Klasskamp på sjön

Black Sails är en prequel till skotten ­Robert Louis Stevensons klassiska äventyrsroman Skattkammarön (först publicerad som följetong 1881–82). Tv-serien utspelar sig alltså före romanen i tiden. Nu behöver man inte på något sätt ha läst romanen för att ha utbyte av serien, men ur ett klassperspektiv är en jämförelse mellan de båda verken inte utan intresse.

Som ni kanske minns från barndomen ­heter bokens hjälte Jim Hawkins, en tonårspojke som växt upp på sina föräldrars värdshus på landsbygden någonstans i sydvästra England i mitten av 1700-talet. När Jim råkar komma i besittning av en skattkarta ritad av den beryktade piratkaptenen Flint bestämmer sig den lokale storgodsägaren Trelawney för att låta utrusta ett skepp, Hispaniola, och ge sig av på skattjakt. Med sig på resan tar Trelawney bland andra sin vän, läkaren och fredsdomaren Livesey samt några av sina trognaste tjänare. Jim får bli skeppspojke och som befälhavare ombord anställs den genompräktige kapten Smollett.

När det gäller resten av besättningen visar sig den ganska godtrogne godsägaren där­emot ha sämre omdöme, för när Hispaniola närmar sig sin destination upptäcker Jim av en slump att flera av de sjömän Trelawney rek­ryterat är gamla pirater som tidigare seglat med kapten Flint. Under ledning av den enbente Long John Silver, en gång Flints kvartermästare, planerar de nu att göra myteri för att själva lägga beslag på skatten.

Trots sitt namn är skeppet Hispaniola en idealbild av det brittiska imperiet och dess klassamhälle. När boken skrevs stod imperiet på sin höjdpunkt, men Robert Louis Stevenson valde att förlägga handlingen till den tid då Storbritannien blev den ledande kolonialmakten genom att erövra herraväldet till sjöss (efter segern mot främst Frankrike i sjuårskriget, 1756–63). Patriotismen – flaggan, kungen, fosterlandet – poängteras oupphörligen trots att det handlar om en privat skattjakt och att berättelsen helt saknar konfrontationer med främmande makt. Mer än en gång riskerar bokens hjältar livet enkom för att hissa den brittiska flaggan.

Men imperiets fana symboliserar inte bara patriotism. I ännu högre utsträckning står den för klassamhällets naturliga ordning, i motsats till piraternas anarki, symboliserad av piratflaggan, Jolly Roger. I den naturliga ordningen vet var och en alltid sin exakta plats i hierarkin och accepterar denna utan att ifrågasätta. Det gäller även Trelawney, som på land är den självklare ledaren, men väl ombord på skeppet godmodigt accepterar kapten Smolletts auktoritet. Här är kontrasten total till piraterna som under berättelsens gång tar sig rätten att välja, ifrågasätta, avsätta och återinrätta sin kapten, John Silver.

All maktutövning inom ramen för den naturliga ordningen genomsyras dess­utom av den yttersta osjälviskhet. Det ser vi redan på land. När Jims pappa dör och värdshuset sedan skövlas av pirater på jakt efter skattkartan är det Trelawney som på egen bekostnad låter restaurera värdshuset och rädda Jims mamma från ruinens brant. Författaren är sedan mycket noga med att påpeka hur väl besättningen trakteras ombord; med efterrätt varannan dag, generösa rom-ransoner och fri tillgång till äpplen (det senare nog så viktigt i en tid då fler sjömän i brittiska flottan dog av skörbjugg än i strid). Alla former av fysisk bestraffning lyser förstås också med sin frånvaro. Om berättelsens makthavare, speciellt Trelawney, brister i något är det tvärtom att de alltför ofta är välvilliga över gränsen till godtrogenhet.

Livet ombord på Hispaniola skiljer sig naturligtvis radikalt från samtidens verkliga arbetsvillkor till sjöss, som kännetecknades av halvsvält, bristsjukdomar, tungt arbete och, inte minst, total rättslöshet under kaptenens ofta brutala styre, där hårda kroppsbestraffningar, tortyr och till och med mord var vanliga. Talande är, exempelvis, att lika många sjömän som slavar lär ha dött på tidens slavskepp.

Lika stor är kontrasten förstås mellan Hispaniolas harmoniska klassamhälle och de verkliga förhållandena i hemlandet under 1700-talet.

Det är intressant att Robert Louis Stevenson valt att placera just en storgodsägare i allians med en fredsdomare i spetsen för företaget. När röken skingrade sig efter 1600-talets revolutionära stridigheter tillhörde de stora jord­ägarna vinnarna. Privatiserandet av allmänningarna accelererade och allt fler människor förlorade möjligheterna till självförsörjning och därmed kontroll över det egna arbetet. Att skapa en flexibel och foglig arbetarklass tillhörde de uttalade syftena med privatiseringspolitiken. Alla former av allmänningar, och därmed allt oberoende, måste avskaffas för att försäkra sig om att ”arbetarna är villiga att arbeta årets alla dagar” och ”sätter sina barn i arbete tidigt”, som en rapportör till det engelska jordbruksministeriet uttryckte det 1794. Liberalismens föregångsmän, från John Locke till Jeremy Bentham, förespråkade för övrigt barnarbete från tre eller fyra års ålder.

Men människor har aldrig valt lönearbete frivilligt, vägen dit krävde en hård disciplineringsapparat. I takt med kapitalismens frammarsch belades allt fler egendomsbrott med dödsstraff i Storbritannien, många att göra med ”tjuvjakt” och ”stöld” i tidigare allmänna skogar. Ungefär 50 brott gav dödsstraff 1688, drygt 100 år senare var det över 200. En elvaåring kunde hängas för att ha stulit en näsduk. Och bevisbördan var låg, hellre fälla än fria var det som gällde. Den som hade tur kunde få sin dödsdom omvandlad till skuldslaveri och transporteras över Atlanten till kolonierna, som skrek efter arbetskraft.

Direkt ansvariga för denna apparat på landsbygden var fredsdomarna som, med historikern Christopher Hills ord, blev ”veritabla diktatorer över det lokala styret”. Och domarna var i sin tur i praktiken ansvariga enbart inför de stora jordägarna; Livesey inför Trelawney. Skattkammaröns godmodiga ledarskap är alltså identiskt med verklighetens fruktade tyranner.

Men om överklassen idealiseras av Robert Louis Stevenson, så gäller raka motsatsen för proletariatet, såväl pirater som lojala sjömän och tjänare. Piraterna är inte bara trolösa mot den naturliga ordningen, de är också komplett oförmögna att skapa en egen fungerande organisation. Så fort de tagit kommando över Hispaniola utbryter ett oavbrutet supande och bråkande. I kontrast till den naturliga ordningen, där maktutövningen även i de mest pressade situationer kännetecknas av förnuft, välvilja och osjälvisk meritokrati, kännetecknas piraternas organisation av oförnuft, illvilja och självupptagenhet. Trots att de alla är erfarna sjömän lyckas de inte ens segla skeppet (verklighetens pirater var kända för att tillhöra sin tids allra mest yrkesskickliga sjömän).

Det onaturliga i den alternativa ordning piraterna representerar förstärks av den objektifiering och bestifiering (att likna vid djur) som författaren regelbundet tillämpar mot bokens proletariat. Här följer Robert Louis Stevenson den tidiga liberalismens vana att särskilja en liten elit av ”fria män” (egendomsägare och innehavare av klassisk bildning – engelskans liberal education) från proletariatet, vilket ofta beskrivs som en form av ”tvåfota maskiner” ­eller liknas vid arbetsdjur.

