Ingen förhandling om Förbifart Stockholm pågår i de rödgröna arbetsgrupperna och samtliga företrädare som Arbetaren Zenit har varit i kontakt med är förtegna om diskussionerna. Birger Schlaug, före detta språkrör, befarar att MP kommer att gå med på en kompromiss där Förbifarten ingår.
När Socialdemokraternas kongress avslutades i söndags stod det klart att Sveriges största motorvägssatsning någonsin inte hade debatterats. Detta trots att klimatpolitik var ett av kongressens teman som hade beretts i en av de rådslagsgrupper som Mona Sahlin tillsatte efter sitt tillträde som partiledare. Helt i sin ordning, enligt Lars Johansson, S, som sitter i den rödgröna Arbetsgruppen för miljö och klimat.
– Förbifart Stockholm betraktar vi som en storstadsfråga, inte en klimatfråga.
Här öppnar sig ett gap mellan Socialdemokraterna och de två mindre samarbetspartierna. I abstrakta siffror och visioner är partierna snarlika.
Socialdemokraternas kongress antog ett mål om 40 procents utsläppsminskningar till 2020 (jämfört med 1990) och 90 procent till 2050, vilket ska bli möjligt bland annat genom bränslesnålare bilar och investeringar i grön teknologi. Men det kan bli svårt att göra verklighet av målen om Förbifarten byggs, eftersom den beräknas kunna öka Stockholmsregionens utsläpp med 80 procent till 2030.
Regeringens och socialdemokraternas miljöargument för Förbifarten bygger på antaganden om att de bensindrivna bilarna snabbt kommer att försvinna från gatorna långt snabbare än vad både trafikforskare, klimatforskare, Miljöpartiet och Vänsterpartiet tror.
De rödgröna arbetsgrupperna har arbetat i nio månader och endast tre återstår innan de ska presentera en gemensam regeringsplattform. Jens Holm sitter i Arbetsgruppen för miljö och klimat för Vänsterpartiet och bekräftar för Arbetaren Zenit att Förbifarten inte har lyfts in i de rödgrönas klimatarbetsgrupp, helt enkelt för att frågan är så svår.
– Men om det är någon arbetsgrupp som äger frågan så är det vi, säger han.
I dagsläget tycks dock ingen av de rödgröna arbetsgrupperna äga frågan. Inte heller Gruppen för storstadens utmaningar förhandlar om Förbifarten.
– Det har diskuterats var frågan ska diskuteras och det är inte klart ännu, säger en av Vänsterpartiets ledamöter där, Anneli Philipson, till Arbetaren Zenit.
Samtliga företrädare för de rödgröna partierna som Arbetaren har varit i kontakt med är förtegna om Förbifarten och menar att det skulle skada förhandlingarna att uttala sig i media.
– Men diskussioner pågår, försäkrar Miljöpartiets Yvonne Ruwaida, som sitter i storstadsgruppen.
Jens Holm ”skulle personligen ha väldigt svårt” att acceptera ett regeringssamarbete som inbegriper en fortsatt satsning på förbifarten. Men Maria Wetterstrand, språkrör för MP, som så sent som förra veckan kallade Förbifarten ”helt onödig”, låter mer pragmatisk.
– Det behövs en överenskommelse av något slag som rör satsningar på Stockholmstrafiken för att vi ska kunna övertyga Stockholms väljare att rösta på de rödgröna, säger hon till Arbetaren.
Betyder det att Miljöpartiet kan komma att vika sig för Socialdemokraterna? Birger Schlaug, språkrör för MP 1992–2000, är rädd för det.
– Förmodligen lär man hitta en slags allmän kompromiss som jag kommer att ogilla starkt, säger han.
En ”Förbifarten light”?
– Man kommer att ge sken av att lightversionen kommer att bli något helt annat, vilket det naturligtvis inte kommer att bli. Och sedan kommer man att säga att man satsar mycket mer på kollektivtrafik.
Det låter inte som att du har
särskilt stor tillit till Miljöpartiet?
– Nej, det har gått så långt
idag att varken Vänsterpartiet eller Miljöpartiet är fristående partier. Man har fått ett block om foten, om man uttrycker sig så, och man tycker att det gäller att hålla ihop, säger Birger Schlaug.