Made in Bulgaria – med usla villkor

”Det har förändrat livet helt och hållet. Du sitter hemma och kan inte göra någonting.”

Svetlana Stanimi­rova suckar och ställer ned kaffekoppen på bordet. Det är en av sommarens sista dagar och en fridfull stämning råder på gatorna i Plovdiv. Men för Svetlana har det inte funnits utrymme för någon semester sedan hon förlorade arbetet på textilfabriken där hon var anställd i flera år. Vi sitter i skuggan på en uteservering tillsammans med Dimitar Stojanov, som också han arbetat många år inom Bulga­riens textilindustri.

Inte långt bort från platsen där vi sitter ligger ett torg där det bara för några månader sedan samlades till en så kallad ”familjemarsch”, i protest mot den av EU nyligen instiftade ”Istan­bulkonventio­nen” – en konvention som syftar till att bekämpa våld mot kvinnor. Bulgarien var i våras nära att ratificera konventionen, men ändrade sig tvärt efter att flera par­tier tagit avstånd och protester exploderat på sociala medier.

Många högt uppsatta politiker, i det socialistiska partiet såväl som i regerings­partiet GERB, menade att konventionen bröt mot landets konstitution. Istanbulkonventionen ansågs enligt höger­­­krafter ifrågasätta könsnormer och uppmuntra till samkönade äktenskap. I ”familje­marschen” gick flera uppklädda brudpar längst fram i tåget. Begreppet ”gender” ifrågasattes, ett ord som aldrig funnits representerat i det bulgariska språket.

Svetlana Stanimirova har arbetat mer än 15 år i textilsektorn för många
olika företag och klädmärken, bland annat för MaxMara och Armani. I våras förlorade hon jobbet efter drygt tre år på Trend Fashion Design.
Svetlana Stanimirova har arbetat mer än 15 år i textilsektorn för många olika företag och klädmärken, bland annat för MaxMara och Armani. I våras förlorade hon jobbet efter drygt tre år på Trend Fashion Design. Foto: Julia Lindblom

I mars 2017 vann högerpartiet GERB regeringsmakten i Bulgarien med 33 procent av rösterna, i ett val där knappt hälften av befolkningen deltog. Därefter bil­dade partiet koalitionsregering med den nationalistiska alliansen ”Förenade patrioterna”, som består av tre högerradikala partier. De senaste åren har rasismen eskalerat i landet och situationen förvärrats för oppositionella rörelser och flyktingar.

Men i skuggan av den parlamentariska utvecklingen har också ar­­bets­­­konflikter blossat upp i flera sektorer. En av dessa är den inom landets textilindustri.

När det österrikiska företaget Trend Fashion Design i våras gick i konkurs i den lilla staden Rakovski utanför Plovdiv fick de 238 anställda ingen löneutbetalning. Svetlana Stanimirova har arbetat mer än 15 år i textilsektorn för många olika företag och klädmärken, bland annat för MaxMara och Armani. På Trend Fashion Design hade hon arbetat i tre och ett halvt år som kvalitetskontrollant när hon i våras förlorade arbetet. Hon berättar att allting började under påsken, då plötsligt en bild med en ”avskedshälsning” till företaget från en österrikisk fotograf började cirkulera på internet.

– Vi anställda förstod ingenting, men uppenbarligen var något i görningen. En vecka senare kallade cheferna in oss i personalmatsalen och sa att fabrikerna skulle stänga eftersom företaget gått i konkurs.

Svetlana Stanimirova berättar att de anställda mottog brev i vilka det intygades att de skulle få sina innestående löne­utbetalningar. Lönerna kom dock inte, och den 10 maj genomförde arbetarna en stor protest och blockerade huvudingången till en av fabrikerna. Protesten uppmärksammades i medierna och Bulgariens ombudsman Maja Manolova, som har en granskningsfunktion och är utsedd av parlamentet, deltog i den efterföljande demonstrationen.

Jag har mått så dåligt över vad som skett. Två hela månadslöner försvann.

Svetlana Stanimirova, tidigare anställd på Trend Fashion Design

Svetlana Stanimirova beskriver nedläggningen och efterspelet som en pågående cirkus, som ännu inte lett fram till några konkreta resultat för arbetarna.

– Jag har mått så dåligt över vad som skett. Två hela månadslöner försvann, men i själva verket blir det som om vi förlorat tre eftersom att det tar tid att hitta ett nytt jobb. Många av mina tidigare kollegor har tagit lån och dragit på sig stora skulder, säger hon.

”Genom åren har jag lärt mig stå upp för mig själv. Det finns knappt någon facklig organisering i den här sektorn”, säger Dimitar Stojanov.
”Genom åren har jag lärt mig stå upp för mig själv. Det finns knappt någon facklig organisering i den här sektorn”, säger Dimitar Stojanov. Foto: Julia Lindblom

Dimitar Stojanov, som sitter med vid bordet, nickar igenkännande när han hör Svetlana berätta om sina erfarenheter. I dag arbetar han med mönsterformgivning och har mer än tolv års erfarenhet i branschen.

– Genom åren har jag lärt mig stå upp för mig själv. Det finns knappt någon facklig organisering alls i den här sektorn. Även om fackföreningarna finns vet många textilarbetare inte hur de ska hitta dem och därmed få ett bättre skydd, säger Dimitar Stoyanov och fortsätter:

– En kollega skadade fingrarna och fick göra tre operationer, men företaget betalade ingenting.

Han berättar att det förekommer att företag ger utbildningar gratis utomlands, ifall de anställda i gengäld förbinder sig att arbeta hos dem i ett visst antal år.

– På ett belgiskt företag som jag arbetade för i Plovdiv visste chefen alltid när arbetsinspektören skulle komma och kunde därför förbereda sig inför besöket, fyller Svetlana Stanimirova i.

Plovdiv är Bulgariens näst största stad och har en stor textilindustri. Arbetsvillkoren för textilarbetare i Bulgarien på fabriker kopplade till H&M hör enligt en ny rapport från Rena kläder till de sämsta i världen.
Plovdiv är Bulgariens näst största stad och har en stor textilindustri. Arbetsvillkoren för textilarbetare i Bulgarien på fabriker kopplade till H&M hör enligt en ny rapport från Rena kläder till de sämsta i världen. Foto: Julia Lindblom

Bulgarien, som har en befolkning på omkring sju miljoner invånare, är i dag ett av de fattigaste länderna i EU. Miljontals människor har de senaste åren utvandrat på grund av fattigdom. Samtidigt är det också ett av de länder i Europa som har lägst bolags- och inkomstskatt. I Bulgarien exporteras merparten av textilproduktionen, och regeringen har prioriterat en företagsvänlig lagstiftning för att locka utländska investerare. Många välkända västerländska märken och detaljhandelskedjor har outsourcat sin verksamhet och säljer kläder som produceras i landet.

I Bulgarien var år 2016 närmare 115 000 personer officiellt registrerade som anställda inom textilindustrin och de flesta som arbetar som sömmerskor är kvinnor. Enligt den näst största fackföreningen Podkrepa arbetar ytterligare 50 000 personer inom sektorn svart, utan ordentliga anställningskontrakt. Den genomsnittliga månadslönen för arbetare i textilfabriker ligger på 460 leva, vilket mot­­­svarar ungefär 2 200 svenska kronor. Det är en lön som det i Bulgarien knappt går att leva på.

Evgeni Nikitin, Autonoma arbetares
fackförbund, har under årets gång följt konflikten på Trend Fashion Design.
Evgeni Nikitin, Autonoma arbetares fackförbund, har under årets gång följt konflikten på Trend Fashion Design. Foto: Julia Lindblom

Konflikten på Trend Fashion Design speglar en genomgående utveckling i den bulgariska textilindustrin. Evgeni Nikitin är representant för Autonoma arbetares fackförbund, ARS, och har under årets gång följt konflikten. Han berättar att fackförbundet kom i kontakt med textil­arbetarna strax efter att protesten framför fabriksportarna organiserats.

– Sådana här situationer inträffar ofta i Bulgarien – utländska investerare startar företag i landet och när de sedan går i konkurs får arbetarna inte ut sina löner. Men konflikten har lagt sig nu och många väntar på att lönerna ska betalas ut genom den statliga lönegarantifonden, säger han.

