Taxiresans pris

Ännu för ett par decennier sedan fanns en yrkesstolthet bland landets taxiförare. I dag är det en överetablerad bransch där förarna, ofta invandrare och människor som hållit på att falla ur systemet, tvingas arbeta sönder sig själva för löner som inte går att leva på. Trafiksäkerheten minskar i takt med att vinsterna i riskkapitalbolagen, som styr i en av världens mest oreglerade taxinäringar, ökar. Arbetaren har talat med ett trettiotal förare som alla uttrycker samma sak: ”Det är rent slaveri”. Få vågar gå ut med sina namn av rädsla för repressalier, men några av dem kämpar för en resning bland taxiförare i Stockholm genom facklig organisering.

Solen har redan hunnit upp en bit och det ser ut att bli en av de där gränslöst vackra, sällsynta aprildagarna. Duvor som letar brödsmulor från natten vankar runt på gatstenarna.

Gyttret av taxibilar framför Stockholms centralstation do­mi­neras av Taxi Stockholms bilar, men in emellan dem syns en och annan gul från Taxi 020, och Taxi Kuris mörkblå. I en av dem, en vältvättad Toyota Prius som rullar in från Vasagatan, sitter Maqbool Nanng. Avgaser och bilar på tomgång råder det ingen brist på, med kunderna är det värre.

– Javisst, det är en enorm överetable­ring. Många av dem som hänger här så det blir kaos gör det för att smita från färd­tjänstkörningar och slippa gå back. Så ser det ut sedan bolagen och politikerna dumpat priserna genom samhällsbetalda resor, säger Maqbool Nanng.

Han får medhåll av kollegan Mohammad Dib, som kört taxi i fyra år.

– Med det nya färdtjänstavtalet måste vi betala ur egen ficka, det ger inga pengar. De senaste 1,5 åren har det bara gått utför. Jag är på väg bort, nu ska jag testa att köra Uber igen, jag har klarat alla deras tester och ska starta enskild firma. Det är många som tänker som jag faktiskt, säger han.

– I går körde jag tio timmar och hade en dagskassa på 1 700, av det får jag drygt 600 före skatt. Räkna ut vad det blir. Skulle du jobba för 30 kronor i timmen?

Taxiförarna får betala 25 kronor till Jernhusen bara för att köra in vid Stockholms Centralstation. Trots det är det mer lönsamt för dem att vänta någon timme här på en körning än att tacka ja till ett färdtjänstuppdrag.
Taxiförarna får betala 25 kronor till Jernhusen bara för att köra in vid Stockholms Centralstation. Trots det är det mer lönsamt för dem att vänta någon timme här på en körning än att tacka ja till ett färdtjänstuppdrag. Foto: Jan-Åke Eriksson

Det nya färdtjänstavtalet, som upp­handlades av Stockholms läns landsting i januari, har kraftigt spätt på de befintliga problemen i branschen. Med ett skambud på 82 kronor milen vann riskkapitalägda Cabonline Group, tidigare Fågelviksgruppen, 100 procent av färd­tjänstkörningarna. En affär som mot­svarar 3 miljoner taxiresor årligen till ett värde av totalt närmare 3 miljarder kronor – Europas största upphandling med offentliga medel någonsin.

– Förarna är pressade. Åkarna är pressade. Du måste köra in minst 2 500 kronor om dagen bara för att gå runt. Det är ett bra yrke i grunden, men branschen har blivit kidnappad av de stora aktörerna som mjölkar arbetarna som om de vore kossor, säger Maq­bool Nanng.

Det är ett bra yrke i grunden, men branschen har blivit kidnappad av de stora aktörerna som mjölkar arbetarna som om de vore kossor.
Maqbool Nanng, åkare och förare

 Fakta Taxibranschen
1990 avreglerades taxinäringen i Sverige. Nu är den en av världens mest avreglerade taximarknader. Beslutet om avreglering togs 1987 av den socialdemokratiska regeringen. Syftet var att konkurrensutsätta branschen så att priserna kunde pressas ned.
Fram till 1993 hade taxiförarna veckolön, men den ersattes med procentlön i det nya avtalet som Transport skrev på. Procentlönen innebär att förarna har en provision på varje körning. Bara runt 5 procent av landets taxiförare är löneanställda.
I dag är mer än 50 procent av alla taxiresor så kallade samhällsbetalda resor såsom skolkörningar, färdtjänst- och sjukresor.

Vattnet under Vasabron glittrar. Färden går söderut där en färdtjänstkund ska hämtas upp. Och det måste gå fort. Tio minuter från att man trycker ja till köruppdraget på displayen tills man ska vara framme på adressen. Bommar man körningen, till exempel på grund av bilköer, krävs föraren på 600 kronor i böter. För att undvika det tvingas förarna att begå trafikbrott. Men Maqbool Nanng håller hastighetsgränserna.

– De får tuta. Så här kör jag, säger han.

Maqbool Nanng kom till Sverige från Afghanistan 1990, från ett krig där han som 13-åring tvingades bära vapen. Han hamnade i Sandviken och blev bilelektriker på Wiman Teknik som byggde utryck­ningsfordon. Men när företaget gick i konkurs flyttade han till Stockholm för att hitta ett nytt jobb. Det var 2003 och så hamnade han i taxibranschen.

I dag är han sin egen åkare, ett enmansföretag som kör för Taxi Kurir, ett av Cabonlines underbolag. Koncernen är i praktiken bara en telefonväxel som knyter upp åkare, vilka står för alla kostnader för bil och utrustning samt allt arbetsköpar­­an­svar, medan 6 procent av allt förarna kör in hamnar direkt på koncernens konto. De flesta av åkarna tvingas skuldsätta sig kraftigt för att köpa eller leasa bilarna, som täcks av gratis reklam för bolaget.

– Man skriver kontrakt med bolagen i ett första steg på 18 månader. Därefter förlängs det sex månader i taget. Många åkare hamnar i ekonomisk knipa eftersom pengarna som körs in står innestående hos bolagen i 15 dagar. Om du måste be om ett förskott på dina egna pengar tvingas du automatiskt förnya kontraktet med en uppsägningstid på 18 nya månader. Du är fast helt enkelt, säger Maqbool Nanng.

Maqbool Nanng kom från Afghanistan till Sverige 1990. Sedan 2003 har han arbetat som taxiförare. I dag är han sin egen åkare – ett enmansföretag.
Maqbool Nanng kom från Afghanistan till Sverige 1990. Sedan 2003 har han arbetat som taxiförare. I dag är han sin egen åkare – ett enmansföretag. Foto: Jan-Åke Eriksson

Adam Andersson står utanför sin port i ett av de blekröda våningshusen från 1950-talet på Solsidan i Saltsjöbaden. Han har brutit lårbenet och måste åka taxi till sin gymnasieskola vid Odenplan, något som hans försäkringsbolag bekostar.

– Jag åkte skateboard. Tre månader ska det ta för att läka, berättar han.

Himlen är helt blå nu och innerstadsprofilen börjar torna upp sig. 518 kronor stannar taxametern på – ”hade det varit färdtjänst hade det blivit mindre än hälften”, säger Maqbool Nanng tyst. Det är lunchtid, men någon rast är det inte tal om. Med fem barn att försörja måste bilen rulla. Han skakar på huvudet.

– Varför ska vi ha det så här i ett samhälle som Sverige? Vi arbetar ju mest av alla. Skattemedel ska inte användas för social dumpning, men det är precis det som sker.

Det är främst det stora bolaget Cabonline som motverkat facklig organisering.
Markus Pettersson, förbundssekreterare för Transport

Transports förbundssekreterare Mar­kus Pettersson bekräftar bilden av branschen och uppger att inte ens var fjärde taxiförare är med i facket.

