I den nya rapporten Ergonomi i kvinnors arbetsmiljö – nationell tillsyn 2012, har Arbetsmiljöverket undersökt hur 717 företag förebygger arbetsbelastningar för kvinnor. Bara tre av tio företag klarade sig från krav på att åtgärda brister i arbetsmiljön.
Arbetsmiljöverket har under hösten 2012 och i början på 2013 genomfört inspektioner hos 717 företag där de har undersökt hur arbetsköparna förebygger arbetsbelastningar för kvinnliga anställda. Enligt Arbetsmiljöverkets undersökning hade sju av tio arbetsköpare brister i ergonomi för kvinnor.
Kvinnor står för en högre sjukfrånvaro, hela 45 procent högre än männen, enligt Arbetsmiljöverket.
– Kvinnor är i större utsträckning sjukskrivna än män. Det är även fler kvinnor än män som av hälsoskäl måste sluta jobba tidigare, säger Kersti Lorén, arbetsmiljöinspektör på Arbetsmiljöverket.
Mats Kjellberg, ombudsman på Hotell- och restaurangfacket håller med om att kvinnors ergonomi på arbetsplatserna är bristfällig.
– Pensionsåldern för städerskor på hotell är i snitt 57–58 år på grund av dessa belastningsskador, säger han.
Arbetsmiljöverket hänvisar till arbetsmiljölagen och skriver i sin rapport att det är viktigt att ha en balans mellan arbetets krav och människans förutsättningar genom att anpassa arbetet till människan. Verket anser också att det är viktigt att ta hänsyn till kvinnors och mäns olika förutsättningar när det gäller arbetsbelastningar.
Arbetsbelastning kan uppstå vid repetitivt arbete, alltså arbetsrörelser som upprepas om och om igen. Det behöver inte vara något som väger mycket, utan det räcker med armarnas tyngd för att muskler och leder ska slitas ut. Ett tungt arbete kan ha lika stor belastning som ett repetitivt arbete. Kvinnor är överrepresenterade i de monotona arbetsuppgifterna.
– Det är svårt att säga varför kvinnor dominerar de repetitiva arbetena, av gammal hävd skulle det kunna vara. Kvinnor går inte i lika stor utsträckning vidare i karriären som män gör, säger Kersti Lorén.
De vanligaste bristerna som upptäckts är att företagen inte hade undersökt arbetsförhållandena tillräckligt, och inte lagt tillräckligt fokus på belastningsergonomi.
– För att förebygga belastningsskador måste företagen riskbedöma sina arbetsuppgifter. Hur länge och hur ofta rörelserna utförs, men även titta på om arbetsuppgiften över huvud taget måste göras. Kan uppgiften göras av en maskin i stället? Sådana frågor måste arbetsköparen alltid ställa sig, säger Kersti Lorén.
Mats Kjellberg påpekar också att kunskapen om ergonomi hos deras medlemmar är undermålig.
– Det finns ingen utbildning på arbetsbelastning. Vi vill att städerskorna på hotell ska utbildas av ergonomer så att de lär sig att arbeta på rätt sätt, säger han.
Hotell- och restaurangfacket säger sig prioritera den här frågan och håller just nu på med att försöka åtgärda problemen.
– Vi arbetar med att få med ergonomi i anställningsavtalen för att på så sätt motverka belastningsskador redan från början. Vi arbetar även för arbetsrotation på arbetsplatserna för att minska belastningen, säger Mats Kjellberg.