Omslag till Arbetarens sommarföljetong: Gun Hedlunds roman Striden må fortgå.
Gun Hedlunds roman Striden må fortgå – En roman om kärlek och syndikalism är sommarens följetong i Arbetaren.  Foto: Bomhus hembygdsförening/ Arkiv Gävleborg, Evelin Skoglund, Arkiv Gävleborg, privat

”Striden må fortgå” – Kapitel 13

Den självständiga Emilia förälskar sig i den revolutionära syndikalisten Paul. Deras liv präglas av hårt arbete, men också av solidaritet och kärlek. Runt dem växer striderna. Ska det sluta med rösträtt och reformer, eller med revolution? Emilia och Paul tycker olika, men de enas i kampen mot världskriget. Romanen utspelar sig under 1910-talet och är baserad på författaren Gun Hedlunds farföräldrars liv. Det här är kapitel 13 ur Striden må fortgå – En roman om kärlek och syndikalism.

1917

Läget blev alltmer förtvivlat för både familjen Hedlund och grannfamiljer runt om. Oron vibrerade i luften. De var inte ensamma om svårigheterna, sedan i höstas gick det knappt att få tag på matvaror, trängseln och köerna var oändliga i jakten på mjöl och potatis. Hungern molade och gnagde i magen hela dagarna även om de precis klarade att hålla direkt svält från dörren.

Publicerad
13 hours sedan
Arbetarens verktygslåda
– Det finns en grundlagsskyddad demonstrationsfrihet i Sverige. Rätten att demonstrera är också skyddad av Europakonventionen. Endast sammankomster som orsakar svårare oordning eller allvarlig störning av trafiken kan upplösas, säger Linus Gardell.

Får man demonstrera utan polistillstånd?

När demonstrationsfriheten attackeras från allt fler håll är det viktigt att veta vad som faktiskt gäller för dig som vill demonstrera. Tre snabba frågor till advokat Linus Gardell.

Får man demonstrera utan polistillstånd?

– Det är straffbart att anordna en demonstration utan tillstånd, det är ett brott mot ordningslagen och kan ge böter. Själva demonstrationen omfattas dock alltid av grundlagsskyddet. Att delta i en demonstration som saknar tillstånd är alltså inte straffbart. Däremot kan en person göra sig skyldig till andra brott under en demonstration, och då straffas för detta. Det går alltså i regel inte att undkomma straff för att ett brott skedde vid en demonstration. I vissa gränsfall kan en proportionalitetsbedömning behöva göras, till exempel där det i en demonstration görs yttranden som annars är att anses som förtal. Det handlar om situationer där det påstått straffbara agerandet också utgör en demonstration eller ett yttrande.

Linus Gardell. Foto: Privat

Vad ska man göra om polisen hävdar att en demonstration är olaglig eller saknar tillstånd och vill upplösa den?

– En demonstration kan inte upplösas bara för att den saknar tillstånd. Det krävs att den orsakar svårare oordning eller allvarlig störning av trafiken. Om demonstranter begår brott så kan dock ingripande ske för att få det brottet att upphöra. Om det sker störningar av ordningen kan polisen också meddela ordningshållande befallningar. Den som motsätter sig ett polisingripande kan bli utsatt för olika sorters repressalier. Den kan bli avvisad, avlägsnad eller omhändertagen. Den som motsätter sig fysiskt riskerar att bli dömd för våldsamt motstånd eller våld mot tjänsteman. Den som inte följer en ordningshållande befallning kan bli dömd för ohörsamhet mot ordningsmakten. Den som upplever att polisens agerande är fel bör däremot försöka dokumentera det så noggrant som möjligt så att det i efterhand går att anmäla till justitieombudsmannen, JO, eller att göra en polisanmälan.

Många upplever att det skett skärpningar i polisens sätt att upphäva demonstrationer. Upplever du att det skett inskränkningar i demonstrationsrätten de senaste åren?

– Jag har sett ett ändrat agerande på alla nivåer. Jag tycker det är viktigt att dokumentera beslut om att till exempel upplösa demonstrationer och anmäla det till JO så att det kan prövas om polisen verkligen har gjort rätt. Även i övrigt skulle jag önska att felaktiga ageranden i samband med demonstrationer anmäls så att vi kan få en tydligare praxis på vad som verkligen gäller. Om polisen till exempel beslutar att inte tillåta en demonstration på en viss tid och plats så går det att överklaga.

Här kan du läsa en längre intervju med Linus Gardell.

Publicerad Uppdaterad
13 hours sedan
Civilförvsvarsminister Carl-Oskar Bohlin och vice statsminister Ebba Bsuch
Carl-Oskar Bohlin och Ebba Busch är bara några av de ministrar som nu vill se hårdare tag mot de protesterar på gatorna runt om i Sverige. Foto: Caisa Rasmussen/TT, Fredrik Sandberg/TT och Jonas Ekströmer/TT

Advokaten ryter ifrån mot regeringens utspel: ”Demonstrera mera!”

Allt fler tunga högerröster kräver nu betydligt hårdare tag mot demonstranter. Det här i skuggan av protesterna mot folkmordet i Gaza. Bland annat kräver Moderata ungdomsförbundet, Muf, en ny lag som gör det möjligt att utvisa de som demonstrerar. Men långt ifrån alla håller med.

– Demonstrera mera!, säger den framgångsrika och profilerade advokaten Linus Gardell till Arbetaren apropå det allt hätskare tonläget mot den senaste tidens uppmärksammade protester.

Han tycker sig se en oroväckande attitydförändring till den grundlagsskyddade demonstrationsfriheten bland både politiker och den svenska polisen.

– De mänskliga rättigheterna är under ett starkt tryck, både i Sverige och internationellt. Gränserna testas och utmanas, och själva tanken på en regelbaserad ordning är under hot. Det pågår ett live-sänt folkmord trots att vi har omfattande internationella och nationella regelverk för att förhindra just detta. Vi behöver tydliga regler som är praktiska och effektiva. Och räcker de inte så behöver vi nya, säger Linus Gardell som är delägare till den framgångsrika advokatbyrån Lewis Langley & Partners i Stockholm.

Muf vill utvisa demonstranter

Klimataktivister som blockerar motorvägar eller som fredligt sätter sig framför skogsmaskiner i naturkänsliga områden. Demonstranter utanför riksdagen som kräver att regeringen agerar mot Israels brutala krig i Gaza. Allt det här har fått stora delar av den svenska högern att gå i taket under de senaste åren.

Linus Gardell. Foto: Privat

Rop på allt från hårda fängelsestraff till utvisning har blivit vardagsmat i den borgerliga debatten.