– Det är vilda västern. De stora bolagen som driver taxiväxlar har riggat helt egna system där de kringgått alla arbetsrättsliga regler och framför allt lagen om anställningsskydd. Det är främst det stora bolaget Cabonline som motverkat facklig organisering. Det företaget har fått på plats en struktur och en maktposition genom att göra åkare och förare beroende av sina tjänster, och det har de gjort genom att överexploatera taximarknaden, säger han.

Enligt honom sitter förare och åkare i nästan precis samma sits, bara det att åkarna inte kan gå med i facket.

– Normalt sett förhandlar vi med åkarna som arbetsgivare men eftersom de är i en situation som liknar förarnas och det är bolagen som agerar arbetsgivare så funkar det inte i det här fallet. Bolagen tar inte något som helst arbetsgivaransvar, inte för rehabilitering, uppsägningstider eller något som helst, däremot tar de sig friheter som om de vore arbetsgivare genom att bestämma vilka förare som ska anställas och avskedas. Det är ett ständigt återkommande problem att förare får sina företagstaxikort indragna, vilket i praktiken betyder att de blir av med jobbet.

"På sätt och vis förstår jag de stora bolagen, det är inte deras fel att de utnyttjat situationen till max. De har kunnat göra det för att vi har varit tysta, när man är tyst betyder det att man är nöjd. Jag kan inte vara tyst längre", säger Yasser Omar. Foto: Jan-Åke Eriksson

Strax efter 12 möter jag Yasser Omar. Han har nyligen vaknat efter att ha kört taxi en bit in på natten. Han håller sin cigarett mellan tummen och pekfingret.

– Jag började köra taxi 1992. Då var det bra, jag tjänade de pengar jag var värd. Men nu?

Han fimpar och skrattar.

– På sätt och vis förstår jag de stora bolagen, det är inte deras fel att de utnyttjat situationen till max. De har kunnat göra det för att vi har varit tysta, när man är tyst betyder det att man är nöjd. Jag kan inte vara tyst längre.

Staten utnyttjar situationen genom att Arbetsförmedlingen fixar nystartsjobb och skickar ut folk i fattigdom.
Yasser Omar, taxiförare

Yasser Omar säger att han har älskat sitt jobb, att serviceyrken alltid varit hans grej. När han kom till Sverige från Palestina 1976 började han sälja blommor på Hötorget. Det var där han träffade sin åländska fru som han har fem barn tillsammans med.

– Vet du vad, 90 procent av dem som kör taxi är invandrare, hälften kan inte språket och känner inte till sina rättigheter och även staten utnyttjar situationen genom att Arbetsförmedlingen fixar nystartsjobb och skickar ut folk i fattigdom. Allt har gått upp – hyra, el, mat – men vi har fått våra löner sänkta till hälften.

Fakta Taxiklubben
Taxiklubben är en fristående fackklubb för 020- och Kurirförare som bildades av taxiföraren Allonias Sebhatu 2013. Han fick strax efteråt sparken från Taxi Kurir, trots att åkaren han körde för inte ville avskeda honom. Transport menar att han sannolikt sparkades på grund av fackligt engagemang.
Den 13 maj går dokumentär­filmen Taxiklubben, av filmaren Johan Palmgren, baserad på Allonias Sebhatus kamp upp på biografer runt om i landet.

Han kör mot Centralstationen. Jag frågar om han inte är rädd för att prata med mig.

– Jag har kört för Taxi Kurir i 22 år. Och jag vet att jag kommer att få sparken, då kan vi träffas igen och prata om det. Vad ska jag vara rädd för? Det jag är rädd för är att de ska sänka priserna ytterligare, med det sista avtalet sög de ut sista droppen blod. Sparkar de mig kommer jag lägga ännu mer tid på facklig organisering.

Som flera andra taxiförare vittnar han om hot från arbetsköparen.

– För ett tag sedan blev jag uppkallad på kontoret. De hotade mig inte till livet med pistol, men de hotade att ta brödet från mig, mina barn och min fru som är sjuk. De visade en skål och en av cheferna sade ”Vet du vad det här är? Det är 17 Kurir-leg som vi klippt på två dagar”.  Sedan sade han att jag var en av de 50 sämsta förarna och visade en lista där jag var på plats sju. Då blev jag ledsen, ärligt talat. Nästan halva mitt vuxna liv har jag jobbat åt dem och aldrig haft en reklamation eller ett klagomål från kunderna.

Vad det handlade om är att Yasser Omar, liksom merparten av förarna, sedan de dumpade taxan i januari inte vill köra färd­tjänst, och därför undviker att tacka ja till de köruppdragen.

– Jag tyckte mycket om att köra färd­tjänst. Men med det tempo och de arbetsvillkor vi ska köra med blir 80 procent av dem vi kör kränkta i bilen och få orkar anmäla. Jag vill inte vara en del av det. Och jag kan inte arbeta gratis.

Yasser Omar hjälper till att lyfta kundernas tunga bagage in och ut ur taxin.
Yasser Omar hjälper till att lyfta kundernas tunga bagage in och ut ur taxin. Foto: Jan-Åke Eriksson

På Centralen får han efter drygt en timmes väntan en körning till ett hotell på Regeringsgatan. Två unga kvinnor som är på ett affärsbesök har enorma resväskor som Yasser stuvar in i bakluckan. Taxa­metern stannar på 175. På det måste man först dra av 25 kronor för avgiften som Jernhusen tar bara för att köra in vid Centralen. En snabb huvudräkning och jag kommer fram till att han tjänat runt 40 kronor efter skatt – då har han varit på jobbet i nästan två timmar.

Det ser likadant ut för de andra förarna. Flera av dem är angelägna att visa sin dagskassa. En 020-förare gick på sitt pass klockan 07.37 och klockan 14.26, efter nästan sju timmars arbete, står taxametern på 804 kronor, vilket innebär att han tjänat in runt 250 kronor netto – en timlön på 30 kronor. Exemplen kan staplas på varandra.

Förarnas protester utgör ett ljus, ett hopp.
Adnan Baran, åkare och förare

Förarna diskuterar en protest som planeras i slutet av april. När arbetsköparen fick nys om den beordrades ett hundratal förare omedelbart att infinna sig på ett ”disciplinmöte” samma dag och tid som protesten ska äga rum.

– Förarnas protester utgör ett ljus, ett hopp, säger åkaren Adnan Baran som i dag bara har råd att ha en bil.

I den kör han nästan dygnet runt, men som företagare kan han inte organisera sig fackligt.

– Bolagen har lurat i människor, ofta unga som inte kan språket, att tro att de tjänar bra om de kan köra ihop en lön på 20  000 eller 25 000 före skatt, men frågan man måste ställa sig är hur mycket man jobbat för det. Räkna ut timlönen på 350 arbetade timmar i månaden, arbete alla veckans dagar inklusive röda dagar, ingen semester, ingen trygghet, säger han.

– Med det nya färdtjänstavtalet explo­derade bara situationen, men det är långt ifrån det enda problemet i branschen.

Man kan inte ge rabatt på jobb, det gör man på kläder och skor.
Ismail Akar, taxiförare och åkare

De flesta åkare är rädda att uppge sitt namn. Men Adnan Baran säger att han ska lämna branschen och därför inte är rädd för repressalier. Samma sak säger åkaren Ismail Akar som kört i 14 år.

– De får väl sparka ut mig. Man kan inte ge rabatt på jobb, det gör man på kläder och skor. Vi får skriva på avtal där vi förbinder oss en massa saker som troligen inte ens är lagliga, medan de inte tar något ansvar. Varför ska jag ha sex månaders upp­sägningstid, när de kan sparka ut mig på dagen? Och det här att bötfälla förare, det är polisens jobb, inte bolagens. Sådana maffiametoder borde inte ens få förekomma i Sverige.

