Medan hungerkravaller rasar världen över till följd av stigande matpriser slukar Sveriges bilpark allt mer etanol. Till största delen är den framställd av grödor som slagit ut den lokala matproduktionen i Brasilien.
De nya bilar som såldes i Sverige förra året har blivit något mindre bensinslukande, visar nya siffror från Naturvårdsverket. Utsläppen från vägtransporterna ökar dock ändå med 2 procent. Att de inte ökar mer beror bland annat på att mer biobränsle, framför allt etanol, används, både i etanolbilar samt blandad i bensinen. Andelen biobränslen var förra året 4,5 procent och 12 procent av de bilar som såldes var etanolbilar.
Enligt Energimyndigheten är etanolen som säljs i Sverige till 80 procent importerad, framför allt från Brasilien som är världsledande producent av biobränslen. Den allt större internationella efterfrågan på till exempel brasiliansk etanol har gjort att sockerrörsfälten, där sockerrören som etanol framställs av, har brett ut sig på mer än 60000 kvadratkilometer. Det handlar om en yta lika stor som Belgien och Holland tillsammans och etanolbolagens intresseorganisation Unica beräknar att produktionen kommer att ha fördubblats till 2012.
Konsekvenserna av etanolproduktionen är flera. I söndags visade till exempel TV4-programmet Kalla Fakta hur plantagearbetare i norra Brasilien verkar under slavliknande förhållanden utan skyddsutrustning och att barnarbete förekommer. Men produktionen av etanol bidrar också till den globala livsmedelskrisen, enligt FN:s jordbruksorgan FAO.
Båda dessa konsekvenser är välkända för organisationen Food First Information and Action Network, Fian.
– När monokulturer breder ut sig, som sockerrör för etanolframställning i Brasilien, påverkar det livsmedelstillgången, säger Lina Andéer, handläggare på Fian.
– Problemet är att produktionen av biobränslen tar så mycket mark i anspråk att det slår ut den lokala matproduktionen.
Fian arbetar med att uppmärksamma kränkningar av rätten till mat och Lina Andéer menar att det som saknas för majoriteten av de allra fattigaste i världen är tillgång till mark och resurser för att kunna försörja sig själva.
– Jordreformer är en viktig lösning. Det har redan påbörjats i till exempel Brasilien. Men där kan man i genomförandet se att de stora jordägarnas produktion av just biobränslen hamnar i konflikt med folkets rätt till mark och försörjning, säger Lina Andéer.
Från Naturskyddsföreningens sida förnekar man dock att det skulle finnas ett samband mellan ökad produktion av etanol och den globala matkrisen.
– Det stigande världsmarknadspriset på livsmedel beror inte på etanolframställning. Däremot kan det möjligen finnas en viss påverkan på lokal nivå, säger Magnus Nilsson som är trafikhandläggare på Naturskyddsföreningen.
Sveriges jordbruksminister Eskil Erlandsson har nyligen sagt att import av etanol från Brasilien är nödvändigt för att Sverige ska klara EU:s målsättning om att minst 10 procent av drivmedlem för bilar ska vara från förenyelsebara energikällor.