distinktionen mellan fint/fult och bra/dåligt. Paret sant/falskt är väl inte identiskt med bra/dåligt, men det är definitivt en aspekt. Andra aspekter kan handla om de effekter både produktionsprocessen och receptionsprocessen har. Samma konstverk, film, bok etc kan ju fungera radikalt olika i olika kontexter och blir då, kanske inte sämre eller bättre i sig, men det/n ger upphov till ”aktualiseringar” av olika värde.    

Fredrik: Rebecka – självklart ska det handla om arbete. Arbetet har ju inte förlorat sin centrala betydelse, tvärtom. Men det organiseras annorlunda vilket vi måste ta hänsyn till. När det gäller sprängkraften är jag inne på samma sak som Žižek och många andra påpekar. Det är inte nödvändigtvis när folk har det dåligt som de gör uppror utan snarare när de blir besvikna. När deras förväntningar kommer på skam. Om människor förväntar sig vissa saker av livet, men förnekas dessa, är chansen större att de försöker förändra samhället. Oavsett om det handlar om arabiska våren, konsumtionskravaller i Storbritannien eller sociala protester i USA . Eller om människor på en industriort där det alltid funnits arbete och där de som flyttat därifrån gjort det av fri vilja och inte för att de varit tvungna. Eller den tidigare trygga medelklassen som kunnat gå direkt från universiteten till relativt trygga jobb och höga löner. Tyvärr är inte vänstern jättebra på att locka andra än medelklassen. Och knappt det. Har vi riktigt stor otur måste massor av människor som tidigare haft det hyfsat bra få det betydligt sämre innan det händer något.

Rebecka: Jo, absolut, att arbete är själva kärnan i vår rörelse är jag helt med på. Jag tänkte mer på om det finns något alternativ eller komplement till arbetsplatsen som nod: en paroll, en fråga, en fysisk plats… Men nu är jag ute och svävar. Håller hur som helst med om att besvikelse är en oerhört potent politisk kraft. Dess moder är ju dock hoppet, och då är vi tillbaka till det som Daniel pratade om i början – har folk verkligen hopp? En skrämmande tanke är ju att den sänkning av levnadsstandarden som vi kan vänta oss kommer leda till apati (eller barbari) snarare än till konstruktiv vrede. Ytterligare en försvårande omständighet i sammanhanget är att klimatet för utopier är så pass eländigt – ingen tror väl att vi kommer ta oss oskadda ur exempelvis klimatförändringarna. Det är givetvis rätt besvärligt för vänstern att tvingas konstatera att man måste slåss ”för uselt mot sämre”, som Karl Vennberg skrev, snarare än för kommunismen i traditionell mening. Fan vad jag är neggig nu! Med det sagt: det ligger kanske något i filosofen Alberto Toscanos påstående att det i dag är reformer, inte revolution, som är utopiskt. Vad de två begreppen nu innehåller.

Daniel: Bostadsområdet är väl ett naturligt komplement till arbetsplatsen som organisations-nod? Särskilt med den ökande segregeringen, för medan arbetarklassen splittras allt mer på arbetsplatsen så föses vi ju ihop allt mer i fråga om boende, samtidigt som det uppstår allt fler tydliga klasskonflikter kring boende med den anti-sociala bostadspolitik vi nu haft i flera decennier. Man kan ju tänka på grupper som Pantrarna och Megafonen eller de nätverk som uppstått kring tunnelbanelinjer i Stockholm. I övrigt håller jag helt med Toscano. Det är för sent i kapitalismens historia för reformer. Både vad gäller klimatet och ekonomin. Reformer kan bara (om ens) åstadkomma ”uselt” istället för ”sämre” och det är inte bara otillräckligt utan en hopplös grundinriktning att bygga motstånd utifrån. Och i vilket fall har väl framgångsrik reformpolitik alltid vilat på en revolutionär grund, så att säga? Den avgörande skillnaden på en reformistisk och en revolutionär hållning är för mig en fråga om legalism. Reformister väntar på att parlamentet ska stifta lagen som ger dem rätt att ta över bageriet. Revolutionärer tar över bageriet först och stiftar sedan lagen som ger dem juridiskt rätt. Hotet om en revolutionär utveckling har varit grundläggande för att motivera tillräckligt stora delar av klassfienden att acceptera reformer i utbyte mot att vi inte på allvar går så långt som att ta över produktionsmedlen annat än i de undantagsfall när det faktiskt gynnat kapitalet i sin helhet. Och reformismen – även när den är som mest radikal oxh långsiktigt vill förändra samhällets grunder – får ofrånkomligen en konservativ bieffekt i att den samtidigt hela tiden bekräftar systemets legitimitet. För övrigt tror jag inte att det går att bygga massrörelser utan utopiska, ”revolutionära”, visioner (utopiska i ordets positiva betydelse – målbilder att sträva efter, gemensamma drömmar som lyfter oss över den vulgärindividualistiska kortsiktigheten). Det är utopier som ger hopp. Men om vi är överens om hoppets betydelse, var hittar vi det? Är det inte vår största plikt, att spåra hoppet? Jag börjar med att skruva lite på det jag sa inledningsvis. Att kapitalismen i dag inte överlever för att folk tror den är bra, utan för att de saknar hopp om något bättre, gör systemet extremt känsligt eftersom den minsta lilla gnista hopp snabbt kan få fotfäste och bli till en eld som bränner ned den dominanta ideologins stråhus mycket snabbare än vi kanske ofta tänker oss är möjligt. 

Rebecka: Jag tänker mycket på stråhuset som metafor för kapitalismen eller för den rådande ideologin. Det är förstås petigt av mig, men jag tror att vi är fel ute om vi föreställer oss denna ideologi (och andra ideologier med, för den delen) som en kropp snarare än som – ja vadå? En gas kanske. Något osynligt, decentraliserat, som visserligen har ett antal symboliska boplatser (typ Wall Street) men som också sipprar in överallt. Det pekar också mot frågan om reform vs. revolution. Där är jag personligen kluven. Å ena sidan håller jag helt med dig Daniel om att reformism som ism är en produkt av ett specifikt samhälle med en lika specifik (fram-)tidsuppfattning, syn på historien och så vidare. Är inte tanken på ett system som medvetet avskaffar sig självt kopplad till en utvecklingsoptimism som vi, som sagt, inte har längre? Å andra sidan tänker jag att själva dikotomin reform/revolution är rätt oanvändbar. Genom reformer kan man ju kratta manegen för en revolution, och som du säger Daniel finns det något revolutionärt i alla effektiva reformer. Jag tror också att utvecklingen i den myllrande heterogena klump vi kallar samhället, oavsett om det är på en lokal eller global nivå, är alldeles för komplex och överdeterminerad för att kunna sägas vara renodlat det ena eller det andra. En självklarhet givetvis, men en självklarhet värd att ta konsekvenserna av. Det jag gillar med Toscanocitatet är nog att det liksom pekar på det historiska i reformen: att den inte nödvändigtvis är given, enkel, ett fegt alternativ. Det gör också revolutionen mer nåbar. Där ligger det något i det Daniel säger om utopin – den behövs, inte som slutmål i en skiss à vetenskaplig socialism men som bränsle, motivation. Sedan är det nog destruktivt att formulera den alltför skarpt – att, som Forough Farrokhzad skriver, ”missbruka filosofin”. Det romantiska blir lätt totalitärt. Men åh – när jag pratar om sådant här känner jag mig som författaren Willy Kyrklund, som när han fick frågan om varför han aldrig skriver artiklar svarade att han har försökt, men att han när han kommit till slutet av texten alltid känner att han lika gärna kunde skrivit precis tvärtom. Det är så obegripliga stor­heter vi rör oss med: kapitalism, revolution, motstånd… Språkkritikern i mig blir alldeles matt. Ja, förlåt, jag garderar mig.

