Oscars filmpolitik – som i en skrattspegel

Som fackförening blev the Academy of Motion Picture Arts and Sciences ett misslyckande, men den årliga Oscarsgalan har fortsatt att spegla Hollywoodelitens världsperspektiv, och den amerikanska samtiden, allt sedan den första ceremonin 1929. Arbetaren gör en politisk sammanfattning i efterdyningarna av den 86:e upplagan.

The Academy of Motion Picture Arts and Sciences, eller Oscarakademin, har omgärdats av politik ända sedan grundandet 1927. Initiativtagare var filmmogulernas mogul Louis B. Mayer. Han ville ha en gul fackförening och samtidigt försöka styra framstående regissörer och skådespelare genom att ”hänga medal­jer” på dem. 

Under loppet av några år kring 1920 förvandlades den amerikanska filmindustrin från en småskalig, decentraliserad verksamhet till en modern storindustri dominerad av en handfull storbolag koncentrerade till Los Angeles. Samtidigt gjordes de första seriösa försöken att organisera filmarbetarna fackligt. Till att börja med kunde dock arbetsköparna spela ut rivaliserande fackförbund mot varandra med resultatet att filmarbetarna ofta hade lägre löner och sämre arbetsvillkor än motsvarande yrkeskategorier i andra branscher. Men i mitten av 1920-talet lärde sig facken att samarbeta och 1926 fick man till stånd ett avtal som i stället lyfte filmarbetarnas löner och villkor över genomsnittet.

När teaterskådespelarnas fack Equity genomförde en kampanj för att organisera också kollegorna inom filmen kom 1927 motdraget från filmindustrin: The Academy of Motion Picture Arts and Sciences. Idén kom från Louis B. Mayer, boss för det största av filmbolagen, MGM. Akademin var till att börja med indelad i fem olika underavdelningar efter yrkesområde – skådespelare, regissörer, producenter, manusförfattare och tekniker – och tanken var att den skulle fun­gera som en gul fackförening.  Men i motsats till en vanlig fackförening var medlemskap i akademin förbehållet en liten elit som skulle förhandla å hela branschens vägnar.

Till att börja med rönte arbetsköparnas strategi en viss framgång. Både före och efter börskraschen 1929 bidrog akademin till genomförandet av drastiska lönesänkningar över hela linjen, medan Louis B Mayer blev landets högst betalde person. Men under 1930-talet förlorade akademin gradvis det den haft av trovärdighet som fackförening och Hollywood kom istället att bli något av en framgångssaga för den riktiga amerikanska fackföreningsrörelsen. Oscarakademin kom därefter att helt förknippas med den årliga prisceremoni som lanserades första gången 1929.

Än i dag, 87 år efter dess grundande, är Oscarakademin djupt präglad av sitt ursprung som en sluten elitklubb från en tid då det vita patriarkatet tycktes ohotat. Fortfarande är medlemskapet förbehållet inbjudna enbart. Att vinna en Oscar innebär exempelvis inte automatiskt att man blir medlem. Listan över medlemmar är hemlig, men 2012 lyckades ett team journalister på Los Angeles Times göra en kartläggning över organisationens sammansättning. Av de 5 765 medlemmar som i sluten omröstning utser mottagarna av Oscarstatyetterna visade sig 94 procent vara vita, medan 77 procent var män och 86 procent var över 50 år gamla. Svarta amerikaner utgjorde 2 procent av medlemmarna och samma siffra gällde för spansk­talande amerikaner. Och, trots att medlemskap officiellt är oberoende av nationalitet, utgjorde icke-amerikaner en försumbart liten andel. Några inkomstuppgifter gavs inte, men det är naturligtvis en självklarhet att akademin domineras helt av den övre medelklassen.

Oscarakademin är alltså i demografiska termer allt annat än representativ för vare sig nationen/världen i stort eller för arbetarna inom filmindustrin. Desto bättre representerar den Hollywoods maktstrukturer, vilket gör dess val av pristagare till en utomordentlig indikation på den drivande världssynen bakom planetens fortfarande mest inflytelserika filmindustri.

Att det finns ett starkt samband mellan akademins sammansättning och dess val av prisvinnare genom åren är lika oemotsägligt som kontroversiellt. Redan från början var akademin nämligen mån om att framstå som objektiv och öppen för den internationella filmvärldens mångfald. Kriteriet för att en film ska kunna nomineras (eller ligga till grund för en nominering) är att den, oavsett nationalitet, ska ha haft biografpremiär i Los Angeles storstadsområde (Greater Los Angeles Area). När tysken Emil Jannings fick det första priset för Bästa manliga huvudroll påpekade akademin med stolthet att han ”inte ens är medborgare i vårt land”. Det är ett uttalande som ekade i år när mexikanen Alfonso Cuarón vann priset för Bästa regi. Att han blev den första spanskspråkiga vinnaren av regipriset, och detta med en engelskspråkig film (Gravity) – trots att ungefär 35 miljoner amerikaner har spanska som modersmål – framhölls av akademins förre vicepresident, Charles Bernstein, som ett tecken på att mångfaldskritiken är orättvis.

Men faktum är att relativt lite hänt genom åren när det gäller fördelningen av priserna. Ungefär 70 procent av nomineringarna går till amerikaner och 20 procent till britter, medan resten av världen får dela på de överblivna 10 procenten. Med undantag för kategorin Bästa film på främmande språk gäller dessutom att utlänningar oftast får sina priser för engelskspråkiga filmer (som Alfonso Cuarón). Inte en enda film på ”främmande” språk har vunnit det tyngsta priset, Bästa film (franskproducerade The Artist, som vann 2011, är ju en stumfilm). Och inte ett enda regipris har heller gått till någon för en film på annat språk än engelska (även om en handfull vinnarfilmer i båda dessa kategorier blandat flera språk).

När det gäller kön och hudfärg är fördelningen på många sätt ännu värre. Bara en kvinna – Kathryn Bigelow för The Hurt Locker (2008) – och ingen svart man eller kvinna har exempelvis vunnit regipriset. Och endast 4 procent av skådespelarpriserna har gått till svarta amerikaner.

Men om det är svårt att se någon långsiktig utveckling mot mångfald kan man desto lättare se tillfälliga trender som följt de politiska konjunkturerna. Det mest öppna decenniet när det gäller nationalitet var 1960-talet, något som kan förklaras både av det allmänpolitiska klimatet och av det faktum att den amerikanska filmindustrin gick igenom en kris till följd av konkurrensen från tv. De mest slutna decennierna var 1950-talet och 1980-talet, båda epoker av patriotism, konservatism och kalla kriget-hysteri.