”Protesterna vid UD visar hur revolutionära beteenden eroderar samhällets spelregler – beteenden som vi tidigare lyckats undanröja i svensk kultur”, skriver Muf-ordföranden Douglas Thor på DN Debatt där han samtidigt kräver att personer utan svenskt medborgarskap ska utvisas om de deltar i högljudda demonstrationer utanför exemplevis Utrikesdepartementet eller riksdagen.

Den SD-stödda Tidöregeringen har nyligen också öppnat för att se över lagen om demonstrationsfrihet och vice statsminister Ebba Busch sade tidigare i höstas att personer som stör vid demonstrationer ska kunna ”stängas av från offentliga platser”. 

Det här efter den uppmärksammade händelsen där ministern för civilt försvar, moderaten Carl-Oskar Bohlin, för några veckor sedan fick slagord skrikna efter sig på väg hem från riksdagen. En händelse han filmade och lade ut i sina sociala medier.

– Gränsen är nådd. Det räcker inte längre med fördömanden, dundrade Ebba Busch under ett tal i Stockholmsförorten Kista strax efteråt.

Hennes partikollega i Kristdemokraterna, Kjell-Arne Ottosson från Värmland, hakade snabbt på och skickade så sent som i måndags den 6 oktober in en motion om förbud mot demonstrationer vid skyddsobjekt som exempelvis riksdagshuset och slottet.

Demonstrationsfriheten är grundlagsskyddad

Men advokat Linus Gardell är som sagt kritisk till vad han upplever vara en allt hårdare attityd mot de som demonstrerar.

– Det finns en grundlagsskyddad demonstrationsfrihet i Sverige. Rätten att demonstrera är också skyddad av Europakonventionen. Endast sammankomster som orsakar svårare oordning eller allvarlig störning av trafiken kan upplösas. Demonstrera mera!, säger han till Arbetaren.

Han ställer sig frågande till politikernas många utspel om att förbjuda demonstrationer vid exempelvis riksdagshuset.

– Jag har hört det också. Om det fattas ett sådant beslut hoppas jag att det överklagas. Det finns förslag på att ge polisen större befogenhet att avslå ansökan om demonstrationstillstånd eller att anvisa en annan tid och plats. Jag hoppas inte att det går igenom. Demonstrationsfriheten behöver förstärkas, inte försvagas.

Läs även Arbetarens verktygslåda om demonstrationsrätt:

Publicerad Uppdaterad
14 hours sedan
Ruth Mikaelsen Jeremiassen, intagen på obestämd tid, möter filmskaparen Nina Paninnguaq Skydbjerg i en dokumentär om det grönländska fängelsesystemet. foto: Anorak Film

Radikal vänskap mellan fängslad och fri

Rehabilitering i stället för straff gjorde regissören Sofie Rørdam nyfiken på det grönländska rättssystemet. I filmen Walls – Akinni Inuk får tittaren inblick i systemet samtidigt som vänskapen växer mellan två kvinnor, där en av dem är intagen på obestämd tid.

Det senaste året har Grönland hamnat i fokus efter att Donald Trump gjort anspråk på världens största ö. Grönland tillhör Danmark, men har i dag ett långtgående självstyre. Sedan 2009 har Danmark erkänt det grönländska folket som ett eget folk och enligt internationell rätt kan detta ge folkrättslig status för att bilda en ny stat, skriver Amnesty press. 

I inledningen till filmen Walls – Akinni Inuk reser sig höga grönländska berg samtidigt som vi får lära oss hur vissa områden administreras av Danmark. Däribland rättssystemet, även om Grönland har egen kriminallag, fängelser och skyddstillsyn.

Vida arktiska vidder får ta plats i bild innan vi möter taggtråden och scener inifrån en anstalt som filmats av intagna själva. 

Det har gått tio år sedan regissören Sofie Rørdam började intressera sig för det grönländska rättssystemet. 

– Det är väldigt annorlunda då man fokuserar mycket på rehabilitering och återintegration av människor i samhället. Det förhållningssättet lät verkligen fantastiskt på papper.

Sofie Rørdam har regisserat dokumentären tillsammans med Nina Paninnguaq Skydbjerg. Här i Malmö inför filmfestivalen Nordisk Panorama. Foto: Tuija Robertnz

Men efter att Sofie Rørdam tillbringat tid på en anstalt och pratat med intagna förstod hon hur hårt det dagliga livet är. Eftersom anstalterna är designade för att vara öppna och tanken är att de intagna ska ta del av samhället och arbeta, blev förhållandena ännu tuffare för de som inte fick lämna anstalten.

– På mindre orter fungerar det, men i Nuuk är det många som tillbringar tid där i flera år, berättar Sofie Rørdam när Arbetaren träffar henne i Malmö inför filmfestivalen Nordisk Panorama, där filmen är nominerad till Bästa nordiska dokumentär. 

Hur våld föder våld 

Hon berättar att hon funderade på om det här var hennes historia att berätta. Hon fick kontakt med filmskaparen Nina Paninnguaq Skydbjerg och de fick möjlighet att dela ut kameror till intagna så att de själva skulle kunna skildra sina liv. Men efter ett tag blev kamerorna konfiskerade, på grund av säkerheten.

Nina Paninnguaq Skydbjerg. Foto: Anorak Film

– Då visste vi inte hur vi skulle gå vidare, idén var att det skulle vara de intagnas röster. 

I filmen får vi följa hur en gemenskap växer fram mellan filmskaparen Nina Paninnguaq Skydbjerg och Ruth Mikaelsen Jeremiassen, som är intagen på obestämd tid. Att hon skulle vara en av filmens protagonister var inte tanken från början, men när de intagna inte fick fortsätta filma föreslog Sofie Rørdam att Nina Panniguaq Skydbjerg skulle besöka anstalten, filma och ställa frågor. När Sofie Rørdam tittade på materialet såg hon hur något växte fram mellan Nina Paninnguaq Skydbjerg och Ruth Mikaelsen Jeremiassen.

– Samtidigt så insåg Nina att det är svårt att sitta framför någon som delar med sig av stora livshändelser utan att också ge något själv.

Nina Paninnguaq Skydbjerg är i sorg efter att ha förlorat sin mamma och tycks finna tröst i besöken hos Ruth Mikaelsen Jeremiassen. De två kvinnorna delar berättelser om trauma och sorg. 

Ruth Mikaelsen Jeremiassen, intagen, och Nina Paninnguaq Skydbjerg, regissör, finner varandra under inspelningen av dokumentären. Foto: Anorak Film

Filmen visar även på hur våld föder våld. Ruth Mikaelsen Jeremiassen avtjänar ett straff för misshandel. I filmen får vi veta att offret var en man hon var övertygad om var inblandad i mordet på hennes mor. Tidigare har hon även suttit fängslad för mordet på en man som utnyttjat henne sexuellt. 