Daniel: Jag håller helt med om att den härskande ideologin inte är en centraliserad, enhetlig kropp. Jag tänker mer på den som en hegemonisk sfär, full att motsättningar, men ändå genomsyrad av en logik som hävdar att det existerande systemet är det bästa möjliga. Den kan sträcka sig från de mest himmelsblå hyllningarna av marknadskrafterna till att konstatera att det mesta är skit, men att alla alternativ är värre. Den härskar genom gränssättning. Och de där gränserna sitter så djupt i de flesta av oss. Det är väl där konsten och utopin har en roll, att väcka tron på en verklighet bortom dessa gränser, att motverka rädslan och tvivlet som den härskande ideologin fyller oss med.

Fredrik: Tack för alla kloka synpunkter. Tror vi måste sluta här och fortsätta nästa vecka. Nu ska jag se Mad Max. I 2d så klart. 

Publicerad Uppdaterad
2 days sedan
Pelle Sunnvisson från Stockholms LS har förhandlat i fallet. Foto: Privat, Vendela Engström Kollage: Arbetaren

Solidariska städare har vunnit sitt första fall

En ukrainsk städare som inte har fått en krona i lön, får nu en normal timlön. En vecka efter grundandet av det nya facket Solidariska städare vinner de sitt första fall.

12 kronor per kvadratmeter. Så mycket hade en ukrainsk städare utlovats i betalning då hon anlitades för flyttstäd. Men hon fick inte betalt.

Städaren, som är medlem i det nystartade facket Stockholms städsyndikat – Solidariska städare, valde att vända sig till facket. Bara en vecka efter att syndikatet bildats har de nu vunnit sitt första fall. För städaren innebär det att hon nu får en normal timlön samt 20 000 kronor i ersättning för arbete. 

– Det är en liten seger i ett hav av lönedumpning och exploatering, men likväl en seger och därför viktig såväl för individen som kollektivet, säger Pelle Sunvisson, förhandlare för Solidariska städare.

Löneform som bara tillämpas för migrantarbetare

Han förklarar att företaget ville betala enligt en löneform som i städbranshen bara tillämpas för migrantarbetare med ersättning per kvadratmeter snarare än för arbetad tid.

– Detta innebär att oavsett hur smutsigt det är får man samma lön. På så vis hamnar hela risken på arbetaren, som bara i bästa fall får en rimlig lön.

Under det städsyndikatets första möte deltog ett 30-tal städare och migrantarbetare. Flera vittnade om exploatering på den svenska arbetsmarknaden.

– Vinsten är ännu en pusselbit i att normalisera arbetsvillkoren i den här branchen, säger Pelle Sunvisson.

Publicerad Uppdaterad
4 days sedan
SAC:s generalsekretare Gabriel Kuhn.
Gabriel Kuhn är SAC:s generalsekreterare sedan 2023. Foto: Vendela Engström

SAC:s general­sekreterare: ”Den svenska modellen är uträknad”

”Många fack har blivit en intresseorganisation i stället för en kamporganisation”, säger Gabriel Kuhn, SAC:s generalsekreterare i en intervju om fackens roll i dagens Sverige, om hur syndikalismen vill förändra samhället i grunden och varför han tror att SAC kan dubblera antalet medlemmar under de kommande åren.

SAC Syndikalisterna bildades år 1910 och var som störst under mitten av 1920-talet, då med närmare 40 000 medlemmar. Efter Saltsjöbadsavtalet år 1938 och det som kom att bli den svenska modellen har LO dominerat fackföreningssverige. Sedan dess har SAC:s medlemsantal långsamt minskat, även om det gått uppåt igen de senaste åren. I dag ligger medlemsantalet på cirka 3 500. 

SAC:s konstituerande kongress 1910.

Mellan 2006 och 2008 sjönk den totala fackliga organisationsgraden i Sverige för både arbetare och tjänstemän med 5–6 procentenheter. Bakgrunden var bland annat att det fackliga medlemskapet blivit dyrare i och med att den dåvarande regeringen slopade skattereduktionen för fack- och a-kasseavgiften. 

Under pandemiåren 2020–2021 ökade organiseringsgraden igen. Det var första gången sedan mitten av 1990-talet. Men 2022 sjönk antalet fackanslutna till 59 procent i arbetaryrken – den lägsta på 30 år, enligt en rapport från Arena idé. 

Fackens roll i dag

Gabriel Kuhn är SAC:s generalsekreterare sedan 2023. När det kommer till fackens roll i dagens Sverige tror han att många ser facken som en ”försäkring” snarare än som något som aktivt kan bidra till en samhällsförändring. 

– Så länge som den svenska modellen fungerade och ekonomin var stabil var många nöjda. Arbetsvillkoren förbättrades samtidigt som lönerna var bra. Men till slut började många fack bli mer av en institutionaliserad intresseorganisation i stället för en kamporganisation, säger han.

Gabriel Kuhn på sitt kontor i SAC-huset i Stockholm. Foto: Vendela Engström

Kuhn tror att den sjunkande organiseringsgraden bland annat har att göra med en besvikelse över fackens minskade inflytande i takt med att ekonomin och arbetsvillkoren försämras och antalet otrygga anställningar ökat. Samtidigt som arbetsköpare har lyckats flytta fram sina positioner, bland annat i och med inskränkningen av strejkrätten 2019, så har det fackliga inflytandet minskat. 

– I dag saknar de stora fackföreningarna de medel som krävs för att svara på förändringarna och försämringarna som skett på arbetsmarknaden. Det gör att många fack förlorar ännu fler medlemmar och då blir de ännu svagare. Det har blivit en ond cirkel, säger Kuhn.  

Tesla och den svenska modellen 

Den 27 oktober 2023 inleddes den längsta strejken i Sverige på över 80 år: IF Metalls strejk på Tesla. Både IF Metall och flera av de fackförbund som deltar med sympatistrejker har uttalat sig om hur viktig den här strejken är för den svenska modellen.

Gabriel Kuhn tror att den svenska modellen redan är uträknad och att sannolikheten för att IF Metall kommer vinna konflikten med Tesla är låg.

– Den svenska modellen är redan urholkad och den nuvarande globala politiska och ekonomiska utvecklingen gör det omöjligt att upprätthålla den. Strejken känns som ett sista försök att försvara modellen mot den nyliberala kapitalismen. Men egentligen tror jag det är för sent. I mina ögon ser det ut som en sista strid för en tid då fackföreningar hade en makt som de inte längre har, säger han. 