Under det tidiga 1980-talet gjordes dock undantag för brittisk film på ett sätt som speglade den varma relationen mellan den nyliberala konservatismens föregångsländer och det speciella förhållandet mellan Ronald Reagan och Margaret Thatcher. Såväl 1981 som 1982 gick priset för bästa film till Storbritannien, för de nostalgiska prestigeproduktionerna Triumfens ögonblick respektive Gandhi, båda filmer som ser världen resolut ovanifrån. Däremot ignorerades helt vågen av samtidsorienterade och samhällskritiska filmer av folk som Ken Loach, Mike Leigh, Stephen Frears eller Peter Greenaway.

När det gäller det tyngsta priset, Bästa film, har akademin alltid haft en förkärlek för filmer som (mer eller mindre sanningsenligt) skildrar verkliga personer eller händelser, samt för historiska mastodontfilmer i största allmänhet. Andra genrer, som science fiction, animerad film, fantasy och dokumentär, har ignorerats mer eller mindre helt. Mer överraskande är kanske att den amerikanska nationalgenren framför alla andra, västern, endast vunnit tre gånger.

Liksom när det gäller internationalismen kan man spåra trender när det gäller hur genrer dyker upp och försvinner. Komedier har exempelvis i allmänhet varit underrepresenterade, men nominerades flitigt under depressionen på 1930-talet, som också var musikalernas och äventyrsfilmernas starkaste period. Två komedier signerade Frank Capra vann priset under decenniet: Det hände en natt (1934) och Komedien om oss människor (1938). Båda bjöd på upplyftande, moraliserande budskap med individuella framgångssagor och klassförsoning som avslutning. Warner Brothers mörka gangsterfilmer blev däremot utan priser.

Andra världskriget fick ett snabbt och stort genomslag på filmproduktionen. Mellan 1942 och 1945 handlade var tredje Hollywoodproduktion på något sätt om kriget. Tre filmer vann också priset för bästa film: Mrs. Miniver (1942), Casablanca (1943) och, året efter kriget, De bästa åren (1946). Medan den första av dessa titlar ingår i en trend av filmer som, ofta sentimentalt, skildrade hemmafronten och vikten av familjesammanhållning så är den sistnämnda en kritisk berättelse om de hemvändande soldaternas återanpassningssvårigheter och om de trauman kriget lämnat efter sig.

Efter depressionens lättsamma moralism och krigsårens sentimentala patriotism gör sig en mörkare verklighet påmind under några korta år i slutet på 1940-talet. Ett antal så kallade ”problemfilmer” får den mest prestigefyllda statyetten. Förspillda dagar (1945) brukar räknas som Hollywoods första seriösa film om alkoholism. Tyst överenskommelse (1947) handlade om antisemitism (liksom Hämnden är rättvis, som också var nominerad i kategorin Bästa film detta år). Och Alla kungens män (1949) var en skarp uppgörelse med korruption och populism i amerikansk politik. 

Under det dubbla trycket från antikommunism och begynnande konkurrens från tv-mediet blev 1950-talet i stället mastodontfilmernas och verklighetsflyktens decennium. 1952 gick priset till cirkusmelodramat Världens största show i regi av mastodontfilmernas åldrande kung, Cecil B DeMille. Denna segrade bland annat över den nu klassiska västern High Noon, vilken ofta beskrivs som en förtäckt kritik av den räddhågsna flockmentalitet som häxjakterna på oliktänkande förde med sig i dåtidens USA. Andra vinnare under decenniet var musikalerna An American in Paris (1951) och Gigi, ett lättfärdigt stycke (1958), familjefilmen Jorden runt på 80 dagar (1956), den heroiska krigsfilmen Bron över floden Kwai (1957) och mastodontfilmen Ben-Hur (1959). Ett dagsaktuellt undantag var den fackföreningskritiska Storstadshamn (1954) i regi av Elia Kazan, som var ett så kallat vänligt vittne (eller tjallare om man så vill) inför House Un-American Activities Committee.

Både mastodontfilmer och musikaler fortsatte att vinna priser under det tidiga 1960-talet, men mot slutet av decenniet märks ett skifte. I nattens hetta (1967) visade att också Hollywood registrerat medborgarrättsrörelsens existens. Och Midnight Cowboy (1969) tar oss ned på det amerikanska samhällets botten utan att ge oss tillstymmelse till lyckligt slut.

Med de politiska morden på Martin Luther King Jr, Malcolm X och Robert Kennedy i färskt minne och Watergateaffären under uppsegling, alltsammans mot en bakgrund av ekonomisk kris, är det kanske inte så konstigt att kriminalfilmen kom att dominera det tidiga 1970-talet, med vinster för French Connection, Gudfadern, Blåsningen och Gudfadern II mellan 1971 och 1974. Mot slutet av decenniet avspeglas också, lite senkommet, skiftningarna i familjepolitik och relationen mellan könen i filmer som Annie Hall (1977), skilsmässodramat Kramer mot Kramer (1979) och Robert Redfords regidebut En familj som andra (1980). Gökboet (1975), Deer Hunter (1978) och, på sätt och vis även Rocky (1976), bekräftar den mörka, ruffiga stämningen som präglade 1970-talet.

Steget till Reaganerans patriotiska yra blev abrupt. 1980-talet var alltså, tillsammans med 1950-talet, Oscarakademins mest inåtvända decennium. De båda epokerna påminde också på andra sätt om varandra. Åter regerade det romantiska tillbakablickandet och den storslagna verklighetsflykten. Efter Triumfens ögonblick och Gandhi följde bland andra Amadeus (1984), Mitt Afrika (1985), Den siste kejsaren (1987) och På väg med Miss Daisy (1989).

På många sätt gled samma trend vidare in i 1990-talet, precis som Ronald Reagans och Margaret Thatchers politik omärkligt blev till Bill Clintons och Tony Blairs. Eskapism, romantik och nostalgi frodades i filmer som Forrest Gump, Braveheart, Den engelske patienten, Titanic och Shakespeare in Love, vinnare 1994–1998. Filmer som Dansar med vargar (1990) – vit hjälte hjälper en indianstam, siouxer, att försvara sig mot en annan, de groteskt framställda pawneerna – Schindler’s List (1993) – storkapitalist och krigsprofitör räddar judar undan koncentrationslägren – och Forrest Gump – svagsint men genomgod man blir stenrik på aktier – speglar den nya retoriska spin på kapitalism och imperialism – ”socialt företagande”, ”humanitär intervention” – som utgjorde ”den tredje vägens” främsta bidrag till politisk förnyelse.

