Ikea har under de senaste åren expanderat kraftigt över världen. På varuhus i alla världsdelar kan man, förutom köttbullar och lingon, också köpa skandinavisk design avbildad i den karaktäristiska Ikea-katalogen. Men i den saudiska versionen av katalogen har så gott som alla kvinnor utelämnats och i ett antal fall retuscherats bort. I den svenska versionen […]
Ikea har under de senaste åren expanderat kraftigt över världen. På varuhus i alla världsdelar kan man, förutom köttbullar och lingon, också köpa skandinavisk design avbildad i den karaktäristiska Ikea-katalogen. Men i den saudiska versionen av katalogen har så gott som alla kvinnor utelämnats och i ett antal fall retuscherats bort.
I den svenska versionen av katalogen kan man se en familj bestående av en man, en kvinna och två barn, i färd att göra sig i ordning i badrummet. Men på exakt samma bild i den saudiska versionen är kvinnan borta. På en annan bild i katalogen poserar fyra av företagets designers bakom sina verk, men i den saudiska är de bara tre, formgivaren Clara Guasch är borta.
Enligt uppförandekoden Iway ska ingen anställd diskrimineras på grund av kön. Ikea skriver också på sin hemsida att Ikea sätter människorna främst över hela världen.
Ikeas företagsstruktur är komplicerad och uppdelad på helägda dotterbolag och franchisebolag. I Saudiarabien, där företaget funnits sedan 1980-talet, drivs varuhusen av bolaget Al Sulaiman men kontrolleras av Inter Ikea Systems.
Där är Ulrika Englesson Sandman pressansvarig.
– Det är beklagligt det som hänt och vi förstår att människor blir upprörda. Vad vi tittar på nu är att om de här kvinnorna retuscherats bort, eller det har de ju, så är det ju den lokala franschistagaren som har fattat det beslutet och katalogen har ju distribuerats, säger hon till Sveriges Radio.
Men katalogen för Saudiarabien, där kvinnors rättigheter är begränsade, har specialdesignats av koncernen Ikeagruppen för Al Sulaiman. När Arbetaren söker Ulrika Englesson Sandman är hon inte längre nåbar. Men i ett standardiserat pressmeddelande skriver Inter Ikea Systems:
”Det är inte den lokala franchisetagaren som har plockat bort bilder. Felet har skett i arbetet med att ta fram förslaget till Saudiarabien, och det är ytterst vårt ansvar.”
Josefin Torell är pressansvarig för Ikeagruppen, som producerat katalogen. Enligt henne står företaget för jämlikhet och likabehandling.
– Vi inser att den här katalogen inte är förenlig med våra värderingar. Vi kommer att se över så att vi i framtiden inte gör samma misstag. Det är Inter Ikea Systems som står för beslutet, men som producent skulle vi ha reagerat.
Hon säger att den interna hanteringen av katalogen nu ska granskas.
– Vi kan inte producera en katalog utan kvinnor. Det kommer inte att hända igen. Man skulle kunna tänka sig en katalog utan människor, säger hon.
Efter att kvinnorna särskilt har retuscherats bort för den saudiska katalogen, kommer en katalog utan människor inte osynliggöra kvinnor?
– Om vi producerar en katalog utan människor kommer den vara förenlig med våra värderingar.
Vad som händer med den redan utgivna saudiska katalogen kan Josefin Torell inte svara på. Det ska beslutas av franchisetagaren Al Suleiman och Inter Ikea Systems, men diskussionen är inte klar.