Tror du att facken behöver återgå till den tidigare kampandan du beskriver, eller vad krävs för att arbetare och fack ska få en starkare position igen

– Ja, om man under en lång tid saknat en samhällsvision som inte går längre än samhället just nu – med den svenska modellen och dess klasskompromiss – då kommer problem att uppstå när det krisar. De gånger som fackföreningar har spelat en stor roll för arbetarnas levnadsvillkor har det alltid varit tillsammans med sociala och politiska rörelser som vill förändra samhällets grundstrukturer; de ekonomiska och de sociala. Om fackföreningar vill spela en större politisk roll igen krävs det att de utvecklar en tydligare politisk vision.

Inom SAC finns visionerna, menar han, såsom målet om ett frihetligt socialistiskt samhälle där arbetarna kontrollerar arbetsplatserna. Däremot finns andra problem, enligt Gabriel Kuhn. Framför allt handlar det om att SAC är litet och därmed saknar tillräckligt inflytande för att vara en stark samhällelig kraft. 

– Men sedan får man inte underskatta SAC. Gör man en internationell jämförelse spelar SAC fortfarande en relativt stor roll i Sverige. När det gäller opinionsbildning, men även när det kommer till påverkan på arbetsmarknaden. Däremot är inte SAC i dag ett hot mot rådande system. 

Skulle det vara önskvärt? 

 – Vi befinner oss i en kris på flera plan: ekonomisk, politisk, ekologisk. Klyftorna mellan de rika och de fattiga ökar, fascismen är ett rejält hot och världens ekosystem håller på att kollapsa. Det behövs krafter som utmanar det system som skapar dessa kriser, och jag ser gärna att SAC är en av dem.

När det kommer till SAC:s medlemstapp genom åren behöver man se till historien, menar han. Dels handlar det om samlingsregeringens repression mot SAC under andra världskriget, dels om att många tyckte att LO-facken gjorde ett bra jobb under de gyllene åren för folkhemmet.

 – Sedan har så klart det allmänna medlemstappet för fackföreningar drabbat SAC också. 

Varför har inte SAC, som fortfarande har kvar ”visionerna” du nämner, lyckats fånga upp de medlemmar som lämnat de stora fackförbunden?

– Jag tror det beror på flera saker. Jag tror att många känner att facken generellt sett inte spelat någon betydande roll för att förbättra deras levnadsvillkor och att många därmed inte ser facklig organisering som ett aktuellt alternativ för att lösa sina problem. Fackföreningar som SAC bygger dessutom på ideellt engagemang, vilket är ett problem i det nyliberala samhället då många saknar ork och tid att engagera sig. Det problemet har inte bara SAC, utan de flesta föreningar. 

Syndikalismens långsiktiga mål är att med fackföreningar som verktyg ta tillvara arbetarnas intressen och föra samhället mot ett frihetligt socialistiskt samhälle. 

Tycker du att SAC borde lägga mer energi på att nå ut med det frihetligt socialistiska budskapet?

– Min personliga åsikt är ja, men det förekommer inte så mycket diskussioner om det inom organisationen. Jag tycker att det skulle kunna vara en större del av vår verksamhet att visa väldigt konkret hur man kan arbeta under andra omständigheter – och för ett mer jämlikt och rättvist samhälle. 

På vilket sätt? 

– Ett exempel kunde vara att söka mer kontakt med arbetskooperativ, och koppla deras verksamhet till SAC:s verksamhet. Sedan fungerar givetvis inte alla arbetskooperativ jättebra, men just därför finns det behov av facklig organisering där. Det handlar om kunskapsutbyte. 

Ett annat exempel han tar upp är arbetsplatser där SAC:s medlemmar är i majoritet. 

– Där kan man ju kunna spåna på alla möjliga idéer om hur organiseringen kan tas ett steg vidare. 

Menar du som att ta över produktionen på arbetsplatsen?

 
–  Det låter väldigt stort och man vågar knappt säga det i dag. Men man kan ta den fackliga organiseringen ett steg vidare och ställa sig frågan om man kanske ska försöka omstrukturera hela arbetsplatsen när det kommer till vem som bestämmer, vilken arbetshierarki som råder och vad som produceras. 

På frågan om vad han tycker att SAC bör satsa på de kommande åren sammanfattar han det i fyra punkter: värvningsarbete, opinionsbildning, starkare arbetsplatsförankring och mer arbete med att stötta arbetsplatser som drivs i samma anda som SAC:s värderingar. 

Just värvningskampanjer tror han är avgörande för SAC:s framtid. 

– Jag tror absolut att vi skulle kunna dubblera antalet medlemmar under de fyra år vi har mellan våra kongresser om organisationen mår bra och vi gör en ordentlig satsning. Jag tänker framför allt att vi kan nå ut till arbetare som inte platsar i de traditionella facken, prekära arbetare varav många är migrantarbetare. 

– När klassklyftorna ökar, som de gör nu, tror jag fler kommer söka sig till stridbara fackförbund, säger han. 

Men han poängterar att en organisations framgång inte enbart kan definieras av medlemsantal. 

– En organisation som SAC bygger också på aktiva medlemmar. Men med det sagt så är det klart att en organisation med 35 000 medlemmar skulle ha mer inflytande än en organisation med 3 500.

Trots att SAC:s medlemsantal ligger lågt jämfört med tidigt 1900-tal, så har SAC vuxit de senaste åren. Bara under de senaste två åren har det totala medlemsantalet ökat från cirka 3 000 till 3 500, en ökning på runt 16 procent. 

Solidariska byggare drog in över 11 miljoner kronor i löner och skadestånd till medlemmarna förra året. Foto: Julia Lindblom

Många av de nya medlemmarna har anslutit sig till facket Solidariska byggare, eller Stockholms byggsyndikat som det egentligen heter. Sedan facket bildades för tre år sedan har Solidariska byggare nu närmare 800 medlemmar. 

– Organiseringen inom Solidariska byggare är ett sätt att fackligt anpassa sig efter den nya arbetsmarknaden, där många har oklara arbetsköparförhållanden och där medlemmarna flyttar mycket mellan olika arbetsplatser. Byggsyndikatet visar också att arbetsplatsorganiseringen inom SAC inte kan luta sig mot traditionella driftsektioner på samma sätt som förr. Många av dagens arbetare är i permanent rörelse.

Solidariska byggare hanterar framför allt akuta, individuella problem, såsom att begära in löneskulder för arbetare som inte fått ut lönen de har rätt till. Majoriteten är migrantarbetare, som inte kan organisera sig i andra fack eller som inte tycker att de fått tillräcklig hjälp av andra fackförbund. 

– Det är konkret och bra. Visst handlar det ofta om en individuell problemlösning, men kollektivet hjälper till. Jag ser det som ett första steg mot en långsiktig kollektiv organisering som i det långa loppet kan leda till en samhällsförändring som förbättrar villkoren för alla.

I dag är majoriteten av SAC:s medlemmar bosatta i landets tre största städer. Vad krävs för att nå ut till arbetare utanför storstäderna? 

– Jag tycker vi måste fundera över hur vi ska göra plats för personer som bor i orter där det finns väldigt få syndikalister. SAC:s traditionella modell är att bygga driftsektioner på en arbetsplats, och då krävs minst tre medlemmar. Det funkar inte överallt. Jag tror att det krävs att SAC får igenom en del strukturella förändringar framöver. 

Vad tänker du på då?

– Jag tycker att det ska finnas möjlighet att ansluta sig centralt på platser där det saknas en LS. Även om du är ensam syndikalist på din ort finns mycket du kan göra. Exempelvis har vi ett nätverk av skyddsombud som har mycket inflytande på sina arbetsplatser. 

