Utrikes

Svensk ambassadör kan ha gjort sig skyldig till mutbrott

Genom att närvara på officiella sammankomster           har Al-Futtaim använt sig av ambassadens hjälp till svenska företag i Egypten. Bilden är från ambassadens nationaldagsfirande. Foto: Egor Putilov

OBS! Författaren till den här artikeln har sedermera, bland annat genom att ta anställning på Sverigedemokraternas kansli samtidigt som han under pseudonym fortsatt skriva journalistiska artiklar, agerat på ett sätt som gjort att hans journalistiska integritet kunnat sättas i fråga. För mer information om fallet, se Arbetarens artiklar som publiceras 2016-09-07: http://tidnarbetaren.wpengine.com/2016/09/07/skandalen-vaxer-runt-sd-markt-journalist/

Den 8 juni bjöds svenska företag som närvarar i Egypten in på svenska ambassaden i Kairo till årets nationaldagsmottagning för att marknadsföra sig, mingla, nätverka och knyta kontakter med egyptiska tjänstemän och politiker. Flera gäster märkte dock att ett annorlunda företag slog sig ned på ambassadens fina gräsmatta med en flagga och en uppsättning trädgårdsstolar med Ikealogotyp. Det var den Dubaibaserade Al-Futtaimgruppen, som driver Ikeas varuhus i Kairo, som tilläts närvara på evenemanget.

Al-Futtaimgruppen är verksam inom bland annat byggbranschen i Dubai och har där  gjort sig ökänd för systematiska övergrepp på migrantarbetarnas rättigheter. Det upp­ges även att företaget har starka kopplingar till egyptiska militären som tog över makten i landet.

Al-Futtaims anställda medger att företaget fått betala för att få närvara på mottagningen vid den svenska ambassaden. Denna uppgift har också bekräftats av ambassaden – 5 000 egyptiska pund kostade det att hyra in sig på ambassadens tomt.

– Vi vill gärna vara med eftersom man då får tillgång till egyptiska politiker och diplomater, expaternas (utlandsboende) gemenskap och får en möjlighet att nätverka. Dessutom understryker Ikea svenskheten, därför är en bra relation med ­ambassaden viktig för oss, förklarar en källa hos Al-Futtaim, som vill vara anonym.

Ambassadens förste sekreterare Radovan Zivkovic bekräftar den bilden.

– Vi på ambassaden arbetar mycket för att främja varumärket Sverige, bland annat genom att bjuda svenska företag till sådana ­arrangemang som nationaldags­firandet. Samarbetet är gynnsamt för båda parter eftersom vi ju är mer verksamma i den politiska sfären. Företagen kan det som vi inte kan och tvärtom, säger han.

Hur går Al-Futtaims deltagande ihop med det du har sagt om att det är svenska företag som är representerade här i dag?

– Det är en bra fråga. Vårt främsta mål är att skapa fler arbetstillfällen i Sverige. Trots att Ikea inte är svenskt längre, det är internationellt.

På vilket sätt skulle hjälp till ett Dubaibaserat företag, som säljer möbler tillverkade i låglöneländer, skapa fler jobbtillfällen i Sverige?

– Kanske genom underleverantörer. Visste du inte att Ikea i Sverige också är en franchise?

Årets nationaldagsmottagning på ambassaden i Kairo hade sitt fokus på just hållbart företagande och miljöfrågor och på svenska företag som anses ligga i framkant inom dessa frågor. Al-Futtaim är bland annat känt för att ha byggt världens största inomhusskidbacke i ett av sina köpcentrum i Dubai, där årsmedeltemperatur utomhus ligger på mellan 22 och 33 grader. Före­taget avslöjade aldrig hur mycket energi anläggningen förbrukar, och en liknande skidbacke byggs nu även i Kairo.

Initiativet att bygga sådana anläggningar kan knappt förknippas med en stark miljöprofil vilket ­ytterligare ifrågasätter ambassadens val att bjuda in Al-Futtaim till firandet av Sveriges nationaldag. Samma källa inifrån Al-Futtaim kastar dock ljus över frågan. Enligt källan finns det fler anledningar till att företaget särbehandlas:

– Vi (Al-Futtaim, redaktörens anmärkning) är ju vänner med henne (Charlotta Sparre, redaktörens anmärkning). Ambassadören kommer hit varannan vecka. Hon kallar till och med Ikea för Sveriges andra ambassad. Nyligen köpte hon ett stort parti möbler, och visst, hon fick en bra rabatt, vi behöver ju ha en vänskapsrelation med henne.

