Tjugo pakistanska arbetare blev i början av juni uppsagda från rederiföretaget Ånedinlinjen. Rederiet skyller på nya EU-regler gällande rederistöd. – Det är bara ett svepskäl för att kunna anställa billigare arbetskraft, säger en av de berörda arbetarna, Azhrsaliin Malik. Facket kräver nu att de får jobben tillbaka.
Wolfgang Kukol, som företrätt Ånedinlinjen, har i förhandlingar med facket hävdat att orsaken till uppsägningarna är den nya EU-lagen och att företaget beklagar att det drabbar deras anställda.
Lagen innebär i korthet att ett fartyg under svensk flagg måste betala sociala avgifter för anställda skrivna i ett land utanför EU.
– En lösning för Ånedinlinjen skulle kunna vara att köra fartyget under ett annat lands flagg och på så sätt komma runt regeln, säger Jan Abrahamsson på Storstockholms transportsyndikat, som företräder de uppsagda arbetarna sedan de för knappt två månader sedan lämnade fackförbundet Seko Sjöfart och blev medlemmar i Stockholms LS av SAC.
Företaget hävdade dock under förhandlingen att det vore en för kostsam process vilket facket kallar en ”lat inställning”.
– Det finns till exempel rederiföretag i Tyskland och Frankrike som inte följer de här reglerna. Det finns alltid en möjlighet till dispens, säger Jan Abrahamsson.
Företagsledningen har erbjudit de uppsagda tjänster på en restaurang vid namn Heidelberg som ska ta över Ånedinlinjens catering och städverksamhet. Ett erbjudande som dock visat sig vara ihåligt.
– Heidelberg har inga planer på att anställa dem. De säger att de redan har full personalstyrka, säger Jan Abrahamsson.
Azhrsaliim Malik säger till Arbetaren att arbetsgivaren har velat säga upp pakistanierna under en längre tid och att den nya EU-lagen bara är en förevändning.
– Det som hände var att vi blev dyrare när vi började jobba vitt, säger han.
Samtidigt som rederiet säger sig beklaga pakistaniernas situation vägrar de att ge ut kollektivavtal och ekonomisk redovisning till syndikalisterna, trots att de hänvisat till dessa dokument i förhandlingar. Detta, som är ett brott mot paragraf 18 i lagen om medbestämmande i arbetslivet, MBL, och det faktum att rederiet bryter mot Lagen om anställningsskydd, Las, ligger till grund för att syndikalisterna nu ska lämna in en stämning till arbetsdomstolen.
– Det kommer att bli strid. Vi vill tvinga dem tillbaka till förhandlingsbordet, säger Jan Abrahamsson som personligen anser att rederiet minst borde betala ut en eller två årslöner till de uppsagda.
Som läget är nu är tre av de tjugo pakistanierna uppsagda utan någon som helst uppsägningslön. Anledningen är att deras arbetstillstånd gått ut och företaget vägrat förnya kontrakten. De övriga sjutton pakistanierna jobbar kvar tills i september då även deras arbetstillstånd löper ut.
Hittills har samtliga haft tillfälliga arbetstillstånd med villkoren att jobba i tre månader och sedan vara i Pakistan i tre månader.
– De här människorna befinner sig i en situation mitt emellan att vara papperslösa och vanliga arbetare och de får själva betala priset för att systemet tillåter dem att utnyttjas, säger Jan Abrahamsson.
Azhrsaliim Malik är en av de tre vars arbetstillstånd nyss löpt ut. Hans historia skiljer sig lite från de andras eftersom han var med i en bilolycka för några månader sedan och sedan dess har varit sjukskriven.
– Jag har pratat med min läkare som säger att jag är frisk nog att arbeta snart igen, men min arbetsgivare säger att jag inte är det och hindrar därför förnyat arbetstillstånd, säger han.
Enligt Azhrsaliim Malik ska arbetsgivaren även ha kontaktat Migrationsverket och sagt att de inte borde ge arbetstillstånd till pakistanierna eftersom de orsakat en konflikt på rederiet. Migrationsverket har heller inte förnyat uppehållstillstånden till pakistanierna, vilket lett till att Azhrsaliim Malik har kontaktat en advokat och väntar nu på ett nytt utlåtande från Migrationsverket. Men eftersom Försäkringskassan inte längre ger honom sjukpenning står han snart utan både pengar, jobb och arbetstillstånd.
– Jag vet inte vad jag ska göra längre. Nu kan jag bara hoppas att den fackliga kampen kan hjälpa mig.
Enligt Storstockholms transportsyndikat planeras nu blockader och även i förlängningen en strejk för att tvinga arbetsgivaren till förhandling.
Kraven från syndikalisternas sida är att pakistanierna får jobben tillbaka eller åtminstonde erhåller en tre månaders uppsägningslön och att Azhrsaliim får sina sjukkostnader täckta.
– Vi kan stå ut länge, frågan är om de har råd, säger Jan Abrahamsson.
Arbetaren har inte lyckats nå Ånedinlinjen för en kommentar.
Fakta: Svarta jobb blev vita
De 20 pakistanier som nu har sagts upp har arbetat som städare och diskare i mellan sju och tjugotre år.
Till en början arbetade de svart men efter en konflikt år 2000, mellan företaget och Seko Sjöfart, fick alla legala anställningar.
Ånedinlinjen är ett rederi som trafikerar sträckan Stockholm-Mariehamn.