Evgeni Nikitin säger att hans fackförbund förra året organiserade en nio månader lång kampanj efter att liknande konflikter brutit ut i andra sektorer, på callcenters och i livsmedelskedjor, men också på textilfabriker i Dupnitsa och Vet­ren.

– Tack vare samlade protester lyckades vi sätta press på regeringen att öppna upp lönegarantifonden så att de arbetsrätts­liga lagarna kunde efterlevas. Förhopp­ningsvis har arbetarna på Trend Fashion Design nu en chans att få ut sina löner, men det kan ta lång tid.

Arbetaren har sökt Trend Fashion Design för en intervju men utan resultat.

Barn leker i Gotse Deltjevs omgivningar
fyra timmars bilfärd
från Bulgariens huvudstad Sofia. I små byar omkring staden nära Makedoniens gräns ligger många textilfabriker.
Barn leker i Gotse Deltjevs omgivningar fyra timmars bilfärd från Bulgariens huvudstad Sofia. I små byar omkring staden nära Makedoniens gräns ligger många textilfabriker. Foto: Julia Lindblom

En vecka senare åker jag bil genom Bulgariens böljande landskap. Gulgröna fält och Pirinbergens siluetter passerar ut­a­n­­för bilfönstret. Att åka tvärs igenom Bulgarien, från Sofia till Gotse Deltjev, tar omkring fyra timmar. Den lilla staden Gotse Deltjev är belägen i regionen Blago­ev­­grad, inte långt från grekiska gränsen i Makedonien.

Ayshe Said berättar att skiften pågick dygnet runt och kunde
växla mellan fem till tio timmar. Timlönen landade på tre leva i timmen, vilket motsvarar ungefär 16 svenska kronor.
Ayshe Said berättar att skiften pågick dygnet runt och kunde växla mellan fem till tio timmar. Timlönen landade på tre leva i timmen, vilket motsvarar ungefär 16 svenska kronor. Foto: Julia Lindblom

Här, på en fullsatt lunch­restaurang, träffar jag Ayshe Said. I början av augusti upp­märksammades hen­­nes berättelse i ett nyhetsinslag i bulgarisk tv. Skandalen handlade om en chef för en textilfabrik som övertalat sina anställda och deras familjemedlemmar att ta kreditlån hos olika långivare. Chefen på fabriken, Hristina Damjanova, höll inte sitt löfte om att betala tillbaka lånen, och efter några veckor började kreditföretagen ringa upp arbetarna för att kräva peng­ar. Omkring 70 personer skuldsattes i samband med detta.

– Vi var 20 personer som arbetade på en liten fabrik med sex maskiner. Det var första gången i mitt liv som jag arbetade på en textilfabrik, säger Ayshe Said.

Hon berättar att skiften pågick dygnet runt och kunde växla mellan fem till tio timmar. Timlönen landade på tre leva i timmen, vilket motsvarar ungefär 16 svenska kronor.

– Jag började arbeta på fabriken i mars. Chefen sade att hon skulle få en bonus om vi hjälpte henne med en tjänst, men det innebar att vi skuldsatte oss hos fem olika snabblånsföretag, säger Ayshe Said och fortsätter:

– Så började de här företagen jaga oss. De ville kräva in 2 000 leva från oss, var skulle jag få dem ifrån? Jag grät i telefonen när jag ringde till kreditföretaget i Sofia.

Hon säger att hon nu återvänt till sitt arbete med tobaksodling på fälten. Det är trots allt ett arbete som ger henne en tryggare inkomst.

– Jag har arbetat i 43 år. Var du än arbetar här får du för lite betalt, men för tobaken får du i alla fall betalt per kilo. Det är ett tungt jobb, ibland sover man bara fyra timmar om natten men jag har i alla fall råd att ha ost och yoghurt i kylskåpet.

När bedrägeriskandalen upp­dagades fick fabriken stänga. Ayshe Said berättar att hennes tidigare arbetskamrater beslag­­­­­tog några av maskinerna. Nu har de sökt rättshjälp och kollektivt lämnat in en fordran mot sin tidigare chef.

Fabrikerna i Gotse Detjev som levererar till Koush Moda är slitna och i dåligt skick.
Fabrikerna i Gotse Detjev som levererar till Koush Moda är slitna och i dåligt skick. Foto: Julia Lindblom

Det är också här i omgivningarna runt­om Gotse Deltjev som den svenska klädjätten Hennes & Mauritz största under­leverantör i Bulgarien, Koush Moda, har sina underleverantörer. På H&M:s officiella lista över underleverantörer går det att räkna till omkring 35 manufakturfabri­ker i Bulgarien. Nära hälften av dessa ligger just i den här regionen.

På en slingrande asfalterad skogsväg reser jag i bil från Gotse Deltjev upp i bergen till en by som står med på H&M:s officiella leverantörslista. Jag frågar efter adressen och en kvinna säger till mig att leta efter en blå grind alldeles i början av byn. Till sist hittar jag grinden och två vita hus som vid första anblicken inte alls påminner om fabriker. Husen är förfallna, med krossade fönsterrutor och spruckna fasader som på vissa ställen täppts igen och lagats med sopsäckar. Genom ett fönster till den övre våningen syns sladdar dingla från taket. Ingenstans finns tecken på ett fungerande ventilationssystem. Jag besöker under dagen tre liknande fabriker i små byar runtom Gotse Deltjev, med H&M:s officiella leverantörslista i handen som vägvisare.

Rena kläder-kampanjen – Clean Cloth­­es Campaign – är ett internationellt nät­verk som alltsedan 1989 kämpar för att uppmärksamma och förbättra villkoren i den globala textilindustrin. I Sverige är organisationen ”Fair Action” representant för nätverket. Den 24 september publice­rade Rena kläder en kritisk rapport om arbetsvillkoren för anställda hos H&M:s underleverantörer i fyra länder: Indien, Turkiet, Kambodja och Bulgarien.

Enligt rapporten, som baserats på intervjuer med ett sextiotal textilarbetare på olika fabriker, tjänade ingen av de anställda i närheten av en rättvis levnadslön. Bulgarien hamnade längst ned på listan över lönenivåer, då arbetarna enligt rapporten tjänar 9 procent av den beräknade levnadslönen. Arbetsvillkoren för textilarbetare i Bulgarien på fabriker kopplade till H&M hör enligt Rena kläder till de sämsta i världen.

Vi har inget val, det finns inget annat arbete här.

Anonym arbetare i Clean Cloth­­es Campaigns rapport

I rapporten vittnar intervjuade arbetare på underleverantören Koush Moda, som klassificerats som en ”guldleverantör” av H&M, om tolvtimmarsskift alla dagar i veckan, många timmars obetalt övertidsarbete och om att det förekommer att företaget anställer hembaserade textilarbetare. De intervjuade arbetarna i rapporten berättar att företaget aktivt motarbetar facklig organisering och instruerar dem hur de ska svara under arbetsmiljö­inspektioner.

– Vi har inget val, det finns inget annat arbete här, uttalar sig en arbetare, som vill vara anonym, i rapporten.

I november 2013 gav H&M ett löfte om att deras underleverantörer ska införa en hållbar lönesättning med rättvisa löner för sina anställda och uppnå detta mål till 2018. H&M skriver på sin hemsida att de nu nått den första milstolpen och tillämpar förbättrade lönesystem hos alla sina strategiska leverantörer. Men efter fem år ligger lönerna i Bulgarien, enligt Rena kläders rapport, alltjämt under fattigdomsgränsen.

Giorgi Medarov är forskare i sociologi och har varit med i arbetet att ta fram rapporten för Rena kläder i Bulgarien. Han menar att det finns en utbredd föreställning om att det existerar en uppdelning mellan norra halvklotet och södra halv­klotet i den globala textilindustrin.

”Bara för att det står ’Made in Bulgaria’ i plagget behöver det inte betyda att produktionen gått rättvist till”, säger Giorgi Medarov, forskare i sociologi.
”Bara för att det står ’Made in Bulgaria’ i plagget behöver det inte betyda att produktionen gått rättvist till”, säger Giorgi Medarov, forskare i sociologi. Foto: Julia Lindblom

– Det är en föreställning som delvis är missvisande. Bara för att det står ”Made in Bulgaria” i plagget, och fastän det är ett EU-land, behöver det inte betyda att produktionen gått rättvist till. I Bulgarien arbetar textilarbetare under oerhörd press – i vissa fall 16 timmar om dagen med mindre än åtta timmars vila mellan skiften. Även om det finns kontrakt arbetar man ofta obetald övertid, säger han till Arbetaren.