Publicerad Uppdaterad
7 days sedan
Grundandet av Solidariska städare den 10 april 2024.
Den 10 april grundandes ett nytt fack inom städbranschen: Stockholms Städsyndikat – Solidariska Städare.  Foto: Vendela Engström

Nya facket Solidariska städare: ”En viktig dag för arbetarklassen”

Ett 30-tal städare har fått nog. Arbetaren var på plats vid grundandet av ett nytt flerspråkigt fack: Solidariska städare.

Klockan närmar sig 18, bordet är dukat och lokalen fylls snabbt av ett trettiotal personer som alla ska delta i grundandet av den nya fackföreningen Stockholms Städsyndikat – Solidariska Städare. 

Vad kommer syndikatet göra? Mötet börjar med en kort introduktion och frågor. Pamela Otarola och Pelle Sunvisson från Stockholms LS leder mötet och översätter mellan spanska, ryska och svenska så att alla i rummet ska förstå. Här finns deltagare med bakgrund i Ukraina, Armenien, Colombia, Venezuela och Nicaragua. Bara för att nämna några.

Syndikatet kommer dels ha till uppgift att informera så att arbetare inom städbranschen vet sina rättigheter, dels se till att rättigheterna säkerställs, genom att exempelvis stämma arbetsköpare om så inte är fallet. 

– Vad är ett syndikat? undrar en av mötesdeltagarna varpå Pelle Sunvisson förklarar att syndikatet är en självständig fackförening inom Stockholms LS som i sin tur är del av SAC.

Grundandet av Solidariska städare.
Nina Krychun berättar att hon är med i facket för att hon vill lära sig hur facklig organisering fungerar i Sverige och för att kunna föra det vidare till Ukraina. Foto: Vendela Engström

Framöver kommer alla Stockholms LS medlemmar som arbetar inom städ att tillhöra syndikatet, med undantag för byggstäd som hör till byggsyndikatet.

– Om man arbetar svart är inte något som spelar någon roll för att få hjälp med ett ärende, berättar Pamela Otarola.

En kvinna berättar att hennes arbetsköpare sagt att hon ska arbeta trots att hon har läkarintyg på att hon är sjuk. Pamela intygar att arbetsköparen inte får göra så.

– Är man sjukskriven så är man sjukskriven.

Solidariska städare, möte.
Karem Vera Araos presenterar sig på Solidariska städares konstituerande möte. Foto: Vendela Engström

Mötesdeltageren Karem Vera Araos är entusiastisk inför grundandet.

– Tack för att vi ska bilda det här syndikatet. Det är viktigt att vi ekonomiska migranter lär oss om våra rättigheter. I dag är en viktig dag för arbetarklassen.

Efter en stunds frågor dukas mat upp på bordet. Ris, bulgur, falafel, friterad aubergin och sallad. Papper med dagordning och stadgar delas också ut. Allt på tre språk. ”Flera språk, en kamp” så lyder devisen för den nya fackföreningen. Efter matpausen öppnas det formella konstituerande mötet. 

Ett nytt städsyndikat bildas

När vi når punkt fem på dagordningen frågar Pelle Sunvisson, som valts till mötesordförande:

– Ska vi öppna ett städsyndikat?

Svaret blir ett rungande ”ja” som efterföljs av applåder.

Efter en genomgång av stadgarna blir det dags att välja styrelse. Pelle  Sunvisson understryker att det inte är något problem att de pratar olika språk. 

– Solidariska byggare har möten på fyra språk, det går jättebra.

Nio personer ställer upp och väljs in i syndikatets styrelse. En av dem är Anastasiia Omelian som arbetar som administratör på Stockholms LS.

– Jag har haft tre egna ärenden, som alla har löst sig, berättar hon när hon presenterar sig för gruppen.

Karem Vera Araos från Chile är även hon en av styrelsens nya medlemmar.

– Jag blev väldigt exploaterad när jag kom till Sverige och visste inget om mina rättigheter. För fem år sedan hittade jag SAC genom en annons på Facebook. Det är väldigt stor skillnad mellan det här facket och Kommunal. Man förlorar så mycket när man inte kan reglerna. Oavsett migrationsstatus har man samma rättigheter som alla andra arbetare i Sverige, säger hon.

Mariia Batyn blev invald som styrelsemedlem i samband med Solidariska städares konstituerande möte. Foto: Vendela Engström

Mariia Batyn kom till Sverige med sin 15 åriga son när kriget bröt ut i Ukraina.

– I Ukraina jobbade jag på förskola och var med i facket. Tack vare att jag såg en annons om SAC kunde jag få hjälp när jag blev sjuk och fick problem på arbetet i Sverige.

Ricardo från Peru berättar att hans barn har blivit såväl psykiskt som fysiskt misshandlad på arbetet och att han därför vill vara med i styrelsen.

– Vi behöver lyfta vår arm och protestera och se till att samhället respekterar oss.

Publicerad Uppdaterad
7 days sedan

Se filmen när Emil Boss läser nya dikten ”Ättlingar”

Den fackliga organisatören och poeten Emil Boss är nominerad till Sveriges Radios Lyrikpris 2024 för diktsamlingen Kompression. Arbetaren kan nu publicera hans nyskrivna dikt “Ättlingar”.

Emil Boss är till vardags facklig organisatör och återkommande krönikör i tidningen Arbetaren. I augusti släppte han sin senaste diktsamling Kompression som nu är nominerad till Sveriges Radios Lyrikpris med motiveringen:

“En underliggande vrede dånar i de koncisa raderna och råa vittnesmålen i Emil Boss Kompression. I en stramt komponerad montagedikt ges de rättslösa i skuggsamhället röst och en skakande bild av dagens Sverige träder fram.”

Arbetaren kan nu publicera en av hans nyskrivna, ännu opublicerade, dikter.

Ättlingar

Husbonden fanns. En vecka om året
kunde statarna undfly honom.
Över Skånes svarta jordar,
genom Sörmlands gula skogar
gick tunga flyttlass mellan
Östergård och Västergård
och Stenby och Björkby, från den ena
plågoanden till den andra.

Brukspatron fanns. I bergsmännens slit
vid masugnens hetta, i maten och plaggen från
brukets egen handelsbod.
I arbetarlängans väggar och sängar,
i onda nätters drömmar fanns han.
Den som förlorade honom förlorade
både bröd och hem.

Rikedomen fanns. Någonstans fanns
elektriskt ljus och automobiler.
Flygplanen fanns och telefoner.
Symfoniorkestrar.
Bildningen och föraktet fanns.
Få belästa önskade
frihet åt de ”obildbara”.

Länsman fanns för den som inte
arbetade, för den som flydde
förtryckaren eller slog tillbaka.
Den råa överheten fanns.
I städer, på gårdar och hyttor fanns den
från Ystad till Kalix fanns den.
Och slagen föll och vanmakten fanns
och blev historia.

Byggchefen finns. Efter två år med tillstånd
kan byggnadssnickarna undfly honom.
Familjernas tillstånd överförs
från NPN bygg till ENC bygg
från Södertälje till Norrtälje
från en plågoande till en annan.

