I lördags knivskars en tågvärd ombord på SJ:s tåg mellan Stockholm och Köpenhamn. Nu stiger oron bland de anställda på järnvägen. Facket menar att hot och våld blivit allt vanligare de senaste åren.
En tågvärd, en kvinna i 30-årsåldern, knivskars i halsen i lördags kväll på ett av SJ:s tåg mellan Stockholm och Köpenhamn. Det sedan hon försökt att avvisa en man som varit stökig under resan. Kvinnan fördes med ambulans till universitetssjukhuset i Lund och mannen greps av polis och sitter nu anhållen misstänkt för försök till mord. Kvinnan kunde senare under helgen lämna sjukhuset.
Enligt facket har flera medlemmar hört av sig och oron över deras utsatta situation växer nu efter det inträffade. Hot och våld har blivit en allt vanligare del av vardagen för tågpersonal runt om i Sverige.
– Våldet och hoten har tyvärr ökat under en längre period och rör sig om allt från smädelser till sparkar och slag, säger Erik Johannesson, ordförande för Seko SJ, till Arbetaren.
Han berättar om dagliga incidenter där passagerare attackerar eller hotar personalen ombord, något som ökat de anställdas oro.
– Man är behärskat medveten om situationen. Även om SJ utbildat personalen i hot- och våldsproblematik så är många väldigt oroliga när de ska iväg och jobba, säger han.
Efter helgens knivattack på x2000-tåget i Skåne kopplade SJ in ett kristeam och erbjöd samtalsstöd till personalen ombord. Maricka Berggren på SJ:s pressavdelning säger till Arbetaren att företaget sett till att personalen har tillgång till en kristerapeut dygnet runt, för de som behöver stöd.
Men en av anledningarna till den ökande oron, enligt Erik Johannesson på Seko, är besparingskraven på flera tågoperatörer. Dessa gör att många tågvärdar på framför allt landets regionaltåg tvingas arbeta ensamma ombord. Därför vill facket nu se en tätare bemanning. Erik Johannesson säger att frågan om ordningsansvar måste börja diskuteras på allvar.
– Det är inte rimligt att våra medlemmar ska ansvara för att hantera exempelvis resenärer som beter sig hotfullt.
Maricka Berggren på SJ menar dock att de redan satsat på förbättrade tekniska lösningar och utbildat personalen i konflikthantering.
– Vid det aktuella tillfället arbetade tre personer ombord på SJ:s snabbtåg. I samband med avvisningen fanns även två väktare behjälpliga på stationen för att ta hand om resenären, säger hon.
Enligt facket finns det ingen aktuell statistik på hot och våld mot medlemmar ombord på tågen. Men bara i år har flera uppmärksammade fall inträffat där resenärer gått till fysisk attack mot personal. Enligt Erik Johannesson inträffar det särskilt vid tider med många förseningar, vilket ofta gör passagerarna extra irriterade.
I mitten av veckan träffades Seko och divisionsledningen för SJ i ett skyddskommittémöte där frågan om hot och våld togs upp.
– Vi måste ställa krav på arbetsgivarna om en rimlig arbetsmiljö ombord och för det krävs tillräckligt bemanning. Man måste kunna hjälpa varandra i liknande situationer som den i helgen, säger Erik Johannesson.