I Skattkammarön används ofta det objektifierande uttrycket hand/händer om sjömännen, i stället för man/män (som i uttrycket ”alla händer på däck”). Bestifieringen tar sig främst uttryck i hundliknelser, men den enbente John Silver jämförs inledningsvis med en ”hoppande fågel”. En av de pirater som skövlar familjen Hawkins värdshus heter Black Dog, men den mest avslöjande användningen av hundliknelser gäller annars lojala undersåtar. Om en sjöman, som när myteriet bryter ut hörsammar kapten Smolletts uppmaning till lojalitet, sägs det att han ”kom springande till kaptenen, som när man visslar på en hund”. Och när Trelawneys äldste tjänare blir dödligt skjuten lovordas han för att alltid ”ha lytt varje order tyst, med hundlik envishet”. Vi behöver dessutom inte oroa oss för honom eftersom ”en hand som skjutits ned medan den gjort sin plikt mot kapten och (skepps)ägare” självfallet är på väg till himmelriket.

Bestifieringen förstärktes ytterligare av de skickliga men groteska teckningar som författaren till Gormenghast, Mervyn Peake, gjorde 1949 och som därefter använts i många upplagor. Teckningarna går så långt att piraterna ser ut att tillhöra en lägre stående ras.

I Skattkammaröns värld finns inga objektiva motsättningar mellan klassernas intressen. Den som sätter sig upp mot den rådande, naturliga ordningen gör det utifrån bristande moral eller oförstånd. Eller snarare utifrån båda i kombination, för resultatet blir alltid kaos och katastrof för alla inblandade. Därför finns heller inga skäl för författaren att diskutera ekonomiska förhållanden eller gå in i detalj på arbetets organisation. Fördelningen av den väldiga skatten debatteras exempelvis aldrig. Det bara konstateras, i slutkapitlet, att ”alla fick en riklig andel”. Alla som är lojala mot den naturliga ordningen blir automatiskt belönade, på jorden eller i himmelriket. Piratklichéerna är däremot legio, från den talande papegojan till den nedgrävda skatten.

Kontrasten kunde knappast vara större till Black Sails: En ”lovande start”, befriad från ”piratklichéer” men med ”lite för mycket betoning på piratekonomi och arbetstvister”, skrev exempelvis en amerikansk recensent om pilotavsnittet (The Star-Ledger 25/1 2014).

Redan under seriens 20 första minuter etableras en bild av piratsamfundet som radikalt skiljer sig från Skattkammaröns, men desto bättre stämmer överens med historiska källor och modern forskning. Det är en bild av ett komplext mångkulturellt kollektiv präglat av demokrati, solidaritet, stridsdisciplin, klasshat och hedonism. Det är inget konfliktfritt kollektiv, men det har, i motsats till i Skattkammarön, fungerande mekanismer för att hantera konflikter.

Serien börjar dock ombord på ett brittiskt handelsfartyg som attackeras av ett piratskepp. Sjömännen vill kapitulera och kaptenen tvingas hota dem med sin pistol för att få dem att göra motstånd. När piraterna bordar fartyget och spränger upp dörren till det utrymme sjömännen och deras kapten barrikaderat sig i är den förste pirat vi ser i Black Sails en svart man. Iförd krigsmålning och med långa huggtänder gör han entré med ett blodisande stridsvrål och sabeln vilt huggande. Efter honom följer en ung vit man med ansiktet svartmålat. Kampen blir kort. Just som en pirat ska hugga ned kaptenen kliver Flint in i handlingen och stoppar honom. ”Det är över. Håller du inte med?” säger Flint och tittar menande på kaptenen, som nickar skräckslaget. Flint själv har under striden huvud och ansikte inlindade i en svart sjal i berber-stil och visar först nu sitt rödblonda anlete.

Huggtänder, ansiktsmålning, dolt ansikte eller, som verklighetens Edward ”Svartskägg” Thatch (eller Teach), brinnande stubintrådar inflätade i skägget – piraterna spelade på de myter om deras barbariska blodtörstighet som återkommer i Skattkammarön. Men syftet var att skrämma till kapitulation och därmed undvika onödig blodspillan.

Men om handelsfartygets kapten därmed trodde att hans liv var säkert, att han stod under en kollegas beskydd, så misstog han sig. I strid var piratkaptenens ord lag, men när striden var över återgick man till en demokratisk beslutsordning, som också avgjorde en tillfångatagen kaptens öde. Ofta berodde hans liv på de omdömen hans egen besättning gav om honom.

Medan kaptenen står surrad vid masten håller piraten som velat döda honom, den ärrade Singleton, ett brandtal till hans besättning. Singleton förklarar att de inget har att frukta från piraterna. Att de alla har en gemensam fiende, den tyranniske kaptenen. Många av piraterna vet själva hur det är ”att vara slavar under hans nycker, hans våld, hans skitlöner”, därför har de skapat sig ett liv bortom löneslaveriet, där alla äger sin andel. Och där, säger Singleton, ”vårt välbehag inte är en synd, utan en dygd”.

Samtidigt pågår hela tiden en välorganiserad inventering av handelsfartygets last. Kvartermästaren, Mr. Gates, avgör vad som är värt att flytta över till piratskeppet, Walrus, medan bokhållaren Dufresne för noggranna anteckningar och räknar ut andelar, inklusive kompensation till dem som sårats i striden. Och det diskuteras hur många frivilliga rekryter man har råd att ta emot ur handelsfartygets besättning. 

En av de som väljs ut är John Silver, en ung, välklädd man som påstår sig vara en mycket bra kock (vi vet att han dödat handelsfartygets verklige kock under striden, för att komma över ett värdefullt dokument). Han introduceras i sina uppgifter av den unge förste styrmannen Billy Bones (namnet på den gamle pirat som tog kartan med sig till Jim Hawkins värdshus i Skattkammarön). Billy Bones förklarar vikten av att alla får lika portioner. Ingen, inte heller kaptenen, ska ha en bättre köttbit än någon annan: ”Här är vi alla jämlikar”.

Den tillfångatagne kaptenen har ändå tur, för ett brittiskt krigsskepp siktas vid horisonten och piraterna väljer att hastigt överge handelsfartyget innan processen mot honom är över. Walrus sätter kurs mot hemmahamnen, Nassau, på den största av Bahamas öar, New Providence. Året är 1715.

Både tid och plats är omsorgsfullt utvalda. New Providence, som låg strategiskt placerad mellan de spanska territorierna Kuba och Florida, styrdes verkligen till stor del av pirater vid denna tid. Och 1715 markerade inledningen av en cirka tio år lång period som på en och samma gång utgjorde höjdpunkten och slutpunkten på den era som kallats sjöröveriets guldålder i Karibien. Det är här och nu vi möter Svartskägg, Anne Bonny, Mary Read, Jack Rackham, Charles Vane, med flera (några av dessa förekommer också som namn i Black Sails, men serien är inte särskilt intresserad av biografisk sanning).

Flera faktorer medverkade till uppgången för sjöröveriet vid denna tid: de usla arbetsvillkoren på handelsfartygen; kraftigt fallande löner efter det att slutet på Spanska tronföljdskriget gjort mängder av sjömän arbetslösa; den växande handeln i området som följde på att britterna genom freden i Utrecht 1713 fick ensamrätt att sälja slavar till de spanska kolonierna; och den rikliga förekomsten av så kallade kapare (legaliserade sjörövare med tillstånd av sin regering att anfalla fiendens handelsskepp i krigstid), vilka också de nu stod utan laglig försörjning.