Städchefen finns. I slitet i Äppel-
vikens villor finns han. I tolv-
timmarspassen och återbetalningarna
av släta sedlar vid månadens slut.
I barnens skola, i kretsen av vänner,
i varje tuva av gulnat gräs.
I varje ekollon, varje flinga
av snö i det nya landet finns han.
Den som förlorar honom förlorar
hela framtidslandet.

Rikedomen finns. Någonstans finns
Teslor och inomhuspooler och stugor
i fjällen och skärgårn och Torrevieja.
Bildningen och föraktet finns.
Alltför få av statarnas ättlingar
önskar de ”ointegrerbaras” frihet.

Gränspolisen finns för den som
inte arbetar, för den som flyr
förtryckaren eller slår tillbaka.
Den råa överheten finns.
På åkrar och byggen finns den.
På kontor och restauranger,
på motorvägar, i fabriker
från Ystad till Kalix finns den.
Och slagen faller och vanmakten finns
och blir historia.

Publicerad Uppdaterad
1 week sedan
Isak Gerson, skribent i Arbetaren.

Isak Gerson:
När regeringen vill ta din röst, skrik högre

Regeringen gör verkligen vad den kan för att förvärra för de ideella föreningarna, civilsamhället i stort och nischade nationella tidningar såsom Arbetaren. Men när regeringen vill ta din röst, skrik högre, uppmanar Isak Gerson.

Etniska organisationer, fredsorganisationer och organisationer som främjar konsumenters intressen får sina organisationsstöd helt strypta. Studieförbundens sänks med en tredjedel. Allmänna arvsfonden som fördelar projektbidrag som håller uppe ideella projekt i hela landet föreslås läggas ner. Sida får säga upp alla sina samarbetsavtal med civilsamhällesorganisationer. Sättet som presstödet görs om på är ett dråpslag för särskilt nischade nationella tidningar – precis sådana som likt Arbetaren ägs och/eller drivs av ideella föreningar.

Till det tillkommer den politik av misstänkliggörande som dominerat högerns civilsamhällespolitik i flera år. Kan man anklaga föreningar för fusk gör man det. Är föreningen muslimsk anklagar man dem också för islamism. Bevis för problemen behövs inte, som jag skrivit om tidigare när det gällde Ibn Rushd. Sedan drar man in bidrag. Man inför luddigare och strängare villkor för bidragen, som de nya demokrativillkoren för civilsamhället, där varenda lokal suppleant eller fotbollstränare kan riskera moderförbundets organisationsstöd genom att uttrycka sig olämpligt. De pengar som faktiskt finns kvar ska gå till att finansiera den administration som krävs för de allt strängare kontrollrutinerna.

“För högern är civilsamhället ett hot”

Regeringen gör verkligen vad den kan för att förvärra för de ideella föreningarna. Någon besparingsfråga är det inte. Kostnaden för civilsamhället – särskilt i proportion till vad det ger – är försumbar i statsbudgeten. Snarare är det ett sätt att åstadkomma politisk förändring. För högern är civilsamhället ett hot.

Låt intresseorganisationen för civilsamhället Forum beskriva det i sin kommentar till budgetpropositionen från september 2023: ”Det är tydligt att regeringspartierna med stöd av Sverigedemokraterna drar ner på budgetposter som säkerställer civilsamhällets röstbärande funktion, medan de satsningar som görs i huvudsak syftar till att stärka civilsamhällets roll som serviceutförare.”

Det är just röstbärandet som är problemet. Föreningarna är ett sätt för oss att organisera oss och uttrycka oss tillsammans, och det är i nästan alla fall ett hot mot högern. De röster som bärs mot vänstern – lobbyorganisationers och arbetsköparorganisationers röster – har lättare än någonsin att verka, vilket Skiftets initiativ Klägget (klagget.nu) är bra på att dokumentera. 

“Den svenska demokratin bygger på föreningsdemokratin”

Civilsamhällespolitiken är en stor avslöjare när det gäller den sverigedemokratiska ideologin. Man kallar sig konservativa, men det moderna Sverige byggdes av föreningslivet och folkrörelserna. Den svenska demokratin bygger på föreningsdemokratin, etablerad och levande långt innan rösträtten. På kort tid vill man rasera det för att det strider mot partiets auktoritära ideal och försvårar etablerandet av en högerextrem stat.

Man kan ha sina åsikter om både Socialdemokraterna och lotteriverksamhet, men att Sverigedemokraterna med god samarbetsvilja från regeringen försöker förbjuda både Socialdemokraternas lotteriverksamhet och LO – en demokratisk organisation som ska ha frihet att finansiera det medlemmarna vill – från att ge stöd till Socialdemokraterna är häpnadsväckande. 

Ni vet vad som gäller, hoppas jag. När regeringen vill ta din röst, skrik högre. Engagera dig i en förening – gärna en som stoppar den här odemokratiska skiten.

Publicerad Uppdaterad
1 week sedan
Shabane Barot är krönikör i Arbetaren och arbetar som läkare. Foto: Safrir Abayov/TT

Shabane Barot:
Makthavarna – alltmer fiender till det levande

“I den klimatkrisens och militarismens era som vi verkar befinna oss i framträder vår tids makthavare – i Sverige och internationellt – som fiender till det levande.” Shabane Barot om att vara förälder i ett alltmer repressivt samhällsklimat.

Påsklovet inleds med en stökig natt. Barnen snurrar runt mig som visare i sängen, snor in sig i lakanen och kräver att få vatten. På morgonen upptäcker vi att TV:n har gått sönder. Ute rasar en storm av nionde november 2016-dignitet (dagen efter Trumps valseger när en halvmeter snö föll över Stockholm och världen hängde löst i sina gängor).

Jag sätter på SVT:s barnprogram Agenterna på min minimala datorskärm och försöker läsa i ett hörn av soffan. En grupp prepubertala barn löser brott i det fiktiva Krimsta city, ”där brottsstatistiken är lika hög som husen”, med okonventionella och – i alla fall i skrivande stund ännu – illegala medel som dataintrång och blodprovstagning på personer som frihetsberövats på oklar grund. ”Titta mamma, där är gärningsmannen!” tjuter min fyraåring förtjust. 

Människans skrymmande historia

Den amerikanska essäisten och författaren Vivian Gornick skildrar i sin bok The romance of American communism (1977) det amerikanska kommunistpartiets uppgång och fall genom intervjuer med tidigare medlemmar. Gornick är särskilt intresserad av hur vardagen och livets intima sfärer trädde i förbindelse med och transformerades av mötet med en global massrörelse som krävde allt av och i slutändan svek sina medlemmar.

Gornick beskriver sitt projekt som ett försök att teckna ”bulky human history”, ungefär människans skrymmande eller otympliga historia. Det finns något oerhört tilltalande i den bilden tycker jag: människans historia som något framvällande, som trotsar alla förenklade scheman men samtidigt struktureras av skeenden långt bortom den enskildes kontroll. 

Agenterna – samhällsklimatet i miniformat

Jag tänker på den där skrymmande och otympliga historien när jag ligger intrasslad i barnens armar och ben i soffan och försöker stänga ute ljuden från Agenterna, där vårt alltmer repressiva samhällsklimat återspeglas i miniformat.

Jag undrar vilka stora och små skeenden som har format och fortsatt kommer att forma mitt eget och barnens liv. Redan står de i förbindelse med så många platser och personer, med de samhällsförändringar som pågår här i Sverige och med händelser i världen i denna tid som ofta känns blytung.