På sätt och vis var det först kring sekelskiftet som 1980-talet tog slut; med it-kraschen, 9/11, evighetskriget och den permanenta ekonomiska krisen. 20 år efter Kramer mot Kramer återkom kärnfamiljens kris i American Beauty (1999), men nu ersattes den förra filmens hoppfulla slut med dystopi och död. En liknande utveckling ser vi från Rocky till Million Dollar Baby (2004); på 2000-talet slutar framgångssagan inte med hopp och kärlek utan med döden i ringen. Annars finns det klara likheter mellan epokerna. Kriminalfilmen är tillbaka med The Departed (2006)och No Country for Old Men (2007). Och The Hurt Locker kritiserar Irakkriget ungefär på samma sätt som Deer Hunter gjorde med Vietnam; med fokus på amerikanskt lidande och en blandning av rasism och ointresse när det gäller fiendebefolkningen. När det gäller förmågan att porträttera motståndarsidan på ett mänskligt sätt i en krigsfilm har dagens Hollywood långt kvar till 1929/30 års vinnare (man delade ut priset säsongsvis på den tiden), På västfronten intet nytt.

Årets Oscarsgala har beskrivits som en seger för mångfalden. Det är lätt att hålla med, inte minst för att 12 Years a Slave, i regi av den svarte britten Steve McQueen, blev utsedd till bästa film. Men, skulle man kunna säga, på sätt och vis bekräftade årets undantag ändå de gamla reglerna. När Alfonso Cuarón tog hem priset för Bästa regi var det alltså, som så ofta är fallet för icke-engelskspråkiga nationaliteter, för en amerikansk film. Och det samma gäller för kenyansk-mexikanska Lupita Nyong’o, som fick pris för Bästa kvinnliga biroll för just 12 Years a Slave (samma sak gällde, för övrigt, också Emil Jannings 1929). Och Matthew McConaugheys och Jared Letos priser för Bästa manliga huvudroll respektive biroll hamnar inom den på senare år växande gruppen straighta skådespelare som belönats med en Oscar eller en nominering för ”modet” att ha gjort homosexuella karaktärer (andra i den här gruppen inkluderar Annette Benning, Philip Seymour Hoffman, Sean Penn, Hilary Swank, Heath Ledger, Jake Gyllenhall och Felicity Huffman). Däremot har ingen öppet homosexuell skådespelare fått priset och bara en, Ian McKellen, över huvud taget nominerats.

Samtidigt kan det konstateras att akademin i år inte lyckades hitta en enda film producerad utanför USA och Storbritannien värdig att ens inkludera bland de nio nominerade filmerna i kategorin Bästa film. Och inte heller en enda skådespelare i en sådan film eller en enda regissör eller manusförfattare som arbetat på ett annat språk än engelska. Någon entydig linje mot mångfald kan alltså knappast urskiljas.

Publicerad Uppdaterad
15 hours sedan
Palestinademonstration i Borås under augusti månad. Foto: Adam Ihse/TT

Frågan om Palestina­rörelsen måste börja i Gaza

Högerns misstänkliggörande av den palestinska solidaritetsrörelsen flyttar fokus från sakfrågan – vad som faktiskt sker i Palestina, skriver medlemmar i Allt åt alla Göteborg i en debattartikel.

När man diskuterar Palestinarörelsen finns det bara ett ställe att börja. I Gaza. Krigsbrott känns för lamt, för futtigt, för att beskriva vad som sker där. Det är en sådan överväldigande ström av fasor som aldrig tar slut, ett folkmord, en etnisk rensning och ett försök att radera en kultur. Gaza är reducerat till ett sönderbombat ruinlandskap, en öken av grus, damm och blod. Bombade skolor, bostadshus och sjukhus, människor krossade under rasmassor, en påtvingad svält.

Detta systematiska våld har även spillt över till Västbanken, där de israeliska bosättarnas övergrepp, mord och fördrivningar av palestinier eskalerat sedan krigets början. Detta måste vara utgångspunkten för varje diskussion. Detta är vad Palestinarörelsen vill få stopp på. Ett slut på folkmordet, ett slut på avhumaniseringen av palestinier och ett fritt Palestina. 

Trots det har den svenska debatten sedan den 7 oktober handlat om något helt annat. Högern är helt panikslagna inför Palestinarörelsen och minsta uttryck för solidaritet med det palestinska folket. Deras primära strategi är att gång på gång försöka kortsluta debatten genom att likställa Israel med alla judar, och all kritik av folkmordet med antisemitism. Därför är det viktigt att än en gång understryka att det är en världsbild som bara antisemiter och sionister kan skriva under på. Antisemitism är ett reaktionärt och rasistiskt gift som måste bekämpas varhelst det visar sig. Det finns gott om judiska personer och judiska organisationer, till exempel Judar för Israelisk-Palestinsk fred, som tar avstånd från Israels folkmord, men de rösterna drunknar i det onyanserade och rasistiska uppmålandet av konflikten som de goda demokratiska israelerna mot de onda barbariska palestinierna.

Avhumanisering av palestinier

Avhumaniseringen av palestinier involverar att separera våra liv från deras. Därför är det så viktigt för försvararna av Israels folkmord i Gaza att visa att det inte finns några oskyldiga där, att Hamas gömmer sig bakom dem, att dem du visar ditt stöd skulle ge sig på dig om du är HBTQI-person och/eller kvinna. Islamofobin flödar som en mörk underström i allt detta, samma islamofobi som svenska muslimer dagligen får utstå. Målet är att skapa bilden av att de inte är som oss. Palestinarörelsen vill göra precis tvärtom. Tillskriva palestinier deras människovärde och rätten till liv, till en tillvaro fri från ockupation, våld och förtryck. 