I en av filmens scener berättar Nina Paninnguaq Skydbjerg att hon också varit utsatt för övergrepp och hur hon fantiserat om att hämnas på sin förövare.

”Jag kunde också ha varit här inne”, säger hon.

”Kanske är det enklare att säga att vem som helst skulle kunna hamna här”, svarar Ruth Mikaelsen Jeremiassen.

I en intervju i Variety förklarar Nina Paninnguaq Skydbjerg att ”Akinni Inuk” betyder ”människan framför mig” på grönländska. 

– Jag vill att den här filmen ska påminna publiken om hur mycket de kan göra bara genom att vara nyfiken på människan framför hen, säger hon till tidningen.

Fast mellan två rättssystem

Parallellt med berättelsen om de två kvinnornas vänskap får vi som tittare en inblick i rättssystemet. 

Många av de som fått straff som innebär att de ska vara inlåsta har avtjänat sina straff i Danmark, eftersom man där har anläggningar anpassade för det. De skickas då långt från sitt hem, till ett land där de flesta inte talar ens språk, påpekar Sofie Rørdam.

När det gällde Ruth Mikaelsen Jeremiassen så bestämde domstolen att hon inte skulle skickas till Danmark. 

– Det var bra att hon kunde vara på Grönland, men inte att hon var på en plats som inte var anpassad för att hantera ett fall som hennes. Hon satt med ett hårt straff i ett system som bara skulle hantera personer med korta straff, eller personer som kunde gå ut. Därför erbjöds hon inga behandlingar, så hon var i en väldigt dålig situation. Hon var fast mellan de två systemen.

Foto: Sofie Rørdam

I filmen får vi följa Ruth Mikaelsen Jeremiassen kamp för att bli frigiven och se hur Nina Paninnguaq Skydbjerg översätter mellan Ruth och försvarsadvokaten som är dansk. 

I dag är Ruth Mikaelsen Jeremiassen fri, efter att ha tillbringat 18 år av sitt liv innanför murarna. Hon är den enda personen med den här sortens straff som har blivit frigiven.

Tror du filmen hjälpte henne att bli frigiven?

– Jag vill inte säga att det inte skulle ha hänt. Hon gjorde arbetet själv, men jag tror vi spelade en stor roll genom att någon såg henne och att ha kameran är också ett sätt att ta tillbaka sin identitet, säger Sofie Rørdam. 

Hon berättar att hon ville göra en film som skildrar just upplevelsen av att förlora sin identitet.

– Att förlora sin identitet i ett fängelse, genom att vara ett koloniserat land och att tappa bort sig i ett system där allting är på danska. 

Sofie Rørdam ser att en del förbättringar skett sedan de påbörjade arbetet med filmen. Det har bland annat byggts en ny anstalt, så att intagna inte ska behöva lämna Grönland för att avtjäna sina straff. Samtidigt ser hon att det finns ett behov av grönländska jurister och hon önskar att det fanns ett större stöd för personer som friges.

Publicerad Uppdaterad
2 days sedan
Regissören Bo Widerberg tittar upp från trappan ner till toaletten på Odenplan i Stockholm under filminspelningen av Mannen på taket, långfredagen 1976. Widerberg har precis låtit en polishelikopter störta rakt över sig. Tilltaget var för farligt för att utsätta en anställd filmfotograf för. Foto: Jacob Forsell/TT

Bo Widerberg – ett geni med komp­lika­tioner

I huvudet på Bo är en ny dokumentär om regissören Bo Widerberg, som avled för nära 40 år sedan. Widerberg blev världsberömd för prisade filmer som Kvarteret Korpen och Elvira Madigan, men gjorde också klasskildringar som Ådalen 31 och Joe Hill. Själv var han en rebell, ständigt på, ofta över gränsen till alla möjliga etiska gränser.

Bo Widerberg avled 66 år gammal 1997, på första maj. En scen som skulle kunna ingå i en av hans filmer, en arbetarpojke som får lyssna till Internationalen utanför det öppna fönstret som det sista i livet.

Men Jon Asp och Mattias Nohrborg faller inte i fällan. Deras dokumentärfilm I huvudet på Bo, om regissören, rebellen och ”sensualisten” (som Staffan Heimerson säger i en inledande intervju) är ändå en i jämförelse stram berättelse som trovärdigt rör sig mellan de två, ofta sammanfallande, illröda trådarna hos Widerberg: hans visioner och verk å ena sidan, och å den andra det intensiva känslolivet, styrt av en bipolär sjukdom, som spillde över på alla relationer och förödde dem, också de professionella. De två delarna korsades, för kollegor och skådespelare som fick känna det in på bara skinnet, oroväckande ofta. Men är Widerbergs brinnande personlighet, växlande mellan högsta eufori och svartaste ångest, av samma intresse för biopubliken? 

Är Bo Widerberg verkligen bortglömd?

– Inte bland kritiker tror jag, och inte bland filmare. Men lite bland allmänheten och kanske lite utomlands. Särskilt med tanke på att han vann tre flera stora priser i Cannes, på väldigt kort tid. Efter Joe Hill försvann han ganska mycket.

Det säger Jon Asp om hur de tänkte kring att göra en dokumentär långfilm om en av Sveriges en gång mest kända bråkmakare i filmvärlden. Som i Cannes när han reste sig och lämnade salongen när teknikerna från Ådalen 31 inte var välkomna. ”En självklarhet!”, utbrast han.

– Fransmännen har fortfarande haft ett visst intresse för honom. Vilket har gjort det lättare att komma med i Cannes nu. Criterion (distribuerar klassiska filmer från hela världen) har nu börjat ge ut Widerbergs filmer på nytt. Förhoppningen med den här filmen är också att man ska gå tillbaka och se om Widerbergs filmer.

Semidokumentär filmfest

Det sena 1960-talets filmeuropa var en fest. Unga manusförfattare, fotografer och filmskapare i Frankrike, Storbritannien, Italien och andra länder gick ut i verkligheten och använde dess estetik i filmer, på ett sätt inte gjorts sedan stumfilmens tidigaste dagar. Högst på listan av välbesökta filmer var inte längre dramer i direktörsfamiljer eller förvecklingar i societeten, utan kanske en arbetarpojke som kämpade med kärleken. En flicka som gärna ville vara tillsammans med flera pojkar, en annan som blev gravid och fick kämpa ensam. Längs vägen realism. 