Jag har sett så mycket tragik bland förarna, fäder som aldrig kan vara hemma med sina barn, skilsmässor, skuldsättning, utbrändhet.
Elisabeth Lundblad, taxiförare

Elisabeth Lundbladh.
Elisabeth Lundbladh. Foto: Privat

På en parkering i Upplands Väsby möter jag Elisabeth Lundbladh, som arbetat som taxichaufför på deltid i två år. Efter år av slit inom vården, med en funktionshind­rad son och artros i händerna, höll hon på att hamna i Fas 3. Men så föreslog arbetsförmedlaren att hon skulle få taxiförarutbildningen betald.

– Staten tar inte ansvar för övereta­b­le­ringen. I stället betalar de för att skicka ut människor i modernt slaveri, i en dödfödd bransch som inte är självförsörjande utan beroende av bidrag, säger hon.

Hon visar sitt lönebesked. Med en provision på 37 procent på det som körs in, en vanlig procent­lön för taxi­förare, hamnar hon, om hon skulle ha arbetat heltid, på strax under 10 000 kronor i månaden efter skatt. Men hon jobbar deltid för att orka och har ett städjobb en dag i veckan.

– Jag har sett så mycket tragik bland förarna, fäder som aldrig kan vara hemma med sina barn, skilsmässor, skuldsättning, utbrändhet.

Elisabeth Lundbladh känner att hon inte kan vara tyst om det hon ser i branschen, hur trafiksäkerhet och arbetares hälsa offras för att bolagen ska kunna ta ut så hög vinst som möjligt. Därför har hon valt att engagera sig fackligt i Taxi­klubben, som arbetar för att organisera förarna i Stockholm. Det är ett hårt jobb, säger hon.

– Få är med i facket. Majoriteten av dem som kör är invandrare, många från länder där det är synonymt med en kula i huvudet att gå med i facket.

"Det är vilda västern. De stora bolagen som driver taxiväxlar har riggat helt egna system där de kringgått alla arbetsrättsliga regler och framför allt lagen om anställningsskydd", säger Transports förbundssekreterare Markus Pettersson om taxibranschen. Foto: Jan-Åke Eriksson

Mohammed Keshavarz har kört taxi i 16 år. Han arbetar för Taxi Stockholm, som drivs som en ekonomisk förening, och konstaterar att det är betydligt bättre villkor för de anställda där. Förarna har en garantilön och arbetar inte på ackord. Han nickar mot raden av 020- och Kurir­-bilar en bit bort.

– De har en helt annan situation, de som tvingas till samhällsbetalda resor. Det är något fundamentalt fel när människor som jobbar 60–70 timmar i veckan inte kan leva på sitt arbete. De arbetar utan kollektivavtal. Det är en enorm dubbelmoral hos staten som pratar om den svenska modellen men i själva verket anlitar bolag utan avtal och därigenom sänker våra löner.

Han menar att det i grunden rör sig om ett systemfel.

– Staten har varit väldigt slapp. De stora aktörerna har hittat hit och staten står och tittar på när de tömmer ut skattemedlen.

Det är något fundamentalt fel när människor som jobbar 60–70 timmar i veckan inte kan leva på sitt arbete.
Mohammed Keshavarz, taxiförare

Markus Pettersson på Transport delar den uppfattningen.

– Staten har ett stort finger med i det här spelet genom att de subventionerar anställningar inom branschen. Och genom att de inte ställer några som helst krav på socialt ansvar och kollektivavtal på de företag som de upphandlar med. Avtalen och miljarderna går till dem som erbjuder lägst pris, vilket betyder att de saknar kollektivavtal, på så vis diskrimineras de företag som har kollektivavtal av oss skattebetalare.

_DSC0356

Vid Grand Hôtel kilar de kostymklädda ut och in, i vinkällaren kan de beställa champagne för 250 000 kronor flaskan från 1914, ett år då arbetarrörelsens internationella solidaritet prövades hårt. På taxizonen utanför står Mohammed. Han kom från Marocko till Sverige som nioåring 1975. Den 28 februari var det, berättar han.

– Jag är uppvuxen här, jag har sett hur det här systemet fallit sönder. Hur de rikare blivit rikare. Svenska företag utnyttjar låglönerarbetare, det är ett sådant hyckleri, säger han.

– En gång var det ett respekterat jobb att köra taxi, en disciplinerad bransch. Då kunde man livnära sig på att köra åtta timmar om dagen, inte nu längre. Nu är det 12–13 timmar som gäller och ingen semester. Vi äter och sover i bilen, det är vårt blod de tjänar på. Och vill du inte jobba för dem, ja då finns det andra, säger de.

En gång var det ett respekterat jobb att köra taxi, en disciplinerad bransch. Då kunde man livnära sig på att köra åtta timmar om dagen, inte nu längre. Nu är det 12–13 timmar som gäller och ingen semester.
Mohammed, taxiförare

Mohammed har kört taxi sedan 90-talet och har 15 år kvar till pension, men han har inga förväntningar på den.

– Om jag kan få ut mina 6 000–7 000 är min enda chans att flytta tillbaka till Marocko eller Algeriet. Det finns ingen chans att överleva på det här. Men jag vet inte – jag kanske inte ens lever så länge. Många taxichaufförer dör i förtid av hjärtinfarkt.

Han går i väg, men återkommer en stund senare. Det var något han behövde få sagt.

– Jag brukar säga så här: om man har läst historia lite grand så vet man att de på 1800-talet avskaffade slaveriet i Amerika, på 2000-talet kom det till Sverige.

Publicerad Uppdaterad
4 dagar sedan
Monika Fredriksson och Oskar Lehtinen från fackföreningen Älvdalsbygdens LS i Dalarna.
Efter många år i dvala har den syndikalistiska verksamheten i gränslandet runt nordöstra Dalarnas och Hälsinglands storskogar vaknat till liv. Monika Fredriksson och Oskar Lehtinen från Älvdalsbygdens LS är två av de som fått verksamheten på benen igen. Foto: Johan Apel Röstlund

Fackets uppgång i Orsa Finnmark: ”Nu är det klasskamp här med”

Det rör på sig i de tidigare så syndikalist-täta skogstrakterna runt Orsa. Den fackliga verksamheten är på uppgång och allt fler medlemmar söker sig nu till det pånyttfödda Älvdalsbygdens LS. Arbetaren reste dit för att höra mer om hur en liten fackförening växer i det stora men glest befolkade området.
– Nu är det klasskamp här med, säger Monika Fredriksson som varit aktiv syndikalist i över 50 år.

Länsväg 296 från Orsa följer Ore älv längs de lika vackra som ödsligt inbäddade småbyarna norr om Siljan i gränstrakterna mellan nordöstra Dalarna och Hälsinglands storskogar. Det åtminstone tidigare ganska otillgängliga området som kallas Orsa Finnmark delas mellan Orsa, Rättviks och Ljusdals kommuner. Geografiskt stort men glest befolkat. Täta tallskogsplantage, timmerbilar och historiskt viktiga syndikalistiska trakter.

Skattungbyn hade länge, precis som många andra mindre orter i det glest befolkade Orsa finnmark, ett eget LS. Foto: Johan Apel Röstlund

– Titta där uppe, säger Monika Fredriksson och pekar ut genom bilfönstret mot det sedan länge nedlagda Kallholns kalkbruk. 

Syndikalist sedan ett halvt sekel

– Där jobbade det många syndikalister förr och oj vilka historier jag fick höra av gubbarna som varit där. De var helt otroliga berättare, och sådana har vi alltid haft många av i den här rörelsen.