Detta är också den tid då piratsamfundet som alternativ, uppochnedvänd social organisation fulländades. Den amerikanske historikern Marcus Rediker beskriver i sin bok Pirater (Karneval förlag) hur kontrollen över sjöröveriet gradvis hade gått över från samhällets toppskick på 1500-talet (man kan tänka på en kapare som Sir Francis Drake) via rika och sedan mindre rika köpmän och till sist erövrats av sjömännen/piraterna själva vid början av 1700-talet. Det är nu som den demokratiska ”piratlag”, som med mindre variationer reglerade livet ombord, fick sin klassiska form. Inspirationen kom bland annat från de många radikaler som flytt till Karibien efter den engelska revolutionens nederlag 1660.

Piratlagen innebar exempelvis att besättningen valde (och kunde avsätta) sin kapten och likaså andra viktigare befälhavare ombord. Att viktiga beslut, förutom under strid, togs i stormöten med omröstning. Och att bytet delades efter bestämda proportioner. Kaptenen fick ofta en och en halv eller två andelar, men större ojämlikhet än så förekom sällan. Privilegier var strängt förbjudna. Kaptenen hade i allmänhet inte rätt till egen hytt
(i motsats till tv-seriens kapten Flint). Piraternas klassmedvetenhet illustreras kan­ske bäst av historien om en kapten som avsattes för att han uppträdde som ”en herreman” (en anklagelse som hänger i luften också över kapten Flint).

Men om ett piratskepp i början av 1700-talet var som ett litet socialistiskt kooperativ, så var det också dömt att navigera i en stor, fientlig kapitalistisk värld. Det är skildringen av denna konflikt – den eviga konflikten för isolerade socialistiska experiment, från ryska revolutionen till vilket arbetarägt kooperativ som helst – som framför allt gör Black Sails så intressant. Hotet från omvärlden är trippelt; moraliskt, ekonomiskt och militärt.

I termer av våldsmonopol är Nassau kontrollerat av pirater, men samtidigt är det den plats där piratekonomin knyts samman med den kapitalistiska ekonomin. Härifrån bedriver familjen Guthrie, som har rötterna i Bostons överklass, sin handels- och häleriverksamhet. Bara genom dem kan piraterna sälja sitt byte tillbaka in i den legala ekonomin och sedan själva proviantera. Familjen Guthries kontaktnät ger dem dessutom möjlighet att tipsa – eller inte tipsa – piratkaptener om vilka begärliga fartyg som är i rörelse i området, vilket gör att de kan spela ut besättningar och kaptener mot varandra. Genom kontroll av handel, information och kapital (som till exempel kan lånas ut som mutpengar) korrumperar familjen Guthrie piratskeppens demokrati utifrån sina egna intressen. 

I Nassau finns också bordellen, vars brutalt patriarkala kapitalism fungerar både som en kontrast till piratskeppets jämlikhet och, naturligtvis, som en korrumperande inverkan. Det blir tydligt när piraten Jack Rackham blir ägare till bordellen. Inom kort visar det sig till allas stora förvåning att affärerna går med förlust. ”Problemet” är att Rackham förväntar sig att de prostituerade ärligt redovisar sina inkomster enligt samma hederskodex som gäller på piratskeppet och utan behov av den våldsamma kontrollapparat som användes av den tidigare ägaren. Men naturligtvis tar de exploaterade kvinnorna i stället chansen att behålla en större del av sina inkomster. Snart är den gamla regimen återinförd.

Men det som slutligen gör piraterna dömda att gå under är det militära hotet. Med freden mellan Storbritannien och Spanien, och britternas nya intäkter från slavhandeln i de spanska kolonierna, fanns det inte längre någon gråzon för piraterna att verka i. Enligt samförstånd mellan de ledande nationerna förklarades piraterna vara ”hela mänsklighetens fiender” och en ren utrotningskampanj mot dem inleddes.

För den som, likt kapten Flint, hade någon sorts förståelse av de internationella relationerna, var det ett ofrånkomligt faktum att New Providence piratekonomi levde på lånad tid. Som svar försöker Flint genomföra sin egen version av Josef Stalins ­forcerade industrialisering, alltså att offra piraternas kortsiktiga konsumtion för målet att långsiktigt rusta upp deras militära försvarsförmåga. Men på längre sikt drömmer han om att ersätta piratlivet med ett regelrätt nationsbygge på ön, med honom själv som kung. Det är förstås inte en idé som går att sälja rakt av till klassmedvetna pirater, vilka vigt sina liv åt kampen mot just denna hierarkiska ordning. Därför följer lögner, korruption och mord i en kedja där varje länk rättfärdigar nästa.

Black Sails drivande konflikt handlar alltså om kampen för demokratin i en fientlig omvärld. Eller om ”piratekonomi” och ”arbetstvister”. Visst skulle man kunnat fördjupa berättelsen ytterligare med att exempelvis väva in en skildring av livet ombord på tidens handelsfartyg eller genom att ge större djup åt bakgrundsskildringen av de vanliga piraterna. Men jämfört med kulturindustrins sedvanliga sätt att skildra pirater är Black Sails befriande sevärd.

Publicerad Uppdaterad
3 dagar sedan

Podd: Fallet Erik Helgeson del II

Podd: Fallet Erik Helgeson del II

Arbetarens chefredaktör Amalthea Frantz i ett samtal med Hamnarbetarförbundets vice ordförande Erik Helgeson på Socialistiskt forum i Stockholm 29 november, 2025.

Lyssna på avsnittet i ljudspelaren ovan! (Eller sök efter Arbetaren Radio i din vanliga poddspelare)

Här kan du höra del 1:

Läs gärna våra intervju med Erik Helgeson här:

Publicerad Uppdaterad
1 vecka sedan
”Om man inte vill ha nazister på gatorna ska man nog inte vara där själv heller”, sade forskaren Christer Mattson i P1 Morgon. Illustration: Toivo Jokkala

”Det gynnar bara Hitler”

Satirtecknaren Toivo Jokkala kommenterar den aktuella frågan om gynnandet av nazister.

”Det gynnar bara Hitler.” Illustration: Toivo Jokkala

– Det är en väldigt olycklig spiral mellan de högerextrema manifestationerna och motdemonstranterna, sade forskaren Christer Mattson, chef för Segerstedtinstitutet, i  P1 Morgon den 2 december, apropå mobiliseringen mot de återupptagna nazistdemonstrationerna i Sverige.

– Så om man inte vill ha nazister på gatorna ska man nog inte vara där själv heller, tillade Christer Mattsson.

Den här satirbilden av Toivo Jokkala publicerades första gången i tidskriften Brand nr 2/2021.

Publicerad Uppdaterad
1 vecka sedan

Podd: Fallet Erik Helgeson

Podd: Fallet Erik Helgeson

Varför är fallet Erik Helgeson och hamnstriden avgörande för arbetarrörelsen? Juristen Frederick Batzler och Arbetarens chefredaktör Amalthea Frantz i ett specialavsnitt av Arbetarens podd.

