Debatt

”Trafikbolagen måste sluta leka gränspolis”

”Avgifter och spärrar omöjliggör det fullständigt kollektiva i kollektivtrafiken”, skriver Anna Nygård, planka.nu. Foto: Fredrik Sandberg / SCANPIX

För vissa samhällsgrupper har kollektivtrafiken blivit allt farligare i takt med att de så kallade trygghetsåtgärderna blivit allt fler. Att biljettkontrollanterna samarbetar med polisen och Migrationsverket har vi vetat länge. Eftersom det inte går att kontrollera folk på gatan utifrån hur de ser ut används biljettkontrollerna i kollektivtrafiken som utgallringssystem. Trafikbolagen måste lämna asylpolitiken därhän, skriver Anna Nygård från Planka.nu.

Mellan den 17 och den 24 juni i år arrangeras No Border Camp i Stockholm – en veckas tältläger för en öppen, gränslös värld för att gränser dödar, gränser exploaterar. Och gränser finns i Stockholm. Extra tydligt märks gränserna i kollektivtrafiken. Säg den stockholmspendlare som inte tvekat inför glasspärrarnas lynniga käftar. Hur många är de som aldrig någonsin varit biljettlösa eller studsat till av obehag vid synen av ordningsvakternas vapen och uniformer?

Vi talar gärna om kollektivtrafikens sammanlänkande funktioner, hur trafiknätet i en stad kan liknas vid ett blodomlopp eller nervsystem som ger invånarna tillgång till stadens utbud, väcker liv i sömniga förorter och möjliggör företagens produktion. Men lika mycket finns att säga om säkerhetsparadoxen – när tryggheten blir exklusiv och får en annan innebörd – och den diametralt motsatta roll kollektivtrafiken spelar i mångas liv.

Avgifterna och spärrarna omöjliggör det fullständigt kollektiva i kollektivtrafiken och förvandlar det som borde vara ett offentligt rum till en skyddszon för de privilegierade som ser faror överallt och lugnas av ”trygghetskameror” och en rad andra åtgärder med namn som beskriver något annat än vad det faktiskt handlar om. Faktum är att för vissa grupper har kollektivtrafiken blivit farligare och farligare i takt med att de så kallade trygghetsåtgärderna blivit fler och för de papperslösa invandrarna innebär spärrarna lokala gränskontroller.

Att biljettkontrollanterna samarbetar med polisen och Migrationsverket har vi vetat länge. I praktiken går det till så att civilklädda poliser följer med SL:s kontrollanter och står redo att gripa in om någon resenär skulle visa sig sakna både biljett och svenskt personnummer. Eftersom det inte går att kontrollera folk på gatan utifrån hur de ser ut används biljettkontrollerna i kollektivtrafiken som utgallringssystem. 

Varför allmännyttiga trafikbolag är så intresserade av migrationspolitik är svårt att förstå men det finns fler exempel: Västtrafik medverkade tidigare i år under en tvångsavvisning genom att tillfälligt dra in den hållplats som ligger närmast Migrationsverkets förvar i Kållered för att hindra människorättsaktivister från att ta sig till förvaret för att protestera mot utvisningen.

Både FN:s flyktingorgan UNHCR och människorättsorganisationer som Amnesty International har de senaste åren riktat skarp kritik mot den svenska regeringen för de systematiska tvångsavvisningar som genomförts till bland annat Irak. Bara ett fåtal länder utöver Sverige utvisar irakiska flyktingar då läget där fortfarande bedöms som mycket instabilt och många av dem som skickas tillbaka ”försvinner”.

Planka.nu kräver att trafikbolagen lämnar asylpolitiken därhän. Vi kommer att delta i No Border Camp i sommar och även fortsättningsvis stödja nätverket Ingen människa är illegal med pengar som används för att köpa färdbevis åt papperslösa invandrare för att de ska slippa planka med livet som insats.

Publicerad Uppdaterad

Prenumerera på Arbetarens nyhetsbrev

Box 6507
113 83 Stockholm
Tel: 08-522 456 70 (redaktionen)
[email protected]

Tidningen Arbetaren behandlar dina personuppgifter i enlighet med allmänna dataskyddsförordningen, (EU) 2016/679. Du hittar vår dataskyddspolicy här.

Prenumerationsärenden
Tel: 08-522 456 80
(måndagar kl 10-13)
[email protected]

Organisationsnummer: 556542-8413
Swishnummer för gåvor: 1234 809 984

Hallå  👋

Vill du läsa senaste numret av vårt låsta Månadsmagasin gratis på webben? Skriv upp dig på nyhetsbrevet så skickar vi det på mejlen.

Läsare av nyhetsbrev får 👇

✔ Senaste rubrikerna två gånger i veckan

✔ Utvalda reportage på söndagar