Bilderna från 1800-talets New York, med missbrukande äldre män liggande på gatan, som inleder Bo Widerbergs film Joe Hill (1971) är så nära dokumentära man kan tänka sig. Förutom att en filmarbetare syns tända en cigarett åt en av dem i en dokumenterande filmsnutt över inspelningen, är nog sanningen också att männen på bilderna var både hemlösa och missbrukare i verkligheten också. I Sverige gick det bra att filma på gatan utan att omgivningen var informerad, i USA krävdes tillstånd som Widerberg struntade i, det skar sig med filmbolagsmogulerna där och filmen lades i malpåse.

Bo Widerberg, klart vänsterorienterad med arbetarbakgrund i Malmö, tog inte officiellt politisk ställning men var ändå tydlig med var han stod. Han deltog som en av flera dokumentärfilmare i Den vita sporten, en dokumentär om protesterna mot Davis cup i Båstad 1968 mot en tennismatch mellan Sverige och apartheidstaten Rhodesia (varade till 1979, i dag Zimbabwe). Och hela hans verklista berättar om rebellen som vill bryta sig loss, ofta till ett högt pris.

Men hans absoluta vision var också att revolten skulle vara driven av en lust som inte gick att stå emot, och ofta till musik som kändes in på bara kroppen till de undersköna bilderna. Widerberg var en stor romantiker med ett brinnande hjärta, och fick kritik på det stränga 1970-talet för att han i bland annat i filmer som Ådalen 31 och Joe Hill mjukade upp, rentav romantiserade de ikoniska klasskildringarnas stora tragedier med kärlek och lust, dessutom över klassgränserna. Svaret han gav var att ingen vill väl göra revolution för att få det tråkigare.

Nya röster och bilder kring inspelningsmiljön

I huvudet på Bo är den tredje dokumentären på fyra decennier om Bo Widerberg. De tidigare var Stefan Jarls Liv till varje pris 1998, och Marin Widerbergs Alla är äldre än jag, från 2012. 2011 kom Mårten Blomkvists biografi Höggradigt jävla excentrisk: En biografi över Bo Widerberg, bland andra.

Många av historierna har vi hört tidigare, inte minst Widerbergs flerfaldiga huvudrollsinnehavare och nära vän Tommy Berggren som förde ordet redan i Stefan Jarls film. Men I huvudet på Bo tillför nya bilder av regissören och den miljö han skapade kring sina filminspelningar, genom att lyssna på inte minst flera kvinnor från hans filminspelningar. Bland dem Eva-Britt Strandberg (Kärlek 65), Pia Degermark (Elvira Madigan), Stina Ekblad (Ormens väg på hälleberget), Michaela Jolin (Victoria) och inte minst Marika Lagercrantz (Lust och fägring stor). De ger mindre av tragikomiska anekdoter och mer av verkligheten bakom scenerna, där geniskapet snarare framstår i att Widerberg kunde skapa trots sin sjukdom snarare än på grund av den. 

Bo Widerberg i New York. Foto: Jan Delden

Korta dokumentära upptagningar mellan scenerna där Widerberg ifrågasätter och förnedrar sina skådespelare är plågsamma att se, men försiktigt bryter några av dem tystnaden kring den tidvis faktiskt traumatiserande inspelningsmiljön. Det framgår hur känsligt det är att rucka på bilden av geniet. Inte sällen uppstod ett slags Stockholmssyndrom med filmen och den höga insatsen som gisslan. Det var ju också en person med psykisk ohälsa det handlade om, men en med makt i situationen genom övertalningsförmåga och enorm karisma.

Bo Widerberg använde sig gärna av amatörskådespelare, av flera skäl. Mårten Blomkvist skriver att ”det är slående hur männen i de bärande rollerna helst skulle vara proffs medan det ofta slutade med en amatör i kvinnorollerna. Bo gillade kombinationen med en rutinerad man som fick ge stadga, och en kvinna som var fri att utstråla mer sårbarhet och osäkerhet.” 

Widerberg överlät gärna till den manliga skådespelaren att stötta och spela fadersfigur – det psykologiska spelet behärskade han enligt alla vittnen. 

Frihetssökaren ett tema

Jag frågar Jon Asp om temat i I huvudet på Bo, är det förenklat rebellen som söker friheten hela tiden i alla hans uppfunna huvudroller?

– Den här filmen är väl lite vad man vill, förhoppningsvis, men det är väl ett underliggande tema. Vi vill att åskådarna ska göra sin egen bedömning och att Bo Widerbergs liv ska speglas i filmerna, säger han.

Det slutar ju också ganska illa för dessa rebeller, från Sixten Sparre till Joe Hill.

– Ja, i de filmerna men inte i alla, många unga lyckas också göra sig fria, men det är inget rakt eller enkelt narrativ.

Filmen börjar genom att Bo Widerberg säger: ”Hur långt kan man gå för att få det att svänga för sig själv? Hur illa kan man göra andra?”. Är det medvetet att ni har lagt den retoriska frågan som inledning?

– Ja, det har varit ett viktigt citat att använda tidigt – och den har varit central hela vägen.

Varför gör man en film om en som gör film?

– Vi vill inte att det bara ska vara en film om film utan någonting mera. Många av Widerbergs filmer är bortglömda, utom kanske Mannen på taket och Kvarteret Korpen, eftersom han har varit död så länge, i nästan 30 år, säger Jon Asp och tillägger:

– Men just när man inte har en stiftelse eller en organisation som verkar för det, Bo var ju inte så bra på att hantera sitt eftermäle, som Ingmar Bergman och flera andra, kan man bli lite bortglömd, också utomlands. Jag kan tycka att det ligger i vårt uppdrag att påminna om våra stora filmskapare och Bo Widerberg är helt klart en av dem. Generellt tycker jag också att hans filmer är väldigt lämpade att göra en film om, för varje enskild film har ögonblick som är svåra att värja sig emot. Vilket gör det tacksamt att lyfta fram de där höjdpunkterna. Har man det att bygga på, att visa varför man ens gör den här filmen är det lättare att komma in på personen och göra den delen relevant också. Men att man ändå först måste bottna i verken, så att man inte enbart gör en film om konstnären. 

Bo Widerberg och hans huvudrollsinnehavare i Elvira Madigan i Cannes 1967. Foto: Bilder i Syd

Det finns en risk, som förekommer ibland, att man plockar filmscener för att illustrera personens personliga liv, men så känns det inte här.

– Nej, vi litar i möjligaste mån på arkivmaterial. Eftersom det också finns en hel del, genom Widerbergs karriär. Det enskilt viktigaste för att göra den här filmen var ändå att han var en så pass spännande som person. Att han är så dynamisk. Oavsett om man sympatiserar med honom eller inte så är han en underhållande person att titta på. Man är lite osäkrad i hans sällskap – vad ska man tycka om honom? Så har han en energi som ibland är väldigt låg – och ofta väldigt hög. Som går lite utanpå, vilket gör honom till en bra filmkaraktär, berättar Jon Asp. 

