Från gatukonst till vårsalong

Det började som ett försök till laglig gatukonst. Det slutade med en drygt två meter bred tavla bestående av pärlplattor, nu placerad i konstens finrum. Shora Dehnavi Goldkuhl ställer ut Samplast på Liljevalchs årliga vårsalong som pågår mellan januari och mars. Jennie Aquilonius träffar henne på ett söndagsstimmigt kafé på Södermalm.

Konst
Shora Dehnavi Goldkuhls verk Samplast, som hon ställer ut på Liljevalchs vårsalong i Stockholm.
Foto: privat

Shora Dehnavi Goldkuhl har svart mössa, vit tröja, svart kajal runt ögonen. Hon berättar om tavlan Samplast som nu hänger på Liljevalchs vårsalong. Runt 80 personer har varit med och hjälpt henne att lägga pärplattorna.

– Den är mäktig. Att det inte bara är mitt personliga jobb känns stort. Det blir överväldigande när det är så mycket pärlor och olika uttryck.

Samplast kommer till 2012. Shora Dehnavi Goldkuhl har sagt upp sig från jobbet och hyrt in sig i en ateljé för att satsa helt på konsten. Det ger henne ångest. Plötsligt försvinner kreativiteten. Hon kan inte skapa och börjar lägga pärlplattor för att ha något att göra. De små sexkantiga, bikupeformade plattor, ser plottriga ut när de placeras bredvid varandra. 

– Det såg ut som ett lapptäcke. Då tänkte jag att det skulle bli magiskt om jag tog in olika människor som lade egna plattor. I den stund du lägger din tredje platta har du glömt den första, den är obetydlig. Men det som är betydelselöst som liten enhet blir starkt tillsammans med många andra små enheter. 

Shora Dehnavi Goldkuhl tycker att attraktionen med lapptäcket också ligger i gemenskapen, att göra något tillsammans. Shora Dehnavi Goldkuhl bjuder in andra att komma och lägga pärlplattor. Skapar en Facebookgrupp och ställer ut en gatupratare utanför ateljén, som ligger i galleri Korn på Hornsgatan i Stockholm. På något sätt har ordet spridit sig och det kommer fler än beräknat, många som hon inte känner.

– Det var mysigt, alla satt och lade pärlplattor. Många gjorde Nintendoinspirerade mönster, någon lade en svensk flagga, en annan skrev könsord och en tredje lade olika ord som till exempel food. Det blev som ett tidsavtryck, vad som var viktigt för den personen just då.

Tanken är från början att placera ut tavlan på stan men att den ska vara lätt att flytta om någon klagar. Men hon hittar aldrig ett bra sätt att göra den drygt 2,5 x 1,5 meter stora tavlan till laglig gatukonst. I stället får den vara med på en utställning i Virserums konsthall i Småland. 

Intresset för graffiti och gatukonst slog rot under gymnasiet. En dag gick hon genom en tunnel i Solna. Men något var annorlunda. Den vanligtvis grå och tråkiga tunneln var helt tapetserad med massor av affischer som alla hade samma motiv. Hon blev fascinerad. Nyfiken. Det visade sig vara ett gatukonstverk av signaturen AKAY.

I dag är Shora Dehnavi Goldkuhl aktiv inom organisationen Graffitifrämjandet som jobbar för en ökad förståelse för graffiti och gatukonst. Föreningen jobbar också mot Stockholm stads nolltolerans mot graffiti. De vill till exempel att det ska finnas lagliga väggar, graffitiparker och att det ska vara tillåtet att hålla kurser.

– Människor borde få vara med och forma sin stad. Graffiti och gatukonst ska vara en legitim del av staden och få utrymme att synas, det är en ungdomskultur som är censurerad och vi vill häva den censuren. Vi har aldrig sagt att det skulle vara tillåtet att spreja ner hus eller förstöra saker. 

Shora Dehnavi Goldkuhl menar att Graffitifrämjandet vill uppmuntra och ta vara på människors kreativa sidor i stället för att slå ner på dem. Hon är osäker på om det finns en koppling mellan graffiti och kriminalitet, men om den kopplingen finns tror hon att den beror på att stilen är olaglig. För att få utöva den måste folk i princip bryta mot lagen och ibland ta sig till osäkra platser.

– Jag blir förbannad på att samhället slår ner på unga som visar intresse för att få uttrycka sig kreativt. I stället för att få hjälp att utvecklas får de höra att de gör och tänker fel.  

Att få ställa ut på Liljevalchs är en bekräftelse. Över 2 000 bidrag skickades in och juryn valde ut 150 deltagare. Men Shora Dehnavi Goldkuhl gick inte på vernissagen. Hon satt hemma, uppklädd och allt, men kunde inte förmå sig själv att gå. 

– Jag både vill och inte vill veta vad folk tycker om min grej. Det är konstigt, det finns ändå något exhibitionistiskt i att ställa ut, jag vill ju att folk ska titta, säger hon och pillar på tröjans vita snöre. 

Under våren blir det mer pärlplattor för Shora Dehnavi Goldkuhl. Hon ska dekorera Lilla baren på klubben East på Stureplan. Där ska 900 000 pärlor forma ett grafiskt mönster och även den här gången kommer allmänheten att få hjälpa till.