Publicerad Uppdaterad
2 veckor sedan
Arbetsplatsolycka golfbanan Österåker
Polisen utreder nu händelsen som vållande till annans död genom arbetsplatsolycka. Foto: Fredrik Sandberg/TT och Johan Nilsson/TT

Död efter arbetsplatsolycka på golfbanan i Österåker


En man har omkommit i en arbetsplatsolycka på en golfbana i Österåker strax norr om Stockholm. Det här sedan han klämts under ett arbetsfordon.

Olyckan inträffade strax efter klockan åtta på tisdagsförmiddagen. Det här i samband med ett anläggningsarbete på golfbanan där mannen av ännu oklar anledning hamnade under sitt fordon och klämdes svårt. Han fördes akut till sjukhus och på onsdagsförmiddagen meddelade polisen att han avlidit till följd av sina svåra skador.

Händelsen rubriceras nu som vållande till annans död genom arbetsplatsolycka. Flera förhör ska redan ha hållits med den omkomna mannens kollegor.

Hittills i år har minst 45 personer omkommit i samband med misstänkta arbetsplatsolyckor runt om i Sverige, enligt Arbetsmiljöverkets statistik.

Publicerad
3 veckor sedan
– Det som saknas i dag på många redaktioner är ett publicistiskt mod, säger journalisten Alexandra Urisman Otto. Foto: Roger Turesson

Alexandra Urisman Otto ny skribent i Arbetaren

I somras sa den prisade klimatjournalisten Alexandra Urisman Otto upp sig från sitt jobb på Dagens Nyheter, i protest mot tidningens rapportering om både Palestina och klimatet. I dag publiceras hennes första text sedan dess – som frilans i Arbetaren. 

Hur kommer det sig att du börjar skriva för oss på Arbetaren? 

– Arbetaren är en väldigt fin tidning som jag både tror och hoppas kommer att nå allt fler läsare med tiden. Jag lämnade Dagens Nyheter efter nästan ett decennium på grund av den ängsliga publicistiska kulturen och att tidningen inte förmådde hålla linjen vare sig när det gällde klimatjournalistiken eller bevakningen av folkmordet i Gaza. 

– Arbetaren har en sund inställning till journalistik och jag märker redan att det är högt i tak på redaktionen. Det är som att tidningens stolta historia av att stå rakryggad i sitt motstånd mot nazismen under andra världskriget på något vis sitter i väggarna här. Jag är stolt över att få vara en liten del av den här tidningen.

Vilken typ av journalistik önskar du se mer av?

– Det som saknas i dag på många redaktioner är ett publicistiskt mod. Att man står stadigt i sin syn på vetenskap, fakta och grundläggande, universella mänskliga rättigheter – och att man låter det vara utgångspunkten för journalistiken. Precis det här gör Arbetaren så bra och jag vill egentligen mest se mer av det – fler reportage, intervjuer med intressanta och relevanta personer och granskningar som ställer makten till svars.

– Helt enkelt mer klassisk, god journalistik som ger läsarna möjlighet att orientera sig i den här omvälvande tiden, med accelererande klimatkris och en destabiliserad omvärld med folkmord, krig, konflikter och stora hot mot demokratin.

Du har nyligen släppt en handbok i klimatjournalistik tillsammans med Lisa Röstlund. Hur ser dina planer ut framöver?  

– Jag har ett gäng artikelidéer som jag hoppas kunna få ur mig, och det kommer nya hela tiden. Parallellt skriver jag på en ny bok och tänker mycket på hur jag kan göra mest nytta under de här månaderna och åren när koldioxidbudgeten rinner bort framför våra ögon.

Här kan du läsa Alexandra Urisman Ottos första text i Arbetaren.

Publicerad Uppdaterad
4 veckor sedan
En städare har jobbat drygt 5 600 övertidstimmar utan att få betalt – på ett företag som påstår att ”kollektivavtal är en självklarhet”. Foto: Johan Apel Röstlund. Montage: Arbetaren

Amalthea Frantz:
Vem ska städa efter den svenska modellen?

Flosklerna om den svenska modellen har varit många senaste tiden. Den ”står stadigt”, trots det nya EU-direktivet, enligt bland andra LO och Svenskt Näringsliv. ”Bra villkor och kollektivavtal är en självklarhet för oss!” skriver Rengörare Näslund, samtidigt som Arbetaren rapporterar om hur en anställd arbetat flera tusen timmar övertid utan att få betalt.

”Den svenska modellen står stadigt”, påstår såväl tjänstemannafack som LO och Svenskt Näringsliv. Anledningen till utropet denna gång är att EU:s direktiv om lagstadgade minimilöner i stort drivits igenom. 

EU-domstolen har knappt brytt sig om Sveriges och Danmarks protester. Ändå vill alla kalla det en seger. 

Kanske har de stora svenska facken rätt i att direktivet inte kommer att innebära en avgörande förändring för inhemsk lönesättning på kort sikt. Men vad är det de försvarar egentligen? 

Hotet mot den så kallade svenska modellen kommer minst lika mycket inifrån, från dem själva, som från EU. 

Priset för att ”komma överens”

”Den svenska modellen” innebär i korthet att fackföreningarna och arbetsköparsidan ska komma överens själva, utan att staten lägger sig i. Men många (allt från stora fackföreningar till partier och näringslivet) hänvisar gärna till modellen som ett samlingsnamn för mycket mer: nöjda, stolta, trygga arbetare. Men arbetare som inte bråkar i onödan – som tillsammans med arbetsköparna skapar fred på arbetsmarknaden.

Detta har aldrig varit helt sant. I dag närmar det sig ren lögn. För vad är det värt att ”komma överens” om den part som redan från början var i underläge hela tiden får mindre och mindre inflytande? 

Arbetares inflytande har försvagats på flera punkter under många år nu. Inte bara i praktiken ute på arbetsplatserna – utan lika mycket genom just ingripande från stat och politik.

Några exempel: Strejkrätten försämrades kraftigt 2019. Regeringen leddes då av det påstådda arbetarpartiet Socialdemokraterna.

Samtidigt har lagen om anställningsskydd, LAS, urholkats rejält. Det började underifrån, genom att arbetsköpare tog sig allt större friheter. Motstånd kom också underifrån, förstås. Men lagändringen klubbades igenom i riksdagen 2022. Regeringen var även då socialdemokratisk.

Den svenska modellen döljer miljarder i stulna löner

Samma vecka som vissa utropar att ”den svenska modellen står stadigt” kan Arbetaren berätta om ett fall på den anrika städfirman Rengörare Näslund

En städare har jobbat cirka 5 600 övertidstimmar utan att få betalt. Det hela ska bygga på ett system som kallas ”fasttidsobjekt”: ett fast pris, långt under den normala ersättningsgraden, för varje städad lokal, och ofta flera lokaler samma dygn. 

Företaget skriver på sin sajt: ”Bra villkor och kollektivavtal är en självklarhet för oss!”

Det här har med rätta väckt upprörda känslor. Men det värsta är egentligen inte det enskilda fallet, eller företaget. Det är att det säkerligen finns tusentals fall som inte har kommit fram i ljuset – ännu. 

Arbetaren har rapporterat om många liknande ärenden inom olika branscher, inte minst byggsektorn, ofta hos företag som på papperet har ”schyssta villkor”. Men sannolikt är det knappt ens toppen av isberget som vi lyckats skrapa fram. 

Meningslösa kollektivavtal

De stora fackförbunden har de senaste åren, ännu mer än förr, enbart fokuserat på vikten av kollektivavtal. Samtidigt vet vi att dessa avtal ofta är meningslösa. Om arbetarna inte är medlemmar i det avtalsslutande facket, till exempel LO, så förmår inte LO följa upp om avtalen alls följs. Det här drabbar särskilt utrikesfödda arbetare i privat sektor.

