[SCEN] De kommer att drunkna i sina mödrars tårar
Dramatisering och regi Farnaz Arbabi
Efter Johannes Anyuru roman
Unga Klara och Uppsala stadsteater, där den kommer att spelas i januari 2021
Jag har börjat gilla när skådespelare spelar fler roller, ofta uppstår en lätthet i spelet, känslan av att jag får vara med och leka och godkänna förutsättningarna. I De kommer att drunkna i sina mödrars tårar förstärks den effekten av att flera skådespelare delar på rollerna, som den ignorante självutnämnde kulturmannen Göran Loberg vars föredrag på serietidningsaffären blir den utlösande händelsen för berättelsen.
Johannes Anyuru fick emotta Augustpriset för sin roman 2017 som älskades av kritiker och läsare. I min recension av boken ser jag att mycket har hänt för oss alla. Jag skriver om att vissa har trygghet med sina Thailandsresor, sparkontot, inhägnandet – jo, tack. På bara ett par år har även den som trodde sig sitta överst i leken fått erfara hur det mullrar nedifrån. Pandemin vi befinner oss i gör som den behagar när vi försökt allt utom att skalka luckorna och vänta ut stormen. Också tron på sanningen är riktigt illa ute.
Anyurus profetior kring de närmaste decennierna visar sig vara morgondagens melodi – eller kanske redan dagens. Kaningården, det ”utsatta” området som förvandlats till reservat för de som inte fyller i och uppfyller Medborgarkontraktet är skrämmande nära och diskuteras redan i de termer som romanen beskriver. ”Svenskhet” är inte längre förhandlingsbart. Råheten i resonemangen kring hur Sverige skulle kunna outsourca fängelser – med biståndspengar – ”gärna till länder som Somalia och Afghanistan” uttalas till och med i riksdagen som också blivit en tummelplats för utspel som har mer med önskan om makt än med politiskt ansvar att göra.
Boken, liksom pjäsen har en tydlig ingång och trots flera plan som skulle kunna vara förvirrande, inte minst alltså greppet att olika skådespelare blixtsnabbt byter roller, fungerar den perfekt. Farnaz Arbabi har uppdaterat berättelsen något även om erfarenheterna från Kaningården fått tas ned en del. Istället blir kommunikationen mellan de tvivlande och de som hävdar det ofattbara i fokus – säkert ett bra val. Också en vänlig humoristisk ton får plats, med underbara insatser av enskilda skådespelare som var och en har sina stunder i denna verkligt tillgängliga och förstås angelägna föreställning.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.