Debatt

Risk för höjda avgifter i kollektivtrafiken

Alliansens valseger ger oss anledning att fråga hur de ser på trafiksituationen i Stockholm, och vilket syfte vi kollektivtrafikanter egentligen vill att SL ska fylla. Landstingets ekonomi är i dagsläget stabil och man har från borgerligt håll svårt att motivera höjda avgifter och slopandet av enhetstaxan. Därför har vi de senaste veckorna fått höra om […]

Alliansens valseger ger oss anledning att fråga hur de ser på trafiksituationen i Stockholm, och vilket syfte vi kollektivtrafikanter egentligen vill att SL ska fylla.

Landstingets ekonomi är i dagsläget stabil och man har från borgerligt håll svårt att motivera höjda avgifter och slopandet av enhetstaxan. Därför har vi de senaste veckorna fått höra om ett ”SL som blöder ekonomiskt” från den nya landstingsmajoriteten. Syftet är att skapa utrymme för prishöjningar, storsatsningar på mer reklam och annat som annars skulle vara svårt att genomföra.

Genom att höja avgifterna och lägga pengarna från trängselskatten på vägbyggen så kan borgarna både sänka landstingsskatten och bygga vägar utan att köra ekonomin i botten.

I sitt senaste utspel säger man sig vilja bevara trängselskatten och stoppa byggandet av den efterlängtade citybanan, vars kostnad på 13,7 miljarder man anser är för dyr. Istället vill man satsa på en ny västerled genom naturreservat på Ekerö – för 20 miljarder kronor!

Men någon måste betala för detta, och det kommer bli vi kollektivtrafikanter som får göra det. Utan att få någonting tillbaka.

Den negativa resandetrend SL haft under de senaste åren, men som i och med enhetstaxan och trängselskatterna brutits under 2006, kommer sannolikt att återuppstå. Billigare biljetter ger fler resande, precis som dyrare ger färre. När priset på 30-dagarskortet höjdes från 500 kronor till 600 kronor, den 1 mars 2004, ökade också plankningen. Detta är ett faktum även dagens landstingsmajoritet och SL kommer att ställas inför om man höjer avgifterna.

Höjda avgifter, nya dyra biljettsystem, mer övervakning och fortsatt försenade och uteblivna avgångar är sådant vi kollektiv-trafikanter måste stå ut med när pengarna slussas från kollektivtrafiken till bilismen. Rånrisk, stress och onödiga konflikter är sådant arbetarna i kollektivtrafiken måste stå ut med för att avgiftstrycket är så högt.

Nolltaxa skulle lösa många av problemen och dessutom vara en stark markering från våra politiker att de tar miljön och den ekonomiska ojämlikheten på allvar. Vill de borgerliga politikerna ta det ansvaret?

När arbetarna i kollektivtrafiken vill förbättra sin situation går de ut i strejk. När vi kollektivtrafikanter får nog så är avgiftsstrejken vår chans att förändra!

Publicerad

Prenumerera på Arbetarens nyhetsbrev

Box 6507
113 83 Stockholm
Tel: 08-522 456 70 (redaktionen)
[email protected]

Tidningen Arbetaren behandlar dina personuppgifter i enlighet med allmänna dataskyddsförordningen, (EU) 2016/679. Du hittar vår dataskyddspolicy här.

Prenumerationsärenden
Tel: 08-522 456 80
(måndagar kl 10-13)
[email protected]

Organisationsnummer: 556542-8413
Swishnummer för gåvor: 1234 809 984