En scen som är väldigt smärtsam är när Marika Lagercrantz sitter i sminket under inspelningen av Med lust och fägring stor, och håller på att gå sönder, medan Widerberg sitter tillsammans med andra i teamet och hånfullt ifrågasätter hennes kompetens. 

– Man kan undra om det är rättvist att använda materialet, det är väldigt känsliga bilder, och vi har förstås kollat det med henne. Marika är ett bra exempel på frågeställningen, sedan kan man ändå fortfarande tycka att det är problematiskt. Hon valde att vara kvar i produktionen och i efterhand är hon glad för det. Man kan som åskådare tycka att där gick han för långt – och det gjorde han helt uppenbart. 

Stina Ekblad pratar ju så fint om honom, med en djup erfarenhet av att arbeta i ett team, där vi alla är mänskor med våra svårigheter. 

– Jag hade kunnat använda mycket mer i den timslånga intervjun jag gjorde med henne, hon är otroligt distinkt. Hon kom från inspelningen av Amorosa (Mai Zetterling, 1986), och han var osäker på henne, var rädd att hon skulle ha teatersvulstiga manér, och inställd på att verkligen ta ner henne. Så han var hård mot henne i början på ett jobbigt sätt. 

Det fanns ju en tid när man kunde göra på det viset också… Men jag undrar, han hade knappast kunnat göra de filmerna i dag, på det viset?

– Nej, det hade man inte kunnat. 

Men i slutändan verkar det ändå som om väldigt många beundrar honom, och älskar hans energi.

– Ja, man märker att när folk går tillbaka till sina minnen så får de igång någonting. Han hade en dragningskraft, både hon kvinnor och män, men det var ofta tuffare för kvinnor. För att det fanns en jargong, som den man ser exempel på i Lust och fägring stor, och som Stina också antyder i filmen. 

Mattias Nohrborg och Jon Asp (till höger) i Cannes i maj 2025, där deras film I huvudet på Bo hade världspremiär och visades i sektionen Cannes Classics. Foto: Sofia Norlin

Jag uppfattar Widerbergs användning av musiken som stark klassmarkör, här finns en symbolism i den klassiska musiken i Barnvagnen till bluesen och operan i Joe Hill.

– Jag tror att det var en av hans viktigaste troper, som han hade med sig. Det märker man redan från de tidiga novellerna och romanerna, att bildningkomplexet är så centralt. Det är ett genomgående tema, för honom handlar det om att slå sig ut, som Britt gör i Barnvagnen för att frigöra sig från sina föräldrar, och klara sig utan de här männen. Eller som Anders i Kvarteret Korpen som väljer att lämna sin gravida flickvän och sin utsatta mamma för att han ska skriva sina alster. Det är ganska hårt. 

Tommy Berggren pratar om att ångesten får sitt utlopp i konsten.

– Ja precis, att det Bo inte riktigt kan leva ut i det privata lever han ut i konsten. De sakerna han inte kan säga i en relation, det han inte kan göra iscensätter han i sin konst.

Publicerad Uppdaterad
2 days sedan
Gaza bombat
Nattens fortsatta bombningar orsakade stor förödelse i det redan svårt sargade Gaza. Foto: Ariel Schalit/TT

Trots fredsplan: Israel fortsätter att bomba Gaza

Trots uppgifter om ett närstående fredsavtal attackerade Israel det redan sönderbombade Gaza under natten. Det här uppger bland annat nyhetsbyrån AFP tidigt under torsdagsmorgonen.

Den israeliska militären ska också ha varnat den palestinska befolkningen i det illegalt ockuperade  området för att återvända till norra Gaza eller närma sig områden där IDF-styrkor fortfarande finns stationerade.

Under natten till torsdagen nåddes en överenskommelse om den ”första fasen” av en fredsplan. Exakt vad avtalet kommer att innehålla är än så länge inte känt. Men mycket tyder på att det bland kommer att genomföras en fångutväxling där gisslan som fortfarande hålls av Hamas byts mot fängslade palestinier. Omkring 400 lastbilar med nödhjälp ska också, enligt uppgifter till Reuters, släppas in i Gaza under den första fasen av avtalet. 

Det skulle dock behövas betydligt mer. Förödelsen i Gaza, efter två år av konstanta israeliska attacker, är enorm och över 67 000 palestinier har hittills dödats i det som av bland annat FN och som ett folkmord. Flera internationella människorättsorganisationer tror dock att dödstalen är betydligt högre än så då tusentals människor fortfarande saknas eller lider av svåra skador.

Det eventuella fredsavtalet väntas skrivas på av de bägge parterna i medlarlandet Egypten under torsdagen.

Publicerad
3 days sedan

Podden besöker det queera bokkaféet Page28 i Malmö

Podden besöker det queera bokkaféet Page28 i Malmö

”Jag vet iallafall fyra par som skapats av att de träffats här” säger Ebba Sandin Sundkvist, ordförande i Page28. I det här avsnittet av podden Kulturplats berättar hon och Jakob Dziorek berättar om det queera bokkaféet i Malmö som fortsätter att expandera. De pekar på vikten av community och styrkan i att drivas volontärt, och bristen med kortsiktiga kulturstöd.

Jakob Dziorek och Ebba Sandin Sundkvist. Foto: Tuija Roberntz

Kulturplats är en ny podd som besöker just platser för kultur för att svara på frågan: Vad får kultur att spira? Hur formas konsten av sina förutsättningar och var finns alternativen när kulturbudgetar bantas?

Podden som ges ut av Tuija Roberntz. Avsnittet publiceras i samarbete med tidningen Arbetaren.

Publicerad Uppdaterad
1 week sedan
Nkuli Mlangeni-Berg ställer ut verket Assata Shakur Is Welcome Here! på Sven-Harrys. Foto: Josephine Askegård

Assata Shakur och textil integritet på Sven-Harrys

Sven-Harrys Konstmuseum i Vasaparken i Stockholm öppnade den sista helgen i september sin stora vinterutställning Livet och trasornas väv. Josephine Askegård var på plats och pratade med några av konstnärerna.

En himmel av trasmattor vävda av anonyma väverskor hänger i taket. Foto: Josephine Askegård

Sven-Harrys konsthall är privat driven, men har blivit en plats för viktiga berättelser om 1900-talets modernistiska projekt. Den delen som handlar om att öppna upp för människan som behöver frihet, fred, humanism och omsorg om varandra – om att erkänna dessa värden för dem som tidigare inte var välkomna in skapandet.

