Enligt World Socialist Web Site har strejken också åtföljts av ockupation av delar av fabriken, och arbetare har blockerat en av huvudinfarterna till Bryssel med brinnande bildäck. Anställda på många underleverantörer till Forest-fabriken har anslutit sig demonstrationer utanför fabriksgrindarna. Efter att under flera månader dementerat rykten om neddragningar, meddelade Volkswagens koncernledning förra fredagen att hela […]
Enligt World Socialist Web Site har strejken också åtföljts av ockupation av delar av fabriken, och arbetare har blockerat en av huvudinfarterna till Bryssel med brinnande bildäck. Anställda på många underleverantörer till Forest-fabriken har anslutit sig demonstrationer utanför fabriksgrindarna.
Efter att under flera månader dementerat rykten om neddragningar, meddelade Volkswagens koncernledning förra fredagen att hela produktionen av Volkswagen Golf skulle flyttas till Mosel och koncernhuvudstaden Wolfsburg i Tyskland, varför 4 000 av 5 500 anställda kunde vänta sig att förlora sina arbeten. Bara den mindre Volkswagen Polo kommer fortsätta produceras i fabriken, men många arbetare tror inte att det heller kommer vara någon längre tid: ”Att 1 500 skulle bli kvar, det är en fantasi. Det säger de bara för att hålla oss lugna, för att man ska tro att det finns en chans att hamna bland de 1 500”, sade en av arbetarna till Euro News. Från och med måndag kommer de friställda bara att få ut 25 euro per dag.
I september 2005 meddelade företaget planer på att skära bort 14 000 jobb runtom i Europa. Facken i Tyskland gick då med på en frysning av lönerna i utbyte mot att inga uppsägningar skulle förekomma på tyska fabriker, utan enbart personalminskning genom naturlig avgång. Inte desto mindre gick fackföreningen IG Metall tidigare i år med på ytterligare en eftergift, en ökning av arbetsveckan från 28 till 33 timmar, och fick i utbyte vissa löften om en utökning av produktionen i Tyskland.
Genom nedläggningen i Bryssel kan Volkswagen nu infria de löftena, samtidigt som den längre arbetsveckan möjliggör för företaget att producera samma mängd bilar med ett mindre antal anställda. Belgiska fackföreningstalesmän har i veckan anklagat IG Metall för svek mot alla anställda i övriga Europa.
Anklagelserna är extra pinsamma för fackklubben i Wolfsburg, eftersom förre ordföranden Klaus Volpert för bara några dagar sedan greps av polisen. Under de senaste månaderna har det avslöjats att han tagit emot en särskild bonus av Volkswagen på över 60000 euro i månaden, och att flera ur klubbens styrelse fått lyxresor med bordellbesök betalda av företaget.
En företagstalesman antydde i diskussion med demonstranterna utanför fabriksgrindarna i Bryssel att de i sin tur skulle kunna kompenseras genom att den produktion av Polo-modellen som idag finns i Pamplona i Spanien skulle kunna omlokaliseras, men han möttes av skepsis enligt World Socialist Web Sites skildring. ”De försöker spela ut en arbetsstyrka mot en annan”, kommenterade en fackföreningsaktivist.
Under de senaste tre åren har det även strejkats kring löner och uppsägningar på Volkswagens fabriker i Spanien, Sydafrika och Mexiko, men hårdast har konflikten annars varit i Brasilien. 2003 skar företaget bort 4000 anställda vid två brasilianska fabriker. I augusti i år möttes budet att kapa ytterligare 9000 av kvarvarande 21000 jobb med en veckolång strejk. I september avbröts strejken, då företaget tillfälligt hävt uppsägningarna efter en uppgörelse med facket. I uppgörelsen ingår förlängd arbetstid utan kompensation, uppger BBC.
Volkswagenkoncernens vinst under de tre första kvartalen 2006 uppgick till tre miljarder euro, en ökning med 62 procent jämfört med samma period förra året.