Nu släpper Statens haverikommission rapporten om vad som verkligen hände när ett tåg på Saltsjöbanan i Stockholm kraschade in i ett bostadshus i januari 2013. Kommissionen konstaterar att den tågstäderska som först anklagades för att ha stulit tåget inte begick något som helst fel.
När det 85 ton tunga Saltsjöbanetåget i januari förra året i full hastighet kraschade in i ett bostadshus på ändstationen i Saltsjöbaden utanför Stockholm
anklagades först en 22-årig tågstäderska för att ha stulit tåget. Stockholms Lokaltrafik, SL, och tågoperatören Arriva tog sedan tillbaka anklagelserna och den förundersökning som startats mot henne lades ned. Orsaken till varför tåget lämnat depån och begett sig ut på spåret för att sedan krascha med tågstäderskan ombord förblev dock okänd.
I den precis släppta rapporten från Statens haverikommission, SHK, frias städerskan slutligen helt. Rapporten konstaterar att hon inte begått något fel utan enbart handlat enligt instruktioner.
– Man kan konstatera att det var en olyckshändelse. Det var ingen avsiktlig handling att sätta fordonssättet i rörelse. Det var en olycka som berodde på flera olika omständigheter, säger Johan Gustafsson, avdelningschef på SHK.
Enligt SHK:s rapport skulle tåget städas under natten, men i det kalla vädret hotade bromsarna att frysa fast, något som för Arriva kan innebära höga ekonomiska kostnader. Vid sådana tillfällen måste bromsarna lämnas frånkopplade och en bromslossaranläggning används för att hålla tåget kvar på spåret. På just det här spåret var dock bromslossaren trasig och hade trots upprepade felanmälningar inte åtgärdats. I stället fick den ensamma medlemmen ur depåpersonalen improvisera och satte tåget i fullt körläge med dörrarna öppna för att inte bromsarna skulle slå till. När tågstäderskan stängde dörrarna inifrån då städningen var klar började därför tåget rulla ut ur depån.
I vanliga fall ska inte tåget kunna köra ut på banan, men just denna natt hade en växel lämnats öppen för att underlätta den kommande morgonens trafik. Den trasiga bromslossaranläggningen stoppade inte heller tåget.
– Arriva var inte medvetna om att de hade ansvaret att åtgärda felet. Vi kan bara konstatera att den har varit felanmäld flera gånger och att det fanns olika uppfattningar hos Trafikförvaltningen i Stockholms Läns Landsting och Arriva vem som har ansvaret för den, säger han.
SHK har inte i uppdrag att peka ut skyldig part, men riktar ändå kritik mot det faktum att ingen arbetsledare funnits på plats. Vidare riktas också kritik mot hur säkerhetsinformationen fördes över från den tidigare operatören Veolia när Arriva tog över driften ett halvår innan olyckan. Det konstateras också att instruktionerna för växlarna är otydliga, något som dock inte Arriva lastas för.
Samtidigt pågår en polisutredning om arbetsmiljöbrott, som undersöker om antingen SL eller Arriva kan lastas för olyckan. I väntan på den är Thomas Hedenius, kommunikationschef på Arriva, återhållsam med sina kommentarer när han får frågan om varför den trasiga bromslossaren inte lagats.
– Läser man hela rapporten så var det en bromslossare som inte fungerade. Men i anläggningen fanns det sju. Att den trasiga inte lagades var ett missförstånd mellan beställare utförare. Jag inte vill kommentera det mera, säger han.
Det är ännu oklart när polisutredningen är slutförd.