Sveriges arbetare behöver inte mer nostalgi kring kollektivavtal eller den svenska modellen. Det som behövs är organisering för bättre villkor i praktiken och hårt motstånd mot alla försök att försämra. Oavsett vilken färg regeringen har – och oavsett om facktoppar väljer att kalla nederlag för seger.

Publicerad Uppdaterad
1 månad sedan
Agnes Lansrot SAC:s generalsekreterare
Agnes Lansrot är SAC Syndikalisternas nya generalsekreterare. Foto: Vendela Engström

Agnes Lansrot blir SAC:s nya general­sekreterare

I helgen valde SAC Syndikalisterna en ny generalsekretare: Agnes Lansrot. Hon efterträder Gabriel Kuhn som haft posten sedan 2023.

Hur känns det att bli vald till SAC:s generalsekreterare? 

– Jätteroligt, känns fint att ha fått det förtroendet från medlemmarna att få representera SAC.

Hur ser du på rollen som generalsekreterare?

– Den är lite av en blandning av två saker. Dels att representera SAC utåt, dels innefattar den sekreterarbiten som handlar om det interna och att få det att fungera. Jag tänker att det kommer bli en spännande kombination och blandning av uppgifter. 

Är det något speciellt du ser fram emot?

– Vi har precis beslutat många spännande saker på kongressen som jag tänker att jag kommer få vara med och förverkliga och försöka skapa så bra förutsättningar som möjligt för. Under kongressen tänkte jag mycket på att när alla LS får chans att mötas så är det många bra saker som händer, så jag vill gärna vara med och främja mer dialog mellan LS. Att ha mer kontakt med alla LS känns som en av de roligaste uppgifterna.

Vad behövs för att fler ska välja att organisera sig fackligt inom SAC framöver?

– Att kunna vara medlem oavsett var i landet du bor eller oavsett vilket språk du pratar kommer underlättas utifrån beslut som fattades under kongressen. Ett medlemskap ska inte vara beroende av att bo i en ort med en resursstark LS, eller att du ska ha ett svenskt personnummer och prata svenska. När vi möjliggör medlemskap för fler personer så tror jag att det kommer locka fler medlemmar.


Publicerad Uppdaterad
1 månad sedan
Stieg Trenter, ”den svenska detektivromanens fader” enligt Arbetaren från 1954, hade ofta verkliga personer som förlagor. Foto:Arbetaren 1954, Svensk-Norsk Pressbyrås arkiv, Riksarkivet, Pressens Bild/TT, Ragnhild Haarstad / TT. Montage: Arbetaren

Stieg Trenter och gåtan med antifascistens pistol

En spionhuvudstad – så har Stockholm under andra världskriget beskrivits. Miljön i Klarakvarteren inspirerade en blivande deckarstjärna. Där kryllade det av antifascister, syndikalister, journalister och hemliga nätverk.

Våren 1943. Nazityskland har nyligen lidit ett avgörande nederlag vid Stalingrad, men världshistorien står ännu och väger – utgången av kriget är långtifrån klar. 

I neutrala Sverige har det under hela kriget pågått saker under ytan. Bland annat har antisovjetiska socialister, i samarbete med Storbritannien, förberett en svensk motståndsrörelse. 

Säkerhetspolisen är dem på spåren. En dag promenerar en medlem i det hemliga nätverket rakt ut från brittiska legationen i Stockholm med en väska innehållande en radiosändare och antinazistisk propaganda. Han är skuggad, och grips på sitt hotellrum samma kväll. 

Det finns väldigt få kända foton av Olle Jansson. Här ett ur hans personakt i Säkerhetspolisens arkiv, Riksarkivet.

Säkerhetspolisen beslutar att göra en större razzia mot nätverket. Söndagen den 18 april slår de till mot ett nybyggt smalhus i Hammarbyhöjden i sydöstra Stockholm.

I lägenheten bor ett gift par i 30-årsåldern: Olle Jansson och hans norska hustru Rakel Senora Stöber. Hos dem hittas handböcker i kryptering och radiosändning, flera kartor över Norge, samt en armépistol med tillhörande ammunition.

Olle Jansson är målare och aktiv i Syndikalistiska ungdomsförbundets Södermalmsklubb och fackföreningen Stockholms LS av SAC Syndikalisterna. Men han är också grundare av Svensk-Norsk Pressbyrå, han är med i det hemliga nätverket och han har varit frivillig i krigen i både Spanien och Finland. 

Drygt två månader senare dyker han, av allt att döma, upp i en spänningsföljetong i veckotidningen Allers, signerad Stieg Trenter.

Stieg Trenter, Stockholm och Klarakvarteren

”Säg Stieg Trenter och en stor del av svenska folket tänker på klassiska deckare, odödliga Stockholmsmiljöer och god mat.” Så börjar baksidestexten på den lilla boken Stieg Trenters mat av Ulla Trenter, som med tiden blev Stiegs medförfattare och hustru. Stieg Trenter (1914–1967) räknades på sin tid till de allra största svenska deckarförfattarna från 1940-talet och in på 1960-talet. 

Författaren Stieg Trenter (vänster) med sin vän fotografen K. W. Gullers, förlaga till deckarhjälten Harry Friberg. Foto: Wikimedia Commons

Baksidestexten stämmer nog fortfarande på det stora hela. Kanske att en minskande del av svenska folket läser Trenter. Men vi som gör det uppskattar ofta främst skildringarna av en stad som är så nära och ändå så långt borta: Klarakvarteren, restaurangerna, spårvagnarna. Böckernas miljöer är lite lagom bohemiska eller borgerliga – ett förlag, ett rederi, eller varför inte en Italienresa. I persongallerierna finns konstnärer, författare, direktörer och travkuskar. Ibland är det också en vanlig arbetartjej som snubblar över ett mysterium. Men trots alla mord är beskrivningarna rätt lättsamma, här finns ingen uttalad samhällskritik. Särskilt inte jämfört med det som blev nästa stora svenska deckarvåg, med det kommunistiska författarparet Sjöwall-Wahlöö i spetsen.

Precis i början av Trenters karriär satte dock kriget sina spår i hans historier. Som i novellen Neutral mark, ursprungligen publicerad som en följetong under juni och juli 1943. Den handlar om motstånd och flyktingar, och i rollerna tycks det finnas syndikalister, socialdemokrater och andra antifascister. 

I förbifarten får man förklaringen till Olle Janssons mystiska pistol. Kanske.

Svenskt – och norskt – motstånd

För ett par år var jag en av redaktörerna för Arbetarens hundraårsbok. Jag läste också Svenska anarkister och syndikalister i spanska inbördeskriget av Per Lindblom. I den har Olov ”Olle” Jansson (1913–1983) och hans tid i Durrutikolonnen ett eget kapitel.

Svenskarnas grupp i Durrutikolonnens Internationella kompani, i Pina de Ebro, Spanien, 1937. Olle Jansson inringad. Bredvid honom (till vänster i bild) den kände anarkisten Nisse Lätt. Foto: Socialistiska partiets fotoarkiv, privat ägo

I Arbetarenboken jobbade jag bland annat med Stellan Elebros bidrag Hur Arbetaren räddade svensk antinazism. Texten beskriver hur frihetliga socialister gick samman med radikala socialdemokrater vid andra världskrigets början, och utestängde Sovjettrogna kommunister. Tidningen Arbetaren och Federativs, på den tiden både förlag och tryckeri, blev oumbärliga för antinazismen genom att låna ut lokaler och pengar och inte minst: trycka sådant som andra inte vågade. Mitt i Klaras journalist- och bohemkvarter.