Giorgi Medarov berättar att de inför sammanställandet av rapporten inter­vjuat arbetare på olika fabriker, som alla velat vara anonyma av rädsla för att förlora jobbet.

– I Bulgarien finns nästan ingen facklig organisering alls i de här fabrikerna. Det är först när mindre företag går i konkurs som protester organiseras och människor vågar träda fram, säger Giorgi Medarov.

Han berättar vidare att det bulgariska parlamentet för tre år sedan röstade för en utbildningsreform som affärsmässigt gyn­nar textilföretagen, och som nu innebär att gymnasiestudenter runtom i Bulgarien jobbar på textilfabriker under minimilön. Samma textilföretag får inte bara stöd av nationella utbildningsfonder, utan också genom utvecklingsprogram inom EU.

Koush Modas fabrik i Tarnak i Burgasprovinsen. ”Fackföre­ningen CITUB/KNSB har försökt organisera arbetare på Koush Moda, men ledningen har vägrat dem tillträde”, säger Bettina Musiolek, koordinator för Rena kläder-kampanjen.
Koush Modas fabrik i Tarnak i Burgasprovinsen. ”Fackföre­ningen CITUB/KNSB har försökt organisera arbetare på Koush Moda, men ledningen har vägrat dem tillträde”, säger Bettina Musiolek, koordinator för Rena kläder-kampanjen. Foto: Madlen Nikolova

H&M-gruppen själva säger att de sedan flera år tillbaka fört en dialog med Rena kläder-kampanjen, men att de har olika syn på vad som krävs för att skapa varaktiga förbättringar inom textilindustrin. Rapporten från Rena kläder kommer fram till att Koush Moda bryter mot flera arbetsrättsliga lagar i Bulgarien. Det håller H&M inte med om utan betonar i sina svar att rapportens resultat inte kan bekräftas och att de regelbundet genomför arbetskontroller för att se till att hållbarhetskraven efterlevs.

”Samtliga leverantörer vi samarbetar med måste underteckna vår strikta upp­förandekod innan de får börja producera för oss. Vi utför årligen ett stort antal kontroller för att se till att den följs. Ovan nämnda fabrik inspekterades senast i maj 2018 och uppgifterna att de inte betalar laglig minimilön kan inte bekräftas. Detsamma gäller uppgifterna om att övertids­kompensation inte varit korrekt. Däremot vet vi att antalet övertidstimmar har varit ett problem, vilket också resulterat i en åtgärdsplan.”

Det svarar pressansvariga Ulrika Isaksson i ett mejl till Arbetaren. Hon skriver vidare att de ser ett behov av fler insatser för att ytterligare öka kunskapen i Bulga­rien om fördelarna med facklig organisering och god arbets­platsdialog. H&M hänvisar till sitt sam­arbete med den internationella fackliga organisationen IndustriALL.

Men när jag kontaktar IndustriALL får jag ingen fördjupad information om förhållandena i Bulgarien. Christina Hajagos-Clausen, som är huvudansvarig för textilindustrin, skriver i sitt svar att man samarbetar med två fackliga organisationer i Bulgarien, men konstaterar där­efter att man för närvarande inte har någon information om att H&M brutit mot IndustriALL:s uppförandekod.

Bettina Musiolek är koordinator för den internationella Rena kläder-kampanjen 
och menar att H&M nu måste ta sitt ansvar.
Bettina Musiolek är koordinator för den internationella Rena kläder-kampanjen och menar att H&M nu måste ta sitt ansvar. Foto: Oliver Killig

Bettina Musiolek är koordinator för den internationella Rena kläder-kampanjen. Hon menar att det är solklart att Koush Moda bryter mot flera arbetsrättsliga lagar i Bulgarien och att H&M nu måste ta sitt ansvar.

– Det är ett positivt tecken att H&M nu pressats till att vilja uppnå rättvisa lev­nads­löner, men rapporten visar tydligt att löftet från 2013 urvattnats och de måste agera nu. Sedan 20 år vet vi att de här upp­förandekoderna inte räcker för att förbätt­ra arbetsvillkoren. H&M måste kontakta sina leverantörer i Bulgarien, sätta press på dem och se till att arbetslagarna i Bulgarien respekteras och dessutom pres­sa regeringen att höja minimilönen, säger hon och fortsätter:

– Fackföreningen CITUB/KNSB har försökt organisera arbetare på Koush Moda, men ledningen har vägrat dem tillträde. H&M måste kontakta de lokala fackföreningarna och se till att arbetarna tillåts organisera sig och få en röst.

Bettina Musiolek menar att också EU bär ett stort ansvar genom att primärt se till företagens intressen och inte agera för arbetarnas rättigheter. Att stora märken sanktionerar underleverantörernas låga löner är enligt henne också en anledning till varför så många bulgarer migrerar till västra Europa – sedan 1989 har Bulgarien förlorat mer än en femtedel av sin befolkning.

– Du kanske minns skandalen med bulgariska bärplockare som arbetade under misärförhållanden i Sverige för några år sedan? När vi gör intervjuer med textilarbetare säger många av dem att deras familjer inte kan överleva på lönen, utan att de måste flytta till väst för att arbeta. Ofta möter de bulgariska arbetarna där återigen exploatering och prekära villkor, säger Bettina Musiolek.

När jag lämnar Gotse Deltjevs omgivningar har det börjat skymma utanför bilrutorna. Slingrande skogsvägar övergår till raksträcka och det är inte längre möjligt att se landskapet utanför fönstret. Flera av arbetarna inom textilindustrin i Bulgarien beskriver ett liv där arbete upptar all vaken tid. Eller som en arbetare säger i den nyss framtagna rapporten:

– Du går in på fabriken klockan åtta på morgonen, men du vet aldrig när du kommer därifrån.

Publicerad Uppdaterad
16 hours sedan
Arbetsplatsolycka golfbanan Österåker
Polisen utreder nu händelsen som vållande till annans död genom arbetsplatsolycka. Foto: Fredrik Sandberg/TT och Johan Nilsson/TT

Död efter arbetsplatsolycka på golfbanan i Österåker


En man har omkommit i en arbetsplatsolycka på en golfbana i Österåker strax norr om Stockholm. Det här sedan han klämts under ett arbetsfordon.

Olyckan inträffade strax efter klockan åtta på tisdagsförmiddagen. Det här i samband med ett anläggningsarbete på golfbanan där mannen av ännu oklar anledning hamnade under sitt fordon och klämdes svårt. Han fördes akut till sjukhus och på onsdagsförmiddagen meddelade polisen att han avlidit till följd av sina svåra skador.

Händelsen rubriceras nu som vållande till annans död genom arbetsplatsolycka. Flera förhör ska redan ha hållits med den omkomna mannens kollegor.

Hittills i år har minst 45 personer omkommit i samband med misstänkta arbetsplatsolyckor runt om i Sverige, enligt Arbetsmiljöverkets statistik.

Publicerad
1 week sedan
– Det som saknas i dag på många redaktioner är ett publicistiskt mod, säger journalisten Alexandra Urisman Otto. Foto: Roger Turesson

Alexandra Urisman Otto ny skribent i Arbetaren

I somras sa den prisade klimatjournalisten Alexandra Urisman Otto upp sig från sitt jobb på Dagens Nyheter, i protest mot tidningens rapportering om både Palestina och klimatet. I dag publiceras hennes första text sedan dess – som frilans i Arbetaren. 

Hur kommer det sig att du börjar skriva för oss på Arbetaren? 

– Arbetaren är en väldigt fin tidning som jag både tror och hoppas kommer att nå allt fler läsare med tiden. Jag lämnade Dagens Nyheter efter nästan ett decennium på grund av den ängsliga publicistiska kulturen och att tidningen inte förmådde hålla linjen vare sig när det gällde klimatjournalistiken eller bevakningen av folkmordet i Gaza. 

– Arbetaren har en sund inställning till journalistik och jag märker redan att det är högt i tak på redaktionen. Det är som att tidningens stolta historia av att stå rakryggad i sitt motstånd mot nazismen under andra världskriget på något vis sitter i väggarna här. Jag är stolt över att få vara en liten del av den här tidningen.