Snart har kriget i Gaza pågått i sex månader. Att hela städer kan jämnas med marken och dess invånare svältas ut känner barnen redan till, precis som fenomenen Palledemo på lördagar och vattenmelonsplakat. Jag har dock varken velat eller kunnat berätta att barn som delar deras intressen, ålder, utseenden och namn, som inte på något väsentligt sätt skiljer sig från dem själva, ligger ihjälklämda under spillrorna av sina egna hus. Att så många av deras jämnåriga nu är sönderbrända, krosskadade, amputerade, i avsaknad av familjer och en sammanhängande värld. Men tids nog kommer de att upptäcka det, de kommer lära sig när de tumlar ut i en värld där de som förnekar människans knöliga, stökiga och vildvuxna historia styr.

Fiender till det levande

I den klimatkrisens och militarismens era som vi verkar befinna oss i framträder vår tids makthavare – i Sverige och internationellt – som fiender till det levande. I de ökande utsläppen av fossila bränslen, det pågående folkmordet på befolkningen i Gaza, i mikro- och makroagressionerna som riktas mot invandrare och minoriteter i Sverige i dag kan man skönja en och samma tendens av likgiltighet inför och missaktning av livet.

Rasismens kärna är just förnekandet av det som är mångtydigt, statt i förändring, som inte låter sig kategoriseras. Men det där organiska som Gornick fiskar efter löper som en stark underström genom allas våra liv och trasslar in oss i varandra, skapar förbindelselänkar på ett sätt som aldrig går att förneka, hur framgångsrik och solid vår tids människofientliga politik än framstår som. 

Publicerad Uppdaterad
2 weeks sedan
Ett tjugotal medlemmar i Stockholms LS genomförde under fredagen blockaden mot den veganska lyxkrogen på Stureplan i Stockholm. Ett tjugotal medlemmar i Stockholms LS genomförde under fredagen blockaden mot den veganska lyxkrogen på Stureplan i Stockholm.

Vegansk lyxkrog på Stureplan utnyttjade migrantarbetare: Nu slår facket tillbaka

Papperslösa migrantarbetare har under lång tid utnyttjats och arbetat under slavliknande villkor på den veganska lyxrestaurangen ChouChou i centrala Stockholm. Bakom restaurangen står bland annat en av Sveriges mest profilerade matinfluencers. I fredags genomförde fackföreningen Stockholms LS av SAC en blockad mot restaurangen.

Med arbetspass på upp till 23 timmar och under extremt pressade förhållanden har de anställda diskarna vid den veganska lyxkrogen ChouChou i kvarteret runt det fashionabla Stureplan i Stockholm jobbat för låga löner. Något som lett till att facket nu reagerat. 

Dock utan någon respons från ägaren och den välkände krogprofilen Robert Hållstrand. Han har bland annat beskrivits som en ”vegansk visionär, djurvän och världsförbättrare” och driver restaurangen tillsammans med en av Sveriges största vegankockar och matinfluencers.

Uteblivna löner och “omänsklig behandling”

– De har inte velat bemöta våra krav och inte återkommit när vi legat på. Totalt rör det sig om löneskulder på över 100 000 kronor var för våra tre medlemmar som arbetat där, säger Agnes Lansrot som är förhandlingssekreterare på Stockholms LS och som var med under fredagskvällens blockad utanför restaurangen.

Blockadvakter utanför restaurangen. Foto: Volodya Vagner

Förutom de långa arbetsdagarna vittnar de anställda även att de jobbat utan anställningsavtal och utsatts för ”omänsklig behandling”.

Skyller på tidigare ekonomichef

Restaurangen profilerar sig som ”ett bohemiskt ställe för alla” och har fått stor medial uppmärksamhet för sin satsning på hållbarhet och helveganska meny.

Foto: Volodya Vagner

Under fredagens blockad, där ett 20-tal personer ställde sig utanför restaurangen med banderoller och flygblad, fick Agnes Lansrot prata med personalchefen på telefon som då skyllde de outbetalda lönerna på en tidigare ekonomichef och lovade ett möte med facket senast imorgon, tisdag.

– Ja, jag ska ha ett möte med restaurangchefen då, säger Agnes Lansrot.

Restaurangchefen återkommer inte

Arbetaren har varit i kontakt med ägaren Robert Hållstrand som inte säger sig ”känna till” vad blockaden handlar om. I stället förklarar han att någon på restaurangen som är mer insatt ska höra av sig. När vi ringer ChouChou och ber att få tala med restaurangchefen säger en av de anställda att chefen sitter i möte. Restaurangchefen lovar dock att återkomma.

Två timmar senare har fortfarande ingen från restaurangen hört av sig.

Stockholms LS har förklarat att så länge löneskulderna för deras medlemmar kvarstår kommer blockaden att fortsätta.

Publicerad Uppdaterad
2 weeks sedan
Skribenten Catrin Lundström menar att det saknas bitar i pusslet Fröken Snusk - framför allt ur ett klassperspektiv. Foto: Björn Larsson Rosvall / TT

Fröken Snusk – ”för mycket, för vulgärt”

Vem är hon och vad står hon för? Fröken Snusk har blivit en symbol för endera fascination eller det ultimata beviset på en kultur i förfall. Är det den vita arbetarklassfemininiteten som ställer till det, undrar Catrin Lundström.    

Fröken Snusks artisteri sysselsätter kulturskribenter av olika skäl. En del funderar på huruvida Fröken kan betraktas som en feministisk skapelse, eller om hon enkom är en produkt av äldre mäns snuskiga fantasier, som i slutänden håvar in royalties från dem. Andra ser henne som själva sinnebilden för kulturens förfall som, trots dess uppenbara avsaknad av kvalitet, breder ut sig i kvällstidningsträsket.

Fröken Snusks låtmaterial och texter om kvinnor som luder kombinerat med en återkommande centrering av det manliga könsorganet, lämnar sannerligen mycket i övrigt att önska, utifrån ett feministiskt, konstnärligt och musikaliskt perspektiv. Men trots de återkommande skriverierna på kultur- och nöjessidorna, drivna av ömsom fascination och lösnummerförsäljning, ömsom klassorienterad distinktion, saknas, vad jag kan se, flera bitar i pusslet Fröken Snusk. I synnerhet rörande heterosexualitetens villkor och klasstrukturens formationer av femininitet. 

Konstruktioner av klass och kön

Anonymiteten till trots vet vi att Fröken Snusk är kvinna, förmodat vit, och antagligen arbetarklass. Klassbakgrunden härleder jag till själva musiken, som är något av det mest utmärkande kulturella kapitalet, eftersom musikval är så intimt kopplat till vår personliga smak (och miljontals lyssningar gynnar inte alltid klassdistinktionens logik). Musiksmaken bekräftar, enligt sociologen Pierre Bourdieu, mer än något annat ens klasstillhörighet, då den både kan klassificeras som bra eller dålig, och samtidigt är klassificerande på ett sätt som skänker lyssnaren en särskiljande livsstil. Hårdrock och klassisk musik kan förvisso mötas i vår postmoderna tid, och epadunk sägs spelas även på lokalerna kring Östermalm. Men få utpräglade medelklassidentiteter är nog ljudsatta av just Fröken Snusk eller hennes föregångare Eddie Meduza i sina bilar.

