Uberförare fällda för olaga taxitrafik

Flera personer som kört taxi för appföretaget Uber, som bygger sin verksamhet delvis på att låta förare utan taxilegitimation plocka upp kunder i privatbilar, har fällts för olaga taxitrafik. Samtidigt riktas kritik mot att företaget kommer undan rättsliga påföljder.

Inrikes
Ubers affärsidé är att koppla samman kunder och förare utan att ha egna bilar eller sambandscentraler. Flera personer som kört för företaget har fällts i svensk domstol.
Foto: Eric Risberg/TT

Privatbilister som kör för taxitjänstföretaget Uber riskerar att dömas för olaga taxitrafik. Enligt en sammanställning som Dagens Nyheter publicerade i fredags har hittills har 21 personer dömts efter att ha kört för Uber, och ytterligare åtal är att vänta.

Ubers billigaste tjänst, som kallas Uberpop, bygger på trafik med privatbilar, där förarna saknar taxiförarlegitimation och yrkestrafiktillstånd. Det är sådana förare som fällts i svenska domstolar. En av de dömda förarna uppger för Dagens Nyheter att han litade på Ubers garantier om att tillvägagångssättet var lagligt.

Uber, som startades av ett antal IT-entreprenörer i San Francisco i USA 2010, bygger sin verksamhet på en internetbaserad app för beställning och betalning av taxiresor. Företaget har inga egna bilar utan knyter i stället upp sig mot förare som hämtar och lämnar kunder genom kontakt via appen. Löneutbetalningen sker direkt och företaget tar 20 procent. Många har liknat företagets tjänster vid svarttaxiverksamhet.

Vi är inte partners – vi är slavar åt dem.
Paul Ryan, taxiförare för Uber i New York

Fackförbundet Transports förbundssekreterare Markus Pettersson säger till tidningen Arbetet att de svenska domarna är nödvändiga, men menar samtidigt att de inte slår rättvist.

– Det tråkiga är att förarna får betala priset, medan Uber kommer undan. Vi skulle behöva domar eller lagstiftning som tvingar Uber att lämna ut sin datatrafik. Då skulle man snabbt se att det inte handlar om samåkning, säger Markus Pettersson till Arbetet.

Ubers verksamhet har väckt massiv kritik även internationellt. I slutet av januari satte franska taxiförare eld på taxibilar och blockerade en åttafilig väg i protest mot företaget. Kort därefter gick, som Arbetaren tidigare rapporterat om, hundratals taxiförare i New York ut i strejk efter att Uber sänkt sin taxa från 3 till 2,55 dollar, vilket företaget hävdade skulle få fler människor att välja appen när de bokar sin taxiresa.

– Uber tar livet av oss. De kallar oss partners, men vi har ingen rösträtt. Vi är inte partners – vi är slavar åt dem, sade taxiföraren Paul Ryan, som har kört för Uber i ett och ett halvt år, till New York Post under strejken.

I Sverige har regeringen tillsatt en utredning om huruvida de svenska taxi- och samåkningsreglerna behöver anpassas till det nya läge som uppstått med de IT-baserade tjänsterna.