Med utställningar som Humanitet – konstens kraft i svåra tider. Vera Nilsson. Sven Xet Eriksson. Bror Hjorth. Albin Amelin (2022), Fotoutställningen Here’s looking at you (2019), Gösta Adrian Nilsson – Sjömanskompositioner. Färgens dramatik och stadens dynamik (2019) eller Party för Öyvind (2021–2022), Dick Bengtsson och Här är vi nu (2025), har museet närmat sig frågor kring migration, fascism, och våld bakom fasaderna. Alltid med en koppling till vår tid. Resultatet blir omskakande när man låter konsten ske på allvar. Samtidigt är själva hantverket – måleri, skulptur, textil och andra tekniker – alltid i högsta klass. Mycket för pengarna, alltså.

Trasmattor som folkkonst

I Livet och trasornas väv, som visas fram till den 15 mars 2026, ställer 55 olika, i huvudsak svenska textilkonstnärer ut ett eller flera verk. Man missar inte mästarna från det tidiga 1900-talet, som världsberömda Märta Måås-Fjetterström eller Karin Larsson, vars mattor och draperier kan vara värda hundratusentals kronor, men snart öppnar sig hela bredden utifrån trasmattorna som hänger som en stor himmel i taket. De är vävda av anonyma kvinnor och det är ingen slump – trasmattor vävdes som bruksvara i svenska hem under 200 år och utställningen vill lyfta fram dem som folkkonst. De är ofta tillverkade av utslitna arbetskläder, och dateringen kan göras utefter färg och tyger. 

Här finns också Vad sjunger fåglarna????, en väv i lin och ull ritad av Siri Derkert, och utförd av hantverkarna Hillevi Hultman och Sara Nyberg 1967, lika stark som Derkerts betongblästerverk Ristningar i betong, med temat ”Kvinnosaken, freds- och miljörörelsen” (1961–65) i Östermalmstorgs tunnelbana i Stockholm. Ursprungligen hette verket Säg nej till biociderna (kemiska bekämpningsmedel). 

Textilindustrin har ju i sig seglat upp som ett av våra miljöhot, inte minst med sina berg av nords närmast engångskläder som nu översvämmar fattigare länder i syd. Därför kan kanske nya generationer, som förr eller senare tvingas till klimatengagemang vare sig de vill eller inte, ge textilkonst ett förnyat intresse. Inte minst denna utställning med trasmattorna i centrum visar en annan väg. Nyutexaminerade unga konstnärer och textilelever vid flera olika utbildningar är här väl representerade, de sitter under utställningsperioden och arbetar vid sina vävstolar och pratar gärna med besökarna.

Motkrafter till den vita konstvärlden

Nkuli Mlangeni-Berg gick ut Konstfack i Stockholm i juni i år. Hon kom för tre och ett halvt år sedan till Sverige från Johannesburg, Sydafrika. Hon berättar att mötet med svensk kultur fick henne att börja reflektera över sitt förhållande till svart kulturell identitet, liksom över sin plats i den dominerande vita konstvärden – och hur motkrafterna kan se ut.

Nkuli Mlangeni-Bergs verk Assata Shakur Is Welcome Here! Foto: Josephine Askegård

Hennes examensverk Assata Shakur Is Welcome Here! ser ut som en stor himmelssäng som man kan gå in i, här finns böcker, kuddar med budskap och ett videoverk. Materialet är bland annat hårförlängningar, och i arbetet kopplar hon ihop gemenskap och andlighet som centrala begrepp för svarta människors uthållighet – en nödvändighet där integritet är tätt sammanknippat med motstånd. 

Hennes verk är också uppkallat efter den svarta revolutionärt verkande Assata Shakur, på 1960-talet medlem i Svarta pantrarna och Black Liberation Army i USA under tidigt 1970-tal. 1977 dömdes hon till livstids fängelse för mordet på polisen Werner Foerster, men lyckades fly fängelset med hjälp av medlemmar från BLA. Därefter fick hon politisk asyl på Kuba där hon levde tills hon gick bort den 25 september i år.

Nkuli Mlangeni-Berg har nu landat och lever i Sverige, men hon har kontakt med konstnärer i olika länder och arbetar tillsammans med hantverkare i Sydafrika och Peru, berättar hon. 

Textilen som bärare av erfarenheter

Sarai Alvarez Riveros med sitt verk Alla lager i min hud, på Sven-Harrys utställning Livet och trasornas väv. Foto: Josephine Askegård

Här finns mattor som konst och som vardagsvara men också som tröst och berättelser utefter konstnärens egen resa. En annan konsthantverkare jag möter här är textilkonstnären Sarai Alvarez Riveros, född i Chile och verksam i Stockholm. Hon kombinerar traditionellt hantverk med samtida uttryck, och hon utforskar textilens möjligheter som bärare av berättelser om identitet, kropp, minne, kulturarv och tradition.

Det berättar hon när hon presenterar sitt verk Alla lager i min hud, en klänning i lin och koppartråd, med invävda budskap om sina erfarenheter av migration, som rasifierad kvinna och ensamstående mamma. Plagget är hennes examensarbete från högre textil hantverksutbildning vid Handarbetets vänner i Stockholm. 

Under den skinande kopparväven i Sarai Alvarez Riveros klänning finns en torso som hon satt samman av olika skinn och tyger. Hon läser en dikt som beskriver något av bakgrunden till det hon satt samman:

Sarai Alvarez Riveros, broderi på jackans rygg. Foto: Josephine Askegård

Alla lager av min hud, de lager av hud som bildats av alla livets upplevelser, det goda och det dåliga. /Ett lager av kärlek och ömhet /Ett lager/av skratt och goda tider. /Ett lager av våld och övergivenhet. /Ett lager av svinskinn för att motstå livets slag. /Ett lager av kärlek och ömhet att växa i. /Ett lager som blir en bubbla för att skydda mig och isolera mig från allt ont, men som är transparent så att jag inte blir osynlig. /Ett lager av skratt och goda tider. /Ett lager av politiskt, religiöst och patriarkalt våld. /Ett lager av lera för att kamouflera den fattigdom och misär som mina drömmar försöker överleva från. /Ett lager av smärta och ångest /Ett lager av smärta och misär /Ett lager av exploatering, tillägnande och berövande …

Sarai Alvarez Riveros har genom åren ställt ut och arbetat med en mängd projekt, som kläder och rekvisita vid teatrar, och undervisat i textil. Hon driver också det fleråriga konstprojektet Den Sociala Väven. Där främjar hon hantverket genom kollektiva broderiworkshoppar på olika platser, där allmänheten med eller utan erfarenhet bjuds in för att tillsammans skapa öppna ytor för dialog, gemenskap och tillhörighet i det offentliga rummet, som hon beskriver det. Och det är inte ett tandlöst arbete hon presenterar. När hon vänder sig om ser jag att hon har ett stort broderi på jackans rygg, av ett kvinnligt kön med alla dess anatomiska detaljer.

