Bussförares kamp nu i AD

Bussföretaget Arriva försökte avsätta ett stridbart skyddsombud – nu slår facket tillbaka i Arbetsdomstolen och kräver över en halv miljon i skadestånd. Den snart tvååriga konflikten ska vara på väg att avgöras.

Inrikes
Arriva har i flera år försökt bli av med huvudskyddsombudet på Råstagaraget. På bilden bussdepån i Råsta.
Foto: Johan Nilsson/TT

Bussföretaget Arriva, som ansvarar för driften av Stockholms busstrafik, har i flera år försökt bli av med huvudskyddsombudet på garaget i Råsta i norra Stockholm.

Nu ska skyddet mot fackliga förtroendevalda avgöras i Arbetsdomstolen, AD. Frågan är, enligt fackförbundet Kommunals ombud, principiellt viktig.

– Det handlar om skyddsombudets möjligheter att ens utöva sitt uppdrag. Det handlar om den lagstiftning som finns mot att hindra skyddsombud att utföra sådana uppdrag, säger Bo Villner, jurist på LO-TCO Rättsskydd.

Arbetaren har tidigare skrivit om de stora konflikterna på buss­garaget, som inneburit både avsked, illegal övervakning av de anställda och anklagelser om sabotage.

Många gånger har udden riktats mot skyddsombuden som befunnit sig i frontlinjen av kampen mellan arbetsköpare och förare när det gäller arbetstider och arbetsmiljö.

För två år sedan krävde företaget under sittande förhandling att ­­­Kommunal skulle avsätta Reza Forghani, huvudskyddsombud vald av arbetskamraterna på garaget.

– Man gick också ut med information till de anställda på nätet där man påstod att han var en säkerhetsrisk, säger Bo Villner.

Enligt facket är arbetsköparens agerande en följd av att Reza Forghani gjort sin plikt som huvudskyddsombud. Bakgrunden var att han infört ett skyddsstopp på farliga arbets­moment och upprättat en så kallad 6:6a-anmälan. Arbetsmiljöverkets efterföljande inspektion resulterade i att företaget fick en lång lista med brister som var tvungna att rättas till med hot om 250 000 kronor i böter.

Händelsen fick Arrivacheferna att se rött och stämplade Reza Forghani själv som ett arbetsmiljö- och säkerhetsproblem. Det är också den linje som företaget nu driver i AD.
Kommunal å andra sidan anklagar företaget för att försöka skrämma skyddsombuden till tystnad.

Nu har facket stämt Arriva för brott mot arbetsmiljölagen, förtroendemannalagen och föreningsrättskränkning och kräver 600 000 kronor i skadestånd, hälften till Reza Forghani och hälften till facket.

– Det är skönt att det blir avgjort till slut. Men det är jobbigt att sitta och behöva höra saker om mig som är felaktiga och som man inte trodde kunde tas upp, säger Reza Forghani.

Arbetaren har kontaktat Arrivas ombud från arbetsköparorganisationen Sveriges Bussföretag, juristen Jan Bergman. Han har avböjt att kommentera. Domen kommer inte att meddelas förrän i augusti.