Vilken typ av journalistik önskar du se mer av?

– Det som saknas i dag på många redaktioner är ett publicistiskt mod. Att man står stadigt i sin syn på vetenskap, fakta och grundläggande, universella mänskliga rättigheter – och att man låter det vara utgångspunkten för journalistiken. Precis det här gör Arbetaren så bra och jag vill egentligen mest se mer av det – fler reportage, intervjuer med intressanta och relevanta personer och granskningar som ställer makten till svars.

– Helt enkelt mer klassisk, god journalistik som ger läsarna möjlighet att orientera sig i den här omvälvande tiden, med accelererande klimatkris och en destabiliserad omvärld med folkmord, krig, konflikter och stora hot mot demokratin.

Du har nyligen släppt en handbok i klimatjournalistik tillsammans med Lisa Röstlund. Hur ser dina planer ut framöver?  

– Jag har ett gäng artikelidéer som jag hoppas kunna få ur mig, och det kommer nya hela tiden. Parallellt skriver jag på en ny bok och tänker mycket på hur jag kan göra mest nytta under de här månaderna och åren när koldioxidbudgeten rinner bort framför våra ögon.

Här kan du läsa Alexandra Urisman Ottos första text i Arbetaren.

Publicerad Uppdaterad
2 weeks sedan
En städare har jobbat drygt 5 600 övertidstimmar utan att få betalt – på ett företag som påstår att ”kollektivavtal är en självklarhet”. Foto: Johan Apel Röstlund. Montage: Arbetaren

Amalthea Frantz:
Vem ska städa efter den svenska modellen?

Flosklerna om den svenska modellen har varit många senaste tiden. Den ”står stadigt”, trots det nya EU-direktivet, enligt bland andra LO och Svenskt Näringsliv. ”Bra villkor och kollektivavtal är en självklarhet för oss!” skriver Rengörare Näslund, samtidigt som Arbetaren rapporterar om hur en anställd arbetat flera tusen timmar övertid utan att få betalt.

”Den svenska modellen står stadigt”, påstår såväl tjänstemannafack som LO och Svenskt Näringsliv. Anledningen till utropet denna gång är att EU:s direktiv om lagstadgade minimilöner i stort drivits igenom. 

EU-domstolen har knappt brytt sig om Sveriges och Danmarks protester. Ändå vill alla kalla det en seger. 

Kanske har de stora svenska facken rätt i att direktivet inte kommer att innebära en avgörande förändring för inhemsk lönesättning på kort sikt. Men vad är det de försvarar egentligen? 

Hotet mot den så kallade svenska modellen kommer minst lika mycket inifrån, från dem själva, som från EU. 

Priset för att ”komma överens”

”Den svenska modellen” innebär i korthet att fackföreningarna och arbetsköparsidan ska komma överens själva, utan att staten lägger sig i. Men många (allt från stora fackföreningar till partier och näringslivet) hänvisar gärna till modellen som ett samlingsnamn för mycket mer: nöjda, stolta, trygga arbetare. Men arbetare som inte bråkar i onödan – som tillsammans med arbetsköparna skapar fred på arbetsmarknaden.

Detta har aldrig varit helt sant. I dag närmar det sig ren lögn. För vad är det värt att ”komma överens” om den part som redan från början var i underläge hela tiden får mindre och mindre inflytande? 

Arbetares inflytande har försvagats på flera punkter under många år nu. Inte bara i praktiken ute på arbetsplatserna – utan lika mycket genom just ingripande från stat och politik.

Några exempel: Strejkrätten försämrades kraftigt 2019. Regeringen leddes då av det påstådda arbetarpartiet Socialdemokraterna.

Samtidigt har lagen om anställningsskydd, LAS, urholkats rejält. Det började underifrån, genom att arbetsköpare tog sig allt större friheter. Motstånd kom också underifrån, förstås. Men lagändringen klubbades igenom i riksdagen 2022. Regeringen var även då socialdemokratisk.

Den svenska modellen döljer miljarder i stulna löner

Samma vecka som vissa utropar att ”den svenska modellen står stadigt” kan Arbetaren berätta om ett fall på den anrika städfirman Rengörare Näslund

En städare har jobbat cirka 5 600 övertidstimmar utan att få betalt. Det hela ska bygga på ett system som kallas ”fasttidsobjekt”: ett fast pris, långt under den normala ersättningsgraden, för varje städad lokal, och ofta flera lokaler samma dygn. 

Företaget skriver på sin sajt: ”Bra villkor och kollektivavtal är en självklarhet för oss!”

Det här har med rätta väckt upprörda känslor. Men det värsta är egentligen inte det enskilda fallet, eller företaget. Det är att det säkerligen finns tusentals fall som inte har kommit fram i ljuset – ännu. 

Arbetaren har rapporterat om många liknande ärenden inom olika branscher, inte minst byggsektorn, ofta hos företag som på papperet har ”schyssta villkor”. Men sannolikt är det knappt ens toppen av isberget som vi lyckats skrapa fram. 

Sveriges arbetare behöver inte mer nostalgi kring kollektivavtal eller den svenska modellen. Det som behövs är organisering för bättre villkor i praktiken och hårt motstånd mot alla försök att försämra. Oavsett vilken färg regeringen har – och oavsett om facktoppar väljer att kalla nederlag för seger.

Publicerad Uppdaterad
2 weeks sedan
– När jag fick kicken från jobbet mitt i varseltider och pandemi, bestämde mig för att satsa allt på det här, säger Mira Ray.

Mira Ray: Politisk utan kampsånger

Med karisma och fantastisk scennärvaro tog Mira Ray publiken med storm när hon turnerade ihop med Lars Winnerbäck och David Ritschard inför över 100 000 lyriska konsertbesökare. Nu ska rockmorsan från Bagarmossen äntligen stå på egna ben. Till helgen släpps debutalbumet Sanndrömmar och i samband med det gör hon en soloturné genom landet. För Arbetaren berättar hon om förväntningarna, vikten av att inte hålla käften och längtan efter det gamla Sverige.

Det är höst i södra Stockholm och i högsta huset ovanför det lilla sömniga förortstorget sitter Mira Ray uppkrupen i den lövgula soffan. På vardagsrumsväggarna gamla affischer från spanska inbördeskriget. A las Barricadas och kamp mot Francos fascister. Loppisfynd och arvegods från förr.

Nedanför balkongen en trött grönsakshandlare och förskoleklassens varselvästar på led in mot det kommunala biblioteket. Hon slår upp kaffe och tittar ut mot hallen. Disig torsdagsförmiddag och en dag närmare skivsläppet.

– Det är rätt mycket nu, så jag var tvungen att skaffa en sån där.

Mira Ray skrattar och pekar på den väldiga väggalmanackan. Typiskt varannan-vecka-liv med handbollsträning, läxor och egen tid för repningar och förberedelser inför det som snart kommer. Hektiskt.

– Jag är väl egentligen en helt vanligt tvåbarnsmorsa från Bagarmossen som håller på med musik men som för fyra år sedan, när jag fick kicken från jobbet mitt i varseltider och pandemi, bestämde mig för att satsa allt på det här.

Känsla av både 1970-talsprogg och prålig country

Mira Ray. Foto: Nada Flaih

Hon är visserligen långt ifrån okänd. Har turnerat med några av Sveriges mest folkkära artister som Lars Winnerbäck och spelat in den vansinnigt vackra Björn Afzelius-tolkningen av den nästan skrämmande aktuella Medan bomberna faller, tillsammans med David Ritschard, som på bara något år strömmats långt över 250 000 gånger.

Nu ska hon snart stå på helt egna ben. Skivbolaget Sonet har nappat och släpper i mitten av november hennes fullängdsdebut Sanndrömmar. Ett album inspirerat lika mycket av italiensk 1970-talsschlager som finskt vemod, och som dessutom för tankarna till både den svenska proggikonen Turids melankoliska vardagsrealism och amerikanska countrygiganten Gram Parsons pråligt dekadenta utsvävningar in i det okända.

Ett slags nyskapande nostalgi utan att på något vis vilja fastna i det förgångna. Mira Ray hymlar inte var hon musikaliskt har sina rötter: I 1970-talet.

– Men jag vill ju såklart att det ska låta nytt, som något man inte hört förut.