Den brittiska sociologen Beverley Skeggs bok Att bli respektabel: konstruktioner av klass och kön från 1997 står sig fortfarande som en självklar klassiker i förståelsen av hur kön, klass och sexualitet förhåller sig till varandra. Arbetarklasskvinnornas framtoning har, i likhet med svarta kvinnors, historiskt sexualiserats som avvikande. För mycket. För vulgärt. I allt från klädstil till språk. Och i kontrast till vita, avsexualiserade, heterosexuella medelklasskvinnor har arbetarklasskvinnor betydligt svårare att läsas som respektabelt feminina.

”Mest provocerande – fortsätta finnas”

Varje person som väljer att exponera sig – maskerad eller ej – måste givetvis förhålla sig till omvärldens bedömningar och anmärkningar. Att det i högre grad gäller kvinnor är det nog få som motsätter sig. Som Madonna har formulerat det är ”det mest provocerande” hon har gjort att ”fortsätta finnas”. Få upprörs över att Bob Dylan eller Bruce Springsteen befinner sig på ändlösa turnéer, men, som vi redan vet, gäller det neutrala förhållningssättet sällan kvinnliga artister eller konstnärer. 

Fröken Snusk Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Hur det står till med Fröken Snusks eventuella skönhet är svårbedömt. Men så länge hon använder kroppen till att röra sig, riskerar den obönhörligen att hamna i det manliga blickfånget för allmän skärskådning.

Det obetalda uppdraget sköter den anonyma tangentstinna manosfären på Flashback. Här finns inga hämningar vad gäller denna ”lönnfeta sak som täcker över sitt svullna ansikte med en rånarluva”, som inte bara är ”tjock” – Gud förbjude – utan dessutom ”white trash”.

White trash, eller vitt skräp, är en nedsättande benämning på en markerad, klassanstruken vithet som inte uppfattas som vare sig neutral eller särskilt feminin – när den förkroppsligas av kvinnor. Termen har cirkulerat i det nordamerikanska språkbruket sedan 1800-talet och appliceras i huvudsak på fattiga vita som ett pejorativt epitet för att markera gruppens låga status. 

Kroppen utgör det yttersta fysiska uttrycket för en sådan klass- och rasdistinktion. Vikt, kläder, men även små sociala tecken, som orakade armhålor, kan tillsammans ge upphov till såväl äckelkänslor som föreställningar om lösaktighet.

Så vad gör då den som inte ser sig ha en chans i kampen om respektabilitet? Ja, ett sätt är att försöka ta kontroll över de tillmälen som redan ristats in i den egna kroppen. 

Snusket blir en protest

I likhet med hur de unga latinamerikanska kvinnorna i min avhandling Svenska latinas, liksom arbetarklasstjejerna i socialantropologen Fanny Ambjörnssons I en klass för sig, hanterade termen hora, som ett nedsättande – men frekvent – begrepp, ikläder sig Fröken Snusk den brist på respektabilitet hon redan tillskrivits. För redan icke-respektabla kvinnor kan en sådan strategi nämligen vara ett sätt att experimentera med skambelagda ord på ett lekfullt sätt, eller att slå tillbaka mot förväntade fördomar, i frånvaron av kulturellt och symboliskt kapital. När jag i början av mitt fältarbete träffade några chilenska tjejer i korridoren på en gymnasieskola och frågade om de ville vara med i min studie, replikerade de vasst och oväntat: ”okej, men vi är inga horor, bara så att du vet”. 

Möjligen har Fröken Snusk dragit det oanständiga och promiskuösa till sin spets. Snarare än att besjunga den heterosexuella kärleken i form av lidande och längtan, är det här mer pang på ”tjackballen”. Som på förhand placerad i vithetens och femininitetens utkanter, kan snusket bli en protest mot ett redan stigmatiserat tilltal. 

Men det är en svår balansgång. Lösögonfransarna och det långa håret under den rosa balaklavan är direkt nödvändiga för att inte falla ur den normativa heterosexuella kategoriseringen.  

Ändå är det tydligt att Fröken Snusk inte helt kan diktera villkoren för sin existens. Och där kommer balaklavan – som alluderar till både gangsterrap och aktivistgruppen Pussy Riot – in. Ett skydd mot den heterosexuella verkligheten, där risken för såväl hat som oönskad intimitet, är överhängande för kvinnor.

Förhoppningsvis kan Fröken Snusk hantera den professionella bundenheten till manliga låtskrivare och producenter i sitt eget arbetsliv. Men vad gör budskapet – det som levereras till kunden – med unga flickor och kvinnor? Vidgar det platsen att leva på eller lägger det till rätta en annan, lika begränsad, heterosexuell position? Kan balaklavan vara en inkörsport till ”tyngre” versioner av kvinnlighet, där snusk övergår till omstörtande fittuppror? Det lär vi snart få veta nu när Fröken Snusk har lanserat sin egen merch, med den karaktäristiska rosa masken som ”en symbol för frihet och självuttryck”. 

Kanske är det lika svårt för offentliga kvinnor att vara totalt ofeministiska, som det är att leva rakt igenom oklanderligt feministiskt? Bara det faktum att Fröken snusk triggar mig och andra att fundera över kvinnors varande kan ju ses som en feministisk handling. Det är i alla fall ett halmstrå jag väljer att hålla mig i.

Catrin Lundström, docent i sociologi och biträdande professor i etnicitet och migration vid Linköpings universitet

Publicerad Uppdaterad
2 weeks sedan
Kollage med Arbetsmiljöverket i bakgrunden en polis och Emil Boss, skribenten
Papperslösa får betala priset för arbetslivkriminaliteten. Foto: Axel Green, Johan Nilsson / TT, Naina Helén Jåma / TT

Emil Boss:
Ett nytt och grymt klassamhälle växer och frodas

“Exotifiering och avhumanisering av arbetarklassen är ett bra gödsel för förtryck”. Emil Boss om svenska myndigheters häxjakt på papperslösa och dess blindhet för arbetslivskriminaliteten.

“Du har anmält mig till facket din jävel, jag ska se till att du blir deporterad!” Byggchefens svordomar är grova i telefonen. Qatar? Nej, Stockholm. 1924? Nej, 2024.

En gipsmontör har under flera år arbetat med nyproduktion för en underentreprenör till bland annat Serneke. Bolagets ägare genomför sin tredje konkurs och arbetaren har sökt facklig hjälp för att få sin lagstadgade lönegaranti. Han är papperslös eftersom chefen, i stället för ett arbetstillstånd, valde att ge honom ett förfalskat spanskt pass.

Befogad myndighetsrädsla

“Vi vågade inte prata med er ute på bygget. Ni verkade schyssta, men vi trodde att det var teater, att ni egentligen jagade papperslösa”. De colombianska arbetarna har inte fel. Det finns myndigheter och granskningstjänster som säger sig verka för en bättre arbetsmiljö och höjd säkerhet, men som samtidigt är på jakt efter att fängsla papperslösa arbetare. Hotet om utvisning kommer från många håll. 

Visste du att papperslösa arbetare som tas i förvar inte sällan blir inlåsta i flera månader? De behandlas som grova brottslingar, trots att allt de gjort i Sverige kan exempelvis ha varit att bygga Ersta sjukhus eller renovera Tullverket – för en låg lön. Ofta har de själva ingen skuld i att de saknar arbetstillstånd. Cheferna har inte sällan lovat arbetarna tillstånd som sedan aldrig kommer. 