Hamaskramare, antisemiter, islamister, våldsdyrkare. Allt detta och mer är epitet som tillskrivs Palestinarörelsen i allmänhet och vänstern i synnerhet. Detta är allt som oftast baserat på lögner eller anekdotisk bevisföring, en enskild persons uttalande eller klädsel, som sedan smetas på rörelsen som helhet. Denna hets radikaliserar vissa högersinnade personer och ger dem den legitimitet de anser sig behöva för att ta till våld. Som bilattacken i Borås, utförd av en högerextrem 68-åring. Det var ren tur att ingen blev allvarligt skadad. Hetsen kan även ta formen av drev, där den blåbruna högern i en gemensam attack ger sig på enskilda personer.

De ideologiska dimridåerna som förskjuter debatten och reducerar oss till ett gäng rabiata judehatare måste upprätthållas, för att diskvalificera allt vi säger. För vad skulle hända om vi har rätt? Att palestinier är precis som oss, värda vår solidaritet? Att de inte förtjänar att mördas, torteras och fördrivas? All legitimitet kring folkmordet, kring all död, skulle bli makaber om de ideologiska dimridåerna skingrades. Då skulle det bli klart att det handlar om ett organiserat massmord på ett instängt folk som inte har någonstans att ta vägen. Som dör av påtvingad svält och sjukdomar, likväl som av bomber och kulor. 

Diskussionen om Palestinarörelsen måste börja och sluta med vad som sker i Palestina, ingen annanstans. Vi betackar oss från högerns billiga retorik och desperata försök att förskjuta debatten från sakfrågan. 

Ludvig Antonsson, Allt åt alla Göteborg
Johanna Söderman Wigh, Allt åt alla Göteborg
Kristian Schultz, Allt åt alla Göteborg

Publicerad Uppdaterad
16 hours sedan
Finansminister Elisabeth Svantesson (M) med budgetpropositionen och höständringsbudgeten under promenaden från finansdepartementet till riksdagen. Foto: Jessica Gow/TT

Regeringen bygger klyftor i stället för broar

Dikt om regeringens budget skriven av Marie Dissanayake från Piteå.

Där sitter de i sin höga borg
Ger sig själva skattelättnader 
Och de fattiga mera sorg

Bygger klyftor i stället för broar
Ger de mindre bemedlade
Mer som oroar

Marie Dissanayake, lärare i grundskolan i Piteå.

Gör att fler lever under fattigdomsnorm
Medan de sitter trygga 
I sin högborg

Jag kan inte förstå
Hur detta ska gå
Rika blir rikare
Och de fattiga mindre än små

Det är en form av mobbning
Som överheten bedriver
Där all medkänsla och gemenskap
Man river

Förutom den bland sina gelikar
De hånar, bespottar 
Medan de äter och fikar

Sådant som är bekostat av oss
Vi måste sätta ner foten
Och börja slåss

För ett jämlikare samhälle
Med mindre klyftor
Måste sätta överheten och politiker 
I andra sysslor

Låta dem gå i den fattiges skor
Se hur de kämpar och hur de bor
Kanske de då skulle ändra strategi
Min högsta önskan men nog en utopi

Publicerad Uppdaterad
3 days sedan
Läkaren, krönikören och författaren Jona Elings Knutsson har skrivit en dagsvers om oppositionens svar på förslaget om höjda bidrag för återvandring. Foto: Vendela Engström, Adam Ihse / TT

Sossarna myser åt återvändar­bidraget

Regeringens förslag om höjda bidrag för återvandring har inte stött på något större motstånd från oppositionen. Jona Elings Knutsson i en dagsvers om nationalism, asylrätt och populism.

Allt går att köpa för pengar 
I den världsordning som kallas fri
När vården nu står utan sängar
Vad ska nästa statssatsning bli?

Jo medlen ska gå att betala
att medmännskor ska ge sig av 
Kamrater som ej lyckats kvala
till nationalistiska krav

Oppositionen de hurrar
Just så ska ju slipstenen dras 
Sossarna myser och kurrar
Asylrätt var bara en fas

Rasism är ju poppis, javisst
I en avvägd och helt lagom dos
Så tänker en sann populist
Sieg heil med din rödaste ros

Publicerad Uppdaterad
5 days sedan
Professor Berit Ås.
Berit Ås 1928–2024. Foto: Pål Hansen

Hon smidde ett användbart verktyg av härskarteknikerna

Den norska politikern, stortingsledamoten och partiledaren för Sosialistisk venstreparti 1975–1976, har avlidit 96 år gammal. Inte minst hennes arbete kring manliga härskartekniker har blivit legendariskt.

Berit Ås 1976. Foto: Henrik Laurvik/TT

Berit Ås var i grunden lärare. Från mitten av 1950-talet forskade hon i arbetspsykologi, något som under 1990-talet resulterade i en professur.

Samtidigt var hon en stridbar och kraftfull politiker, en brinnande feminist, först på kommunal nivå för Arbeiderpartiet och därefter som partiledare – Norges första kvinnliga – för Sosialistisk Venstreparti, som hon också var med och grundade.

Hon har berättat att hon redan som fyraåring försökte organisera gråsparvarna hemma på gården och hon ägnade sig åt favoritämnet ledarskap och maktfrågor under hela sitt liv.

Född 1928 var hon först med mer än partiledarskapet. 1971 genomförde hon tillsammans med andra kvinnor en strykningskupp som gav kvinnlig majoritet i bland annat Oslos kommunledningar, och hon var en stark kraft i kampen mot en norsk anslutning till EG, en strid som blev framgångsrik.

Politiserade härskarteknikerna

Inte minst har Berit Ås har gått till historien genom att vara den som i slutet av 1970-talet plockade upp och politiserade den norska psykologen Ingjald Nissens nio härskartekniker, som denne från början definerade år 1945.

Berit Ås spred fem av dessa över hela den feministiska rörelsen. Hon gjorde dem till ett användbart verktyg inte minst i arbetslivet;  genom att hålla upp aktuellt antal fingrar för att signalera vilken av härskarteknikerna som var i användning för tillfället kunde kvinnor stötta varandra. 

Genom att definiera och påvisa hur härskarteknikerna användes strukturellt kunde forskare världen över arbeta vidare för att hitta motstrategier, bland annat de fem bekräftarteknikerna. 

Berit Ås fem härskartekniker är osynliggörande, förlöjligande, undanhållande av information, dubbelbestraffning samt påförande av skuld och skam. Hon arbetade vidare med listan och utökade den genom åren, ofta tillsammans med andra forskare.

Ami Lönnroths intervjubok Förbannad är jag ganska ofta, samtal med Berit Ås (Ordfront 2008), är en läsvärd berättelse om hennes uppväxt och politiska liv. 

