Det nya rapporteringssystemet ParaGå tvingar hemtjänstpersonal att fokusera på dokumentation och tidsschema i stället för på brukarnas säkerhet och behov. Nu varslar facket om blockad mot användandet av systemet och arbetsköpare har svarat med lockout.
Södermalms hemtjänstarbetares driftsektion av SAC har varslat om blockad mot en specifik arbetsuppgift på Aleris Hemtjänst Södermalm. Uppgiften ifråga är användandet av det mobila rapporterings- och dokumentationssystemet ParaGå som infördes i början av maj och som Arbetaren skrev om i februari. Systemet är ett mjukvaruprogram i mobiler och handdatorer, där personalen ska knappa in när de kommer och går hos brukarna samt dokumentera viktig information om besöket.
Facket menar att användandet av ParaGå tar så mycket tid och fokus från arbetsuppgifterna att det riskerar de anställdas och brukarnas säkerhet och hälsa.
– ParaGå skapar en enorm stress för oss som arbetar med äldre personer under väldigt tajta scheman. Förutom att vi ständigt övervakas i arbetet äventyras vår hälsa av att vi ständigt behöver gå och knappa på mobilen i stället för att helt fokusera på dem vi är där för att hjälpa, säger Dennis Jörnesten, medlem i driftsektionen.
Enligt Dennis Jörnesten var effektivitetstanken bakom systemets införande god då det bland annat skulle mäta hur lång tid de enskilda brukarna behövde för att få sina behov tillgodosedda och eventuellt få slut på överutnyttjande av skattemedel från vårdföretagens sida. Men i verkligheten resulterade det i pressade tidsscheman och arbetet har förlorat den nödvändiga flexibiliteten, något som han menar märks bland de anställda. Även de omsorgsbehövande upplever personalen som mer stressad.
– Många äldre har påpekat att vi tittar mer i våra mobiler och upplever att vi blivit mer stressade. Samtidigt kan vi inte låta ett tekniskt system styra allt, det är människor vi jobbar med. Ibland gråter pensionärer precis som alla vi andra och i det skedet kan vi ju inte bara lämna dem ensamma och sticka därifrån för att ParaGå kräver det. Det gör vi bara inte, säger han.
Arbetsköparen Aleris Hemtjänst har svarat på varslet, som inträder nu på lördag den 25 oktober, med att efter helgen lockouta de syndikalister som deltar i blockaden. På Stockholms stad, som är de som infört ParaGå i den kommunala hemtjänstverksamheten till en kostnad av sammanlagt 30 miljoner kronor, är man förtegen om den uppblossande konflikten. Raili Karlsson, avdelningschef för äldreförvaltningen i Stockholms stad, säger dock till Arbetaren att det är de utförande hemtjänstföretagens ansvar att se till att schemaläggningen ger de anställda den nödvändiga restiden som behövs för att de ska kunna utföra sina arbetsuppgifter i lugn och ro.
– Vi har räknat in restiden som 30 procent av personalkostnaden och den ingår i ersättningen till de utförande företagen. Det är deras ansvar att se till att schemaläggningen fungerar och att de äldre får den hemtjänst som staden beställt, säger hon.
Kunde inte Stockholms stad ha anställt fler hemtjänstarbetare i stället för att lägga 30 miljoner på ett rapporteringssystem?
– Det är ett politiskt beslut att införa tidsregistreringssystem i hemtjänsten, säger Raili Karlsson.
Hon tillägger dock att systemet medfört att några av utförarna fått anställa ytterligare vårdpersonal till hemtjänsten, uppgifter som Dennis Jörnesten finner anmärkningsvärda.
– Nyanställningar på grund av rapporteringssystemet är inget vi känner till eller känt av, snarare tvärtom, säger han.