Parterna inom bussbranschen har kommit överens om ett nytt avtal enligt märket. Det är andra gången på två veckor som Kommunal släpper avtalskraven med hänvisning till motpartens hårda krav. Denna gång utan vare sig varsel eller stridsåtgärder.
Inför avtalsförhandlingarna ställde Kommunal krav på längre dygnsvila och säkrare anställningar för bussförarna. Nu är avtalet klart, men villkorsförbättringarna uteblev. Utöver lönekorrigering enligt märkets 2,2 procent förlängs villkoren från förra avtalet.
”Kommunals yrkande har varit att förbättra förarnas arbetsdagar med längre tid för återhämtning, men arbetsgivaren var inte intresserad att gå oss till mötes i den frågan. Inför nästa års avtalsrörelse fortsätter arbetet med att förbättra villkoren i avtalet”, skriver Kommunal på sin hemsida.
John Nordmark, bussförare och aktiv i den syndikalistiska SAC-bussfackföreningen SBS 08 är upprörd när Arbetaren når honom.
– Det är obegripligt hur de tänker i Kommunal. Hur ser de sig själva i spegeln på morgonen? säger han.
Avtalet är det andra Kommunal-avtal i rad som tecknas enligt märket men utan villkorsförändring. För två veckor sedan tecknades avtalet för personliga assistenter enligt samma mönster. Men till skillnad från förra avtalet nåddes bussöverenskommelsen utan vare sig stridsåtgärder eller varsel.
Arbetaren har upprepade gånger sökt Kommunal för en kommentar, men inte fått någon. På sin hemsida förklarar dock fackförbundet varför de av många bussförare efterlängtade förbättringarna uteblev.
”Arbetsgivarnas utgångspunkt i förhandlingarna innebar en rad försämringar i nuvarande avtal.”
Bland annat handlade Sveriges Bussföretags krav om att slopa arbetstidsförkortningen, införa längre tid mellan pauser och ta bort den uppräkning av lönen som utgår för de som kör så kallade delade turer. Kommunal fortsätter på hemsidan: ”Detta har Kommunal stoppat efter förhandlingar med arbetsgivarna. Därför gäller befintliga villkor i kollektivavtalet utan förändringar fram till 2017.”
Att förändringarna uteblev på grund av arbetsköparnas långtgående krav är samma förklaring som Kommunal gav i samband med avtalet för personliga assistenter. Men det är ett resonemang som John Nordmark inte köper.
– Det sänder signalerna att man inte varit beredda på att strida för kraven. Det sänder signalen att man inte menade allvar. Man har inte ens försökt, säger han.
Det sänder signalen att man inte menade allvar. Man har inte ens försökt.
John Nordmark, SBS 08
John Nordmark säger att även om 2,2 procents löneuppräkning är bättre än ingenting, måste uppräkningen ses i perspektivet hur bussförarnas villkor förändrats till det sämre under de senaste 15 åren. Han ser anledningen till det i en defensiv attityd till förändring från Kommunals sida.
– Sedan jag kört buss 2007 har de gått in i avtalsörelserna vädligt defensivt. På anslag på jobbet har de skrivit att ”alla förbättringar vi kräver att få måste vi byta mot en försämring”. De tror inte på sig själva som fackförening alls. De verkar inte se sig som annat än förvaltare av sjunkande skepp, säger John Nordmark.