I skivbacken på golvet där mellan kök och vardagsrum står Pugh och Joni Mitchell. Två av husgudarna. På hennes instagram: Tältprojektets Vi äro tusenden. Den svenska musikrörelsens oförglömliga magnum opus från 1977. 

Sanndrömmare i släkten

Solen skiner in genom fönstret och Mira tittar ut.

– Jag har mina tår i väldigt många genrer. Proggen såklart, den är jag uppväxt med hemifrån. Men på skivan har jag försökt blanda allt jag gillar. Det är ett hopkok. Och sedan jag började skriva texter på svenska har det öppnat upp musiken. 

Det märks. Som textförfattare känns du väldigt personlig.

– Jag har nog svårt att inte vara personlig. Att skriva låtar är en form av terapi nästan. På gott och ont så klart. Ibland märker jag hur texterna förekommer mina egna tankar. Jag kan lyssna på något jag skrivit förut och inse att ja, så där blev det ju. 

Men finns det gränser för vad du inte skulle skriva om?

– Det finns det väl alltid, och ofta lägger jag ju till lite hittepå också. Allt behöver inte vara en sann historia från början till slut. Det går att blanda.

Albumet heter ju Sanndrömmar. Jag har hört att du tror på sånt där…

– Alltså, jag vet inte. Det är en konstig historia. Min morfar kommer från Indien och hans pappa var maharadja, en slags furste, och växte upp i palats med tjänare och elefanter och hela den biten. Men han var också sanndrömmare, sägs det. Folk kom till honom för att lyssna till hans drömmar och min morfar hade också sådana där upplevelser. Jag tror att jag fått lite av det med mig, och tycker framför allt att det är väldigt spännande. När jag precis skulle börja med den här skivan hittade jag ett röstmemo i telefonen från 2018 jag hade glömt bort: en kompis hade spått mig i tarot-kort och och jag hade spelat in allt. När jag lyssnade på vårt samtal var det bara, ”ah allt vi pratade om hände”. Så mycket på skivan handlar om det där.

Jag har också förstått att du träffat ett medium ..?

– Haha. Det var den där kompisen med tarot-korten. Jag är ju ateist i grunden men kan verkligen bli avundsjuk på den som har någon slags tro. Du vet, när livet känns hopplöst vore det skönt att bara tänka ”det finns en plan för allt”.

Powerballadkör på ABF

Mira Ray fyller på mer kaffe. Det är barnfri vecka och om några timmar dags för ännu ett rep. Sanndrömmar släpps den 14 november och redan dagen efter påbörjas turnén när hon ställer sig på scen uppe i Luleå. Trots det hektiska schemat är det annat som också ska hinnas med. Den omtalade Powerballadkören till exempel. 

– Vi firar tio år i januari, säger Mira och skiner upp.

– Det började med att jag var mammaledig och kände att jag ville göra något. En kollega ringde och frågade om vi skulle starta en kör och sedan har det vara växt. Det är en perfekt kreativ kanal att samlas i och sjunga. Vi är ett sextiotal medlemmar som ses på ABF en gång i veckan. Det är lite gamla Sverige över det där och det tycker jag om. Man kan komma dit och vara ledsen eller glad, det spelar liksom ingen roll. Det är så skönt att bara träffas och sjunga tillsammans.

Gamla Sverige?

– Ja, eller åtminstone min bild av det gamla Sverige. Där man krokade arm och samlade sig i något slags gemensamt solidaritetstänk. Så ser det ju verkligen inte ut längre. Herregud, det är bara att lyssna på politikerna i dag. Tänk att vi lever i en tid där Carl Bildt plötsligt känns som en reko snubbe. Allt har blivit så jävla individualistiskt där alla kör sitt eget race för att komma någonstans. Då är det skönt med en kör.

Mira Ray. Foto: Johan Apel Röstlund

Medan bomberna faller

Apropå solidaritet. Du är ju en av ganska få svenska artister som valt att inte vara tyst om vad som händer i Gaza just nu.

– Det där har jag fått från min morsa och det känns viktigt. Även om det så klart också kan vara svårt. Jag minns när vi uppträdde med Powerballadkören och jag läste upp namnen på barn som dödats i Gaza och bad om en tyst minut. Två äldre kvinnor i publiken började skrika och stormade därifrån. Då blev jag chockad, för jag har alltid tänkt att det inte är särskilt komplicerat att hedra döda barn. Och efter att ha framfört Medan bomberna faller under turnén med Lasse Winnerbäck kom det mejl om att jag var värsta terroristkramartjejen. Men att stå upp för mänskliga rättigheter får fan aldrig vara kontroversiellt och det där försöker jag också föra vidare till mina egna barn. Våga stå upp och höj era röster.

Kan du önska att fler artister tar ställning på samma sätt?

– Ja, även om jag har full förståelse för att det kan vara svårt. Det kan kosta mycket och man kan riskera en hel del. Men ju fler desto bättre. Men sedan vill jag ju naturligtvis också hålla isär kreativitet och det politiska. För även om jag är en politisk person så behöver jag inte sitta hemma och skriva kampsånger. Folk som vet vem jag är fattar att jag är vänster, det räcker så.

Nu är skivan färdig och du ska snart ut och spela. Men det känns som att du hela tiden tänker framåt. Har du mer på gång?

– Jag är väldigt peppad på att fortsätta släppa musik. Så snart ska jag börja skriva och spela in igen. Jag har så mycket material samlat. Förhoppningsvis är den här skivan bara startskottet. För jag vill göra många fler album.

Publicerad Uppdaterad
2 weeks sedan
Agnes Lansrot SAC:s generalsekreterare
Agnes Lansrot är SAC Syndikalisternas nya generalsekreterare. Foto: Vendela Engström

Agnes Lansrot blir SAC:s nya general­sekreterare

I helgen valde SAC Syndikalisterna en ny generalsekretare: Agnes Lansrot. Hon efterträder Gabriel Kuhn som haft posten sedan 2023.

Hur känns det att bli vald till SAC:s generalsekreterare? 

– Jätteroligt, känns fint att ha fått det förtroendet från medlemmarna att få representera SAC.

Hur ser du på rollen som generalsekreterare?

– Den är lite av en blandning av två saker. Dels att representera SAC utåt, dels innefattar den sekreterarbiten som handlar om det interna och att få det att fungera. Jag tänker att det kommer bli en spännande kombination och blandning av uppgifter. 

Är det något speciellt du ser fram emot?

– Vi har precis beslutat många spännande saker på kongressen som jag tänker att jag kommer få vara med och förverkliga och försöka skapa så bra förutsättningar som möjligt för. Under kongressen tänkte jag mycket på att när alla LS får chans att mötas så är det många bra saker som händer, så jag vill gärna vara med och främja mer dialog mellan LS. Att ha mer kontakt med alla LS känns som en av de roligaste uppgifterna.

Vad behövs för att fler ska välja att organisera sig fackligt inom SAC framöver?

– Att kunna vara medlem oavsett var i landet du bor eller oavsett vilket språk du pratar kommer underlättas utifrån beslut som fattades under kongressen. Ett medlemskap ska inte vara beroende av att bo i en ort med en resursstark LS, eller att du ska ha ett svenskt personnummer och prata svenska. När vi möjliggör medlemskap för fler personer så tror jag att det kommer locka fler medlemmar.


Publicerad Uppdaterad
3 weeks sedan
Regissören Kent Ekberg och förra årets föreställning Esmeralda på Teater Reflexen. Foto Elina Wahlstedt/ Jerry Malmberg

Kent Ekberg – ett liv med teater­kollektivets kraft

Kent Ekberg har ägnat sitt liv åt den kollektiva teatern i stort format. I sitt arbete vill han ta tillvara människors egna erfarenheter – han har arbetat med bland andra migranter och hemlösa. ”För att förstå en situation har du ett visst slags språk. Det berikar bilderna”, säger han.

Regissören och Teater Reflex konstnärlige ledare Kent Ekberg är känd för sina teateruppsättningar där det stora kollektivet möter professionella skådespelare.

– Som bäst befruktar de varandra. Det kollektiva berättandet är stimulerande. Jag ser hur människor växer och får självkänsla genom att spegla sig i andra. Den traditionella teatern fastnar lätt i en slags verklighet, säger Kent Ekberg engagerat.

