Anton Fendert, trafikregionråd i Stockholm, skriver över mejl till Arbetaren att han litar på att säkerheten kan garanteras genom den nya utredningen. Samtidigt kan han inte besvara frågan om han tycker att utredningen gjorts på ett oberoende sätt med tanke på WSP:s kopplingar till MTR, utan hänvisar till Trafikförvaltningen.
Anton Fendert är trafikregionråd i Stockholm med politikeransvar för pendeltågens framtid. Hans pressekreterare säger att han inte hinner ställa upp på en telefonintervju. Men senare under torsdagskvällen svarar han på Arbetarens ansvarsfrågor över mejl.
Utredningen är inte ny, utan en utredning av en tidigare utredning som gjorts av MTR. Varför har man inte tillsatt en ordentlig ny utredning?
”Det här är en fördjupande utredning med fokus på framför allt två aspekter: säkerhet och tillgänglighet. Det är helt i enlighet med det den styrande koalitionen var överens om med Vänsterpartiet.”
Ingen som genomfört utredningen har pratat med anställda, skyddsombud eller fackliga organisationer på pendeltågen. Hur kommer det sig?
”Det var viktigt för oss att det skulle vara en oberoende utredning. Att säkerhetsaspekter skulle beaktas ingick i utredningsuppdraget och var en av huvudfrågorna. Vi har haft dialog med facken vid flertalet tillfällen kopplat till detta och deras frågeställningar har också legat till grund för de krav vi ställt på utredningen.”
Just nu sjukskriver sig lokförare på grund av stress. Anställda Arbetaren intervjuar säger att de inte vågar arbeta ensamma på tågen på grund av att de inte kan garantera säkerheten för personal och anställda. Hur ser ni på detta?
”Jag kan inte kommentera enskilda anställdas sjukskrivningar, men det är viktigt att alla arbetsgivare som är verksamma inom SL säkerställer en god arbetsmiljö för sina anställda. De utredningar som har genomförts visar att säkerheten kan säkerställas med den nya lösningen och jag litar på den expertbedömningen. Med det sagt kommer jag självklart följa utfallet av detta mycket noga.”
Just nu är närmare hälften av tågen inställda på grund av personalbrist. Hur ser du på ditt ansvar som politiker för situationen?
”Under onsdagen var det stora störningar i trafiken, vilket jag självklart beklagar. Enligt den information jag tagit del av har det varit betydligt bättre redan under torsdagen, och jag hoppas givetvis att trafiken ska flyta på helt utan problem så snart som möjligt. Det är vad som förväntas av trafikoperatören.”
MTR omplacerar personal som arbetat 20-30 år som tågvärdar på tågen och som förväntas börja nya utbildningar, samtidigt som man startat tågvärdskurser för visstidsanställda. Hur ser ni på detta?
”Uppgifterna om att det skulle startats nya tågvärdskurser är nya för mig så det är ingenting jag kan kommentera. Däremot är det positivt att anställda har fått erbjudande om att vidareutbilda sig inom bristyrken så som lokförare och tunneltågförare. En viktigt fråga har varit att ingen ska förlora jobbet på grund av den här omställningen.”
Kommer ni att agera om förare som vägrar köra tåg med hänvisning till säkerheten blir varnade av sin arbetsgivare?
”Det är MTR som är formell arbetsgivare, och som sådan ska de följa svensk lagstiftning när det gäller arbetsrätt, arbetsmiljö och säkerhet. Jag förutsätter att de kommer ta det ansvaret på stort allvar.”
Kommer ni att agera om situationen för tågpersonalen fortsätter vara ohållbar?
”Vi kommer löpande följa omställningen och kommer fortsätta utvärdera förändringarna under hösten. Syftet är att det här ska skapa en bättre service för SL:s resenärer, samtidigt som säkerhet och tillgänglighet säkerställs och personalen har en god arbetsmiljö.”
När Arbetaren frågar Anton Fendert om vad han tänker om att WSP har kopplingar till MTR, kan han inte svara på frågan.
Utredningen gjordes av en tidigare utredning som MTR tagit fram. WSP har tydliga kopplingar till MTR. Flera höga tjänstemän inom MTR har gått vidare direkt till från WSP till MTR. Hur ser du på det?
”Den sista frågan kan inte Anton besvara i dagsläget – istället ber vi att få hänvisa till förvaltningen, som haft ansvar för detta”, skriver Anna Wåhlström, pressekreterare på Miljöpartiet till Arbetaren.