Artikel 1 av 2

Taxiförare i vild protest mot villkorsdumpningen

Över 100 taxichaufförer åkte igår i protestkortege genom Stockholm. Förarna kräver kollektivavtal och att landstingets nya färdtjänstupphandling som dumpat villkoren rivs upp. Och de får medhåll från både Transport och oppositionspolitiker.

Inrikes
Foto: Taxiklubben
Hundratals taxichaufförer bildade på torsdagen en kortege genom Stockholm i protest mot löner som inte går att leva på.
Foto: Taxiklubben

Stockholms taxichaufförer har fått nog. De kräver nu att landstingspolitikerna river upp det nya färdtjänstavtalet med taxibolagen Taxi Kurir och Taxi 020 och ersätter det med ett avtal som garanterar kollektivavtal och ersättningar som går att leva på.

Det var också det budskapet som hundratals av bolagens taxichaufförer och enskilda åkare framförde till politiker och arbetsköpare under torsdagens protester.

– I dag bevisade vi att vi inte är en missnöjd person utan en organisation som inte går att tystas ned. Vi kommer att strida mot det här färdtjänstavtalet tills Taxi Kurir och Taxi 020 kastar in handduken, säger Allonias Sebhatu från organisationen Taxiklubben som är initiativtagare till protesten.

Det har funnits chaufförer som trots att de har jobbat 240 timmar i månaden varit tvungna att söka socialbidrag.
Allonias Sebhatu, från organisationen Taxiklubben

Över 100 taxichaufförer och enskilda åkare samlades på torsdagsförmiddagen utanför Taxi Kurirs och Taxi 020:s huvudkontor i Sundbyberg utanför Stockholm. I tio kilometer i timmen körde de sedan i en slingrande kortege av tutande taxibilar genom huvudstaden för att därefter inta parken framför Landstingshuset.

– Med det nya färdtjänstavtalet har ersättningen sjunkit med 16 procent. Chaufförer som arbetar 300 timmar i månaden förlorar upp till 5 000 kronor i lön. Det har funnits chaufförer som trots att de har jobbat 240 timmar i månaden varit tvungna att söka socialbidrag, säger Allonias Sebhatu.

Avtalet, som är följden av den upphandling som Stockholms läns landsting gjort av färdtjänsten, började gälla den 1 februari i år. För fjärde året i rad är har priset för tjänsten sjunkit. Priset är i dag, enligt Transport, 60 procent lägre än det var för fyra år sedan. Det var länge sedan det, enligt chaufförerna, gick för långt.

– En som jobbar heltid tjänar ungefär 10 000 kronor efter skatt. Vi vill att det ska löna sig även för chauffören att köra, säger taxichauffören Elisabeth Lundbladh till Aftonbladet.

På trappan till Landstingshuset möttes chaufförerna av det socialdemokratiska oppositionstrafiklandstingsrådet Talla Alkurdi, som delar chaufförernas bild av avtalets följder. Enligt henne har de pressade villkoren för förarna lett till en sämre samhällsservice.

– Vi har kämpat för att sätta stopp för det här prispressaravtalet som innebär usla arbetsvillkor för förarna och sämre färdtjänst för de sjuka och äldre. Vi kommer att kämpa för att ändra det, säger hon.

Hon, i likhet med förarna, kräver nu att den borgerliga majoriteten river upp avtalet och upphandlar på nytt. Då ska inte bara det lägsta priset vara avgörande utan det ska också ställas krav på ”kollektivavtalsliknande villkor”.

– Vi har varit kritiska och krävt goda arbetsvillkor, kollektivavtalsenliga villkor, men det har inte Moderaterna hörsammat. Nu kräver vi ett ansvarstagande ledarskap så att vi kan leverera god samhällsservice, säger Talla Alkurdi.

Vi har kämpat för att sätta stopp för det här prispressaravtalet som innebär usla arbetsvillkor för förarna och sämre färdtjänst för de sjuka och äldre.
Talla Alkurdi, socialdemokratiskt oppositionstrafiklandstingsråd

Till Svt Nyheter säger Kristoffer Tamsons, moderat trafiklandstingsråd, bara kort att det vore olagligt att ställa ett sådant krav i upphandlingen. Men enligt Talla Alkurdi vore det fullt möjligt att ställa kravet på goda villkor för personalen som en garant för fullgod samhällsservice.

