Kultur

Vakans på mediemarknaden

För en tid sedan lanserades en ny sajt för kvinnor, Salong K, på nätet. Bakom tangenterna står Åsa Mattsson, mångårig med-arbetare på Aftonbladet Kvinna, och för slantarna en äkta risk-kapitalistisk man som iakttagit vakansen bland svenska medier. Projektet såg ut att lova något nytt, kanske med en feministisk udd, även om traditionella inslag som glamour […]

För en tid sedan lanserades en ny sajt för kvinnor, Salong K, på nätet. Bakom tangenterna står Åsa Mattsson, mångårig med-arbetare på Aftonbladet Kvinna, och för slantarna en äkta risk-kapitalistisk man som iakttagit vakansen bland svenska medier.
Projektet såg ut att lova något nytt, kanske med en feministisk udd, även om traditionella inslag som glamour och mode skulle ingå i konceptet. Med lokaler på fashionabla Grev Turegatan i Stockholm har man gått ut hårt, och efter bara några månader tycks satsningen på annonser och lättillgängligt material ha givit visst resultat. Sajten är ett fullkomligt inferno av rullande banners och blinkande erbjudanden. Men innehållet är smärtsamt bekant. Gammal damtidningsjournalistik i en tillräckligt ljummen mix för att inte behöva stöta sig med någon – allra helst inte annonsörerna.
Och trots att Åsa Mattsson pekat ut Gudrun Schyman som favorit lyser de politiska inslagen med sin frånvaro.
I stället är det klassiska kändisintervjuer och enkla referat som fyller ut mellan bantningstipsen. Då hittar man mer attityd i Amelia Adamos nya blaska, vilken egentligen inte utlovar något annat än piffigt redigerad självkärlek för kvinnor i Adamos egen klass.
Kvar finns vakansen bland de svenska medierna. En feministisk dagstidning eller sajt där samtliga nyheter skrivs ur ett genusperspektiv, och där man vågar skapa nya normer för språk och mottagare. Där man vågar belysa de vitt skilda villkor som finns i samhället utan att generat be om ursäkt. Där det nya klassamhället får visa sig och därmed förnya journalistiken.

de naturliga sponsorerna återfinns egentligen inom arbetarrörelsen. Där finns ständiga historier att berätta. Kommunal står inför en ny avtalsrörelse och bland medlemmarna återfinns alla de som inte syns i medierna annat än som statistik. Öppettiderna sträcker sig snart runt dygnets alla timmar men sociala funktioner som dagisplatser på obekväma tider i samhället hänger inte med de handelsanställdas behov. Nödvändigheten av jämförelser mellan länder och branscher, priser och löner, bara ökar samtidigt som just den typen av nyheter nästan suddats ut från mediekartan.
Det är nästan obegripligt att fackföreningsrörelsen inte hoppar på tåget. Ett internationellt samarbete av rang vore exempelvis unikt. I stället för stort tänker man branschvis, som enskilda medlemstidningar, eller brett som självgående Aftonbladet.
Och visst, det händer att Aftonbladet Kvinna glimmar till i sin lättuggade mix av stort och smått. Men i sanningens namn är det mest återvunnet material ur den tryckta tabloiden, även om det fortfarande slår Salong K. Och Macho och Gringo i all ära, men ingen har hittills plockat upp den tappade handsken.
Kvar finns vakansen på mediemarknaden, även om Arbetaren fyller tomrummet en gång i veckan.

Publicerad

Prenumerera på Arbetarens nyhetsbrev

Box 6507
113 83 Stockholm
Tel: 08-522 456 70 (redaktionen)
[email protected]

Tidningen Arbetaren behandlar dina personuppgifter i enlighet med allmänna dataskyddsförordningen, (EU) 2016/679. Du hittar vår dataskyddspolicy här.

Prenumerationsärenden
Tel: 08-522 456 80
(måndagar kl 10-13)
[email protected]

Organisationsnummer: 556542-8413
Swishnummer för gåvor: 1234 809 984