Monika Fredriksson och Oskar Lehtinen på väg från den gamla prästgården i byn som idag fungerar som fackföreningslokal. Foto: Johan Apel Röstlund

Hon är pensionerad folkhögskolelärare och aktiv syndikalist sedan nästan ett halvt sekel tillbaka.

Men verksamheten i den lilla fackföreningen låg länge på is. Folk pensionerades och det var svårt att hålla aktiviteten rullande. Men så hände något.

– Älvdalsbygdens LS var inte så mycket mer än ett konto på JAK-banken och jag gick nog i tankarna att lägga ned det här. Därför blev det nästan som en chock när Oskar och några till hörde av sig. Plötsligt var vi fem nya medlemmar och två av oss tog genast plats i styrelsen, vi fick till ett årsmöte och ja, då blev det fart, skrattar Monika Fredriksson när vi sitter i soffan i den gamla rödmålade trävillan hemma hos Oskar Lehtinen i Skattungbyn mellan Orsa och Furudal.

Oskar Lehtinen har bott i byn i snart tre år. Foto: Johan Apel Röstlund

Oskar Lehtinen flyttade hit för tre år sedan och läser en kurs i hållbar utveckling och ekologisk odling vid Mora folkhögskola, och där står även lokal organisering med som en av punkterna på schemat. Han bor i huset med fyra kompisar och utanför på gårdsplanen står andra elever vid skolan och klyver ved som sedan ska torkas och staplas.

Allt fler medlemmar

–  I början hade vi inte så mycket aktivitet. Vi gjorde lite utåtriktade grejer, som en arbetarfilmfestival i Orsa och Pride-paraden i Falun där vi hade bokbord, men nu börjar det blir mer fackligt. Fler medlemmar och fler förhandlingsärenden, säger Oskar och häller upp kaffe.

Bara ett stenkast från huset han hyr ligger byns gamla prästgård med sliten fasad och där färgen på sina håll lossnat. Här håller den lilla men växande fackföreningen sina möten. De som på grund av avstånden inte kan komma loss är med via länk.

”Klasskamp här med”

Huset i Skattungbyn delar Oskar Lehtinen med några kompisar. Foto: Johan Apel Röstlund

– Vi har ju följt vad som händer på andra håll, som i Stockholm med organiseringen av migrantarbetare och hur jävligt de har det. Men skurkföretag finns ju även här omkring och det är därför vi måste bygga organisering. Plötsligt var det en medlem som just gått med några månader tidigare som hörde av sig. Han hade blivit uppsagd och företaget hade löneskulder till honom. Så vi körde igång med det och allt gick bra. Vi vann och det var lärorikt och kändes peppigt, att nu är det liksom klasskamp här med, säger Monika.

Hon sköter det ekonomiska i Älvdalsbygdens LS medan Oskar och de andra i styrelsen tar hand om förhandlingarna.

– Vi får hela tiden nya ärenden. I går satt jag i telefon hela dagen, så det vore verkligen bra om vi kunde bli ännu fler, säger Oskar.

Ett syndikalistiskt arv

Upptagningsområdet är som sagt stort. Närmaste lokala samorganisation finns i Borlänge drygt tio mil bort och tankarna på att slå ihop de bägge fackföreningarna finns. I Borlänge finns nämligen ingen egen styrelse så Älvdalsbygdens LS tar hand om deras medlemsärenden också. En sammanslagning skulle därför öka såväl medlemsantalet som den fackliga kunskapen som krävs för att växa ännu mer, förklarar Monika och Oskar när vi lite senare står vid grusvägen utanför huset med milsvid utsikt över sjön Skattungen och skogen som just börjat vakna till liv efter en lång kall vinter.

Området runt byn arvet i Orsa finnmark bär på en lång historia av syndikalistisk organisering. Foto: Johan Apel Röstlund

Här fanns organiserade syndikalister i varje by under 1920, 30- och 40-talen. Skogsarbetare som inte sällan spelade en avgörande roll i hårda konflikter kring arbetsvillkor och ackordsystem.

– Det märks, säger Oskar och fortsätter.

– Folk på byn pratar, ”det var mycket syndikalister här i skogen förr” kan man höra. Och det finns ju en stark tradition av självorganisering här också. Vår lilla lanthandel drivs som ekonomisk förening och vi har ett lokalt inköpskooperativ i byn, där bara medlemmar får handla.

Länsväg 296 slingrar sig vackert genom centrala Skattungbyn upp mot Hälsingland och Härjedalen. Foto: Johan Apel Röstlund

Monika tittar ner mot bygatan och fyller i.

– Visst, långt tillbaka hade ju Skattungbyn ett eget LS och likadant var det i varje by upp mot Hälsingland, säger hon och pekar.

Fanns många nazister

– Men samtidigt som det bodde många skogsarbetare här fanns det också rika skogsägare och flera av dem tillhörde den fascistiska Lindholmsrörelsen under kriget och i Orsa fanns det flera organiserade nazister, så nog var det motsättningar här i området.

Livet för de som jobbade i skogen var hårt och slitsamt. I dag ser det naturligtvis annorlunda ut men en ny och inte sällan förslummad arbetsmarknad har vuxit fram där paralleller ofta dras till hur det såg ut i början av förra sekelskiftet. 

Avstånden i nordöstra Dalarna är långa men trots det har den fackliga aktiviteten ökat i det glest befolkade området. Foto: Johan Apel Röstlund

Både Monika och Oskar pratar därför om potentialen som finns och vikten av facklig organisering.

Gårdagens gröt intill huset Oskar håller på att bygga som en del i utbildningen på Mora folkhögskolas kurs i hållbarhet. Foto: Johan Apel Röstlund

– Det handlar ju inte bara om storstäderna. Titta bara på skid- och turistanläggningarna som finns här uppe. Vilka är det som reparerar liftsystemen och bygger stugbyarna, de har det nog inte alltid så bra, säger Monika. 

Mer accepterad som syndikalist

Hon märker också att attityden till syndikalister förändrats i takt med att arbetsmarknaden förändrats.

– Tidigare accepterades man väl inte riktigt som syndikalist bland alla LO-medlemmar, men så känns det inte riktigt nu. Många i de stora organisationerna är nog lite besvikna och vill se fackliga resultat. Så vem vet, de kanske börjar snegla mot oss snart.

Oskar plockar upp en talrik med gårdagens frukost från släpvagnen ute på gården.

– Den fick stå kvar där säger han och skrattar innan han fortsätter tillbaka mot huset.

Monika Fredriksson har varit organiserad syndikalist i mer än ett halvt sekel. Foto: Johan Apel Röstlund

– Rent krasst är det ju så att vi skulle behöva få in fler aktiva medlemmar. För förhandlingar tar tid och vi hinner inte med så mycket annat just nu.

Stora behov av facklig hjälp

Monika nickar och kisar mot förmiddagssolen som sakta håller på att värma upp den frusna skogsmarken.

– Ja så är det ju, för de som kommer med nu har verkligen behov av facklig hjälp och så var det inte för bara fyra, fem år sedan. Då gick en del med som stödmedlemmar för att de kanske hade hjärtat i syndikalismen. Nu är det annorlunda och därför vore det jättekul om vi kunde växa ännu mer och på sikt kanske bilda en förhandlingskommitté. Långsiktigt skulle det ju kunna bli fler LS också för det finns så mycket som behövs göras här.

Publicerad
5 dagar sedan
Läkaren, krönikören och författaren Jona Elings Knutsson har skrivit en dagsvers till 1 maj exklusivt för Arbetaren. Foto: Tomas Oneborg/TT, Vendela Engström

Utan oss så stannar just allt 

”Ingen herre och gud ska klä på oss befrielsens skrud”. Jona Elings Knutsson i en dagsvers skriven för 1 maj.

