Den 3 september gav regeringen klartecken till att börja bygga den 21 kilometer långa motorvägen Förbifart Stockholm. Vänsterpartiet och Miljöpartiet protesterar, men Socialdemokraterna stöder investeringen som kan bidra till att öka utsläppen i regionen med 80 procent. Hur ska de röd-gröna hantera detta?
Mona Sahlin har vid upprepade tillfällen sagt att klimat och miljö är huvudfrågor för socialdemokratin. Ändå stöder partiet den Regionplan som förra året antogs av Stockholms landsting och där Förbifarten är en central del. Planen fick stark kritik av en rad remissinstanser, bland andra Naturvårdsverket, för att utsläppen av växthusgaser beräknas öka med hela 80 procent.
Lars Dahlberg, socialdemokratiskt oppositionslandstingsråd, förklarar i Svenska Dagbladet partiets stöd till Förbifarten med tre argument.
För det första måste en kraftfull satsning på kollektivtrafiken inkludera bussar som kan rulla på Förbifarten, menar han. Det argumentet är osakligt. Inte ens regeringen hävdar att Förbifarten byggs för att ge plats åt bussar, där planeras inte ens några bussfiler. Om behovet av busstrafik över Mälaren ökar kraftigt vore det betydligt billigare att ordna bussfiler på Essingeleden.
För det andra, menar Dahlberg, behövs Förbifarten och även nya motorleder norr och söder om Stockholm för att styra expansionen av arbetsplatser och bostäder till olika regionala kärnor i länet. Just att staden ”sprids ut” över stora områden där det inte är effektivt att dra fram kollektivtrafik leder till ökat bilberoende och är ett av de vanligaste argumenten mot Förbifarten.
För det tredje påpekar Dahlberg att bilköer ger onödiga utsläpp medan flytande trafik minskar klimatpåverkan. Här ger socialdemokraterna ett närmast oinsatt intryck eftersom det är känt i trafikforskningen att nya motorleder inte ger bättre flyt i trafiken. ”Utbudet” av fordon anpassar sig snart till ”tillgången” på vägar och skapar snart nya trafikinfarkter.
Att leden dessutom går i tunnel under det välmående Ekerö och Bromma men går upp i ytläge vid de fattiga förorterna Akalla och Husby gör knappast saken bättre för socialdemokratin. ”Det är miljörasism”, menar från lokalpolitikern Rebwar Hassan (MP).
Så om det är skralt med sakargumenten – vad handlar S-stödet till Förbifarten egentligen om?
Den bästa förklaringen är kanske att en opinionsundersökning från United Minds visar att 72 procent av stockholmarna stöder byggandet av Förbifart Stockholm. Detta samtidigt som, enligt Synovates senaste opinionsundersökning, bara 21,6 procent av stockholmarna skulle rösta på Socialdemokraterna om det vore val idag.
Understödda av de industri- och tillväxtkramande medlemmarna vågar knappast partiet stöta sig med 72 procent av befolkningen i denna fråga.
Vilket, å andra sidan, ställer till det för det rödgröna samarbetet. I synnerhet för Miljöpartiet men även för Vänsterpartiet är det stört omöjligt att sätta sig i en regering som sjösätter Sveriges dyraste motorvägsprojekt. Att regeringen tar beslutet nu, mitt under EU-ordförandeskapet då Sverige ska ena Europas länder bakom en radikal klimatpolitik inför Köpenhamnstoppmötet
i december, förbryllade en del eftersom det knappast ökar Sveriges klimatanseende. Men med tanke på att ett år återstår till riksdagsvalet och att beslutet, enligt Birger Schlaug, är ”en mina i de rödgrönas knä”, förefaller timingen mer välfunnen.
[email protected]