Tron på det övernaturliga ökar i Sverige – särskilt bland yngre. Generellt ser forskningen inget samband mellan denna tro och klasstillhörighet, i form av utbildningsnivå eller ekonomisk status. Däremot med partisympatier.
Jämsides med paradigmskiftet från välfärdskapitalism till nyliberalism tycks också ett annat trendbrott ha infallit, lite mer i skymundan. Och på ett sätt som kanske överraskar många.
Det handlar om svenskarnas tro på det övernaturliga, på paranormala förmågor som att kunna se framtiden i kort eller stjärnor, samtala med de döda, minnas tidigare liv, bota sjukdomar genom att överföra energi från händerna eller uppfatta saker med ett sjätte sinne. Detta enligt forskarna Julia Bergquist och Sebastian Lundmark, verksamma vid Göteborgs universitets SOM-institut (SOM står för Samhälle Opinion Medier).
I rapporten ”De okända” (ett kapitel i SOM-institutets nya antologi, Ovisshetens tid), visar Bergquist och Lundmark nämligen på ett tydligt samband mellan ålder och tron på paranormala förmågor. Minst tror de födda före 1945, mest de födda efter 1996. Den trend som gjorde Sverige till världens mest sekulära land tycks alltså ha brutits ganska samtidigt som de sociala framstegen började rullas tillbaka.
Ekonomi och utbildning oviktigt
Kvinnor visar sig vara mer benägna än män att tro på paranormala fenomen. Men då ska man också ha i åtanke att tidigare undersökningar visat att män i gengäld är mer benägna att tro på UFO:n, utomjordingar och fantasivarelser som Bigfoot. Mer överraskande är kanske att Bergquist och Lundmark inte kan påvisa något som helst samband mellan utbildningsnivå och tron på det övernaturliga. Inte heller ekonomisk status tycks spela någon roll.
Generellt brukar man säga att motsättningen mellan vetenskap och religion är stark bland västerlänningar. Den som har tillit till vetenskapen är mycket mindre benägen att tro på övernaturliga fenomen. Att detta är ett kulturellt samband, snarare än en självklarhet, visas av att samma förhållande inte gäller för exempelvis Japan. Tyder bristen på koppling mellan tro och utbildning på att ett skifte pågår på den här punkten också kan man kanske undra?
Tydliga partisympatier
En tydlig koppling kan man å andra sidan se mellan partisympatier och tron på det övernaturliga. De som röstar på Sverigedemokraterna eller Liberalerna tror i klart högre utsträckning än övriga partiers väljare på det paranormala.
Kanske kan man i stället söka förklaringen i de båda partiernas starka idealistiska förankringar i historiska myter?
För Sverigedemokraternas del stämmer det väl med internationella undersökningar av andra, liknande högerkonservativa grupper, enligt rapporten. När det gäller Liberalerna framhåller författarna ett, för min del inte alldeles övertygande resonemang, som går ut på ett samband mellan stark tro på individuell frihet och tron på det paranormala.
Kanske kan man i stället söka förklaringen i de båda partiernas starka idealistiska förankringar i historiska myter, för SD:s del nationalismens onda sagor, för Liberalerna fantasin om marknaden med dess osynliga hand som en naturkraft?
Sammanfattningsvis kan vi konstatera att flest svenskar, 33 procent, tror på sjätte sinnet, medan den lägsta andelen, 14 procent, tror på den särklassigt skadligaste av dessa föreställningar: att det finns personer som kan bota sjukdomar med energier från händerna.