Första maj, första maj 
Varje slitet plakat
blir en sköld mot 
förtvivlan och hat 

Varje trött demonstrant 
nu på stadiga ben
travar framåt 
i vårsolens sken

I en tid som är svår 
varje gig-proletär 
över hyra och
matpriser svär

LO, sossar och V
tigger bara en plats
i utsugarnas 
fina palats 

Vi har endast varann 
Ingen herre och gud 
ska klä på oss 
befrielsens skrud 

Men se makten är vår 
För vi vet ju rent kallt 
att utan oss så
stannar just allt 

Låt oss strejka och slåss 
Låt mig hålla din hand 
Låt mig gråta 
mot axeln ibland 

Vi ska starka ihop 
i den mörkaste tid 
bjuda både på
motstånd och strid

När sen segern är vår 
Väntar vila och fest 
Där envar är en 
stolt hedersgäst 

Fritt skriven efter författaren och socialisten Hannes Skölds text till låten Första maj (1911).

Publicerad Uppdaterad
5 dagar sedan

Emil Boss:
Det dånar uti rättens krater

Syndikalisterna i Stockholm är fler än på tjugo år. På första maj tar byggarbetare och städare täten. Deras usla arbetsvillkor är lika ålderdomliga som Internationalen självt. Den andra maj står klass mot klass på en annan arena, när ett ovanligt mål prövas i Nacka tingsrätt. Emil Boss om kamp som lönar sig.

Det är vår i luften. Efter att ha krympt i decennier, har syndikalisterna i Stockholm på bara tre år hämtat igen hela det medlemstapp som kom med reformen av a-kassan och högervindarna. Det är inte gratis biobiljetter, billiga försäkringar eller kryssningar till Tallinn som lockat nya medlemmar. Längst fram i majtåget från Sergels Torg går två block: Solidariska byggare och Solidariska städare, branschföreningar som huvudsakligen består av migrantarbetare från hela världen, från Uzbekistan till Honduras, från Ukraina till Nigeria. 

För att kräva ut det stulna, bröder

Internationalens ålderdomliga rader får en ny klang. För oavsett härkomst delar migrantarbetarna erfarenheten av att ha blivit lurade och utnyttjade på jobbet i Stockholm. Nu tågar de med fackföreningen som har fått ut deras stulna löner, kompensation för deras arbetsskador eller jobben tillbaka.

Bara under förra året krävde syndikalisterna tillbaka elva miljoner kronor i stulna löner. Arbetare i LO-yrkena förtrycks numera i sådan skala att till och med den borgerliga regeringen talar om systemhot. Kollektivavtalen reduceras ofta till en inkomstkälla för kriminella utsugare, som struntar i innehållet men genom avtalen får tillgång till finare kunder.

Den som intresserar sig för kampen mot den så kallade arbetslivskriminaliteten gör klokt i att snegla mot människorna under Joe Hill-flaggorna på första maj. Takläggare, betongare, ställningsbyggare, hemstädare, skolstädare. Arbetare som byggde Ersta sjukhus. Arbetare som städat samhällselitens hem. 

Många rovdjur på vårt blod sig mätta 

En stor del av den samlade kunskapen om arbetslivskriminaliteten kommer just från dem. Under det gångna året har de trätt fram och berättat om sin situation gång på gång i riksmedia, intervjuats till forskningsrapporter och syndikalisterna har suttit i möten med arbetsmarknadsdepartementet och regeringens delegation mot arbetslivskriminalitet.

Den andra maj inleds ett ovanligt mål i Nacka tingsrätt. Den papperslösa städerskan som arbetade hemma hos Magdalena Andersson kräver sin rätt. Trots att hon brutalt låstes in och deporterades är hon med fackets hjälp nu tillbaka i Sverige för att vittna. Städbossen har hittills kommit undan. Allt han behövt göra för att skjuta fram rättegången i ett år har varit att säga att han är sjuk och i lugn och ro tömma bolaget. Men nya bevis tyder på att sjukdomen bara var bluff och Herr Ahlholm har troligen en svettig dag att se fram emot i domstolen. Sällan står klasskillnaderna i så tydlig dager som i detta mål.   

Upp till kamp emot kvalen

Inte bara migranter utsugs och exploateras. Vi lever i ett orättvist och orättfärdigt ekonomiskt system. Produktiviteten skjuter i höjden men bara den som äger tar del av överflödet. Levnadsomkostnaderna ökar medan löneläget i princip står still. Patriarkatet lever och frodas. En tjuvarnas marknad breder ut sig över allt fler delar av samhällslivet. 

Du som är medlem i SAC Syndikalisterna, sträck på ryggen i dag på första maj. Med lokalt självbestämmande, kreativitet och jävlar anamma kan även en liten fackförening rubba berg. 

Från mörkret stiga vi mot ljuset.

Publicerad Uppdaterad
1 vecka sedan
Två ambulansförare framför en ambulans.
Andrea Markund, specialistsjuksköterska i ambulanssjukvården, och Ann Blomstrand, ambulanssjukvårdare utanför Södersjukhuset i Stockholm. Foto: Tuija Roberntz

Ambulanspersonal: ”Vi förväntas jobba till vilket pris som helst”

Den 25 april gick Vårdförbundets 63 000 medlemmar ut i övertidsblockad. Arbetaren mötte upp ambulanspersonal, utanför Södersjukhuset i Stockholm, som kräver ett bättre avtal med arbetstidsförkortning.
– Under en period var det övertid nästan varje pass, säger ambulanssjukvårdaren Ann Blomstrand.

I torsdags eftermiddag inleddes Vårdförbundets övertidsblockad, mertidsblockad och nyanställningsblockad. Stridsåtgärderna omfattar omkring 63 000 medlemmar i landets samtliga regioner och fyra kommunala bolag i Stockholm. 

Andrea Marklund, specialistsjuksköterska i ambulanssjukvården och facklig representant i Vårdförbundet, har just kommit tillbaka från en utryckning tillsammans med ambulanssjukvårdaren Ann Blomstrand. De berättar att de är glada över att blockaden dragit igång.

– Det känns historiskt, jag känner mig stolt över Vårdförbundet. Ge oss de förutsättningar vi behöver för att göra ett bra jobb, säger Andrea Marklund.

Den här morgonen har hittills varit lugn för dem. Men trots att blockaden inletts har deras kollegor redan arbetat över.

– I dag började vi på stationen, men bilen var på SÖS så vi fick åka dit byta av personalen som jobbat övertid, eller skyddsarbete som det blir nu, berättar Andrea Marklund.

På grund av blockaden räknas all övertid som skyddsarbete, vilket innebär att arbetet måste beordras av en chef.

Vårdförbundet uppger att deras yrkesgrupper arbetade 3 miljoner timmar i övertid förra året, något som motsvarar 1 800 tjänster och 9 000 timmar per dag. Ambulanspersonalen på Södersjukhuset hör till de som har allra mest erfarenhet av övertidsarbete.

– Under en period var det övertid nästan varje pass, säger Ann Blomstrand.

Enligt ambulanspersonalens avtal ska de inte ha planerad övertid, men SOS Alarm kan skicka ut ett uppdrag när det bara är en minut kvar tills bilen ska sluta rulla.

– Vi har haft ett test där SOS Alarm bara skickar ut prio ettor sista halvtimmen innan vi ska byta personal, berättar Andrea Marklund.

Hon tycker att det har funkat bra och är något som borde komma in i deras avtal. En prio etta innebär ett larm när en patienten kan ha livshotande symtom.

”Jobbar dag och kväll och natt”

De krav som Vårdförbundet ställer till arbetsköparorganisationerna Sveriges kommuner och regioner, SKR, och Sobona handlar bland annat om arbetstidsförkortning.

