Inrikes

Övertidsprotest skakar Göteborgs hamn

Många arbetare i Göteborgs hamn vägrar sedan ett par månader tillbaka att jobba övertid i protest mot försämrade arbetsvillkor. Nu hotas Nordens största hamn av mångmiljonförluster när stora kunder väljer andra, konfliktfria, hamnar.

Det hela började sent i våras, när hamnledningen utan förhandlingar rev upp den tidigare överenskommelsen för övertidsarbete. De anställda ansåg att arbetsvillkoren försämrades och Hamnarbetarförbundet, det största facket i hamnen, varslade om övertidsblockad under midsommarhelgen. Hamnledningen svarade med att stämma förbundet i Arbetsdomstolen och kräva skadestånd på 1,6 miljoner kronor. Brottet skulle vara ett otydligt varsel som man ansåg fick oproportioneliga ekonomiska konsekvenser.

Sedan dess vägrar många hamnarbetare att arbeta övertid, både fastanställda och de så kallade blixtarna – timanställda hamnarbetare som skriver upp sig på listor och tas in vid behov.

Martin och Anna är två av dessa blixtar som beskriver stämningen som ”för jävlig”.

– Ja, förr var det kul att gå till jobbet, nu är det spänt hela tiden. Ledningen tjatar om ”sin rätt att leda och fördela arbetet”, men de vill bara kunna driva igenom försämringar för oss hur som helst, säger Anna.

Lars Svensson som är skyddsombud för Transport, det andra facket som är aktivt i hamnet, är inte heller nöjd med kommunikationen.

– Vi vill ju vara med och diskutera hur övertiden ska skötas, men det har de inte låtit oss göra, säger han. Företagets organisation klarar inte av att växa lika snabbt som företaget gör.

Dessutom hotas provanställda med att om de inte jobbar övertid kommer de inte att få fast anställning.

– Även blixtarna får ofta höra att ”om man ställer upp på övertid kan man få fast tjänst sedan”, men det är nog få som bryr sig, säger Martin.

På sistone har dessutom outbildade ungdomar från ett bemanningsföretag tagits in när de vanliga anställda inte velat ställa upp på övertid. Något som ytterligare retat upp hamnarbetarna.

– Förra och förrförra helgen sattes outbildade personer in, säger Lars Svensson, och när de var här ville inte vi utsätta oss för risken att jobba samtidigt som dem. Transport har krävt att sådana här personer ges minst samma utbildning som blixtarna. Det här är farliga, tunga grejor, man måste veta vad man gör.

Men övertiden är inte den enda konflikten. Lars Svensson fortsätter:

– De har också stängt våra två matsalar om kvällarna och ställt in mikrovågsugnar i stället, trots att det står i kollektivavtalet att vi ska kunna få mat även kvälls- och nattetid.

På webbplatsen portgot.se hävdar företagsledningen att man kontinuerligt diskuterar med personal och facken och siktar mot att nå en hållbar lösning. Ann Flyning, Göteborgs Hamns informationschef, förstår inte alls kritiken att ledningen inte pratar med facket.

– Det är ju inte ens fel när två träter, säger hon. Goda idéer kan ju komma från båda håll.

– Vi anser inte att vi träter, säger Lars Svensson, deras nya regler kom ensidigt, som en blixt från klar himmel.

Konflikten kan komma att kosta Göteborgs Hamn mångmiljonbelopp. Redan har en stor kund, Stora Enso, sagt att de lägger ner en linje från Göteborg, vilket de skyller på konflikt med arbetarna.

För närvarande ser inte blixtarna någon snabb lösning.

– Ingen fattar hur de kan låta så mycket pengar gå till spillo. De får släppa på sin prestige och börja föra dialog med oss som jobbar här ute, säger Anna.

Hamnarbetarförbundet har sökts, men inte kunnat nås för en kommentar.

Fotnot: Anna och Martin heter något annat i verkligheten, de vill vara anonyma av rädsla för att förlora sina jobb.

Publicerad Uppdaterad

Prenumerera på Arbetarens nyhetsbrev

Box 6507
113 83 Stockholm
Tel: 08-522 456 70 (redaktionen)
[email protected]

Tidningen Arbetaren behandlar dina personuppgifter i enlighet med allmänna dataskyddsförordningen, (EU) 2016/679. Du hittar vår dataskyddspolicy här.

Prenumerationsärenden
Tel: 08-522 456 80
(måndagar kl 10-13)
[email protected]

Organisationsnummer: 556542-8413
Swishnummer för gåvor: 1234 809 984