Både Elebro och Lindblom berör också hur syndikalisterna Olle Jansson och Einar Stråhle grundade den mytomspunna, men märkligt outforskade, Svensk-Norsk Pressbyrå i augusti 1942.

Olle Jansson fick ett startbidrag på tusen kronor från norska legationens Pressekontor för att starta Svensk-Norsk Pressbyrå. Byrån gav bland annat ut en bulletin med nyheter från det ockuperade Norge. Men bakom fasaden pågick helt annan verksamhet: Jansson och Stråhle hade värvats till den hemliga brittiska sabotage- och underrättelseorganisationen SOE (Special Operations Executive).

Olle Jansson och Einar Stråhle på Syndikalistiska ungdomsförbundets kongressfest i Klara Folkets hus den 7 april 1939. Jansson i talarstolen med böjt huvud, bakom honom, med fanan, står Stråhle. Foto: Arbetarens arkiv

Dess Stockholmskontor förestods vid denna tid av Peter Tennant (1910–1996), som formellt var pressattaché vid den brittiska legationen. (Det var för övrigt Tennant som sedermera lite väl oförsiktigt överlämnade den där väskan med radiosändaren till en socialdemokrat som råkade vara skuggad.) 

I Svensk-Norsk Pressbyrås arkiv finns en serie arrangerade foton som verkar visa olika metoder för spionage och smuggling av till exempel mikrofilm. Foto: Svensk-Norsk Pressbyrås arkiv, Riksarkivet (SE/RA/770157/K)

Tillsammans med kamrater runt om Sverige byggde Jansson och Stråhle upp ett nätverk som stöttade den norska motståndsrörelsen och smugglade antinazistisk propaganda. Det var just sådan propaganda som säkerhetspolisen hittade när de slog till mot Svensk-Norsk Pressbyrås kontor på Vasagatan 38 i april 1943. Sammanlagt greps 18 personer i sju svenska städer i razzian.

Tanken med nätverket var också att det skulle omvandlas till en svensk motståndsrörelse om Tyskland anföll Sverige. Jansson och flera andra hade försetts med radiosändare för att då kunna hålla kontakt med engelsmännen. 

En nyckelnovell?

När jag, kort efter att ha läst om detta, som ren förströelse läste Neutral mark i den sentida samlingen De döda fiskarna (i stort sett det enda av Trenter jag inte hade läst tidigare) hajade jag till. Först en gång. Sedan två, tre. Sammanträffandena kunde inte vara en slump.

Själva novellen Neutral mark tillhör inte det bästa Stieg Trenter skrivit. Inramningen är en ganska fånig kärlekshistoria, de osannolika förvecklingarna är många och slutet märkligt utdraget. 

Man får komma ihåg att det dels är ett tidigt verk, dels en följetong. Historien är för all del också rätt spännande och miljöerna intressanta: En ung kvinna, Karin, dras plötsligt in i ett mysterium när hon besöker Stadsbiblioteket. Hon drar i sin tur med sig en ung man, den flirtige Nils. Snart jagas de två huvudpersonerna av vad som verkar vara mordiska agenter tillhörande ett mystiskt nätverk; delar i ett väloljat, ondsint maskineri.

En av de viktigaste karaktärerna i detta nätverk heter Jansson. Efter några sidor insåg jag att hans kumpan hette Brandt – ett namn jag också precis hade stött på i samband med Svensk-Norsk Pressbyrå. 

När novellens Jansson sedan i förbigående säger att han ”lärt sig skjuta prick” som frivillig i spanska inbördeskriget var känslan av små pusselbitar som föll på plats oundviklig. Och i slutet får Jansson, från en skjuten fiende, av en slump tag i en pistol som han stoppar i fickan. Vilket Trenter torde ha skrivit ganska precis samtidigt som verklighetens Jansson åkte dit för olaga innehav av en pistol med okänt ursprung.

Men var fick Trenter förlagorna ifrån? Jo, det är inte enbart själva innehållet i novellen som övertygat mig om att karaktärerna har verklighetsgrund. Det visade sig att jag hela tiden haft en direkt koppling mellan Stieg Trenter och den svenska antinazismen framför ögonen.

Trenters första parhäst: antifascisten Holmström

Jag återvände till En bok om Stieg Trenter (Jury, 1982) för att leda ledtrådar. Däri har Arne Holmström (1912–2004), som var högst delaktig i skapandet av deckarfenomenet Trenter, skrivit kapitlet ”Så här började det”. I texten nämns inget politiskt. Men snart insåg jag att Arne Holmström var son till den kände anarkisten och förläggaren Nils Axel Holmström (1881–1947). Själv var Arne Holmström antifascist och socialdemokrat.

Teckning av förläggaren Axel Holmström med en Brand under armen. Foto: Arbetarens arkiv, okänd tecknare

Och så här började det: Under 1930-talet blev Arne Holmström vän med den man som kom att bli känd som Stieg Trenter (från början hette han Johansson). De jobbade båda för den nystartade fotojournalistiska tidningen LIV. Tidningen var inte så lite inspirerad av amerikanska LIFE, vars storhetstid just hade börjat.

Men svenska LIV blev inte långlivad. Den lades hastigt ner kort efter krigsutbrottet.

Arne Holmström kom att delta som ett slags inbäddad journalist i både Norge och Finland, och skrev framgångsrika reportageböcker om detta (Från finska fronten och Från norska fronten, båda 1940). 

De två vännerna behövde dock ständigt nya uppdrag under krigsåren. Holmström beskriver att de spånade frilansidéer ihop, och kom fram till att gemensamma skönlitterära projekt borde vara en bra inkomstkälla. 

Trenter hade tidigare fått en deckarnovell publicerad i LIV. Och nu sålde han in en spänningsföljetong till Allers – Neutral mark.

Stoffet till Neutral mark kom med största sannolikhet från Arne Holmström. Visserligen kan Trenter ha hört spännande rykten om motstånd och smugglare från andra i Klarakvarteren. Men Arne Holmström lär ha haft många bekanta i de antinazistiska nätverken. Det är inte alltför långsökt att tro att han kände Jansson personligen. Holmström höll föreläsningar på syndikalisternas Klara Folkets hus i början av 1940-talet: dels om sin tid i Norge, dels om den mystiske B. Traven – som var en av Olle Janssons favoritförfattare. De kan förstås även ha lärt känna varandra i vinterkrigets Finland.

Arne Holmström – en del av deckarkarriären

Det måste ha skett parallellt: tillkomsten av Neutral mark, razziorna mot Janssons nätverk, och skrivandet av nästa Trenter-följetong, Ingen kan hejda döden

Sista delen av Neutral mark publicerades i Allers nummer 29 år 1943. Ingen kan hejda döden startade i numret efter. Som en del i det gemensamma projektet var det Arne Holmström som skrev de två första kapitlen av Ingen kan hejda döden.

Denna gavs snart ut i sin helhet och blev Stieg Trenters debutbok. Även i den märks det pågående kriget, och i hans nästa bok Som man ropar … (1944) hamnar en journalist i kläm mellan den norska motståndsrörelsen och tyska Gestapo. Samma år övergav dock Trenter agenttemat och började skriva det han blev verkligt känd för: klassiska deckargåtor med den återkommande hjälten fotografen Harry Friberg. 