Vi vill ställa den följdfrågan till Kristoffer Tamsons, men när Arbetaren söker landstingsrådet tar det stopp vid hans pressekreterare Claës Wersäll. Han säger att det inte blir någon intervju med landstingsrådet.

– Han kommer inte att säga något annat till dig än vad som står på Svt:s hemsida.

Vi skulle gärna vilja ställa frågor till Kristoffer Tamsons själv.

– Vi kommer inte längre än så här. Jag har gett dig svar på frågan.

Kan du ge någon anledning till att han inte kan ta samtalet? Är han till exempel upptagen?

– Jag kommer inte säga något annat. Den kommentar som finns ute ligger på Svt. Nu kommer jag att lägga på luren. Det här är för tjatigt, säger pressekreteraren och lägger på luren.

Artikel 2 av 2

Taxi 020:s vd avfärdar protest: ”Bara snack!”

Taxibolaget Taxi 020:s vd avfärdar torsdagens förarprotester i Stockholm som ”snack” och ”felkalkyler”. Deras krav på kollektivavtal besvarar han med att företaget redan har kollektivavtal. Men fackförbundet Transport, som försökt få till ett avtal i 30 år, synar bluffen.

Inrikes
Foto: Bertil Ericson/TT
Taxi 020 och Taxi Kurir äger gemensamt en telefonväxel. Transport har i snart 30 år försökt få till ett ramavtal som ska gälla alla åkerier och enskilda förare som ansluter sig till den.
Foto: Bertil Ericson/TT

Enligt de protesterande taxichaufförerna har det nya färdtjänstavtalet i Stockholm lett till ersättningar som inte går att leva på om man inte kör 300 timmar i månaden.

Men Claes Löfvenberg, vd på Taxi 020 som tillsammans med Taxi Kurir vunnit landstingets upphandling, avfärdar förarnas invändningar som ”felkalkyler”.

– Det där är bara snack. Det är en upphandling som kommer var fjärde år. Landstingen frågar marknaden och marknaden svarar på det och den här gången vann vi för att vi hade högre kvalitetsbedömning. Jag tycker att det är ett alldeles utmärkt avtal att köra på, säger han till Arbetaren.

Det är ju bara en politisk slagdänga från fackets sida. Det är ju bara för att man vill ha fler medlemmar.
Claes Löfvenberg, vd för Taxi 020

Förarna säger att på en heltid får man bara ut 10 000 kronor efter skatt…

– De kan inte räkna. Det var 70 chaufförer av 7 900 som var ute i dag.

De är inte ensamma i sin kritik. Både fack och opposition i landstinget delar ju kritiken…

– Det stämmer ju inte. Det är ju bara en politisk slagdänga från fackets sida. Det är ju bara för att man vill ha fler medlemmar.

Hur kommer det sig att ni inte vill teckna kollektivavtal?

– Vi har massvis med åkerier som kör för oss med kollektivavtal. Dessutom har vi kollektivavtal med Transport och Unionen. Vi försöker till och med få till ett nytt avtal, ett modernt avtal med Transport. Vi är jättepositiva till kollektivavtal.

Men bluffen synas av Markus Pettersson, förbundssekreterare på Transport.

– Ja, de har kollektivavtal för sin växelpersonal, säger han.

Taxi 020 och Taxi Kurir äger gemensamt via koncernbolaget Cabonline, tidigare Fogelviksgruppen, en telefonväxel. Dit får sedan taxiåkerier och enskilda åkare ansluta sig och få uppdrag tilldelade. Det är växeln som vinner upphandlingen och betalar ut ersättning till åkerier och åkare.

Nu har det gått så långt att chaufförerna inte längre accepterar att jobba till de här villkoren.
Markus Pettersson, förbundssekreterare på Transport

Enligt Markus Pettersson har Transport i snart 30 år försökt få till ett ramavtal. Avtalet skulle innebära att alla åkerier som ansluter sig till växeln förbinder sig till att ha kollektivavtal.

Men den positiva attityden som Claes Löfvenberg pratar om är inget som fackförbundet har märkt av.

– Den här diskussionen har pågått sedan mitten av 80-talet. Sedan dess har vi krävt kollektivavtal med den här gruppen. De har konsekvent vägrat. Nu har det gått så långt att chaufförerna inte längre accepterar att jobba till de här villkoren och då blir det sådana här aktioner, säger Markus Pettersson.