– När man jobbar dag och kväll och natt tycker jag att det är rimligt att man ska ha en arbetstidsförkortning för att orka. Vi vill också ha en rimlig lön och en rimlig löneutveckling, säger Andrea Marklund.

Hon lyfter hur personal under en lång tid har larmat för att patientsäkerheten är hotad. Hon pekar på Sjukvårdsupproret, ett Instagramkonto som under flera år publicerade vittnesmål inifrån sjukhusen. Vittnesmål som Andrea Marklund beskriver som katastrofala.

Efter att en läkare larmat om den hårt pressade situationen på Södersjukhuset 2017, svarade sjukhusets vd, i tidningen Etc, att patientosäkerheten inte var hotad.

– Det känns som ett hån när de säger att det är samhällsfarligt att vi inte tar extrapass eller jobbar övertid.

SKR och Sobona tycker att arbetstidsförkortning är för dyrt

Enligt SKR är Vårdförbundets krav inte hanterbara för landets kommuner och regioner, som enligt SKR:s prognoser kommer att ha ett ekonomiskt underskott på 30 miljarder kronor 2024.

– Vi kan inte tillmötesgå kravet på en arbetstidsförkortning och det beror på att det skulle medföra enorma kostnader och riskera att leda till stora svårigheter att klara av att bemanna verksamheterna, Jeanette Hedberg, förhandlingschef på SKR, till Svt.

Ann Blomstrand menar att sjukvården måste få kosta.

– Vi har sjuka människor i samhället och då kostar det, säger hon.

Andrea Marklund tycker att man borde spara in på andra utgifter än de som ”jobbar på golvet”:

– I det långa loppet skjuter man sig i foten. Får man ett bra avtal får man fler sjuksköterskor som stannar kvar, säger Andrea Marklund.

Hon tror även att färre skulle sjukskriva sig och fler gå upp i procent om SKR och Sobona går med på Vårdförbundets krav.

Hon berättar att i nuläget får nya sjuksköterskor axla tunga uppgifter tidigt. Uppgifter som egentligen kräver mer erfarenhet, det gäller bland annat inom ambulanssjukvården.

– Många har inte tillräcklig erfarenhet och blir jätteosäkra när det blir skarpt läge, säger Ann Blomstrand, och tillägger:

– När det var som värst under pandemin var vi kungar, nu har vi kommit ner under skosulorna igen och förväntas jobba till vilket pris som helst, det är orättvist.

Ambulanssjukvårdaren Ann Blomstrand och specialistsjuksköterskan Andrea Marklund tycker om sitt arbete men vill ha bättre villkor. Foto: Tuija Roberntz

Jeanette Hedberg säger till Svt att arbetsköparen inte ska utnyttja övertiden men att en viss övertid är nödvändig.

– Det här är en verksamhet där det måste finnas övertid då det handlar om att täcka för korttidsfrånvaro, när andra blir sjuka eller är föräldralediga. Sedan har vi jour och beredskap, så fort man ska gå i aktivt arbete under jour så uppstår övertid, säger Jeanette Hedberg.

Hon beskriver även att konfliktåtgärderna kommer få konsekvenser.

– Det är ett omfattande varsel. Regionerna bedömer att konfliktåtgärderna får stor påverkan på samhällsfunktionen och sjukvårdens resurser kommer att behöva koncentreras till akuta operationer och behandlingar för att undvika fara för liv och hälsa, säger Jeanette Hedberg.

Andrea Marklund tror att flera ambulanser kommer stå stilla pågrund personalförlust.

– Jag tror att de sjukaste kommer få vård, men att många äldre kommer få vänta länge på ambulans.

Men hon förklarar att tanken med blockaden är att de ska visa att nuvarande avtal inte fungerar om de inte tar extrapass eller arbetar övertid. Förhoppningen är att blockaden ska få arbetsköparsidan att gå med på kraven.

– Jag hoppas att det pågår tills att SKR och Sobona förstår att de måste betala för bra vård. Det går inte att snåla och samtidigt få bra vård, den ekvationen har gått ut för länge sedan, säger Andrea Marklund.

Publicerad Uppdaterad
2 veckor sedan
Per-Anders Svärd är statsvetare och återkommande skribent i Arbetaren. Foto: Claudio Bresciani / TT, Jan-Åke Eriksson

Per-Anders Svärd:
Politikernas passiva klimat­politik kommer slå tillbaka­ ­

”Att inte agera är också att agera.”, skriver Per-Anders Svärd i en ledare och menar att kostnaderna för passiviteten i klimatpolitiken också en dag kommer att märkas i våra plånböcker.

Det är dyrt att stoppa den globala uppvärmningen. Så mycket tycks alla i debatten vara överens om. Inte sällan anförs den stora ekonomiska bördan som ett hinder för att genomföra snabba förändringar.

En snabb klimatomställning skulle skada ekonomin. Jobben skulle bli lidande. Vi skulle få prioritera ner andra viktiga saker. Därför måste vi ta det försiktigt med åtgärderna. I alla fall just nu. Så låter det ofta från politiskt håll.

Men att inte agera är också att agera. Att inte göra något är samma sak som att ställa sig bakom fortsatt temperaturökning. Och med stigande temperaturer kommer ökade kostnader ändå.

Klimatförändringarnas konsekvenser är redan här

Det högsta priset för klimatförändringarna betalas i lidande, död och ödelagda livsmöjligheter. Hunger, vattenbrist, extremväder, flyktingkriser och konflikter riskerar att förstöra oräkneliga liv.

Men kostnaderna för passiviteten kommer också att märkas i våra plånböcker.

I en studie som publicerades i den ansedda tidskriften Nature i förra veckan har forskarna Maximilian Kotz, Anders Levermann och Leonie Wentz undersökt hur klimatförändringarna kommer att påverka våra inkomster.

Enligt deras beräkningar kan vi förvänta oss en minskning av världens inkomster med omkring 19 procent (inom ett sannolikt spann mellan 11 och 29 procent) fram till år 2050. 

Vid det laget skulle den totala inkomstförlusten motsvara ca 38 biljoner dollar per år.

Forskarna pratar om the economic comittment of climate change – det vill säga de kostnader vi har åtagit oss att betala genom att påverka klimatet i det förflutna och bygga in oss i dagens socioekonomiska system. 

Inkomsterna reduceras i framtiden

Man skulle kunna säga att vi, genom att organisera samhället som det nu ser ut, har skrivit på ett kontrakt om att få våra inkomster reducerade med en femtedel under det kommande kvartsseklet.

I grunden handlar det om att en varmare värld blir mindre produktiv. Rubbade nederbördsmönster, högre medeltemperatur, större temperatursvängningar, fler översvämningar och hårdare påfrestningar på infrastrukturen kommer att påverka såväl jordbrukets produktivitet som arbetskraftens kapacitet och hälsa. 

Vi kommer kort sagt att få mindre utväxling på våra ansträngningar än tidigare, och därmed lägre inkomster.

Klimatfrågan är en rättvisefråga

Som man kan förvänta sig i en orättvis värld kommer bördorna att fördelas ojämnt över världens invånare. Medan Nordamerika och Europa kan komma undan med en inkomstreduktion på omkring 11 procent riskerar Afrika och Sydasien att drabbas av den dubbla kostnaden.

De regioner som får betala det högsta priset tillhör inte bara världens fattigaste områden. Historiskt sett har de också påverkat klimatet mycket mindre än världens rika länder.

Det är svårt att tänka sig en bättre illustration av vad miljörörelsen och den unga klimatrörelsen påpekat så många gånger, nämligen att klimatfrågan i grunden är en rättvisefråga som kräver radikal samhällsomvandling.