Deckarkarriären hade rivstartat. Det var inget som någon hade kunnat föreställa sig drygt ett år tidigare, när två frilansar spånade idéer. Men även om Holmström hoppade av själva det gemensamma skrivandet innan det ens riktigt börjat, så fortsatte han och Trenter att umgås kring skapandet av historier. Arne Holmström berättar i En bok om Stieg Trenter hur de under hela 1940-talet samtalade om intriguppslag och besökte Stockholmsmiljöer som deckarförfattaren ville skildra. 

Maskerad för ”främmande makt”

Men åter till novellen Neutral mark. Hur var det med Brandt och de andra? Jo, den tyske socialdemokraten och flyktingen Willy Brandt (1913–1992) var en av medarbetarna på Svensk-Norsk Pressbyrå. Mer känd är han dock för att han senare blev Västtysklands förbundskansler.

En typisk spion? Ur Svensk-Norsk Pressbyrås serie av arrangerade foton. Foto: Svensk-Norsk Pressbyrås arkiv, Riksarkivet (SE/RA/770157/K)

En tredje person i novellens nätverk kallas Christina Andersson. Här finns kanske inga poänger att göra. Men flera personer som var kopplade till det verkliga nätverket hade det efternamnet, till exempel Conny Andersson. Han var också antifascist och socialdemokrat, och hade enligt egen utsago en anställning på Svensk-Norsk Pressbyrå – en anställning som finansierades av norska legationen och i själva verket var en täckmantel för organisering av kurirlinjer mellan Norge och Sverige.

De resterande namnen i novellen pekar framför allt på nationaliteter, nödtorftigt maskerade. Under andra världskriget fick svenska tidningar inte ”störa fredliga förhållanden till främmande makter”. Det betydde att icke-neutrala texter om Nazityskland eller de allierade kunde leda till att tidningar togs i beslag eller åtalades. 

Just våren 1943 avtog de svenska myndigheternas repression mot pressen, i takt med att kriget började vända – men Allers ville nog inte chansa. I hela Neutral mark skrivs faktiskt inga landsnamn ut. Men det är lätt att lista ut vilka som är hjältarna. Mycket av historien kretsar kring en Harding som pratar ”utländska” (han är alltså engelsman). Han har flytt från ett land med landgräns till Sverige, och en Olesen är boss för det hela (det syftar så klart på Norge). 

Inte någon gåta egentligen

För ja – hjältar är de. (Hoppa över denna parentes om du vill läsa Neutral mark med spänningen i behåll: novellen går ut på att den otäcka organisationen som verkar jaga oskyldiga och mörda folk inte alls gör det. De är de goda, och sysslar i själva verket med flyktinghjälp.)

I detta ljus blir Neutral mark, som i dag kan framstå som en ganska oskyldig spänningsnovell, lite mer. De goda är antinazisterna. Något som kan verka självklart nu, men inte var lika självklart i en tid där det fortfarande kunde vara straffbart att skriva om det pågående kriget. Även titeln är dubbeltydig. Sverige var neutral mark, och ändå inte. 

Hur gick det för verklighetens Jansson? Jo, han förnekade allt. Pistolen påstod han sig ha köpt av en okänd. Just vid denna tid pågick, som Stellan Elebro skriver i sin artikel, ”en imponerade spaning från säkerhetspolisen, och en katt-och-råtta-lek över hela landet”, för att ”sätta dit Jansson eller Stråhle för något”. Men det enda som någon av dem befanns skyldig till var detta olaga innehav av en 9 mm armépistol. Jansson dömdes till böter. 

Och tiden hann som sagt ikapp de svenska myndigheterna. I Per Lindbloms bok beskrivs hur det stod allt mer klart att de allierade skulle vinna kriget, och att de gripna i razzian, med sina kopplingar till Storbritannien, därför släpptes snart. Olle Jansson fick efter kriget jobb på BBC:s svenska sektion i London (antagligen som tack) och var sedan verksam som journalist i Sverige.

Var den där pistolen verkligen kom ifrån vet vi förstås fortfarande inte. Kanske ville Stieg Trenter skapa en logisk (nåja) historia som knöt ihop och förklarade brottstycken han hade fått ta del av. Eller så visste han mycket mer om till exempel Svensk-Norsk Pressbyrå än vad som framgår i novellen. Kanhända var han noga med att inte avslöja något som inte redan var känt av säkerhetspolisen. 

Men antagligen var Stieg Trenters främsta drivkraft att han tyckte att det var spännande, det han hört talas om via sin kamrat Arne. Det är inte så mystiskt. Trenter hade ju för det mesta faktiska personer som förlagor till sina karaktärer: Harry Friberg byggde på vännen och fotografen K. W. Gullers och kriminalintendenten Vesper Johnson på Runar Karlströmer, chefredaktör på Allers. De två fick vara med om många osannolika äventyr i Trenters romaner. Men just i fallet Neutral mark var verkligheten mer spännande än skönlitteraturen. 

Publicerad Uppdaterad
1 månad sedan
Gabriel Kuhn kommenterar KPÖ:s kongress
Gabriel Kuhn är skribent och SAC:s generalsekreterare. Foto: KPÖ, Annie Hellquist. Montage: Arbetaren

KPÖ – en växande vänster i Österrike

Hur blev ett österrikiskt kommunistparti, som inte var stort ens när det grundades 1918, plötsligt ett av Europas mest framgångsrika? Det finns förstås stora skillnader mot en frihetlig fackförening som SAC Syndikalisterna – men det är relevant att reflektera över KPÖ:s snabba förändring, skriver SAC:s generalsekreterare Gabriel Kuhn.

Fackföreningen SAC Syndikalisterna kommer snart hålla sin 34:e kongress. I november ska 70 representanter från 15 LS (lokala samorganisationer) mötas för att bestämma organisationens framtida riktning. SAC har bara kongress vart tredje eller fjärde år, vilket ger enskilda kongresser särskild betydelse.

Av olika anledningar kommer jag själv inte ställa upp till omval som generalsekreterare på denna kongress. Jag ska tillbaka till mitt vanliga jobb som frilansskribent och översättare. Jag har varit på journalistuppdrag även under de senaste två och ett halvt åren, när jag varit ledig från mitt SAC-uppdrag. Senast reste jag till Österrike för ett par veckor sedan för att, för en tysk tidnings räkning, bevaka det österrikiska kommunistpartiet KPÖ:s 39:e kongress.

KPÖ grundades 1918 och partiet var inte särskilt framgångsrikt i början. På 1920- och 1930-talen var den österrikiska socialdemokratin under dess ”austromarxistiska” ledning en stark politisk kraft, det fanns inte mycket plats på vänstersidan bredvid den. Under andra världskriget skaffade sig KPÖ ett stort moraliskt kapital när de, trots att de var förbjudna, var ledande i motståndet mot nazisterna.

Efter kriget hade de representanter i det nationella samt i flera regionala parlament – innan partiet från och med 1950-talet blev närmast betydelselöst.

Oanad framgång

Men sedan några år tillbaka är KPÖ, tillsammans med Belgiens arbetarparti (PTB-PVDA), Europas mest framgångsrika parti vänster om socialdemokratin. Graz, Österrikes andras största stad, har numera en kommunistisk borgarmästare. I turistmagneten Salzburg finns det en kommunistisk vice-borgmästare, och i min hemstad Innsbruck har partiet tre ledamöter i kommunfullmäktige sedan kommunalvalet 2024 – valet innan, 2018, ställde KPÖ inte ens upp.

