Med klimatkris och global överproduktion i bilindustrin är inte alla överens om det tragiska i att Saab troligen ska läggas ned. Men i Trollhättan råder oro. – För egen del hoppas jag att det ska ordna sig, men stämningen är verkligen hemsk, säger Irma Dinamarca till Arbetaren.
Irma Dinamarca är kvalitetskontrollant på monteringen och har arbetat på Saab sedan 1975. När General Motors, GM, på fredagen meddelade att de skulle inleda en nedläggning av Saab trodde hon först inte att det var sant.
– Vi var inte alls förberedda på att det skulle ske just nu, det är svårt att beskriva känslan.
Dinamarca menar att det värsta är att inte veta hur länge hon och hennes kollegor får stanna kvar på sina jobb och att de inte får tillräcklig information om vad som händer. Sedan i fredags har både holländska Spyker Cars samt investeringsbanken Merbanco hunnit lägga bud på Saab, vilket sätter situationen i ett nytt ljus. Vid denna tidnings pressläggning hade ännu inga reaktioner kommit från GM, som inte heller deltog i måndagens krismöte på Näringsdepartementet. Där fanns dock representanter för Saab, Trollhättans kommun, Arbetsförmedlingen och flera fackförbund.
– Vi går in med förhoppningarna om att få ett fullödigt stöd från regeringens sida, sade Gert-Inge Andersson, S, kommunalråd i Trollhättan, till TT.
Enligt en studie från Tillväxtverket kan en nedläggning av Saab innebära att 8000 jobb försvinner. Förutom Saabs 3500 anställda väntas också uppsägningar hos underleverantörer, serviceföretag och inom offentlig sektor. Arbetsmarknadsminister Sven Otto Littorin har sagt att arbetsförmedlingen har tillräckligt med resurser för att klara krisen i Trollhättan, men lokalt råder oro.
– Jag är förvånad och bedrövad. Inte bara för kompisarna på Saab, det här drar med sig så många fler i både Trollhättan och Vänersborg, säger Henrik Wüst, före detta Saab-anställd.
Efter en arbetsskada gick han förra sommaren med på att sluta genom en uppgörelse med företaget, men vittnar om den lojalitet med Saab som finns i hela trakten.
– Folk kommer att tvingas flytta för att söka jobb och för egen del handlar det rent krasst om huruvida vi kommer att kunna hitta någon köpare till vårt hus, säger Henrik Wüst.
Han menar att GM hade kunnat erbjuda en lite längre respit, särskilt med tanke på att det så sent som i mitten av december blev klart att kinesiska Beijing Automotive skulle köpa teknik och utrustning från Saab. Han är också besviken på regeringens agerande.
– Jag hade inga höga tankar om Maud Olofsson innan, men nu har hon verkligen sjunkit ner till botten, säger Henrik Wüst till Arbetaren.
Tidigare ville bland annat Lars Ohly, V, se ett förstatligande av Saab, men det har han nu tagit tillbaka. Ekonomen och humanekologen Kenneth Hermele, med ett mångårigt vänsterengagemang i bagaget, har länge förespråkat nedläggning. Han pekar på två globala tendenser som är tätt sammanlänkade med Saab:s öde.
– Den ena är en stark överproduktion av bilar och den andra är att ekonomisk tillväxt i länder som Kina och Brasilien leder till att produktionen av bilar flyttas dit, säger Hermele till Arbetaren.
Han framhåller att inget av de företag som stått som möjliga spekulanter på Saab har velat göra någon teknisk omställning från bensindrivna bilar till mer klimatanpassad produktion. Han tror inte heller att någon av de inblandade kommer att ta den chansen.
– Bilindustrin har haft många decennier på att sig att göra en sådan omställning, men de har inte känt att kommer att tvingas över till något annat än bensinbilar. Det som saknas är politisk vilja.
Hermele tror att reaktionerna på nedläggningshotet bottnar i en stark tradition inom svensk fackföreningsrörelse och socialdemokrati där samhället inte anses kunna bygga på något annat än ”riktiga” industrijobb.
– Sedan är nedläggningen naturligtvis ett fruktansvärt stort problem ur ett sysselsättningsmässigt och regionalpolitiskt perspektiv, tillägger Kenneth Hermele.
I Trollhättan finns Irma Dinamarca som tänker försöka släppa allt och bara vänta och se.
– Nu ska jag åka till min dotter och se om det går att få lite julstämning. Det hade varit tungt att vara kvar här i stan, där alla bara pratar om en sak.