Flera busschaufförer på företaget Arriva känner stor oro. I slutet av augusti dras anpassade tjänster med föräldraprövade tider för driftområdet i Märsta in. Beslutet drabbar främst ensamstående föräldrar.
Beslutet gäller från den 25 augusti då vintertidtabellen börjar och innebär enligt företaget en besparing på en halv miljon kronor.
– Vi gör det för att kunna fastanställa mer personal, inte för att spara pengar, säger Hans Nilsson, direktör för Buss Nordsverige där Arriva ingår.
För ett år sedan tog Arriva över driftsområdet i Märsta. Företaget har analyserat hur organisationen kan förbättras och har enligt Hans Nilsson kommit fram till att 15-25 nya fasta tjänster kan tillsättas om förarschemat förändras.
– Då kommer fem busschaufförer med anpassade tider något i kläm men helheten blir bättre, hävdar Hans Nilsson.
Märsta är den enda arbetsplatsen i Arriva som på grund av ”tidigare arv” haft det här upplägget, förklarar han.
Enligt honom gör inte företaget någon totalbesparing i och med förändringen.
– Vi kommer under en övergångsperiod hjälpa personalen att fixa och trixa med tider. Vi måste vara flexibla och lösa problemen.
Fem busschaufförer ingår i familjegruppen som kör buss under anpassade tider på dagtid. Arbetaren har pratat med tre av dem och de är inte glada.
– Beslutet drabbar oss ensamstående föräldrar som hämtar och lämnar barnen på förskola och fritids, säger busschauffören Magnus Ollas dystert. Nu kan vi tvångskommenderas att köra vissa turer, det kan bli väldigt tidiga morgnar eller sena kvällar. I praktiken kan det här innebära att vi står utan arbete i slutet av augusti. Med lite god vilja och flexibilitet skulle det här gå att lösa.
Kollegan Tony Eriksson fick beskedet då han kom tillbaka från semestern på måndagen. Han blev mycket ledsen och arg, hela familjen drabbas hårt.
– Det är ingen liten sak för oss. Vi har en dotter som är sjuk och som behöver extra stöd, vi är beroende av att jag har ett arbete med fasta tider.
Tony Eriksson började jobbet på grund av de fasta tiderna. Nu kan han tvingas säga upp sig som följd av förändringen.
– Då mister företaget en rutinerad och kunnig chaufför som kört prickfritt i 30 år.
Även för Mikael Grudd är beslutet en klar försämring.
– Inget bra alls, säger han. Jag har min dotter varannan vecka, nu kan jag inte träffa henne lika mycket längre. Det fungerar inte med hämtning och lämning på fritids.
Han lämnar sin dotter klockan 06.30 innan han börjar arbetet klockan 07.00. Vid arbetets slut vid 17-tiden hämtar han henne, något som fungerat bra de senaste åren.
– Jag har redan börjat se mig om efter andra bussjobb.
Facket är inte alls förtjust över beslutet och har tagit strid för frågan. Snart väntar centrala förhandlingar.
– Vi anser att beslutet inte är bra, det strider mot arbetsmiljö- och jämställdhetslagen, säger Sven Hultgren, klubbordförande för Kommunal Märsta Buss.
Föräldragruppen har funnits i fem-sex år och har fungerat bra. Vi tror att viljan att behålla den saknas från företaget.
FAKTA ARRIVA
• Arriva i Märsta har 190 tills-vidareanställda bussförare på heltid, 100 bussförare är visstidsanställda och/eller timanställda.
• Enligt företaget kan gruppen med visstidsanställda minskas med 20-25 förare som en effekt av de kommande schemaförändringarna, medan facket menar att föräldragruppen inte utgör något hinder för att fler får fasta anställningar.