Eftersom rollen som SAC:s generalsekreterare alltid följer med mig, även när jag inte är på officiellt uppdrag, var det omöjligt att närvara vid KPÖ:s kongress utan att tänka på SAC:s egen kongress. Även KPÖ har kongress bara vart tredje eller fjärde år, och den här gången var mer än hälften av alla 284 ombud inte ens medlemmar när partiet höll kongress 2021. En fråga blir oundviklig: Hur är det möjligt att en organisation som var dödförklarad runt millennieskiftet plötsligt kan växa sig så stark på bara några år?

Det är så klart svårt att jämföra KPÖ med SAC. Österrike är inte Sverige, och KPÖ är ett politiskt parti, medan SAC är en federation av lokala fackföreningar. Ändå går det att dra paralleller.

Fokus på lokala frågor

KPÖ:s framgångar började med att lokalavdelningen i Graz fokuserade på väldigt konkreta frågor, framför allt bostadspolitiken. Hyrorna i Österrike är höga, och familjer med låg inkomst kämpar hårt för att klara av räkningarna. KPÖ gjorde det till sin hjärtefråga. Folk kunde komma till deras kontor och få rådgivning, även materiellt stöd om det fanns ett akut behov.

Samtidigt gav KPÖ:s folkvalda representanter den största delen av sin inkomst till sociala projekt. De behöll enbart en lön som motsvarade den genomsnittliga inkomsten av en österrikisk yrkesarbetare. I dag är det standard inom partiet landet över. Det är likt hur SAC:s löner beräknas. 

Medan det lokala engagemanget prioriterades inom KPÖ, uttalade sig partiet sällan om stora geopolitiska frågor. Detta gav resultat även i andra delar av landet.

Men framgångarna i Graz hade aldrig kunnat sprida sig om det inte varit för en förnyelse av partiet. År 2018 blev vänsterfalangen av miljöpartiets ungdomsförbund oberoende, ändrade sitt namn till ”Ung vänster” och började samarbeta med KPÖ. Den största delen av de 144 nya partimedlemmar som deltog i årets kongress har sin bakgrund i Ung vänster, och det gäller även några av partiets mest kapabla organisatörer. Med dem kom en ny energi, nya idéer och utkast till ett nytt partiprogram, uppdaterade stadgar och en organisationsstruktur anpassad till dagens verklighet.

Federalistisk struktur

Det må överraska att KPÖ, likt SAC, är en federalistisk organisation, med tanke på att många förväntar sig ett centralistiskt styre bland kommunister. Men den regionala KPÖ-avdelningen från Steiermark (med Graz som huvudstad) hade inte ens skickat ombud till de nationella kongresserna på över tjugo år. Det var förnyelsen som gjorde att de var tillbaka den här gången.

En federalistisk struktur ofta leder till samma frågor, till exempel om resursfördelning. Hur mycket solidaritet med mindre avdelningar är rimlig för dem som har mest medlemmar och pengar? I KPÖ:s fall hade Wien hela 87 ombud på kongressen fast de inte har en enda ledamot i kommunfullmäktige. Tyrolen hade precis fyra, trots dundersuccén i huvudstaden Innsbruck. Här gäller det att hitta en bra balans mellan de lokala och regionala avdelningars autonomi och känslan av att agera tillsammans, i en enad organisation. Det låter välbekant för alla som är del av de kluriga diskussionerna inom SAC om relationen mellan centralorganisationen och LS.

På KPÖ:s kongress diskuterades det många sakfrågor; formalia och pengarna spelade mindre roll. Jag gillade det, men folk förklarade för mig att det också betyder att transparensen kan brista när det gäller både beslutsförfaranden och resursfördelningen. Återigen gäller det att hitta rätt balans.

Facket också på dagordningen

Fackföreningsrörelsen var också ett diskussionsämne. Som de flesta europeiska länder har Österrike ingen betydelsefull syndikalistisk organisation. Fackliga aktivister med syndikalistiska sympatier organiserar sig i lokala fackklubbar inom ÖGB (Österrikes LO). De har sitt eget nätverk, den fackliga vänsteralliansen GLB (Gewerkschaftlicher Linksblock).

Ombuden på KPÖ:s kongress betonade betydelsen av den fackliga aktivismen. Försök att bilda egna fackföreningar sågs som en alldeles för stor utmaning under de omständigheter som råder i landet. 

Även i Österrike undermineras den traditionellt starka fackliga strukturen. Fackliga aktivister har fullt upp med att försvara de rättigheter som arbetarrörelsen har vunnit under de senaste 150 åren. Det långsiktiga målet är en radikalisering av de stora fackens medlemsbas.

Det fanns också en mediedebatt som var relevant för SAC med tanke på hur mycket plats diskussionerna om Arbetaren, medlemstidningen Syndikalisten och sociala medier brukar uppta på kongressen. Argumenten för en starkare satsning på sociala medier var de vanliga: de konsumeras mest, framför allt av unga, och de var snabbare och billigare.

Men det artikulerades ett tungt motargument: fördelningen av flygblad och tidningar kan kontrolleras helt av organisationen själva, medan algoritmerna styr över sociala medier. En tankeställare.

Nu är jag tillbaka i Sverige, helt upptagen med de sista förberedelserna inför SAC:s kongress. Det var kul att bevittna en kongress med vissa likheter bara några veckor innan. Att SAC:s kongress kommer ha fler pauser och att det inte kommer konsumeras alkohol anser jag fördelaktigt.

Publicerad Uppdaterad
2 månader sedan
Det nya ”facket” Samverkans vice ordförande säger att han är besviken på IF Metall som ”betedde sig illa” när de inte accepterade Teslas nej till kollektivavtal.

Borgerligt blå, arbetarfientligt gula

Sverigedemokrater gillar inte att bli kallade ”bruna”. Nå, här har vi några praktexempel på blågula: borgerligt blå, och arbetarfientligt gula.

Håller så kallade gula fack och avtalsshopping på att normaliseras i Sverige? Det var en av farhågorna när strejkrätten inskränktes år 2019. 

Senast i går skrev jag om hur fackföreningar måste ta striden både praktiskt och ideologiskt, i en analys kopplad till Teslastrejkens tvåårsdag. För arbetarrörelsen är under attack. Från näringslivet och högern, dit Sverigedemokraterna hör. Det nya ”facket” Samverkans vice ordförande säger för övrigt att han är besviken på IF Metall som ”betedde sig illa” när de inte accepterade Teslas nej till kollektivavtal.

De senaste åren har ett par företagsledare gjort utspel om ”egna fack”, till exempel Frilans Finans vd Stephen Schad. ”Det blir inte gulare än så här” sades det . Frågan är vad man ska kalla detta nya försök. Både företagets vd och Samverkans ordförande är aktiva sverigedemokrater. Och det finns kopplingar in i regeringen.

De stora fackförbunden behöver ofta bli påminda om själva grunden för sin existens: att relationen mellan anställd och chef/ägare är ojämlik. Därför är fackets roll att försöka fördela mer makt till den som arbetar.

Det här vet de flesta som någonsin jobbat på riktigt. Att vissa politiker inte fattar konceptet är förklarligt. Men man undrar om SD verkligen vill kommunicera denna syn på fackföreningar till sina väljare? Att det viktigaste är samarbete med arbetsköparna och att LO är för konfliktorienterade. 

Publicerad Uppdaterad