Hur ruttet är Ryanair

Väskan måste du bära
i vänster hand. Du får inte röka eller tugga tuggummi
med uniformen på. Enda undantaget är om du sitter vid
ett bord på en restaurang, då kan du få röka.
Men springa med uniformen på får du aldrig göra,
även om du har bråttom. Det ger ett oprofessionellt intryck.
Och slutligen: HÅLL HÄNDERNA UTANFÖR FICKORNA.

Det är några instruktioner till
dig som vill jobba hos Ryanair. Regler finns för allt från
frisyren till vilken typ av klocka du får bära. Uniformen
får du dessutom betala själv.

Den närmast militära uniformskoden
blev för mycket för Robert Nilsson, som hoppade av utbildningen.
”Jag mådde dåligt första dagen när jag
läste igenom kraven. De strider mot mina egna värderingar
och hur man ska ha det på en arbetsplats”, förklarar
han. Hans beslut blev inte svårare av att han och hans vän
knappt fick ett par timmars ledighet för uppkörning respektive
vittna i en rättegång, och att Ryanair-anställda
under en flygning till London avrådde från att ta jobbet.

Desto svårare är frågan
för många lågbudgetresenärer: Är Ryanair
ett så ruttet flygbolag att jag bör avstå från
tvåkronorsresan till Paris? Förvirringen är stor
efter fackliga kampanjer och motangrepp från Ryanairs beryktade
vd Michael O?Leary. Med hot om stämning – och indragen annonsering!
– kräver företaget nu att Dagens Nyheter tar tillbaka
uppgifterna om bristande säkerhet.

Kärnan i konflikten är att Ryanair
vägrar teckna kollektivavtal. Anklagelserna från tjänstemannaförbundet
HTF är bland annat:

? Kabinpersonalen i Skavsta har en månadslön
på bara cirka 14 000 kronor. I Belgien visar dokument från
en domstol en lön där på bara 8096 kronor.

? Högsta tillåtna arbetstid är
i snitt 64 timmar per vecka, jämfört med högst 45
timmar enligt skandinaviska regler.

? Ryanair undviker svenska fackföreningar
genom att anställa kabinpersonalen på Irland.

? Anställda riskerar sparken om de
har mer än fyra sjukdagar per år.

Ryanair har bemött samtliga punkter:
snittlönen är runt 17 000 kr, arbetsdagen i snitt 7-8
timmar och ingen har hindrats gå med i facket.

Ord står mot ord. Vad är då
sant? Att personalen får jobba hårdare än på
andra flygbolag – upp till 12-14 timmar per dag – har företagets
personaldirektör på Europa, Eddie Wilson, öppet
deklarerat. Likaså att Ryanair ”föredrar att inte
ha med facket att göra” och att fackföreningar och
kollektivavtal ”bidrar till onödig stelhet” (SvD
20/8).

Att Ryanair sätter press på anställda
som är borta från jobbet är dokumenterat: En pilot
fick ett brev där företaget påpekade att han varit
borta vid fem tillfällen de senaste tolv månaderna, att
detta inte var acceptabelt och att all frånvaro i fortsättningen
kommer granskas noggrant. Lönenivån är däremot
svår att kartlägga utan fler vittnesmål från
anställda. Enligt internationella transportfacket ITF – som
driver en internationell kampanj mot Ryanair – är den stora
frågan ”bristen på respekt” snarare än
lönenivåer. Bilden av en auktoritär och fackföreningsfientlig
företagskultur – med rötter hos Michael O?Leary själv
– tonar fram också i samtal med andra fackligt aktiva.

När O?Leary skulle bemöta kritik
inför piloterna på Stansted var det många som i
protest inte dök upp. Dessa fick då ett personligt brev
från chefen: ”Din frånvaro tyder på att du,
NN, hör till minoriteten av piloter som inte är intresserade
av att utveckla en karriär hos Ryanair”.

Dags för bojkott? Hittills har kritiken
bara gett Ryanair ett rejält uppsving i biljettförsäljningen
(Resumé nr 37). Och, enligt fackliga källor på
Irland, är det också en del av mönstret: För
Michael O?Leary är kriget med media och de fackliga kritikerna
rena marknadsföringen. Ryanair stämmer och drar av kostnaden
från reklambudgeten, som en central källa uttrycker det.

Kriget har bara börjat.