Konflikterna på Råstagaraget tätnar då anställda och syndikalister vittnar om att de tvingas till tystnad för att inte förlora jobbet. Men åsikterna går isär och varken företagsledningen eller Kommunals representanter bestrider händelserna.
– Många anställda är förbannade på hur ledningen beter sig, det finns opposition inom Kommunal och det har även bildats en syndikalistisk sektion – det verkar som att företaget har fått panik och börjat med någon slags utrensning, säger Axel Green på Solna LS av SAC.
Arbetaren har tidigare (nr 43/2008) berättat om hur missnöjet med arbetsförhållandena på garaget växer och att bussar utsatts för punktering. En anställd syndikalist som inte vågar gå ut med sitt namn beskriver situationen som ”oerhört svår”.
– Det känns som att jag befinner mig i en diktatur där man inte vågar prata med varandra, säger han till Arbetaren.
Han berättar hur ledningen tillsammans med personer från Kommunal upprättat listor över ”obekväma” anställda och hur en kollega blev inkallad till chefen på ett fyra timmars förhör, där denne bland annat anklagades för att stå bakom sabotaget mot bussdäcken. Ledningen ville också ha information om vem som gett ut ett anonymt flygblad med rubriken ”Kampen i Råsta”.
Arbetaren har också tagit del av en skriftlig varning med uppsägningserinran där Busslink menar att den anställde ”spridit felaktig information till ett stort antal medarbetare i förarkollektivet rörande två föräranden […] Desinformation har skapats i syfte att skada Busslink genom att XX har gått bakom ryggen på arbetsgivaren”.
Tex Kihlström som är områdeschef på Råstagaraget har dock svårt att känna igen sig i den här beskrivningen.
– Det måste vara någon som vill skada vårt rykte. Jag tycker att stämningen är god på Råsta, säger Kihlström.
Vad säger du om uppgiften att det har upprättats listor på ”obekväma” anställda?
– Jag har fått den uppgiften från en anställd och då dementerat den, det måste vara någon som försöker sprida dålig stämning.
Vad säger du om att anställda inte vågar gå ut med sina namn när de vill påtala brister på Råsta, av rädsla för att bli sparkade?
– Det är inte sant, om man vänder sig till Kommunal och för en normal dialog så går det hur bra som helst.
Christer Lind är ordförande i Kommunals fackklubb på Råsta och har en annan bild än syndikalisterna av vad som pågår på garaget.
– Syndikalisterna försöker värva över medlemmar från Kommunal, men att någon skulle vara utsatt på arbetsplatsen känner jag inte till.
Hur reagerar du på uppgiften att Kommunal tillsammans med ledningen har upprättat listor på anställda?
– Jag vet att syndikalisterna här har riktat sådana anklagelser mot Kommunal, men det är förbannad lögn och en grov förolämpning att vi skulle syssla med sådant.
Hur upplever du situationen på Råsta?
– Stämningen är bättre nu än för några månader sedan, även om det finns ett visst missnöje med arbetstiderna – vi inom Kommunal har jobbat stenhårt med det här.
Missnöjet bland Busslinks förare finns dock inte bara på Råstagaraget. Ulf Lyxell arbetar på Busslinks garage Söderhallen och är även medlem i Syndikalistiska bussarbetarsektionen, SBSS. Frågan gäller främst det tidssökningssystem som enligt Lyxell gör att arbetstiderna blir oregelbundna och riskerar att öppna för avsteg från regeln om elva timmars dygnsvila. Efter att förarna genomfört en namninsamling och protesterat genom att vägra svara i sina mobiltelefoner gick ledningen till slut med på att låta 135 förare söka fasta tjänster.
– Nästa steg för oss blir att det ska vara frivilligt med tidssökningssystemet, i dag är det 400 förare hos oss som tvingas vara med i ett arbetstidssystem som en majoritet inte trivs med, säger Ulf Lyxell.