Inrikes #86/2020

Tillgänglighetsproblem på Lunds kommun – ”Nästan skrattretande”

Foto: Skärmdump Lunds kommun hemsida

Ska man som funktionsnedsatt i Lund ansöka om handläggare finns det 12 nummer att ringa. Och att veta vilket av numren som är rätt är vid första anblick nästan omöjligt. – Det är lätt att skratta åt sådana här exempel, men det är allvarligare än så, säger Mia Ahlgren vid Funktionsrätt Sverige.

De tolv olika numren är uppdelade i olika rader för vilket datum och månad man är född. En person som är född ”dag 1, 2 och 3” har ett nummer, medan de som är födda ” dag 9, 24 juli-dec, 31 januari-juni” har ett annat. Är man exempelvis född den 14 april så finns inget nummer.

Om ingen svarar så finns det i alla fall tolv telefonsvarare, uppger kommunen på sin hemsida.

Mia Ahlgren säger att det långt ifrån är det enda exemplet inom offentlig sektor där myndigheterna inte är på medborgarnas sida.

– Skulle man vara det så skulle man förstås inte skriva på det här sättet, säger hon och tillägger att det är ganska typiskt att man inte utgår från medborgarna – utan från sin egen arbetssituation.

Det här exemplet menar hon speglar samhället i stort och visar på en trend av flera problem som vi har i dag. 

– Det gäller ju nästan hela samhället, om man vill komma till tals eller klaga på någonting. Då är det väldigt svårt att veta vart man ska vända sig. Här finns det någon man skulle kunna vända sig till, men man har gjort det så onödigt svårt att göra det, säger Mia Ahlgren. 

I Sverige tillämpas det så kallade miljörelaterade handikappbegreppet. Det innefattar att ansvaret på flera punkter flyttats från den enskilde till den fysiska och sociala omgivningar. Alltså att det är omgivningen som ska anpassa sig till medborgarna och inte tvärt om.

– Speciellt i det här fallet när man vänder sig till personer som kanske har en kognitiv funktionsnedsättning så ser man ju att det inte alltid efterlevs.

Efter att Arbetaren försökt nå Lunds kommun för en kommentar stängde de ner sidan. Dagen efter återkom kommunen och menade att de länge planerat att göra om sidan – som åtminstone legat uppe sedan september.

– Vi utvecklar ständigt våra sidor och har under en tid tittat på den här sidan för att förtydliga den för våra medborgare. Vi blev nyligen klara med en ny lösning och som publicerades i går, säger Johanna Bredmar, HR-chef på Lunds kommun.

Att det de flesta som varit födda under april månad inte ens haft ett nummer att ringa kommenterade Bredmar inte. Och att det skulle vara svårt att få kontakt med kommunen menar Bredmar inte är något som de som varit i kontaktat med kommunen vittnat om.

– Vi har sett ett utvecklingsbehov i detta. Vi har inte hört från våra brukare att det skulle vara svårt att få kontakt med oss, men vi har själva sett ett kommunikativt behov att förenkla för våra medborgare vilket vi fortsätter att jobba med, säger hon.

Artikeln har uppdaterats den 3 november med kommentar från Lunds kommun.

Publicerad Uppdaterad

Prenumerera på Arbetarens nyhetsbrev

Box 6507
113 83 Stockholm
Tel: 08-522 456 70 (redaktionen)
[email protected]

Tidningen Arbetaren behandlar dina personuppgifter i enlighet med allmänna dataskyddsförordningen, (EU) 2016/679. Du hittar vår dataskyddspolicy här.

Prenumerationsärenden
Tel: 08-522 456 80
(måndagar kl 10-13)
[email protected]

Organisationsnummer: 556542-8413
Swishnummer för gåvor: 1234 809 984