Samtidigt som den amerikanska regeringen räddar General Motors kommer den svenska regeringen inte att göra någon ansträngning för att rädda Saab. Det var statsministerns budskap i helgen. Framtiden för Saab Automobile och dess anställda är just nu mer oviss än någonsin.
Saabs ägare, General Motors, GM, sålde nyligen tyska Opel och gick därefter i konkurs. Fortfarande finns ingen ny ägare till Saab. Dessutom har företaget skulder på tio miljarder till GM och det är oklart om GM:s konkursförvaltare går med på den skuldavskrivning på 75 procent som Saab begärt.
Den svenska regeringen har mycket tydligt deklarerat att den inte avser att gå in och stödja Saab ekonomiskt. Detta i motsats till USA:s regering som tidigare satsat 160 miljarder på att rädda GM och i helgen gick in med ytterligare 240 miljarder, samt Tyskland som gick in med 15 miljarder i statligt stöd i samband med köpet av Opel. Men Saab blir utan statliga pengar eller lån trots sitt utsatta läge och får heller inga pengar från det så kallade fordonspaketet på 28 miljarder. Regeringens inställning framgår tydligt av det uttalande som statsminister Fredrik Reinfeldt gjorde efter beskedet om GM:s konkurs:
– Det var tur att vi inte lyssnade till Mona Sahlin och IF Metall och skickade in pengarna i det här konkursboet.
Han framstod också som påfallande pessimistisk vad gäller Saabs framtid.
– Det är ett företag som har väldigt mycket skulder man måste förhålla sig till, som har löpande förluster man måste täcka och dessutom stora utvecklingsbehov, och allt detta måste bäras av en ny ägare.
Paul Åkerlund, ordförande i IF Metalls verkstadsklubb på Saab Automobile i Trollhättan, har retat upp sig på Fredrik Reinfeldts uttalanden:
– Det är sorgligt att Sveriges statsminister lägger ned så mycket tid på att prata skit om oss i stället för att hjälpa oss, säger Paul Åkerlund till Arbetaren.
Han tror inte att GM:s konkurs får någon direkt betydelse för Saabs framtid.
– Det handlar om USA och påverkar inte planerna här. Vi inom facket har haft en bra insyn i processen att hitta en ny ägare. Jag är mer optimistisk än jag varit på länge. Hur det går kommer att visa sig denna månad, säger Paul Åkerlund.
Det har spekulerats om tre köparkandidater: amerikanska Renco Group, finansiärer kring den svenska sportbilstillverkaren Koenigsegg och ett kinesiskt bolag.
Om det blir någon av dessa, eller någon annan, vill Paul Åkerlund inte kommentera, men han hoppas att näringsminister Maud Olofsson och arbetsmarknadsminister Sven Otto Littorin kommer att uppfylla sitt löfte att gå in som borgen för lån från Europeiska Investeringsbanken till den nya ägaren.
Han pekar också på att orderingången börjat öka under de senaste veckorna. Detta efter bottennoteringen i maj, då företaget sålde 559 bilar, en minskning med 72 procent i förhållande till samma månad förra året.
– Ja, maj var dåligt, men sedan dess har det ljusnat och vi har till och med kunnat ta tillbaka en del av de som fick gå i samband med rekonstruktionen i april. Så stämningen här är ganska positiv, försäkrar Paul Åkerlund.
Irma Dinamarca, kvalitetskontrollant på monteringen, som arbetat 34 år på Saab, håller inte riktigt med.
– Jag vill ju gärna tro det bästa. Men det känns inte tryggt så länge rekonstruktionen pågår och vi inte vet någonting om vem ägaren blir. Det gör att man blir lite rädd och försiktig, säger Irma Dinamarca till Arbetaren och tillägger:
– Men visst blir man glad när man hör att de ska nyanställa och öka produktionen. Ett tag stod det ju alldeles stilla här. Så länge bandet rullar finns det hopp.
Men hon sätter inte någon större tilltro till regeringen.
– De har inte sagt att de ska hjälpa till. Det är ett stort frågetecken hur regeringen tänker. Kommer de verkligen att ställa upp och hjälpa den nya ägaren? Och pengarna som skulle gå till fordonsindustrin har ju ingen sett till.