I en intervju bekräftar Charlotta Sparre uppgifterna.

– Vi har fått en rabatt, samma rabatt som Ikea ger till sin personal om 15 procent, säger hon.

Hur kommer det sig? Ni är ju inte Ikeas personal.

– Det här är en rabatt som Ikea erbjuder till sina särskilt gynnade gäster. Jag reflekterade inte särskilt mycket när vi fick den här rabatten och accepterade därför att ta emot den utan någon närmare reflektion. Min främsta tanke var att spara pengar – svenska skattemedel. Jag har dock insett att detta inte är korrekt och stämt av frågan med UD:s administrativa ledning och fått bekräftat att detta inte är i linje med våra etiska riktlinjer, och dessa pengar har faktiskt just som vi talar betalats tillbaka till Ikea.

När har du insett det?

– Jag har tagit kontakt med UD i ljuset av din fråga på mejl. Jag hade som sagt inte reflekterat över huvud taget över det här. Dels för att det inte var några större belopp men det var sparande av svenska skattebetalares pengar på det vi behövde. Det var klumpigt och inte lämpligt och som sagt inte i linje med våra etiska riktlinjer och därför kommer dessa pengar just som vi talar att återbetalas tillbaks.

Omfattar rabatten även dina personliga inköp?

– 15 procents rabatt omfattade inköp till ambassaden och till av mig personligen cirka motsvarande 700 kronor vardera.

Genom att närvara på officiella sammankomster har Al-Futtaim använt sig av ambassadens hjälp till svenska företag i Egypten. Enligt Charlotta Sparre finns det även andra former av stöd som ambassaden kan tillhandahålla:

– Den här ambassaden har klara och tydliga uppdrag att främja svenska intressen och där­ibland svenska företags intressen. Det beror delvis på vad de själva har för behov och önskemål. Det gör att vi regelbundet – någon gång i månaden – samlar de här företagen för att höra om företagsklimatet och ge dem en möjlighet att nätverka. Sedan har vi möten om någon har något problem vid något tillfälle, säger hon.

Räknar ni Al-Futtaimgruppen som ett svenskt företag?

– Inte Al-Futtaim som sådant, men däremot naturligtvis Ikea som ett svenskt företag, ett företag som tydligast profilerar sin svenskhet och som på många sätt arbetar med att stå för svenska värderingar.

Så du föredrar att kalla Al-Futtaimgruppen i Egypten för Ikea?

– Al-Futtaim är naturligtvis ett större företag än bara en franchise för IKEA, men vi har inte primär kontakt med Al-Futtaim. Vi har primär kontakt med Ikea. När jag till exempel bjöds in för att vara med vid öppnandet av ett nytt Ikea-varuhus i Kairo.

Menar du att inbjudan till nationadagsmottagningen från ambassaden gick till det globala Ikea, inte till Al-Futtaim?

– Nej, den gick till Ikea i Kairo.

Vilket ju är Al-Futtaim…

– Det är Al-Futtaim som är franchisetagare av Ikea.

Al-Futtaimgruppen verkar i sin tur vara nöjd med ambassadens insatser. John Kersten, en av cheferna inom Al-Futtaim, utvärderar erfarenheter av företagets samarbeten med svenska ambassaden i Kairo i ett skriftligt svar som ”extremt positiva”.

I ett land som Egypten är politiskt beskydd från utländska makter viktigt för företagen för att bland annat kunna säkra sina investeringar. Goda relationer med svenska ambassaden är därför en värdefull tillgång för Al-Futtaim.

Men enligt Alf Johansson, överåklagare i riksenheten mot korruption, kan ambassadörens agerande vara straffbart.

– Ja, det kan vara fråga om straffbart givande respektive tagande av muta. Det är klart mycket intressant och jag ser gärna att det hamnar på våra skrivbord, säger han.

Publicerad Uppdaterad

Prenumerera på Arbetarens nyhetsbrev

Box 6507
113 83 Stockholm
Tel: 08-522 456 70 (redaktionen)
[email protected]

Tidningen Arbetaren behandlar dina personuppgifter i enlighet med allmänna dataskyddsförordningen, (EU) 2016/679. Du hittar vår dataskyddspolicy här.

Prenumerationsärenden
Tel: 08-522 456 80
(måndagar kl 10-13)
[email protected]

Organisationsnummer: 556542-8413
Swishnummer för gåvor: 1234 809 984