Litteratur

Kvinnor vid kusten

Vi är nog många som har väntat på den utlovade fortsättningen på Monika Fagerholms egensinniga roman Den amerikanska flickan som kom för fyra år sedan. Nu är den drygt 400-sidiga Glittercenen äntligen här ­ och jag kommer på mig själv med att hela tiden försöka hitta tid och rum för att kunna följa de händelser […]

Vi är nog många som har väntat på den utlovade fortsättningen på Monika Fagerholms egensinniga roman Den amerikanska flickan som kom för fyra år sedan. Nu är den drygt 400-sidiga Glittercenen äntligen här ­ och jag kommer på mig själv med att hela tiden försöka hitta tid och rum för att kunna följa de händelser och människoöden som författaren återkommer till. Det behövs nämligen koncentration för att kunna följa det krokiga och till synes omständliga, men ändå exakt avvägda och musikalisk uttrycksfullaspråk som Fagerholm bygger sin berättelse av.

Precis som i tidigare romaner befinner vi oss i de svenskspråkiga sydfinländska kusttrakterna. Det är i denna glest befolkade miljö – med skogen, Buleträsket, uddarna, kusinhuset, kommuncentret, Rosengården, kyrkogården, kiosken och villorna – som Fagerholms människor rör sig, växer upp och blir människor. Det är där de lever och begår, eller utsätts för, de handlingar som kommer att prägla deras liv och som i flera fall kommer att leda till deras död. 

Likt en finlandssvensk Faulkner tar Fagerholm avstamp i det lokala och genom att växla mellan olika personer och tidsplan undersöker hon traktens förflutna. Men där finns också den stora världen utanför – det är därifrån den amerikanska flickan Eddie kommer som ett slags katalysator och för alltid förändrar livet för Björn och Bengt och deras familj: Solveig, Rita och kusinmamman. Men Eddies död förändrar också livet för människor på större avstånd: för Doris, Suzette, och Maj-Gun – flickor och kvinnor som omedvetet präglas av trakten och som Fagerholm är en mästare på att ge röst.

På så sätt är Glitterscenen tillsammans med Den amerikanska flickan en krönika över en rad utsatta och tillsynes perifera kvinno-öden. Men romanerna är också thrillerliknande undersökningar av förälskelse, dråp, självmord och ond bråd död – och vad detta gör med vanliga människor. Men mest kanske man ska se romanerna som en mosaik av olika sorters musik – schlager, pop, ramsor, klassiskt, folkmusik och så vidare – där melodi, rytm och text underminerar och löser upp vardagens skal av ytlig prosa och i stället letar sig in i, bakom och mellan de personer och händelser som de gestaltar.

Publicerad Uppdaterad

Prenumerera på Arbetarens nyhetsbrev

Box 6507
113 83 Stockholm
Tel: 08-522 456 70 (redaktionen)
[email protected]

Tidningen Arbetaren behandlar dina personuppgifter i enlighet med allmänna dataskyddsförordningen, (EU) 2016/679. Du hittar vår dataskyddspolicy här.

Prenumerationsärenden
Tel: 08-522 456 80
(måndagar kl 10-13)
[email protected]

Organisationsnummer: 556542-8413
Swishnummer för gåvor: 1234 809 984

Hallå  👋

Vill du läsa senaste numret av vårt låsta Månadsmagasin gratis på webben? Skriv upp dig på nyhetsbrevet så skickar vi det på mejlen.

Läsare av nyhetsbrev får 👇

✔ Senaste rubrikerna två gånger i veckan

✔ Utvalda reportage på söndagar