Publicerad Uppdaterad
1 week sedan
Johan Pehrsson håller för öronen framöver en affisch som det står Liberalerna på.
Liberalernas partiledare Johan Pehrson. Foto: Anna Tärnhuvud/TT, Pontus Lundahl/TT. Montage: Arbetaren

”Varför finns Liberalerna?”

”Liberalerna har sedan 2022 varit en del av makten och deras regeringsunderlag vilar på Sverigedemokraterna. Ett parti med djupa rasistiska rötter.” Erfan Kakahani från Sundsvall är vänsterpartist och inte liberal, men i denna debattartikel tillåter han sig att drömma om hur en dag i deras skor hade sett ut.

Jag är inte liberal, men om jag var det, föreställer jag mig att en dag skulle kunna se ut så här. Liberaler, ni får gärna rätta mig om jag har fel.

Du vaknar, klär dig och ser dig själv i spegeln. Du är stolt liberal. Frihetens, demokratins och individens rättigheter är dina ledstjärnor. Du påminner dig själv om att du står på rätt sida av historien. Känslan av stolthet fyller dig när du tänker på allt ditt parti står för.

Och så börjar dagen.

Erfan Kakahani.

Första mötet handlar om att skrota flygskatten – så att de som redan har råd att flyga kan flyga ännu mer. “En seger för friheten,” tänker du för en stund, tills du minns alla forskare och klimataktivister som varnar för att vår planet är på väg att förstöras. Men vad gör väl det? Du tröstar dig själv med att kärnkraften kanske blir klar om trettio år.

Privatiseringspolitiken

Nästa punkt på dagordningen? Folkbildningen. Den svenska demokratins stolthet, som når ut till en miljon människor varje år. Kvinnor, lågavlönade och asylsökande – alla får hjälp att utbilda sig och hitta sin plats i samhället. Men idag ska du godkänna att en tredjedel av finansieringen dras in. “Det handlar om prioriteringar,” mumlar du, men du vet egentligen att det är ett svek mot allt du en gång stod för.

Sedan kommer skolfrågan. Du kallar er själva stolt för skolpartiet, samtidigt rasar Sverige i internationella kunskapsmätningar. Privatiseringarna har blivit en katastrof – åtta av tio svenskar vill ha bort det system ni försvarar. Du är dock ideologiskt övertygad. Trots att verkligheten säger något annat.

Privatiseringarna har nått också andra områden: järnvägen, posten, apoteken – allt har blivit sämre och dyrare. Trots detta fortsätter du att försvara privatiseringspolitiken, som om ideologin är viktigare än den uppenbara verkligheten.

Varför finns vi?

Innan arbetsdagen är slut är det dags att hantera angiverilagarna. Du vet att dessa nya lagar, som bryter mot grundläggande demokratiska principer, går emot allt du en gång trodde på. De är en del av Sverigedemokraternas övervakningspolitik. Du ser hur den öppna och fria politiken du en gång kämpade för nu är en kuliss framför ett repressivt system.

Kvällen kommer och du känner en tomhet som är svår att ignorera. Du har stått upp för en politik som inte längre har något med liberalism att göra. Du har böjt dig för Sverigedemokraternas agenda och bidragit till att underminera de värderingar du en gång höll kärt.

Och så är det dags att gå till sängs. Du känner en viss stolthet över att ha varit med och styrt, att du är en del av makten. Du släcker lampan och ögonlocken blir tunga, men då kommer tankarna som gnager i dig varje kväll, de viskar frågan som du inte kan ignorera: “Varför finns vi?”

Erfan Kakahani, vänsterpartist i Sundsvall

Publicerad
1 week sedan
Bild på Henrik Johansson med diskrum i bakgrunden.
”Tigandet var tystnadens skrik” är ord som talar till mig från andra sidan graven. Foto: Anna Klara Åhrén, Anders Wiklund / SCANPIX

Henrik Johansson:
Jag började skriva på grund av restaurang­momsen

“Ingen frågade oss, vi fick aldrig vara experter, inte ens när det gällde våra egna liv.” Henrik Johansson om restaurangmomsen, varför han skriver och vikten av att lyfta berättelser underifrån.

Jag är författare. Då och då dyker den där frågan upp. Varför jag började skriva. Det kan vara i intervjuer eller på skrivarlinjer. Egentligen är det en fråga som kräver ett längre svar: med om och men och kanske. Men i ett av svaren finns restaurangmomsen med.

Jag spolar tillbaka. För fjorton år sedan hade restaurangmomsen sänkts i Frankrike och Finland och som en bea till pommes dök debatten upp i Sverige också. Anders Borg var finansminister och var helst en skattekrona kunde gå till privata intressen var han där och försökte minska statens inkomster. Borg räknade med att en sänkning skulle ge 3 500 nya jobb och kosta 5,4 miljarder i utebliven skatt (ingen journalist frågade om en kostnad på drygt 1,5 miljoner per jobb var rimligt, men så är de ju inte matematiker heller).

Själv jobbade jag som kock på ett av Petter Stordalens hotell. Här pågick momsdebatten över skärbrädor och hackad lök, över en öl vid bardisken när vi kockar slutat för dagen och servitriserna hade några timmar kvar på skiftet. Argument stöttes och blöttes, upphöjdes och sänktes i takt med kaffe och tempo. Skulle en rätt som nu kostade 125 kronor verkligen sänkas till 112 kronor? Skulle inte bara mer pengar hamna i krögarnas fickor?

Att en fråga som angick oss debatterades i tv och tidningar var engagerande, men det var också här besvikelse förvandlades till ilska. Jag såg tv-debatter och läste tidningar, men våra röster fanns aldrig där. Vi som jobbade på golvet fick aldrig komma till tals. Journalisterna frågade ekonomer, krögare, politiker, Anders Borg och hans moster.

Varför frågade ingen oss?

Men ingen frågade oss, vi fick aldrig vara experter, inte ens när det gällde våra egna liv.

Egentligen var jag inte förvånad. Jag var gammal nog att veta hur samhället fungerande, men det var ändå så tydligt, så påtagligt, när det handlade om den bransch där jag själv jobbade. Jag reagerade med ilska. Varför frågade ingen oss? Men svaret på den frågan kan också vara: ingen frågar oss för att vi inte existerar, våra åsikter, vi själva, är inte intressanta. Inget vi gör eller säger har ett värde.