Teater Reflex 2024: Esmeralda i regi av Kent Ekberg. Foto: Jerry Malmberg

Vi sitter i den grå och röda soffgruppen på Teater Reflex. De stora fönstren vetter ut mot Stockholmsförorten Kärrtorps torg, inramat av kastanjeträd. Jag får en lång lista över Kent Ekbergs alla regiuppdrag från 1977 och fram till nutid. Den börjar med barnteater och sträcker sig till förra höstens succé Esmeralda, en allvarsam komedi som utspelar sig i mellankrigstidens Paris. Varenda föreställning var utsåld, till glädje för alla sjuttiotalet medverkande.

Tar vara på erfarenheter

Från början var Kent Ekberg skådespelare, men tyckte inte om sig själv i den rollen. Han ville hellre hjälpa människor att utvecklas i det lilla och ta till vara människors egna erfarenheter och karaktärer i manus. Även i de stora klassikerna, med färdiga manus, som han har satt upp läggs passande repliker till. Flera människor delar också ofta på en replik för att få det mer levande.

– Men, understryker han, texten är inte så viktig, bara en komponent. Hantverket är svårt. För att det ska bli en del av dig själv gäller det ibland att hitta andra vägar.

Han beskriver sin syn på att vara regissör genom att berätta om sitt besök i Vietnam 1989. Kent Ekberg hade hört talas om ”Ho Chi Minh trail”. Det skulle finnas 50 mil tunnlar under marken som de inhemska soldaterna använt för att undkomma amerikanerna. Han frågade en vietnames var tunnlarna fanns. De stod på en höjd och hans sällskap pekade på landskapet och vegetationen. Kent Ekberg såg inga tunnlar. Då fick han det förklarat för sig: ”Ho Chi Minh trail” var stigar som inte syntes.

– Det spelar ingen roll vilken stig du tar, bara du hittar ett sätt att ta dig fram i djungeln, säger han.

Arbetarspel i Söderort

Enskedespelet 1983. Regi Kent Elberg. Foto: Björn Elgstrand

I 20 år regisserade Kent Ekberg Enskedespelen, som startade 1983 när han hade flyttat till just Enskede i södra Stockholm. På 1970- och 1980-talen framfördes många arbetarspel, exempelvis Seskaröspelet om hungerkravallerna 1917. Ofta kunde de spegla en arbetsplatskonflikt och kretsa kring temat ”gräv där du står”. Kent Ekberg ville berätta om Enskedes historia. I närheten fanns slakthuset som invigdes 1912 av kung Gustav V. En historia kretsade kring fackliga konflikter och starka karaktärer, som tarmrensenskorna.

Spelen fortsatte i det stora randiga tältet i Margaretaparken där det myllrade av människor i alla åldrar. 150 personer deltog i spelen, som många gånger var kaotiska men på något mystiskt sätt alltid blev en fin föreställning. 

Efter Slakthusspelen följde uppsättningar av bland andra Charles Dickens, Berthold Brecht, Victor Hugo och William Shakespeare. Kent Ekberg vill betona att allt vilade på den stora ensemblen tillsammans, och inte minst på den genialiske scenografen Sören Brunes (1938–2016). Brunes konstruerade scener som flyttade på sig och gled isär. Det kom publik enbart för att se hans scenografi. Där fanns också Ann-Margret Fyregård som stod för scenkläder.

Enskedespelen: Den kaukasiska kritcirkeln 1995, av Bertolt Brecht, i regi av Kent Ekberg. Foto: Cato Lein

– Och Mats Nörklit komponerade teatermusik i klass med Nino Rota, den dedikerade ensemblen gjorde också vad som helst i tältet. Det var en magisk period i mitt liv, konstaterar Kent Ekberg och ögonen lyser.

Enskedespelen: Samhällets olycksbarn 1997, efter Victor Hugos roman. Regi Kent Ekberg. Foto: Sven Nyberg

Samarbete i Sydafrika

År 1999 reste Kent Ekberg för första gången till Sydafrika utan att veta så mycket om landet. Han reste tillsammans med företagsledaren och scenografen Christina Björk som från mitten av 1980-talet var ansvarig för kulturbistånd till Sydafrika. Hon hade lyckats smuggla in pengar efter apartheidperioden. Men att strukturera om pengarna till teaterorganisationen där var inte lätt, eftersom den tidigare hade bestått av små celler som gärna ville fortsätta att behålla makten och pengarna.

Kent Ekberg skulle sätta upp Section E, som skildrar livet för de politiska fångarna på Robben Island utanför Kapstaden, och började med en workshop som inte alls gick hem bland deltagarna. De förstod sig inte på regissören och han förstod sig inte på dem. De var åtta personer,som kom från samma stam som Nelson Mandela. 

Efter överläggningar på var sitt håll började de i stället med sång och dans.

– Och då adopterade de mig. Jag fick ju inte vara ensam! Kent Ekberg ler vid minnet.

Section E sattes upp på nytt 2011 i sydafrikanska Betlehem med en ny grupp medverkande, men samma manus. Den spelades också på Stockholms stadsteater.

Resan två år senare resulterade i Duma, en traditionell afrikansk myt med dansare och skådespelare, för The LAB/Market Theatre i Johannesburg.

I början av 2000-talet har Kent Ekberg också hunnit med en tur till Alexandria och Jesuiternas scen.Där spelades tre föreställningar av hans Mefistos sten, efter berättelsen om Faust. Pjäsen spelades på egyptisk arabiska.

Åttio asylsökande i ensemblen

De internationella inslagen i Kents regikarriär fortsatte i Stockholm och Hammarbyhamnen när tältet från Margaretaparken flyttades dit 1999. En midsommarnattsdröm spelades med 80 asylsökande på 11 olika språk. Och året därpå Getterna i trädet, efter den marockanske författaren Tahar Ben Jellouns roman Med sänkt blick, med lika många asylsökande, som nu mötte svenska skådespelare.

Kent älskar språk och dialekter. Han berättar om den arabisktalande kvinnan som skulle vara arg och säga en replik på svenska. Hon lät ganska ynklig då, men när hon fick skälla på sitt modersmål slog det gnistor om henne. Om en medverkande har en dialekt eller ett annat språk får de ofta använda det. 

– För att förstå en situation har du ett visst slags språk. Det berikar bilderna.

Överraskande rekvisita

Efter åren med det stora tältet och flera gästspel utomlands flyttade Kent Ekberg in i Teaterhuset/Södra fot i Skarpnäck. Där spelades en föreställning baserad på Per Anders Fogelströms Stad i världen med 14 skådespelare och en stor folkensemble, och en föreställning om hemlöshet: Ringaren inspirerad av Victor Hugos berättelse om den puckelryggige Quasimodo i Notre Dame. 45 hemlösa deltog från början i folkensemblen, men tyvärr fanns, av olika anledningar, bara åtta kvar när det var dags för premiär, berättar Kent Ekberg.

I dag huserar han alltså sedan 15 år med Teater Reflex i Turteaterns gamla lokaler vid torget i Kärrtorp.

”Allt som är fast förflyktigas”, citerar Kent Ekberg den marxistiska filosofen Marshall Berman. Inget är bestående och stabilt i det moderna samhället. Efter sju år byts kroppens alla celler ut och en berättelse ändras hela tiden. Regissören Ekberg älskar att få publiken att förstå att allt är föränderligt, och att bjuda på överraskningar. Han använder billig återkommande rekvisita som tunnor, gummidäck, plastbackar och stolar. De kan byggas till hus och murar eller vad som helst. Fantasin är en rikedom, slår han fast.

En midsommarnattsdröm i Hammarbyhamnen användes 60 ton sand och 80 sängar i olika höjder som också utgjorde gradänger. 80 av skådespelarna var asylsökande. Grannarna undrade vad som var i görningen och ringde polisen.

Frizon för demokrati – och skönhet

Politiken är och har alltid varit viktig för Kent Ekberg. 

– I dag när de mörka molnen hopas och det militära har tolkningsföreträde vill vi bygga motkrafter. Det är kulturens viktiga roll. Vi gör så gott vi kan här för att stärka identiteten och låta människor mötas i teatern. Därför ordnar vi också en festival varje år, och jazzkvällar.

Minnet av nazisterna som invaderade torget i Kärrtorp 2013 lever kvar hos Kent Ekberg. Men han tänker att det är en annan anda i dag. Torget är en offentlig plats och ägs inte av något privat företag. På ett torg kan man försvara yttrandefriheten. Det är en frizon för demokratin.

