Inrikes #94/2018

Ett steg taget mot nya transportregler

Förslaget är att vägtransporter utförda i annat land än det bolaget är registrerad i ska omfattas av EU:s utstationeringsregler. Foto: Andreas Hillergren/TT

Åtstramade regler för tillfällig inrikestrafik, högre lön men hårdare press på chaufförerna. Det är kompromissförslaget som en majoritet av EU:s transportministrar enats om. Bättre än väntat, men långt ifrån idealiskt, anser Transportfacket.

“Svårare att utnyttja regelverket – men fortfarande möjligt att utnyttja chaufförerna”, så beskriver Transport kompromissförslaget mellan EU:s transportministrar.

Tillräckligt många ministrar kunde enas om ett beslut strax före midnatt på måndagen.

– Nu har vi fått ökade möjligheter för att kontrollera trafiken. Vi har fått till justare regler för de som jobbar inom transportsektorn och vi får också en ökad trafiksäkerhet i och med den här regleringen, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) till TT.

Förslaget, som nu skickas vidare som en rekommendation till EU-parlamentet, innehåller skärpta regler för tillfällig inrikestrafik, så kallat cabotage. I stället för att som i dag kunna köra lastbilen över norska gränsen och sedan omedelbart återvända för att utföra nya inrikestransporter, införs en karens på fem dagar utanför landet för cabotage.

Utöver det ska vägtransporter utförda i annat land än det bolaget är registrerad i, omfattas av utstationeringsreglerna. Genom att chaufförerna betraktas som utstationerade har facket möjlighet att kräva lön som “liknar” den i branschens kollektivavtal.

Vi saknar något som kommer åt chaufförernas övernattning i hytter och vilotider.
Magnus Falk, internationell sekreterare på Transport

Ett kommande beslut i EU-parlamentet tillsammans med skärpta cabotageregler vore en förändring som Transport välkomnar.

– Det är väldigt mycket bättre än det såg ut att bli för bara några dagar sedan. Det skulle vara förbättring på många områden. Men det vi saknar är något som kommer åt chaufförernas övernattning i hytter och vilotider, säger Magnus Falk, internationell sekreterare på Transport.

För även om de utländska chaufförerna skulle ha chans att få sina löner mer än dubblerade i och med förslaget, föreslås samtidigt lättnader i reglerna kring dygnsvila och sömn utanför förarhytten.

Medan rådande regler säger att en chaufför får köra två veckor i streck med två dygns vila däremellan, föreslås nu tre veckor med enbart två dygns vila sammanlagt.

Nu ska förslaget vidare till EU-parlamentet. Transport och den Europeiska transportarbetarfederationen har inte gett upp hoppet om att lyckas påverka parlamentsledamöterna att ytterligare skärpa reglerna.

– Det här är inte slutprodukten utan rådets ståndpunkt. Nu ska parlamentet hitta en ståndpunkt. Vi lägger inte bara ned. Vi har försökt påverka ministrarna och nu går vi tillbaka till parlamentet och försöker få in det vi saknar, säger Magnus Falk.

Publicerad

Prenumerera på Arbetarens nyhetsbrev

Box 6507
113 83 Stockholm
Tel: 08-522 456 70 (redaktionen)
redaktionen@arbetaren.se

Tidningen Arbetaren behandlar dina personuppgifter i enlighet med allmänna dataskyddsförordningen, (EU) 2016/679. Du hittar vår dataskyddspolicy här.

Prenumerationsärenden
Tel: 08-522 456 80
(måndagar kl 10-13)
prenumeration@arbetaren.se

Organisationsnummer: 556542-8413
Swishnummer för gåvor: 1234 809 984

facebook-grupp

Arbetarens jubileumspodd gigekonomi

Lyssna på vår podd om gigekonomi

Registrera dig på nyhetsbrevet så skickar vi avsnittet till dig

Klicka här för att stänga