Film

En ond saga i Västra hamnen

En av filmens utomhusscener spelas in i en dunge bredvid Turning torso i Västra hamnen i Malmö. Henrik Möller instruerar skådespelarna Agnes Hargne Wallander och Johan Stavring. Jon Rudberg håller i kameran. Foto: Anders Paulsson

Nio personer med filmutrustning i en lånad lokalbuss i Västra hamnen. Nollbudgetfilmaren Henrik Möller från Malmö spelar in sin nya kortfilm. Det är en mörk saga som utspelar sig i en buss på väg genom helvetet.

Inne i den gula bussen är det mörkt och kallt. Svepande ljus passerar genom fönstren och över passagerarnas ansikten. Det ser ut att komma från gatlyktor på vägen utanför men kommer från en strålkastare. En ljussättare panorerar den längs bussens sida för att skapa illusionen av en nattlig resa.

I ett tomt garage bredvid Stapelbäddsparken spelar
Malmöfilmaren Henrik Möller in sitt senaste kortfilmsprojekt. Klockan har passerat tio på förmiddagen och det enda som hörs är Västra hamnens måsar som seglar över den öde parkeringen utanför. Filminspelningen ska pågå i två dagar och i bussen trängs skräckfilmssminkade skådespelare med kameraman och sminkörer.

– Det här är en ond saga, säger Henrik Möller.

Han spelar in film i Malmö under namnet ”Nollbudget”. Det är inte bara ett namn utan även en realitet för alla hans filmer. Han får inget ekonomiskt stöd och ingen av de medverkande tjänar några pengar. Många av filmerna lägger han ut gratis på internet.

Hans nya film har fått namnet Inviting the demon inför utlandslanseringen, något svenskt namn finns inte än. Den utspelar sig i en buss som färdas genom helvetet. Huvudkaraktären ska träffa sin förlorade kärlek en sista gång och på vägen möts hon av en demon som försöker hindra henne. Henrik Möller beskriver det som en mörk mardrömslik historia.

– Det är en bröderna Grimmaktig saga för 2000-talet, säger han.

Många av hans tidigare filmer utspelar sig på Malmös bortglömda bakgator. Nobelvägen, Mysigt på Möllan och Dom ville bli newshunter är redan Youtubeklassiker. Henriks Möllers skapelser befolkas av udda karaktärer – en pundare som vill bli blåljusfilmare, en gammal proggare som försöker coacha Malmöungdomar ut ur utanförskap eller en tecknad figur i en lägenhet på Sevedsplan som drömmer om att få bli sinnessjuk.

– Jag är fascinerad av sagor och det lever jag ut i mina teckande filmer, säger Henrik Möller.

Vid sidan av spelfilmerna producerar han även tecknad film. Egenhändigt ritade bilder i skarpa färger som filmas på nära håll. Henrik Möller själv är berättarröst. Den nya filmen beskriver han som en spelfilmsversion av de tecknade filmerna och i den lämnar han Malmös bakgator och även till viss del nollbudgeten.

– Vi kan kalla det här nollbudget deluxe, säger Möller.

Vanligtvis brukar hans kompisar spela rollerna men den här gången är det vana skådespelare som ställt upp för att de gillat hans manus. Den professionella utrustningen, lokalerna och den gula bussen har han fått låna. Kameran är tyngre och mer avancerad än vad han är van vid och allt tar längre tid. Den färdiga filmen får ett utseende som skiljer sig från det han gjort tidigare.

– Jag är van att jobba snabbare och det går inte med den här kameran, säger Henrik Möller.

Han vill vara oberoende och ha full kontroll över det han gör och är inte säker på om han ens skulle ta emot ekonomiskt stöd om han fick chansen. För Henrik Möller är pengar i sig inte en garanti för att en färdig film blir bra. Samtidigt skulle han inte göra om en inspelning av den här typen utan att då ha ekonomiskt stöd. Det tycker han inte vore rätt mot resten av de inblandade.

Det är tyst på inspelningsplatsen. På barnvagnsplatsen längst fram i bussen står en monitor som visar inspelningen i realtid. På handikappsätet bredvid sitter Henrik Möller och tittar koncentrerat på skärmen. Längs hela taket i bussen löper upptejpade kablar och här och där sitter extra ljuskällor monterade.

I en lokal strax bredvid blir Ida Gyllensten sminkad. Hon har gula kontaktlinser som ser ut som djurögon och hennes ansikte är skrovligt och sprucket. På väg till bussen och inspelningsplatsen försöker hon skydda sminket så gott det går från duggregnet som strilar ner.

Henrik Möller är stressad. Det har tagit längre tid än han trodde och inspelningen är försenad. Eftersom scenerna i bussen ska filmas på bara två dagar är det viktigt att schemat hålls. De nio sidorna manus ska vara färdig film någon gång i sommar om allt går som han planerat.

Efter det väntar Malmös gator igen. Han har redan två nya projekt planerade – Bra business i Malmö och Hingstarna på Augustenborgs pizzeria.

Publicerad Uppdaterad

Prenumerera på Arbetarens nyhetsbrev

Box 6507
113 83 Stockholm
Tel: 08-522 456 70 (redaktionen)
redaktionen@arbetaren.se

Tidningen Arbetaren behandlar dina personuppgifter i enlighet med allmänna dataskyddsförordningen, (EU) 2016/679. Du hittar vår dataskyddspolicy här.

Prenumerationsärenden
Tel: 08-522 456 80
(måndagar kl 10-13)
prenumeration@arbetaren.se

Organisationsnummer: 556542-8413
Swishnummer för gåvor: 1234 809 984

Arbetarens jubileumspodd gigekonomi

Lyssna på vår podd om gigekonomi

Registrera dig på nyhetsbrevet så skickar vi avsnittet till dig

Klicka här för att stänga