– I kulturen har vi också ett behov av skönhet och sköna dimensioner. Vi vill ha känslomässiga relationer som är annat än vardagslunken. Det går inte att köpa allt för pengar.

När slutscenen i Esmeralda drar i gång och alla sjunger ”Lovsång till kärleken” (i original ”Hymne à l’amour” med Edith Piaf), då är energin medskapande. Då känns det som om världen är möjlig att förändra, säger Kent Ekberg.

Hela ensemblen i Esmeralda. Foto: Jerry Malmberg

Samarbete en röd tråd

I dag när världen är så digital och vi upplever den genom bilder vill han tro att här och nu-mötet kommer att bli allt viktigare. Ungdomarna har också kommit till teatern både som medverkande och som publik. Dessutom finns systerteatern Turteatern en trappa upp från torget. Skådespelarna där är unga och vänder sig till en yngre publik.

– Teatern är det äkta mötet. Här är vi levande. Utvecklingen går i tes-antites-syntes.

Kent Ekberg håller ändå bestämt på sin roll som arbetsledare. Några forskare som skulle observera repetitionerna med en stor ensemble blev upprörda över arbetet och tyckte att Kent var en diktator. Han förklarade då att deltagandet är frivilligt och demokratiskt. 

– Jag vill aldrig förtrycka någon, och under ytan har vi en överenskommelse om att ska vi nå det förlovade landet så får vi acceptera arbetsvillkoren. Om jag går på Friskis och Svettis vill jag ha en tuff ledare som får mig att kämpa för att nå målet.

Jag undrar hur länge han orkar.

– Det är en bra fråga. Så länge jag har lust att leka och är nyfiken på livet kommer jag att fortsätta.

I slutet av november har Teater Reflex premiär på Ön, med manus av Kent Ekberg och Kajsa Gordan. Berättelsen utspelar sig på en skärgårdsö. Stormen kommer till ön och människorna måste på något sätt lära sig att samarbeta.

Publicerad Uppdaterad
4 weeks sedan
Gabriel Kuhn kommenterar KPÖ:s kongress
Gabriel Kuhn är skribent och SAC:s generalsekreterare. Foto: KPÖ, Annie Hellquist. Montage: Arbetaren

KPÖ – en växande vänster i Österrike

Hur blev ett österrikiskt kommunistparti, som inte var stort ens när det grundades 1918, plötsligt ett av Europas mest framgångsrika? Det finns förstås stora skillnader mot en frihetlig fackförening som SAC Syndikalisterna – men det är relevant att reflektera över KPÖ:s snabba förändring, skriver SAC:s generalsekreterare Gabriel Kuhn.

Fackföreningen SAC Syndikalisterna kommer snart hålla sin 34:e kongress. I november ska 70 representanter från 15 LS (lokala samorganisationer) mötas för att bestämma organisationens framtida riktning. SAC har bara kongress vart tredje eller fjärde år, vilket ger enskilda kongresser särskild betydelse.

Av olika anledningar kommer jag själv inte ställa upp till omval som generalsekreterare på denna kongress. Jag ska tillbaka till mitt vanliga jobb som frilansskribent och översättare. Jag har varit på journalistuppdrag även under de senaste två och ett halvt åren, när jag varit ledig från mitt SAC-uppdrag. Senast reste jag till Österrike för ett par veckor sedan för att, för en tysk tidnings räkning, bevaka det österrikiska kommunistpartiet KPÖ:s 39:e kongress.

KPÖ grundades 1918 och partiet var inte särskilt framgångsrikt i början. På 1920- och 1930-talen var den österrikiska socialdemokratin under dess ”austromarxistiska” ledning en stark politisk kraft, det fanns inte mycket plats på vänstersidan bredvid den. Under andra världskriget skaffade sig KPÖ ett stort moraliskt kapital när de, trots att de var förbjudna, var ledande i motståndet mot nazisterna.

Efter kriget hade de representanter i det nationella samt i flera regionala parlament – innan partiet från och med 1950-talet blev närmast betydelselöst.

Oanad framgång

Men sedan några år tillbaka är KPÖ, tillsammans med Belgiens arbetarparti (PTB-PVDA), Europas mest framgångsrika parti vänster om socialdemokratin. Graz, Österrikes andras största stad, har numera en kommunistisk borgarmästare. I turistmagneten Salzburg finns det en kommunistisk vice-borgmästare, och i min hemstad Innsbruck har partiet tre ledamöter i kommunfullmäktige sedan kommunalvalet 2024 – valet innan, 2018, ställde KPÖ inte ens upp.

Eftersom rollen som SAC:s generalsekreterare alltid följer med mig, även när jag inte är på officiellt uppdrag, var det omöjligt att närvara vid KPÖ:s kongress utan att tänka på SAC:s egen kongress. Även KPÖ har kongress bara vart tredje eller fjärde år, och den här gången var mer än hälften av alla 284 ombud inte ens medlemmar när partiet höll kongress 2021. En fråga blir oundviklig: Hur är det möjligt att en organisation som var dödförklarad runt millennieskiftet plötsligt kan växa sig så stark på bara några år?

Det är så klart svårt att jämföra KPÖ med SAC. Österrike är inte Sverige, och KPÖ är ett politiskt parti, medan SAC är en federation av lokala fackföreningar. Ändå går det att dra paralleller.

Fokus på lokala frågor

KPÖ:s framgångar började med att lokalavdelningen i Graz fokuserade på väldigt konkreta frågor, framför allt bostadspolitiken. Hyrorna i Österrike är höga, och familjer med låg inkomst kämpar hårt för att klara av räkningarna. KPÖ gjorde det till sin hjärtefråga. Folk kunde komma till deras kontor och få rådgivning, även materiellt stöd om det fanns ett akut behov.

Samtidigt gav KPÖ:s folkvalda representanter den största delen av sin inkomst till sociala projekt. De behöll enbart en lön som motsvarade den genomsnittliga inkomsten av en österrikisk yrkesarbetare. I dag är det standard inom partiet landet över. Det är likt hur SAC:s löner beräknas. 

Medan det lokala engagemanget prioriterades inom KPÖ, uttalade sig partiet sällan om stora geopolitiska frågor. Detta gav resultat även i andra delar av landet.

Men framgångarna i Graz hade aldrig kunnat sprida sig om det inte varit för en förnyelse av partiet. År 2018 blev vänsterfalangen av miljöpartiets ungdomsförbund oberoende, ändrade sitt namn till ”Ung vänster” och började samarbeta med KPÖ. Den största delen av de 144 nya partimedlemmar som deltog i årets kongress har sin bakgrund i Ung vänster, och det gäller även några av partiets mest kapabla organisatörer. Med dem kom en ny energi, nya idéer och utkast till ett nytt partiprogram, uppdaterade stadgar och en organisationsstruktur anpassad till dagens verklighet.

Federalistisk struktur

Det må överraska att KPÖ, likt SAC, är en federalistisk organisation, med tanke på att många förväntar sig ett centralistiskt styre bland kommunister. Men den regionala KPÖ-avdelningen från Steiermark (med Graz som huvudstad) hade inte ens skickat ombud till de nationella kongresserna på över tjugo år. Det var förnyelsen som gjorde att de var tillbaka den här gången.

En federalistisk struktur ofta leder till samma frågor, till exempel om resursfördelning. Hur mycket solidaritet med mindre avdelningar är rimlig för dem som har mest medlemmar och pengar? I KPÖ:s fall hade Wien hela 87 ombud på kongressen fast de inte har en enda ledamot i kommunfullmäktige. Tyrolen hade precis fyra, trots dundersuccén i huvudstaden Innsbruck. Här gäller det att hitta en bra balans mellan de lokala och regionala avdelningars autonomi och känslan av att agera tillsammans, i en enad organisation. Det låter välbekant för alla som är del av de kluriga diskussionerna inom SAC om relationen mellan centralorganisationen och LS.

På KPÖ:s kongress diskuterades det många sakfrågor; formalia och pengarna spelade mindre roll. Jag gillade det, men folk förklarade för mig att det också betyder att transparensen kan brista när det gäller både beslutsförfaranden och resursfördelningen. Återigen gäller det att hitta rätt balans.