Sarai Alvarez Riveros: Alla lager av min hud. Foto: Alexander Ensani

Livet och trasornas väv är i hög grad ett intersektionellt projekt, som berör rasism, migration, klimat, maktfrågor och misogyni. Här lyfts möjligheter kring gemenskaper, och respekten för lösningsinriktning.

När jag frågar några av de unga textileleverna hur det känns att plötsligt tvingas samarbeta vid vävstolen där de löser av varandra, efter att kanske ha arbetat ensamma med sina visioner lyser de upp och kan inte sluta prata om glädjen i att lyssna in varandra och upptäcka nya världar. Samma känner jag.

Publicerad Uppdaterad
1 week sedan
En skogsarbetare omkom efter en olycka i Jönköping
Mannen skadades svårt när han fastnade under ett fallande träd. Foto: Pontus Lundahl/TT

Skogsarbetare död efter allvarlig olycka i Jönköping

En skogsarbetare i 65-årsåldern omkom under torsdagen efter en allvarlig olycka strax utanför Huskvarna. Hittills i år har minst 42 personer omkommit på sina jobb runt om i Sverige.

Mannen, som var i 65-årsåldern, arbetade i skogen i området runt naturreservatet Vista Kulle strax utanför Huskvarna i Jönköpings län. Strax innan lunch larmades räddningstjänst till platsen efter att han klämts under ett fallande träd. Ambulans kallades till platsen och han fördes till sjukhus med allvarliga skador, men hans liv gick inte att rädda.

Polisen utreder nu händelsen som arbetsplatsolycka. Sammanlagt har minst 42 personer omkommit på sina jobb runt om i Sverige bara i år, enligt Arbetsmiljöverkets statistik.

Publicerad
1 week sedan
Anamaria Vartolomei som Maria Schneider i Jessica Paluds film Sanningen om Maria. Foto: Studio S

En annan berättelse bakom vita duken

Regissören Jessica Paluds Sannningen om Maria handlar om skådespelerskan Maria Schneiders liv. Filmen berättar om ett enskilt öde men också om strukturerna bakom livsfarliga normer i filmvärldens svartaste stunder.

Bland de stora filmskaparna i historien är det svårt att komma förbi italienaren Bernardo Bertolucci (1941–2018). Hans filmarbete började som assistent till Pier Paolo Pasolini, och han skapade mästerverk som Fascisten (1964) efter Alberto Moravias roman, Den siste kejsaren (1988), Månen (1979), Den skyddande himlen (1990) efter Paul Bowles självbiografiska roman, och mästerverket 1900 (1976). Alla politiska filmer från vänster, som ofta använder sex som metafor för glädje och den stora frihetliga lusten till livet och vägen bort från det instängda, fascistoida i konservativa gamla samhällen och familjer. Det är ofta normöverskridande sex i grupp, incestuösa situationer eller förtvivlade, självdestruktiva ligg. Övergrepp i filmerna kunde framställas som nära nog naturliga sexuella spel. 

I filmen Sista tangon i Paris (1972) tussade Bertolucci ihop den världsberömda skådespelaren Marlon Brando med tonåriga Maria Schneider, i en historia om hemligt sexuellt förhållande mellan två som kommer överens om att inte lära känna varandra alls, inte ens veta den andres namn eller var denne kommer ifrån. 

Bertolucci åtalades efter övergreppsscen

Egentligen är Sista Tangon i Paris en film där också den unga Jeanne tar plats med sina krav på att definiera sin sexuella roll, men relationen övergår så småningom i våld och gränslöshet från hans sida när hon ställer sina krav. Jeanne lämnar också mannen som i slutändan framstår som klängig och löjlig. När han fortsätter att förfölja henne dödar hon honom.

Maria Scneider och Marlon Brando i Sista tangon i Paris 1972. Foto: TT

Men också själva filminspelningen fick ett allvarligt inslag av övergrepp när regissören impulsivt lade till nya kränkande detaljer i en våldtäktsscen, som Schneider var oförberedd på. Rollfiguren Paul våldtar Jeanne brutalt medan hon gråtande tvingas upprepa en bit ur ett strindbergskt (en annan världsberömd kulturmansförebild) citat. Bertolucci ville att hon skulle reagera spontant och inte som en professionell skådespelare. I närbild fick han hennes chockade, tårdränkta ansikte. Hans sätt att förnedra henne inför kameran, både kroppsligt och som skådespelare, blev hennes undergång. Allt hon gjorde därefter förknippades med denna scen, som gjordes i en enda tagning.

Filmen censurerades i de flesta länder där den fick visas, och förbjöds i sin helhet i Italien där regissören åtalades. Bertolucci och Brando flydde fältet och Schneider hotades av åtal mot moralen. Hon skandaliserades, bland annat av kvinnor för att hon medverkat i en misogyn film.

Bernardo Bertolucci (t v) tillsammans med Marlon Brando och Maria Schneider vid inspelningen av Sista tangon i Paris, 1972. Foto: TT

Men övergreppet i filmen där Bertolucci och Brando kränker skådespelaren visar ett förakt för henne som är häpnadsväckande, och var det redan då. Dessutom var det ett gravt misstag, Schneider hade kunnat göra en bra tolkning av scenen, men hon fick aldrig chansen när hon överfölls utan förberedelse och kränktes inför kameran och inför en enorm publik. Tårarna var äkta, berättade Schneider efteråt, hon kände sig våldtagen av både regissör och motspelare. Filminspelningen fortsatte, men efter den träffade hon aldrig mer regissören. 

Med en tuff uppväxt i ryggen hade hon inte kraft att stå emot efterspelet, hon började missbruka alkohol och droger. Först 2013 framkom det i en intervju med Bertolucci att han planerat scenen tillsammans med Brando utan att informera henne, just för att få fram hennes äkta panik. ”Jag ville att Maria skulle reagera som en flicka, inte som en skådespelerska. (…) Jag ville inte att Maria skulle spela förnedrad, jag ville att Maria skulle känna ilskan och förnedringen”, sade han där. Att hantera detta tyckte han ingick i hennes arbete. 