”Tigandet var tystnadens skrik” är ord som talar till mig från andra sidan graven. Meningen är myntad av författaren, gruvarbetaren och Arbetarenskribenten Kurt Salomonson som gick bort i juni och jag tänker på vad det gör med människor att vara utsatta för ett offentligt ointresse, att aldrig bli tillfrågad, aldrig bli lyssnad på. Man tystnar, inte för att man inte har något att säga, utan för att ingen lyssnar.

Salomonson syftade på hur på hur han kunde skriva om sin hemby först när han flyttat därifrån.

Det är inte nödvändigt att överge en bransch för att kunna skriva om den, men vad som är nödvändigt är detta: att ta ord och plats, att lyfta berättelser underifrån, att låta människor vara experter på sina egna liv, att vara expert på sitt eget liv, att lita på sina erfarenheter och kunskaper.

Publicerad Uppdaterad
1 week sedan
Liberalernas Axel Darvik överklagade Göteborg stads bojkott av israeliska varor
Liberalernas kommunalråd Axel Darvik överklagade kommunens bojkott av varor från bland annat Israel och polisanmälde även det rödgröna styret som fattade beslutet. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT, Henrik Montgomery/TT och Jonas Dagson/TT

Liberalerna överklagade: Nu upphävs Göteborgs bojkott av Israel

Göteborg stads bojkott av israeliska varor stoppas nu av förvaltningsrätten. Beslutet hyllas av Liberalernas kommunalråd Axel Darvik som menar att det rödgröna styret smutsat ner stadens anseende.

Det var i maj som Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet beslutade att Göteborgs kommun inte längre ska köpa in varor från Israel med hänvisning till ockupationen av Västbanken och det pågående kriget i Gaza.

– Våra skattepengar ska inte gå till att ekonomiskt stödja ockupationsmakter, sade kommunstyrelsens ordförande, socialdemokraten Jonas Attenius då.

Beslutet, som även gällde varor från Ryssland och Marocko, fick stor uppmärksamhet.

Nu upphävs bojkotten efter en dom i förvaltningsrätten. Domstolen skriver i ett pressmeddelande att kommuner inte får lov att ägna sig åt sådant som enbart staten ansvarar för, som exempelvis utrikespolitik.

Liberalerna polisanmälde bojkotten

”Att manifestera sitt ogillande av vissa staters agerande i ett beslut om bojkott är ett exempel på en opinionsyttring inom det utrikespolitiska området som det ankommer på staten att göra” skriver förvaltningsrätten i sin dom.

Beslutet välkomnas av det liberala kommunalrådet Axel Darvik som också var den som överklagade bojkotten till förvaltningsrätten samt polisanmälde de rödgröna politiker som fattade beslutet.

– S, V, MP i Göteborg har medvetet slagit in på en väg där man bryter mot lagen och riskerar stadens sammanhållning och anseende, säger han i ett uttalande till Svt Väst samtidigt som han kallar bojkotten för ett ”förkastligt och farligt sätt att bedriva opinion på”.

Publicerad Uppdaterad
1 week sedan
Ulf Kristersson, Kungen, Maria Malmer Stenergard och Benjamin Dousa
Riksdagens öppnande var ett välstruket och vattenkammat monstermingel. Foto: Jessica Gow/TT, Fredrik Sandberg/TT och Peo Möller/TT

Kuken, tänkte jag när Kristersson pratat klart

”Riksdagens årliga öppnande är alla före detta elevrådsordförandes revansch.” Johan Apel Röstlund om en sorglig tillställning som inte ens kungen lyckades rädda.

Det var en sömnigt sorglig tillställning där statsminister Ulf Kristersson under tisdagseftermiddagen lyckades säga i princip allt och ingenting under de dryga 40 minuter han höll låda.

Innan honom talade naturligtvis kungen och för er som inte lyssnade så vet ni ju hur det brukar låta. Ett monotont mumbojumbo om landets läge i prövningarnas tid och Nothing in the news but the blues, som det brukar heta.

Roskildefestivalen som aldrig blev av

Riksdagens årliga öppnande är alla före detta elevrådsordförandes revansch och våta dröm om en Roskildefestival som högst troligen aldrig blev av. Ett välstruket och vattenkammat monstermingel där män i för hårt åtdragna slipsar tar varandra på alldeles för stort allvar. 

Fast visserligen. Världen befinner sig i ett sjujävla kaos och läget här hemma har minst sagt varit ljusare. Klimatkris, skjutningar och konflikter. Lägg dessutom till en offentlig sektor i uppror och där allt fler går på knäna så är det lätt att hålla sig för skratt.

Och som lök på laxen en regeringsförklaring från helvetet. Det kändes åtminstone så i den där fuktigt kvävande sensommarvärmen som fortfarande dröjer sig kvar över Sverige och som påminner lite som Tidögängets obefintliga klimatpolitik: Klibbig, kladdig och rätt äcklig på sina håll. 

Men Kristersson malde på och informerade oss om allt som regeringen och Sverigedemokraterna planerar att ställa till med.

Det var visst nått om (ännu) hårdare tag (igen), nolltolerans och naturligtvis Nato. Stramare regler, bidragstak och återvandring. Eller var det ökenvandring jag hörde?

Kuken, tänkte jag hur som helst när han äntligen pratat klart, nu blir det åka av igen och full fart mot avgrunden.

Är det så konstigt att man längtar bort ibland och vad skulle det egentligen kosta att kasta allt över bord och rätt och slätt lämna hela skiten för en stund. Drömma kan man ju – eller åtminstone kunde. Om något bättre, men det känns avlägset nu.

För här var det minsann varken vackra illusioner eller framtidstro. Inte ett ord om en demokrati på dekis men desto mer om gårdsförsäljning av alkohol (inte mig emot, visserligen) och uppluckrat strandskydd.

Först i slutet några korta svävande ord om utsläpp och miljö. Knappast förvånande i och för sig, när både den egna expertmyndigheten och andra djupt kunniga på området toksågat Tidögängets bristande klimatengagemang.

Världen kändes plötsligt vissen och allt fint som bortblåst. Hopplöst nattsvart helt enkelt.

Tillsammans stiga vi mot mörkret

Protesterna mot den blåbruna regeringens politik har visserligen redan pågått i två år och lagom till att riksdagsledmöterna pliktskyldigt vallades in i på Kungliga Operan för den efterföljande festen samlades även demonstranterna där utanför. Enade mot rasism, ett rungande nej till den redan så hårt kritiserade angiverilagen och mot fortsatta affärer som gynnar Israels pågående folkmord. 