En medlem i Stockholms LS blev grovt utnyttjad på en restaurang. Gränspolisen grep honom i kontroll och när han suttit inlåst i över en månad satte de honom på ett plan till fel land. Eftersom han saknade visum i det land han kommit till blev han fast på en flygplats, sedan fick han betala sin egen flygbiljett tillbaka till Sverige och satt inlåst här i flera månader igen. Först därefter skickades han till sitt hemland. Sammanlagt satt han inspärrad i över fem månader.

Arbetaren har berättat om hur Gränspolisen lördagen 9 mars hämtade en kvinna på den psykiatriska akutmottagningen på Universitetsjukhuset i Örebro. Läkarnas bedömning var att kvinnan, gravid i fjärde månaden, behövde vara kvar på avdelningen. Det struntade polisen i, man förde henne med våld ut från sjukhuset för att deporteras. Fundera en stund på den händelsen. Polisingripande på en psykiatrisk akutmottagning. Även för andra patienter är detta ett tämligen brutalt tilltag.

Myndigheterna letar papperslösa – inte arbetslivskriminalitet

Jag deltar då och då på seminarium om arbetslivskriminalitet där myndigheter och politiker berättar om sitt arbete. Nuförtiden handlar mycket om att lyfta fram de myndighetsgemensamma inspektionerna. Det låter progressivt. Alla vill ju ha ordning och reda i till exempel byggbranschen. Men i praktiken betyder inspektionerna exakt det som de där rädda colombianerna misstänkte. En inspektör från Arbetsmiljöverket dyker upp och snackar säkerhet samtidigt som en kollega från Gränspolisen hugger tag i arbetarna och låser in dem.

Vid det här laget vet alla som är insatta i problemen kring arbetslivskriminalitet två saker. Ett: Detta förtryck pågår överallt, inte i periferin. Det är inte längre sjaskiga biltvättar som åtnjuter den billiga prislappen. Det är till exempel byggherrar, kommuner, fastighetsbolag och jordbruksproducenter. Två: Papperslösa arbetare exploateras ofta hänsynslöst. Hur kan det då komma sig att papperslösa behandlas så inhumant och grymt av svenska myndigheter? 

Min gissning är att papperslösa arbetare kan behandlas så grymt av svenska myndigheter för att de inte hörs och syns. Facklig organisering av papperslösa behövs inte minst för göra dem synliga. När den svenska modellen exkluderar papperslösa arbetare lämnas dörren vidöppen för ytterligare kränkningar.

Den riktiga boven går fri

Skulle polisen storma in med en patrull på en akutmottagning och slita ut en förtryckande VD? Skulle polisen gripa en byggchef som förtryckt migranter för att denne annars kanske håller sig undan? Nja, min erfarenhet är att det är ganska vanligt att byggchefer i lugn och ro säljer tillgångarna och lämnar landet när myndigheterna får upp ögonen för brotten.

Ta exemplet med bossen för städfirman som lät papperslösa städa hos Magdalena Andersson. I ett år nu har han kunnat skjuta fram rättegången om städerskans lön. Hur? Han meddelade bara gång på gång att han var sjuk. Städerskan däremot, låstes in i flera månader och utvisades.

Med Allan Edwalls ord: Den lilla fisken fångar vi, men hajen får gå fri.

Publicerad Uppdaterad
3 weeks sedan
Foto på Ronja Rövardotter med Guccikeps.
Ronja Rövardotter "glorifierar den gansterkultur vi försöker krossa", säger Appe Rilsson, rättspolitisk koordinator vid Tidöpartiernas samordningskansli. Foto: Adam Ihse/TT. Kollage: Arbetaren

Tidö­politiker rasar mot nya Ronja Rövar­dotter: ”Glorifierar gangster­kulturen”

Astrid Lindgrens barnbok Ronja Rövardotter har filmatiserats på nytt och den 28 mars hade tv-serien premiär. Nu rasar företrädare för regeringspartierna och stödpartiet Sverigedemokraterna mot nyinspelningen. ”I vårt Sverige ska vi varken glorifiera rövare eller annan gangsterkultur”, säger en talesperson för Tidöpartiernas samordningskansli.

1984 hade filmen Ronja Rövardotter, baserad på Astrid Lindgrens bok med samma namn, premiär. Både boken och filmen har blivit verkliga barnkulturklassiker och förväntningarna har varit stora på den nyinspelade tv-serien. Men på vissa håll råder snarare misstänksamhet än förväntan:

– Det känns minst sagt visset att försöka få rätsida på det här landet och satsa på hårdare tag mot brottslighet, visitationzoner och möjlighet till utvisning för bristande vandel, när vi samtidigt släpper fram så kallad barnkultur som glorifierar den gangsterkultur som vi försöker krossa, säger Appe Rilsson, rättspolitisk koordinator vid Tidöpartiernas samordningskansli.

En rest från “DDR-Sverige”

Enligt Rilsson är Ronja Rövardotter ett typ av kulturellt uttryck som ”kanske kunde slinka igenom under det blåögda 1980-talet i DDR-Sverige”, men som inte har någon roll att spela i det nya, uppstyrda Sverige.

– Det kanske kan verka häftigt med en sådan här rövarkult, men det återspeglar ett kulturklimat där vi inte stannat upp och tänkt efter. Varför görs det ingen serie om någon Ronja Småföretagardotter snarare än ett sådant här ”jag vill vara farlig”-pekoral, frågar Appe Rilsson retoriskt.

Martin Melin, polis och riksdagsersättare från Liberalerna, sade i början av året apropå polisiära tvångsvisitationer: ”Alla som går runt med Gucci-kopiekepsar är inte gängkriminella, men många gängkriminella bär Gucci-kopiekepsar.” Appe Rilsson ser paralleller till den nya serien:

– Här förhärligas plötsligt ett nytt kriminellt kulturuttryck, ett rövarideal, som till sin form dessutom är vad vi på ren svenska skulle beskriva som skabbigt, säger Appe Rilsson, och fortsätter:

– Ska den första åtgärden i våra visitationzoner vara att behöva tvångsvisitera hundratals ungdomar som går omkring otvättade i särk och självlockig skogsråfrisyr och lever rövare?

Tidöregeringen: Rövardotter har “inte någon plats i kulturkanon”

Runtom på Tidöpartiernas samordningskansli och i regeringskansliet i Rosenbad ska den nya tv-serien ha väckt upprördhet och förstämning. Etniciteten hos de rövare som förekommer i serien har i flera fall inte kunnat fastställas. Personskadevapen som armborst och långa spjut ska ha skymtats i några av avsnitten, och enligt uppgift skildras även flera skogsöverfall av medelklassfamiljer ur bakhåll i en icke-problematiserande form.

Enligt obekräftade uppgifter till Arbetaren ska den moderate riksdagsledamoten tillika polisen Fredrik Kärrholm ha sagt att han tänker ”nödvärna skiten” ur den första ungdom han får syn på som anammat den nya retrogansterkulturen från Ronja Rövardotter-serien. 

– En sak kan vi säga säkert, och det är att sådana här avarter inte har någon plats i den nya svenska kulturkanon, säger Appe Rilsson.

Publicerad Uppdaterad