Det har tidigare beräknats att kostnaderna för att uppfylla Parisavtalets mål om att hålla uppvärmningen under två grader kommer att uppgå till 6 biljoner dollar om året.

Mot bakgrund av de siffrorna är det är lätt att förstå varför många politiker drar sig för att göra de nödvändiga investeringarna i framtiden. Lättare då att vifta bort miljörörelsens krav som extrema och antyda att klimataktivisterna är ett hot mot vanligt folks inkomster.

Men som studien i Nature signalerar är vi inne på en väg där de ekonomiska kostnaderna riskerar att bli sex gånger så höga som prislappen för att möta Parisavtalet. Sett i det ljuset är det tvärtom den passiva klimatpolitiken som står för en extrem attack mot människors ekonomi.

Publicerad Uppdaterad
2 veckor sedan
Den veganska restaurangen ChouChou i Stockholm går med på fakcets krav
Trycket blev till slut för mycket för den veganska lyxkrogen som utnyttjat minst tre migrantarbetare. Nu går de därför facket till mötes. Fotot: Volodya Vagner

Efter blockaden: Veganska lyxkrogen tvingas betala hundra­tusentals kronor

Kamp lönar sig. Åtminstone för de tre restaurangarbetare som utnyttjats på den veganska lyxkrogen ChouChou i centrala Stockholm. Nu går ägarna facket till mötes och betalar både skadestånd samt de uteblivna lönerna på hundratusentals kronor.

– Det känns jättebra och våra medlemmar är nöjda, säger Agnes Lansrot som är förhandlingssekreterare på Stockholms LS och drivit det uppmärksammade fallet, till Arbetaren.

Det var för tre veckor sedan som Arbetaren kunde rapportera om hur tre migrantarbetare jobbat under slavliknande förhållanden på den veganska lyxkrogen ChouChou nära Stureplan i centrala Stockholm. 

Agnes Lansrot på Stockholms LS har skött förhandlingarna med restaurangen. Foto: Johan Apel Röstlund

Med arbetspass på upp till 23 timmar och med uteblivna löner fick de till slut nog och vände sig till facket.

Kunderna reagerade med avsky

Men restaurangen, som profilerar sig som ett ”hållbart och bohemsikt ställe för alla”  nobbade kraven på förhandling och Stockholms LS inledde därför en uppmärksammad blockad som fick flera av stamgästerna att reagera med avsky mot hur personalen behandlades.

– Det var först då, med blockaden och Arbetarens rapportering, som restaurangen kom tillbaka till förhandlingsbordet, säger Agnes Lansrot.

Löneskulder på hundratusentals kronor

Sedan gick allt fort och i veckan undertecknades avtalet som innebär att de tre före detta anställda diskarna får sina uteblivna löner. Sammanlagt rör det sig om över 100 000 kronor per person. Restaurangen tvingas dessutom betala ett skadestånd för bland annat brott mot semesterlagen.

”Vegansk visionär och djurvän”

– Våra medlemmar är jätteglada för de trodde inte att det här skulle gå att lösa, säger Agnes Lansrot.

Bakom ChouChou står bland annat Gustav Johansson, en av Sveriges största matinfluencers och debattör i hållbarhetsfrågor, och den profilerade krogprofilen Robert Hållstrand, som bland annat beskrivits som en ”vegansk visionär, djurvän och världsförbättrare”.

Publicerad Uppdaterad
2 veckor sedan
Bilarbetarna på Volkswagen i den amerikanska delstaten Tennessee organiserar sig
Kraven på högre löner och bättre villkor ser ut att ge resultat. Foto: George Walker/AP/TT

Amerikanska södern: Facklig framgång när bilarbetarna bet ifrån

Arbetarna på Volkswagens fabrik i delstaten Tennessee har röstat för att organisera sig fackligt i UAW. Omröstningen ses som ett genombrott för facklig organisering i de amerikanska sydstaterna.

– Ni har visat vägen, nu tar vi kampen vidare till Mercedes och alla andra, sade förbundets ordförande Shawn Fain till en jublande folkmassa.

Beslutet att organisera sig fackligt beskrivs som ett genombrott i den amerikanska södern, där fackföreningar historiskt sett haft ett svagt inflytande.

Historisk bilstrejk

När nu 73 procent av arbetarna på Volkswagens fabrik i delstaten Tennessee röstat för att gå in i United Auto Workers, UAW – facket med omkring 400 000 medlemmar som bland annat organiserar anställda inom biltillverkningsindustrin – kan det mycket väl bli början på något nytt i USA. Inte minst efter förra årets historiska storstrejk där 13 000 bilarbetare vid fordonsjättarna General Motors, Ford och Stellantis Jeep förra året lade ner arbetet med krav på kraftiga löneökningar.

UAW:s ordförande Shawn Fain håller tal till Volkswagen-arbetarna i Tennessee. Foto: George Walker/AP/TT

Volkswagen-arbetarnas beslut att organisera sig fackligt beskrivs redan som historiskt. Det är nämligen första gången sedan 1940-talet som arbetare på en bilfabrik i den amerikanska södern röstar för facklig organisering, skriver Reuters.

Och redan nu smids det planer i andra sydstater där bilarbetarna väntas göra samma sak som sina kollegor i Tennessee.

I bland annat Alabama hålls inom bara några veckor en liknande omröstning på den väldiga Mercedes Benz-fabriken och UAW-ordföranden Shawn Fain har tidigare sagt att facket kommer driva på för fortsatt organisering på bilfabrikerna i flera andra delstater den kommande tiden.

Allt fler unga positiva till facket

Förra året rapporterade Arbetaren om undersökningen från det amerikanska opinionsinstitutet GBAO som visar att stödet för facklig organisering vuxit sig starkare än på väldigt länge.

Inte minst bland unga som i betydligt högre grad än den äldre generationen ställer sig positiva till strejker och andra fackliga stridsåtgärder för bättre arbetsvillkor.

Publicerad Uppdaterad
2 veckor sedan
Foto av Sara Karlen med Degerfors arena Stora vall i bakgrunden.
Sara Karlén är doktorand i idrottsvetenskap, hängiven fotbollssupporter och ny krönikör i Arbetaren. Foto: Tommy Pedersen/TT, privat

Sara Karlén:
Tjenare lattesöder, här kommer arbetarklassen

”Den supporterkultur som jag engagerar mig i har varit den enda plats där min klassbakgrund inte har nedvärderats, utan snarare tvärtom.” Sara Karlén om fotboll och klass.

Klasstillhörighet inom fotbollen har alltid varit en viktig markör. Supportrar framhäver gärna sin lokala identitet och därtill sin klasstillhörighet. Inom fotbollen finns fortfarande värderingar och relationer kring detta, och att vara arbetarklass anses vara någonting fint och ”äkta”.

Inte så förvånande är det bruksortslaget Degerfors som främst håller detta vid liv. I mars visade supportrarna upp ett tifo under bortamatchen mot Djurgården med texten: ”Ingen stil – bara arbetarklass”. En humoristisk pik till Djurgårdarnas egna uttryck: ”Stil & klass”. 

Ett annat exempel är från några år sedan, när Degerfors spelade på Tele2 mot Hammarby, och supportrarna visade upp en banderoll med texten ”Tjenare lattesöder, här kommer arbetarklassen”.

Arbetarklass och supporterkultur

Inom supporterkulturen är de noga med att saker ska vara just ”äkta”. I mångt och mycket betyder det att vara trogen sitt lokala lag och sin klassbakgrund – ofta går staden och klassen hand i hand. Ett exempel är att IFK Göteborg varit laget med bred publik och med en markör av att vara arbetarklass. I samma stad finns Örgryte IS som kommit att bli förknippad med medelklassen.