Att man ens fortfarande, i det här nådens år 2024, ska behöva protestera mot skiten…

Jaja, en stor eloge och varm kram till er som slöt upp.

Och så var det där med minister-skiften. Företagarnas vd och den tidigare Timbro-chefen Benjamin Dousa får det ärofyllda uppdraget att fortsätta strypa bistånden och Maria Malmer Stenergard, SD:s nickedocka och bästa vän, blir ny utrikesminister sedan Tobias Billström en gång för alla (förhoppningsvis) slängt in handduken efter påstådda interna strider mellan UD och statsministerns stab.

Man har helt klart haft roligare tisdagseftermiddagar framför radioapparaten.

Men grattis Sverige. Tillsammans stiga vi mot mörkret.

Publicerad Uppdaterad
2 weeks sedan
Manel Klai med barn.

”Min dotter Khadija blev mördad i det pågående folkmordet”

De svenska systrarna Manel Klai och Rima Klai är fast i Gaza med man och barn. Deras familj i Sverige har vid flera tillfällen vänt sig till Utrikesdepartementet för hjälp. Nu uppmanar systrarna Sverige att hjälpa dem och andra svenskar i Gaza att komma hem.

Manel och Rima Klai är tvillingar och flyttade till Gaza för 12 år sedan. De gifte sig där och fick barn. 

– Den 7 oktober förändrades våra liv totalt. Vi har varit tvungna att fly från ett hus till ett annat, i hopp om att en vacker dag kunna kunna resa härifrån tillsammans med våra barn till våra föräldrar i Sverige, säger Manel Klai i ett filmklipp som Arbetaren har tagit del av.

Båda systrarna har spelat in uttalanden där de uppmanar Sveriges regering att hjälpa dem och alla andra svenskar i Gaza att komma hem till Sverige.

Rima Klai tillsammans med Abdalla, Safia, Jawad och Elias.

I slutet av förra året träffades Rima Klais hem av en raket och hennes 8 åriga dotter Khadija dog.

Rima Klai beskriver tumultet när deras hem attackerades, hur hon fann sig själv ute på gatan lutad över sitt åtta månader gamla spädbarn och omgiven av rök och stenar. Ryggen smärtade och hon kämpade för att andas. Hon fördes till sjukhus med ambulans. Där träffade hon sina barn, ett av dem skrek med ansiktet fullt av blod, ett annat hade djupa sår och ett tredje hade svullet ansikte och ena ögat fullt av grus.

Det var hennes man som berättade att deras dotter hade dött. “Orden kom som en chock och fick mig att glömma all min smärta och allt runtomkring mig… MIN DOTTER, MIN DOTTER skrek jag och grät högt…” skriver Rima Klai i ett textmeddelande.

– Jag och mina barn är svenska medborgare, Khadija var också svensk medborgare. Jag vet inte hur jag ska beskriva vår sorg, ilska eller vrede. Det finns inte ord som kan beskriva vad vi känner, säger Rima Klai i videoklippet som Arbetaren har fått ta del av.

Svåra levnadsvillkor

Nu lever Rima Klai i ett tält vid havet med barnen, sin man, hans mamma och bröder. Levnadsförhållandena är tuffa och det sprids sjukdomar.

— Det har spridits hudinfektioner. De ser ut som brännsår på huden, berättar hon för Arbetaren via Whatsapp. 

För Rima Klai, som också brutit ryggen i en attack, är det svårt att tvingas böja sig ner i tältet. Ljuden av kriget har de dock tvingats vänja sig vid.

– Vi hör alltid flygplan och senast för tre minuter sedan hörde jag skott. Man tvingas stänga av känslor. Just nu ser jag ingen framtid. Allt känns svart men vi måste tro, säger Rima Klai.

Ständigt på flykt

Systern Manel Klai befinner sig i Khan Yunis när Arbetaren når henne via Messenger. Där bor hon tillsammans med familjen hemma hos hennes mans syster. De senaste månaderna har de bott på olika platser. De har rört sig fram och tillbaka till Rafah.

För några dagar sedan gick de två timmar till havet, eftersom Israel meddelade att alla behövde flytta på sig för att vara säkra. Husen runt omkring dem är förstörda, men deras står i alla fall upp även om det också har hål i sig, berättar Manel Klai.

– Det är inte såhär jag vill se mina barn, att de får gå och hämta vatten och mat. De har ett ansvar som barn inte borde behöva ha. Barn ska ju ha sina tankar på att plugga och leka.

SvD avslöjade i januari att ett 10-tal personer med anknytning till Sverige strukits från de evakueringslistor som Sverige skickade till Israel. Det var Utrikesdepartementet som, enligt SvD, beslutade att ta bort personerna från listorna efter att de flaggats av Säpo.

Manel Klai berättar i sitt uttalande att de fått reda på att deras namn hade blivit flaggade.

– Efter alla svårigheter vi gått igenom får vi reda på att mitt namn och min systers namn varit flaggade. Att Sverige valde att inte rädda oss eller våra barn.

Varför personer har flaggats är okänt. Enligt Ove Bring professor i internationell rätt ska regeringen hjälpa medborgare hem, men det finns en undantagsparagraf om “särskilda hinder” som skulle kunna förklara hur regeringen resonerat, skriver SvD.

Said Mahmoudi professor emeritus i folkrätt vid Stockholms universitet är tydlig med att han tycker att svenskarna i Gaza ska få hjälp hem och jämför situationen med den då svenskar levde kvar i IS-kontrollerade territorier efter att IS hade besegrades.

– Den stora frågan då var: kan en stat vägra ta emot sina egna medborgare? Det rådde ingen enighet om detta bland jurister. Men de flesta var eniga om att det saknades lagstöd för att vägra, säger Said Mahmoudi till SvD.

Kvinnorna ifrågasätter att de flaggats av Säpo

När Arbetaren pratar med Rima Klai är hon frågande inför att deras namn skulle vara flaggade. 

– Vi har inte gjort någonting. Vi har levt här och uppfostrat våra barn, säger hon.

Hoyem Klai är lillasyster till tvillingarna. Enligt henne var det en journalist som berättade att systrarnas namn var flaggade.

