änker bryta oss ur helt och hållet. Det känns som att vi är mer till för fackpamparna som styr LO än de är till för oss, säger brandförmannen Anders Cederberg, brandförman på Katarina brandstation i Stockholm. Senast i början av mars kommer planerna för hur det nya fackförbundet ska se ut att vara klara. Anders […]
änker bryta oss ur helt
och hållet. Det känns som att vi är mer till för
fackpamparna som styr LO än de är till för oss, säger
brandförmannen Anders Cederberg, brandförman på
Katarina brandstation i Stockholm.
Senast i början av mars kommer planerna
för hur det nya fackförbundet ska se ut att vara klara.
Anders Cederberg berättar att tankarna om att bryta sig ur
har funnits länge.
– Det hade inte gått att fortsätta
inom LO. Facket är inte vad det en gång var. Jag har
själv inte lust att vara med i ett förbund som kopplas
till lägenhetsaffärer och maktmissbruk. Nu kliver vi bort
från det här och skapar en organisation som för
fram våra frågor, säger han.
– Vi kan inte lova bättre löner
eller arbetstider, men vi kan lova en stark identitet och en tillhörighet,
att vi har samma mål och att det inte är någon
politik inblandad.
Initiativet till utbrytningen togs av brandmän
i Stockholm, men enligt Anders Cederberg har gensvaret varit stort
även från resten av landet.
– Det har ringt hela tiden de senaste veckorna
och alla är positiva. Till och med pensionerade brandmän
ringer och vill bli stödmedlemmar.
I det nya branschförbundet ska alla
personalkategorier inom räddningstjänsten vara välkomna
som medlemmar, men intresset har också kommit från annat
håll.
– Det har ringt undersköterskor för
att höra om de kan gå med eller få tips om hur
man bryter sig ut, eftersom de är djupt missnöjda med
facket. Jag vet inte om det här kanske är början
till ett sönderfall inom Kommunal, säger Anders Cederberg.
Att yrkesgrupper bryter sig ur sina förbund
hör inte till vanligheterna, men brandmännen är inte
de första som lämnar LO. 1972 bröt hamnarbetare sig
ur Transportarbetarförbundet. Det nya Hamnarbetarförbundet
sökte då medlemskap i LO, men nekades inträde eftersom
LO menade att avtals- och organisationsrätten skulle ligga
hos Transport.