I Stockholm är den symboliska kampen om staden och stadsdelarna ständigt närvarande genom Stockholmslagens tifon. Men från att de olika klubbarna i Stockholm rört sig inom olika stadsdelar uttrycks numera en gemenskap kring staden. Kanske för att många städer blivit mer och mer segregerade och stadsdelar fått nya betydelser. Det som en gång var arbetarklassens Söder är i dag någonting annat. Förmodligen är just Södermalm ett av de tydligaste exemplen på stadsdelar som gentrifierats. Men, som sig bör, anammar Hammarbyarna den plats där de grundades. 

Att kunna identifiera sig med en fotbollsklubb via staden kan däremot skapa en gemenskap där det går att överbrygga klass, kön, etnicitet, ålder med mera. Lokalpatriotism kan på så vis föra samman olika människor. I mitt fall gäller detta staden Borås och fotbollslaget IF Elfsborg. För mig personligen är den klackläktare som jag står på och den supporterkultur som jag engagerar mig i den viktigaste platsen för att kunna möta olika typer av människor (ja, inte är det på min arbetsplats på universitetet i alla fall). Det har också varit den enda plats där min klassbakgrund inte har nedvärderats, utan snarare tvärtom.

Klassbegreppets frånvaro i samhället

I Sveriges politiska och sociala samtal lyser däremot klassbegreppet med sin frånvaro, trots politikernas attack mot arbetarklassen. Kanske beror det på ordets svåra definition, kanske för att många lämnat tron på dess betydelse i den neoliberala världsåskådningen, där allt är möjligt om individen bara ‘kämpar’.

Här skiljer sig värderingarna inom fotbollen från många andra delar av samhället. Inom fotbollen får arbetarklassen vara någonting fint och något som kan ge status. Min förhoppning är att klassmedvetenheten inom fotbollen får leva kvar, dels utifrån sin livslånga historia och dels för att uppmärksamheten och uppvärderingen av arbetarklassen måste finnas.

Publicerad Uppdaterad
2 veckor sedan
Montage, Arbetarens reporter Vendela Engström och vik. tf. chefredaktör står inklippt framför en grupp officerare
Vendela Engström är Arbetarens vikarierande tillförordnade chefredaktör. Foto: Henrik Montgomery / TT, Johan Apel Röstlund

Vendela Engström:
Svik nationen – stå upp för fred

”Vad som behövs är en radikal fredsrörelse som kompromisslöst kräver nedrustning”, skriver Vendela Engström.

De senaste åren har antalet väpnade konflikter där stater strider mot varandra eller där minst en stat strider mot en rebellgrupp, legat på en historiskt hög nivå. År 2022, samma år som Ryssland invaderade Ukraina, mätte Uppsala universitets konfliktdatabas 55 sådana konflikter. Det går att jämföra med år 2000 till 2013 då motsvarande siffra låg på mellan 31 och 39. Parallellt med den här utvecklingen har det skett en kraftig ökning av antalet döda till följd av väpnade konflikter.

Sedan mätningen gjordes har kriget på Gazaremsan inletts, ett krig som allt mer liknar ett regelrätt folkmord på palestinier. Enligt FN har fler barn dött i Gaza under det senaste halvåret än alla väpnade konflikter tillsammans under de senaste fem åren. Och bomberna fortsätter falla. 

Värst drabbas civilbefolkningen

I skuggan av Rysslands invasion av Ukraina och kriget på Gazaremsan, så har över 6 miljoner människor tvingats på flykt till följd av den väpnade konflikten som just nu pågår i Sudan. 

Det är aldrig de politiska makthavarna som drabbas värst av krig. De som drabbas värst är civilbefolkningen. 

”Länder behöver arméer bara för att andra länder har arméer. Om ingen hade en armé skulle ingen behöva dem”.  Så skriver den kände antropologen och anarkisten David Greaber i boken Bullshit jobs där han beskriver militäryrket som meningslöst.

Runt om i världen pågår en omfattande militarisering. Inte minst i Sverige. Vi är nu med i Nato, en process som gick igenom utan folkomröstning. USA ska få tillgång till militära baser runt om i landet samtidigt som regeringen lägger allt mer pengar på försvaret. 

Regeringen väljer vapen istället för fred

Förra året köpte den svenska Försvarsmakten in en stor mängd militära radiosystem från Israels största vapentillverkare Elbit Systems. Det är ett direkt stöd till den israeliska krigsmaskinen. 

Parallellt med detta har regeringen avskaffat det ekonomiska stödet till landets fredsorganisationer – organisationer som behövs mer än på länge. 

Under de senaste åren har de kapitalistiskt drivna kriserna accelererat och avlöst varandra. Inte minst när det kommer till klimat och ekonomi. Det har i sin tur lett till ökade geopolitiska spänningar. 

Krig och vapenhandel har länge varit en viktig del av världsekonomin. Skapandet av moderna nationalstater, arméer och det kapitalistiska systemet har hängt tätt ihop. Därför har motståndet, historiskt sett, också riktat sig mot detta.

Vägra vapen – svik nationalstaten

Vad som behövs är en radikal fredsrörelse som kompromisslöst kräver nedrustning och som sviker nationen genom att vägra strida för den. 

Ett bra exempel är nätverket Stoppa Elbit som blockerat Elbits kontor i Göteborg med krav om att hyresvärden Wallenstam ska vräka vapenbolaget. 

Antimilitarism går som en röd tråd genom den del av arbetarrörelsen som Arbetaren och SAC tillhör – den frihetliga socialismen.

Den 30 maj 1949 skrev Arbetarens dåvarande chefredaktör Albert Jensen såhär i tidningen: ”Vi har varit antimilitarister därför att militären varit ett redskap för klassvälde, ett redskap för vårt underkuvande under kapitalismen. Vi har varit antimilitarister därför att vi är internationalister och militarismen är ett redskap för nationalismen.”

Det enda sättet att vända kapitalismens militariserade framfart mot avgrunden är att vi går samman, över gränserna. Ett hållbart motstånd mot den rådande maktordningen kan bara byggas underifrån.

Publicerad Uppdaterad
3 veckor sedan
Pelle Sunnvisson från Stockholms LS har förhandlat i fallet. Foto: Privat, Vendela Engström Kollage: Arbetaren

Solidariska städare har vunnit sitt första fall

En ukrainsk städare som inte har fått en krona i lön, får nu en normal timlön. En vecka efter grundandet av det nya facket Solidariska städare vinner de sitt första fall.

12 kronor per kvadratmeter. Så mycket hade en ukrainsk städare utlovats i betalning då hon anlitades för flyttstäd. Men hon fick inte betalt.

Städaren, som är medlem i det nystartade facket Stockholms städsyndikat – Solidariska städare, valde att vända sig till facket. Bara en vecka efter att syndikatet bildats har de nu vunnit sitt första fall. För städaren innebär det att hon nu får en normal timlön samt 20 000 kronor i ersättning för arbete. 

– Det är en liten seger i ett hav av lönedumpning och exploatering, men likväl en seger och därför viktig såväl för individen som kollektivet, säger Pelle Sunvisson, förhandlare för Solidariska städare.

Löneform som bara tillämpas för migrantarbetare

Han förklarar att företaget ville betala enligt en löneform som i städbranshen bara tillämpas för migrantarbetare med ersättning per kvadratmeter snarare än för arbetad tid.

– Detta innebär att oavsett hur smutsigt det är får man samma lön. På så vis hamnar hela risken på arbetaren, som bara i bästa fall får en rimlig lön.

Under det städsyndikatets första möte deltog ett 30-tal städare och migrantarbetare. Flera vittnade om exploatering på den svenska arbetsmarknaden.

– Vinsten är ännu en pusselbit i att normalisera arbetsvillkoren i den här branchen, säger Pelle Sunvisson.

Publicerad Uppdaterad