De franska flygledarnas dygnslånga strejk mot uppsägningar och sänkt lön provocerar flygjätten Ryanair. Bolaget fortsätter sitt krig mot Europas fack med uppmaningar till resenärerna att skriva under för ett EU-beslut om strejkförbud.
Flygtrafiken till och från franska flygplatser dök avsevärt under tisdagen och onsdagen. Det sedan de två huvudsakliga flygledarfacken samfällt lade ned arbetet i en dygnslång strejk i protest mot uppsägningar och sänkta reallöner.
Genom sin strejk deltog de också i flera av de största franska fackens storstrejk mot nedskärningspolitik och lönefrysning som berörde såväl lärare som taxichaufförer.
”Frysningen av de automatiska löneökningarna har kostat statsanställda 8 procentenheter på lönernas köpkraft”, skriver facket Force Ouvriere i ett pressmeddelande.
För flygbolagen fick strejken följden att var femte avgång under tisdagen var tvungen att ställas in, något som upprörde den multinationella flygjätten Ryanair, som själva ställde in närmare 250 avgångar bara på tisdagen. Reaktionen, i form av förnyad iver i sin kamp mot fackliga rättigheter, lät inte vänta på sig.
– Det är skamligt att Europas konsumenter gång på gång får sina semester- och resplaner störda eller inställda av flygledarfackens själviska aktioner, säger Ryanairs marknadschef Kenny Jacobs i ett pressmeddelande.
I sin information till resenärerna och på Twitter uppmanar Ryanair till att skriva under företagets namninsamling för att avskaffa strejkrätten. Kampanjen kallas ”Håll Europas luftrum öppet” och syftar till att samla in en miljon namnunderskrifter som sedan, enligt bolaget, ska lämnas in som medborgarförslag till EU-kommissionen. Om inte detta förslag hörsammas vill Ryanair kunna hyra in strejkbrytare från andra europeiska länder.
– Vi har skapat webbsidan för att kunderna ska kunna stödja namninsamlingen som uppmanar kommissionen och parlamentet att antingen ta bort flygledarfackens rätt att strejka eller att tillåta andra europeiska flygledare att sköta franska och spanskt luftrum under dessa upprepade strejker, säger Kenny Jacobs.
Ryanair har en lång historia av attacker mot fackliga rättigheter. Senast i somras drabbade de samman med danska fack sedan bolaget vägrade teckna kollektivavtal, eller ens förhandla med facket med hänvisning till att ”den danska modellen inte är applicerbar på flygindustrin”. 2011 uppmanade Ryanairs vd Europas flygmyndigheter att sparka alla flygledare som strejkar.
Samtidigt lanserades förra veckan en ny lobbyorganisation för flygindustrin med det uttalade syftet att förmå EU-kommissionen att agera i frågan om flygledarnas strejkrätt. Organisationen är ett samarbete mellan de fem största bolagen, däribland Air France-KLM och Ryanair.
Situationen och den aggressiva tonen sprider oro även hos svenska fack.
– Det är klart att det finns en oro. Hur flygledning bedrivs styrs redan i stor utsträckning av EU, så om Ryanair skulle få gehör för en sådan sak skulle det få negativa konsekvenser i hela Europa, säger Ann-Marie Bredberg, ordförande för ST:s flygledaravdelning, till Arbetaren.