Att naturen i vår samtid inte helt övergått till den paradisiska rekreationsplats för svampplockare som den inledande utställningstexten gör gällande framgår i verken hos de medverkande konstnärerna i Natura Dentata.
Konst och mode i en mörk omfamning
Galleri 3, Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm
17 mars–18 juni | Medverkande: Lamija Suljevic, Björn Kjelltoft, Paulina Wallenberg Olsson, Henrik Håkansson, Märta Mattsson, Anna Scholz, Ragnar Persson, Jan Davidz de Heem, Anna-Karin Brus, Martin Bergström, Thomas Klementsson, Minna Palmqvist
Konstnärer och modeskapare har här gjort olika tolkningar av naturen, i vilket inryms skogen som fysisk plats, men också naturens gång och kroppens förgänglighet.
Här finns vanitasmotiv som anknyter till holländskt 1600-talsmåleri, som hos Anna-Karin Brus, som låter E coli-bakterier och kiselalger närvara i sina collage. Insekter, trä, ädelstenar och frökapslar ingår i Frosen Fauna (2106), glimrande smycken av Märta Mattsson.
För Lamija Suljević var skogen både en tillflyktsort och en potentiell grav, skogen och naturen har en roll i den modekollektion som samtidigt ett försoningsarbete med folkmordet i Srebrenica. Kollektionen där Suljević inspirerats av muslimsk begravningsritual till vart och ett av plaggen var hennes examensarbete Like Snow, White Bird vid Beckmans designhögskola 2013, som visas här avfotograferad i installationsverket Srebrenica, in memoriam (2013-2016).
För Lamija Suljević var skogen både en tillflyktsort och en potentiell grav.
Suggestiv växtlighet omsluter besökaren i Kaamos (2016) av Martin Bergström och Thomas Klementsson, där rummet längst in i utställningen pulserar med bilder och ljud. Nakna kroppar och organiska mönster virvlar runt i dunkla miljöer och avlöses av rötter och slingrande växter.
Kanske blir det lite långsökt att kalla självklara delar av naturens kretslopp för mörka och farliga, så som utställningens namn utlovar, men på det stora hela är det ett grepp som lämnar utrymme för en rad personliga tolkningar som rör sig från allt mellan sublim skönhet och försoningsprocesser, som inställningar till småkryp och mörka skogsgläntor.
På det stora hela är det ett grepp som lämnar utrymme för en rad personliga tolkningar.
Kommentarer till omvärlden inte i vare sig mode eller konst – vi kan exempelvis se en skottsäker aftonklänning och Josef Frank-mönstrade militäruniformer. Intressant är att människa och natur inte tycks skilda åt, naturen och ekosystemet något vi ofrånkomligen förhåller oss till, hur vi än uppfattar dem.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.