– Det var en journalist som kommit fram till det. De är flaggade på inga grunder alls. Det är baserat på inget. Men oavsett ska det inte innebära ett hinder; alla ska ha lika rätt till hjälp, anser Hoyem Klai.

När Arbetaren söker Säkerhetspolisen hänvisar deras presstjänst frågor kopplade till konsulärt stöd till svenskar i konfliktzoner till Utrikesdepartementet. De skriver även: “Säkerhetspolisen går inte heller in på frågor kopplade till enskilda individer eller kring våra arbetsmetoder.”

Manel Klai beskriver hur det kändes när hon fick reda på det.

– Jag tänkte; har jag väntat på vår tur i onödan och så har vi ingen tur. Var allt hopp i onödan?

I uttalandet som riktar sig till Sverige, säger hon:

– Jag vill bara säga, ifall att det skulle vara till någon hjälp, att om ni har någon makt alls att kunna ta ut oss härifrån med våra män och barn, på vilket sätt som helst, så snälla var inte osäkra. Ni kommer inte ångra att ni räddade våra liv, säger Manel.

Båda systrarna beskriver hur andra länder tagit hem medborgare.

– Det är många länder som hade medborgare i Gaza som tog ut dem snabbt. Vi är besvikna på att Sverige inte gjorde likadant. Vi har en plats i Sverige. Varför har de förbjudit oss från att komma?, säger Manel Klai.

Släktingar som är fast i krigets Gaza

Tvillingarnas lillasyster Hoyem Klai berättar hur det känns att ha familj som är fast i Gaza.

– Det är tufft. Man känner många känslor, skuld, att det är orättvist. Vi har fortfarande hopp och försöker göra allt vi kan.

De har kontakt via whatsapp, när systrarna har täckning i Gaza. Hon berättar att barnen varit sjuka och har haft utslag.

SVT har tidigare rapporterat om hur släktingar i Sverige kämpat för att få hem tvillingarna och deras barn från Gaza. Pappan Taher Klai åkte strax innan årskiftet till Egypten i ett försök att få hem döttrarna.

Med på resan var även tvillingarnas lillasyster Hoyem Klai. Hon berättar för Arbetaren hur de bland annat försökte få hjälp via företaget Hala. En tidigare resebyrå som sedan Israel gick in i Gaza börjat ta ut stora summor för att få försöka få ut personer ur Gaza.

– Vi betalade och väntade. Sedan eskalerade situationen och gränserna stängdes. Nu står allting stilla sedan några månader tillbaka. Nu kan bara Sverige hjälpa, de har mycket mer makt.

Vid upprepade tillfällen har familjen sökt UD. Men Hoyem Klai menar att det inte leder någonstans.

–  De ger ingen känsla av sympati. Det verkar som att de ger rutinsvar eftersom alla säger samma sak.

Arbetaren har sökt Utrikesdepartementet.

Publicerad Uppdaterad
2 weeks sedan
Textilbolaget Jeresh Holdning.
Jerash Holdings svarar på de kritiken från anställda Arbetaren pratat med. Foto: Julia Lindblom, skärmdump

Jerash Holdings svarar på kritiken: ”Topprioritet att ta hand om anställda”

Jerash Holdings är en av de största klädtillverkarna i Jordanien och levererar sedan över tio år åt kända märken som The North Face, New Balance och Timberland. Här svarar de på kritiken.

I ett längre reportage granskar Arbetaren de svåra villkoren för migrantarbetare på Jerash Holdings textilfabriker i Jordanien i industriområdet Al-Tajamouat i Al Souq Sahab utanför Amman. Migrantarbetarna vittnar om låga löner, långa arbetsdagar och kontrakt som löper i treårsperioder utan semester.

Oryana Awaysheh är verkställande chef på Jerash Holdings. Hon skriver en längre kommentar över mejl till Arbetaren.

Företaget levererar åt välkända klädmärken som The North Face, New Balance och Timberland och inledde nyligen ett samarbete med två europeiska varumärken.

“Som du kanske vet är Jerash Holdings den största kontraktstillverkaren av globala klädmärken i Jordanien. Att ta hand om våra anställda har alltid varit en topprioritet för Jerash. Dessutom har vi åtagit oss att kontinuerligt förbättra hållbarheten och minska påverkan på miljön, samt att ge tillbaka till samhället”, skriver Oryana Awaysheh i mejlet och fortsätter:

“För att ens kvalificera sig som en betrodd tillverkningspartner för dessa globala varumärken måste Jerash genomgå rigorösa kontroller, som inkluderar intervjuer med arbetare och inspektion av boenden, utförda av tredjepartsobservatörer som väljs ut av kunderna.”

Har en psykolog i sovsalen

Hon skriver att Jerash Holdings samarbetar med den jordanska regeringen för att anställa fler syriska flyktingar, skapar arbeten för hundratals kvinnor på landsbygden samt deltar i projektet “Better Work Jordan”, som drivs av den Internationella arbetsorganisationen ILO.

Hon skriver att man uppfört nya “gröna” studenthem och att Jerash Holdings har en psykolog från Bangladesh på plats som ger råd till arbetarna vid behov och som bor i samma sovsal som migrantarbetarna.

“Vi har också ett arbetsutskott där de anställda har valt sina fackliga representanter som regelbundet träffar Jerashs högsta ledning. Dessutom har Jerash skapat ett team som är inriktat på att samtala med anställda på produktionsgolvet om alla relevanta frågor. Eftersom vår personalstyrka kommer från många olika länder har vi även sociala sammankomster för speciella tillfällen och högtider, där vi firar alla nationaliteter”, skriver Oryana Awaysheh i mejlet.

Anställda på era fabriker säger att deras kontrakt löper under tre år och att de under hela denna tid bara har en ledig dag i veckan. De har två månader (obetald semester) vart tredje år för att besöka sina familjer i hemlandet. Tycker du att det här är anständiga arbetsvillkor för migrantarbetarna på fabrikerna? 

När det gäller kontrakten för de anställda har vi ett enhetligt kontrakt enligt kollektivavtalet i klädsektorn i Jordanien, som överensstämmer med jordansk arbetsrätt och internationella standarder. Villkoren i kontraktet anges i de anställningsavtal som arbetarna undertecknar i sitt hemland innan de reser till Jordanien. Villkoren är godkända av olika statliga myndigheter och ambassader.

Arbetaren söker Atlanta Garment MNF.

Publicerad Uppdaterad