Taxi 020:s vd avfärdar protest: ”Bara snack!”

Taxibolaget Taxi 020:s vd avfärdar torsdagens förarprotester i Stockholm som ”snack” och ”felkalkyler”. Deras krav på kollektivavtal besvarar han med att företaget redan har kollektivavtal. Men fackförbundet Transport, som försökt få till ett avtal i 30 år, synar bluffen.

Inrikes
Taxi 020 och Taxi Kurir äger gemensamt en telefonväxel. Transport har i snart 30 år försökt få till ett ramavtal som ska gälla alla åkerier och enskilda förare som ansluter sig till den.
Foto: Bertil Ericson/TT

Enligt de protesterande taxichaufförerna har det nya färdtjänstavtalet i Stockholm lett till ersättningar som inte går att leva på om man inte kör 300 timmar i månaden.

Men Claes Löfvenberg, vd på Taxi 020 som tillsammans med Taxi Kurir vunnit landstingets upphandling, avfärdar förarnas invändningar som ”felkalkyler”.

– Det där är bara snack. Det är en upphandling som kommer var fjärde år. Landstingen frågar marknaden och marknaden svarar på det och den här gången vann vi för att vi hade högre kvalitetsbedömning. Jag tycker att det är ett alldeles utmärkt avtal att köra på, säger han till Arbetaren.

Det är ju bara en politisk slagdänga från fackets sida. Det är ju bara för att man vill ha fler medlemmar.
Claes Löfvenberg, vd för Taxi 020

Förarna säger att på en heltid får man bara ut 10 000 kronor efter skatt…

– De kan inte räkna. Det var 70 chaufförer av 7 900 som var ute i dag.

De är inte ensamma i sin kritik. Både fack och opposition i landstinget delar ju kritiken…

– Det stämmer ju inte. Det är ju bara en politisk slagdänga från fackets sida. Det är ju bara för att man vill ha fler medlemmar.

Hur kommer det sig att ni inte vill teckna kollektivavtal?

– Vi har massvis med åkerier som kör för oss med kollektivavtal. Dessutom har vi kollektivavtal med Transport och Unionen. Vi försöker till och med få till ett nytt avtal, ett modernt avtal med Transport. Vi är jättepositiva till kollektivavtal.

Men bluffen synas av Markus Pettersson, förbundssekreterare på Transport.

– Ja, de har kollektivavtal för sin växelpersonal, säger han.

Taxi 020 och Taxi Kurir äger gemensamt via koncernbolaget Cabonline, tidigare Fogelviksgruppen, en telefonväxel. Dit får sedan taxiåkerier och enskilda åkare ansluta sig och få uppdrag tilldelade. Det är växeln som vinner upphandlingen och betalar ut ersättning till åkerier och åkare.

Nu har det gått så långt att chaufförerna inte längre accepterar att jobba till de här villkoren.
Markus Pettersson, förbundssekreterare på Transport

Enligt Markus Pettersson har Transport i snart 30 år försökt få till ett ramavtal. Avtalet skulle innebära att alla åkerier som ansluter sig till växeln förbinder sig till att ha kollektivavtal.

Men den positiva attityden som Claes Löfvenberg pratar om är inget som fackförbundet har märkt av.

– Den här diskussionen har pågått sedan mitten av 80-talet. Sedan dess har vi krävt kollektivavtal med den här gruppen. De har konsekvent vägrat. Nu har det gått så långt att chaufförerna inte längre accepterar att jobba till de här villkoren och då blir det sådana här aktioner, säger Markus Pettersson.