Få kvinnor med betydelse inom filmen

Anamaria Vartolomei som Maria Schneider. Foto: Studio S

Jessica Palud som regisserat filmen var lika gammal som Maria Schneider var under inspelningen av Sista Tangon i Paris, när hon hade en liten roll i teamet kring Bertolucci film Dreamers 2003. Hon har berättat att hon ofta såg situationer där kvinnor var få i produktionen, och mindre medskapande än manliga skådespelare och andra filmarbetare. Detta var norm, och hon såg även en gränslöshet som berörde henne illa.

Hon vill med sin film, som är baserad på en bok av Maria Schneiders kusin Vanessa Schneider, ge upprättelse till en skådespelare som inte bara borde definieras av ett övergrepp och ett senare liv på ett mörkt sluttande plan. 

Bernardo Bertolucci, 2013. Foto: Elisa Caldana/Cinemazero/Wikimedia Commons

Och Paluds film ger också en bild av Maria Schneider som en ambitiös och professionell yrkesperson, en som jobbade hårt men drabbades av en patrarikalt styrd kulturnorm där kvinnor och barn kunde kränkas och betraktas som skyldiga till sin egen förnedring när de vågade påpeka den. Om detta vittnade också tiotusentals kvinnor i den Metoo-våg som svepte fram och fortfarande bultar vidare eftersom det var och fortfarande är en pågående process och inte en sommartrend.

Det dröjde flera år innan denna process nådde först Danmark och sedan Frankrike, men då slog den ner med full kraft. Inte i första hand bland de män som begått övergrepp, utan som en kraft bakom alla de kvinnor som fick utrymme och stöd i att formulera de resonemang som måste få utvecklas för att bli begripliga. Utan den processen är det osäkert om Palud hade kunnat göra denna film, där inte minst listan över teamet bakom filmen vittnar om att även tekniker och andra medarbetare numera inte bara består av män — faktiskt en inte särskilt gammal situation.

Maria Schneider lurades in i något som framstod som frigjort, men det frigjorda var inte för henne utan för mannen som ville ”undersöka” sin fantasi och kreativitet i sina filmer. Sanningen om Maria förklarar mer om kontexten, om varför ett sexuellt övergrepp kan få stora konsekvenser som kan te sig överdrivna för en som aldrig erfarit strukturellt förtryck.

”Det är bara en film”, säger Brando i filmen, och något liknande säger i princip Bertolucci i sin intervju. Han insåg att han var ”elak”, men ångrar sig inte – det ingår i jobbet, tycker han. Han definierar ramarna för sitt arbete, men hon blir inte tillfrågad om sina.

Även om man inte har sett Sista tangon i Paris, en klassiker som nu blivit ett sådan tragiskt vittnesmål, ger Sanningen om Maria en bild av generella strukturer, helt samstämmiga med de många vittnesmålen kring kulturvärldens livsfarliga omständigheter för så många skådespelare under hyllade filmskapare som inte fick störas i sina visioner. För övrigt är den en engagerande och djup berättelse som har många fler bottnar än den sanna historia och ”ärende” som oundvikligen är i fokus.

”Klassiker” med mörk historia

En jämförelse kan göras med en annan ”klassiker”, Långt ner i halsen, faktiskt från samma år som Sista tangon i Paris, en porrfilm där Linda Lovelace reste runt och vittnade om hur kul inspelningen varit. I sin självbiografi Skärseld (1980) avslöjade hon att filmen som blev porrens intåg på vanliga biografer i själva verket varit en enda lång våldtäkt och att hon under flera års tid blev misshandlad, våldtagen, torterad, tvingad till prostitution och att spela in pornografiska filmer. Lovelace avled liksom Schneider i förtid, båda hårt slitna. Många fler exempel finns, där vittnesmål dykt upp i efterhand, men kanske visats tydligast i hur till exempel barnskådespelare tidigt börjat med droger och dött unga.

När man tar del av Maria Schneiders öde i Jessica Paluds film är det svårt frestande att citera Ebba Buschs AI-citat: ”Mäns makt är inte en abstraktion – den är konkret, och den krossar liv” (Almedalen, 2025).

(Fotnot: Citatet av August Strindberg som Bertolucchi tolkar i sitt manus är taget ur Tjänstekvinnans son (1886), och lyder i sin helhet: ”Härliga, sedliga institution, oantastliga stiftelse, som skall uppfostra medborgare till sanning och dygd! Du dygdernas påstådda hem, där oskyldiga barn torteras till sin första lögn, där viljekraften smulas sönder af despoti, där själfkänslan dödas af trångbodda egoismer. Familj, du är alla sociala lasters hem, alla bekväma kvinnors försörjningsanstalt, familjeförsörjarens ankarsmedja och barnens helvete.”)

Publicerad Uppdaterad
1 week sedan
Hamnarbetarförbundet och Erik Helgeson utanför Arbetsdomstolen i Gamla Stan i Stcokholm
Beskedet ses om en delseger för facket trots att mycket fortfarande återstår i konflikten mellan Sveriges hamnar och Hamnarbetarförbundet. Foto, montage: Lars Pehrson/TT och Johan Apel Röstlund

Hamnföretagen backar: Tvingas betala fackets rättegångs­kostnader


Sveriges hamnar tvärvänder och drar tillbaka delar av sina stämningar mot Hamnarbetarförbundet. Det här efter att Arbetsdomstolen gått på fackets linje. Nu tvingas därför arbetsköparen stå för rättegångskostnaderna.

Det handlar om sommarens två så kallade interimistiska stämningar i Arbetsdomstolen där arbetsköparorganisationen menade att Hamnarbetarförbundet inte hade rätt att ta strid för kollektivavtal.

AD gick dock på fackets linje och förklarade att stridsåtgärderna var lagliga. Nu har Sveriges hamnar tvärvänt och drar tillbaka sina stämningar i målet. En delvinst för Hamnarbetarförbundet, menar facket.

– Då är ett mål ur världen, men tyvärr har vi en rad till, säger Hamnarbetarförbundets vice ordförande Erik Helgeson i en video på fackets sociala medier.

Hamnarbetarna accepterade medlarnas bud

Nyligen accepterade Hamnarbetarförbundet medlarnas bud i den utdragna konflikten som gällde bland annat bättre skydd för förtroendevalda och rimligare villkor för bemanningsanställda. Något som av vissa sågs som en seger för arbetsköparsidan.

Erik Helgeson kallade det hela för ”ett taktisk steg tillbaka i väntan på den kommande avtalsrörelsen”.

Den än mer uppmärksammade konflikten om hans egen uppsägning från Gothenburg Roro Terminal fortsätter dock. Där har parterna nyligen setts i Arbetsdomstolen för en första muntlig förberedelse. Målet väntas dock inte avgöras förrän tidigast i början av nästa år.

Läs alla våra artiklar om hamnstriden här.

Publicerad Uppdaterad