Artikel 1 av 2

Bussförare efter AD:s dom: ”Vi gjorde rätt”

De syndikalistiska bussförarna vägrade köra bussar med SD-reklam av arbetsmiljöskäl. Nu fälls de i Arbetsdomstolen för att varslet var felaktigt. Men trots att de tvingas betala ett stort skadestånd till arbetsköparna säger bussförarna, att om det krävs så gör de om blockaden.

Inrikes
Foto: Janerik Henriksson/TT
Sverigedemokratisk rasistisk reklam på bussar är helt okej – det slår Arbetsdomstolen, AD, fast.
Foto: Janerik Henriksson/TT

Arbetsdomstolen dömer bussförarna i den Syndikalistiska Bussarbetarsektionen i Stockholm, SBSS, till skadestånd på 70 000 kronor för brott mot varselplikten. Domen kommer i kölvattnet av att SBSS under hösten 2014 satte framförande av bussar med SD-reklam med udden riktad mot invandrare i blockad.

Enligt sektionen innebar reklamen en förhöjd risk för hot och våld mot föraren. Men skadestånd till trots anser bussförarna att en teknikalitet inte avgör om stridsåtgärderna var befogade.

– Vi ångrar ingenting. Vi kunde inte gjort något annat då. Vi är övertygade om att vad vi gjorde var rätt. Det gällde säkerheten för oss som kör, men vi vill inte heller vara delaktiga i att rasistisk reklam normaliseras, säger Sara Westberg, bussförare och medlem i SBSS.

Den viktiga kampen förs inte i domstol utan på våra arbetsplatser. Det är där vi gör skillnad och det är där klasskampen sker.
Sara Westberg, bussförare och medlem i SBSS

Arbetsköparorganisationen Sveriges Bussföretag, som stämt SBSS för medlemsföretaget Keolis räkning är nöjda med domen.

– Vi var inte så förvånande att vi vann för man hade inte iaktagit varselreglerna i Mbl. Det var vår åsikt och vad domstolen också sade. Regler är till för att följas även för Syndikalisterna, säger Ulrika Egervall, förhandlingschef på Sveriges Bussföretag.

Men även om AD gått på arbetsköparorganisationen Sveriges Bussföretags linje och gjort en annan tolkning av varselreglerna, säger Sara Westberg att de skulle göra om det om situationen krävde det.

– Den viktiga kampen förs inte i domstol utan på våra arbetsplatser. Det är där vi gör skillnad och det är där klasskampen sker, säger hon.

Grunden för stämningen var att SBSS inte varslat arbetsköparen Keolis om stridsåtgärderna sju arbetsdagar i förväg, såsom krävs i medbestämmandelagen, MBL. Men i lagen finns också en undantagsbestämmelse som säger att om det finns giltigt skäl kan stridsåtgärderna inledas tidigare.

Enligt sektionens var det nödvändigt att omedelbart sätta arbetet i blockad av arbetsmiljöskäl och avstyra risken för hot och våld.

Det är en hållning som John Nordmark, sektionens juridiska ombud i AD, fortfarande vidhåller.

– Det är tydligt att AD skyddar det bestående systemet som tvingar bussförare ska köra med bussar som innebär en högre risk för hot och våld. Om arbetsmiljön är dålig är ju stridsåtgärdens syfte förlorat om man tvingas jobba i den arbetsmiljön miljön i sju arbetsdagar innan man får agera, säger han till Arbetaren.

Artikel 2 av 2

Otrygga anställningar – stridsfråga inför avtalen

Korta anställningar har ökat i detaljhandeln och av dessa är nu 80 procent på timme eller vid behov. Nu blir det en av Handels stridsfrågor i avtalsrörelsen. Förbundet kräver att anställningsformen ”allmän visstid” på lång sikt avskaffas helt.

Inrikes
Foto: Torstein Bøe /TT
Inom handeln har de otryggaste jobben ”på timme” eller ”vid behov” ökat mest de senaste 25 åren och gått från 50 procent till 80 procent av de tidsbegränsade anställningarna.
Foto: Torstein Bøe /TT

Denna artikel är ännu bara tillgänglig för prenumeranter. Logga in nedan eller registrera dig för att få direkt tillgång till hela artikeln.

Prenumeration på tidningen Arbetaren ger tillgång till webbtidningen som utkommer två gånger/vecka, med ett fylligt månadsmagasin* på papper med utvalda reportage och artiklar.

Vill du betala (49 kr/månad) med hjälp av Autogiro så måste du fylla i detta formulär. Då tar det tyvärr några dagar innan du kan logga in på Arbetaren.se.

*Månadsmagasinet samlar längre samhällsreportage, essäer och intervjuer som publicerats i webbtidningen i ett tryckt magasin. Det kommer inte att finnas tillgängligt i handeln. Endast prenumeranter på tidningen Arbetaren kommer att få detta magasin.

Välj prenumeration

Välj betalsätt

Ångerrätt
Du har rätt att ångra/säga upp din beställda prenumeration. Meddelande om detta ska lämnas till prenumeration@arbetaren.se eller per brev Arbetaren Prenumerationsavdelningen, Box 6507, 113 83 Stockholm

Meddelandet skall innehålla följande information: 1) kundnummer 2) fakturanummer. Glöm inte att fylla i orsaken till returen på fakturans baksida. Du måste själv bekosta returporto. Retur får ej ske som postförskott eller efterkrav.

Reklamation & retur
Vi garanterar att tidningen du beställt är felfri vid leveransen. Skulle du få en defekt eller fellevererad tidning ska du kontakta kundtjänst så snart som möjligt, dock senast inom 7 dagar från det att du mottagit tidningen. Vi tar emot felanmälan och skickar en ny tidning. OBS! Innan du returnerar en defekt/fellevererad vara måste du kontakta kundtjänst för att få reklamationen godkänd.

Visa Card Icon Mastercard Card Icon

Inom kortbranschen finns ett omfattande säkerhetsregelverk om hantering av kortinformation framtaget, PCI. Regelverket gäller både säljföretaget men även för de underleverantörer som säljföretaget anlitar. Exempel på underleverantörer kan vara transaktionsinsamlare, kassasystemleverantör, mjukvaruleverantör, betalväxel, mm.

Vi ber därför säljföretaget meddela oss uppgift om samtliga leverantörer som säljföretaget anlitar eller kommer att anlita för hantering av korttransaktioner, oavsett vilken tjänst som utförs. Om säljföretaget själv eller om säljföretaget använder sig av en leverantör som inte uppfyller det vid var tid gällande säkerhetsregelverk kan säljföretaget utsätta sin affär för onödiga finansiella risker.

För information om fullständiga PCI regler, vänligen kontakta oss på Euroline.

För att du som redan befintlig prenumerant skall kunna logga in på Arbetaren.se behöver vi registrera dig med hjälp av ditt kundnummer och postkod. Ditt kundnummer hittar du på baksidan av tidningen du får hem eller på din senaste faktura.

Ni som behöver ytterligare handledning, ring 08-522 456 80 (måndagar kl 10–13) eller e-posta till prenumeration@arbetaren.se