Facket också på dagordningen

Fackföreningsrörelsen var också ett diskussionsämne. Som de flesta europeiska länder har Österrike ingen betydelsefull syndikalistisk organisation. Fackliga aktivister med syndikalistiska sympatier organiserar sig i lokala fackklubbar inom ÖGB (Österrikes LO). De har sitt eget nätverk, den fackliga vänsteralliansen GLB (Gewerkschaftlicher Linksblock).

Ombuden på KPÖ:s kongress betonade betydelsen av den fackliga aktivismen. Försök att bilda egna fackföreningar sågs som en alldeles för stor utmaning under de omständigheter som råder i landet. 

Även i Österrike undermineras den traditionellt starka fackliga strukturen. Fackliga aktivister har fullt upp med att försvara de rättigheter som arbetarrörelsen har vunnit under de senaste 150 åren. Det långsiktiga målet är en radikalisering av de stora fackens medlemsbas.

Det fanns också en mediedebatt som var relevant för SAC med tanke på hur mycket plats diskussionerna om Arbetaren, medlemstidningen Syndikalisten och sociala medier brukar uppta på kongressen. Argumenten för en starkare satsning på sociala medier var de vanliga: de konsumeras mest, framför allt av unga, och de var snabbare och billigare.

Men det artikulerades ett tungt motargument: fördelningen av flygblad och tidningar kan kontrolleras helt av organisationen själva, medan algoritmerna styr över sociala medier. En tankeställare.

Nu är jag tillbaka i Sverige, helt upptagen med de sista förberedelserna inför SAC:s kongress. Det var kul att bevittna en kongress med vissa likheter bara några veckor innan. Att SAC:s kongress kommer ha fler pauser och att det inte kommer konsumeras alkohol anser jag fördelaktigt.

Publicerad Uppdaterad
4 weeks sedan
Det nya ”facket” Samverkans vice ordförande säger att han är besviken på IF Metall som ”betedde sig illa” när de inte accepterade Teslas nej till kollektivavtal.

Borgerligt blå, arbetarfientligt gula

Sverigedemokrater gillar inte att bli kallade ”bruna”. Nå, här har vi några praktexempel på blågula: borgerligt blå, och arbetarfientligt gula.

Håller så kallade gula fack och avtalsshopping på att normaliseras i Sverige? Det var en av farhågorna när strejkrätten inskränktes år 2019. 

Senast i går skrev jag om hur fackföreningar måste ta striden både praktiskt och ideologiskt, i en analys kopplad till Teslastrejkens tvåårsdag. För arbetarrörelsen är under attack. Från näringslivet och högern, dit Sverigedemokraterna hör. Det nya ”facket” Samverkans vice ordförande säger för övrigt att han är besviken på IF Metall som ”betedde sig illa” när de inte accepterade Teslas nej till kollektivavtal.

De senaste åren har ett par företagsledare gjort utspel om ”egna fack”, till exempel Frilans Finans vd Stephen Schad. ”Det blir inte gulare än så här” sades det . Frågan är vad man ska kalla detta nya försök. Både företagets vd och Samverkans ordförande är aktiva sverigedemokrater. Och det finns kopplingar in i regeringen.

De stora fackförbunden behöver ofta bli påminda om själva grunden för sin existens: att relationen mellan anställd och chef/ägare är ojämlik. Därför är fackets roll att försöka fördela mer makt till den som arbetar.

Det här vet de flesta som någonsin jobbat på riktigt. Att vissa politiker inte fattar konceptet är förklarligt. Men man undrar om SD verkligen vill kommunicera denna syn på fackföreningar till sina väljare? Att det viktigaste är samarbete med arbetsköparna och att LO är för konfliktorienterade. 

Publicerad Uppdaterad
1 month sedan
I mitten av oktober skakades Madagaskar av uppror, lett av den unga generationen. Foto: Brian Inganga/AP/TT

Bakgrund: Madagaskar förr och nu

Det moderna Madagaskar har präglats av politisk instabilitet, vanstyre och snabba förändringar. Bland den unga generation som nu gör uppror beräknas 42 procent vara arbetslösa.

Madagaskar brukar sällan få någon större uppmärksamhet i världsnyheterna. Nyheten den 27 augusti att Frankrike överlämnat tre kranier till Madagaskar var en påminnelse om kolonialtidens grymheter och den svåra vägen till försoning. Ett av kranierna tillhörde kung Toera, ledare för folkgruppen Sakalava.

En fransk tolkning, i affischform, av landets utdragna krig mot Madagaskar i slutet av 1800-talet. Foto: Gallica Digital Library (public domain)

Kolonialstyre och enpartistat

Toera ledde motståndet i västra Madagaskar mot en fransk militäroffensiv och i augusti 1897 togs han till fånga. Franska styrkor halshögg kungen och huvudet transporterades till Paris där det förvarades i ett museiarkiv i 130 år.  

Den franska invasionen av Madagaskar 1883 blev upptakten till ett kolonialstyre som varade fram till 1960. Ett uppror för självständighet 1947 slogs ner med brutala metoder av franska styrkor.

Det självständiga Madagaskar har präglats av politisk instabilitet, vanstyre och snabba förändringar. 1975–1991 var landet i praktiken en socialistisk enpartistat under ledning av Didier Ratsiraka, som senare återkom som president 1997–2002. 

Sedan 2009 har Andry Rajoelina varit en av landets viktigaste politiker, vald till president 2018 och återigen 2023 då efter anklagelser om valfusk.

Bland de fattigaste i världen

Trots att Madagaskar har enorma mineralfyndigheter och goda förutsättningar för jordbruk så är landets befolkning bland de fattigaste i världen. Över 22 miljoner av landets 31 miljoner invånare lever under fattigdomsgränsen. Av landets unga (18–35 år) beräknas 42 procent vara arbetslösa. Bara en tredjedel av invånarna har tillgång till elektricitet.  

Hunger är ett allvarligt problem och nästan 40 procent av invånarna är undernärda. 

Problem med torka har under senare år bidragit till att förvärra situationen. 

FN-organ som World Food Programme har också pekat på att klimatförändringar bidrar till problem.

I en analys på Europe Solidaire beskriver Michel Strulovci hur några få bolag, däribland brittisk-australiska Rio Tinto, ett av världens största gruvbolag, exploaterar Madagaskars rikedomar medan befolkningen lever i armod.  

Publicerad Uppdaterad
1 month sedan
Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson (SD), Liberalernas partiledare Simona Mohamsson (L), Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch (KD) och statsminister Ulf Kristersson (M), i studion inför en partiledardebatt i SVT:s Agenda.
Tidöregeringens partiledare samlade på rad under Svt:s partiledardebatt i Agenda den 12 oktober 2025. Foto: Caisa Rasmussen/TT

Rör inte demon­strations­rätten!

”Retoriken gör mig rädd. Det är vagt och öppnar dörren för många obehagligheter”, skriver en insändare med anledning av regeringens allt hårdare retorik gentemot palestinademonstranterna.

Jag såg på partiledardebatten nu i oktober (2025) och blev helt förfärad. Ja, av många saker, absolut, men särskilt av hur de alla pratade om palestinademonstranterna.

”Jag utesluter inte några rättsliga förändringar”, sa Simona Mohamsson (L) från regeringssidan. Vad tusan är det regeringen tänker göra? Sådana dramatiska uttalanden kan följas upp med vad som helst och jag som tittar har ingen aning vad jag ska vänta mig. Kommer regeringen tillåta protester som sticker dem i ögonen framöver?

Kriminaliserandet av Palestine Action

I Storbritannien har en fredlig aktivistgrupp, Palestine Action, blivit stämplade som terrorister efter att de utförde en aktion där de kastade färg på brittiska stridsflygplan. Oproportionerligt är ordet. Folket säger ifrån genom att hålla upp pappskyltar där det står ”I oppose genocide. I support Palestine Action” och har därför blivit gripna i tusentalet för att stödja terrorism. En stor andel av de gripna är helt harmlösa pensionärer. Den brittiska regeringen bryr sig inte. De utesluter inte heller några rättsliga förändringar för att tysta kritiska röster. I deras ögon är pensionärer och präster terrorister för att de försvarar demonstrationsrätten.

Så hur ska jag tolka detta uttalande från en av folkets främsta företrädare under partiledaredebatten? Jag kan inte annat än att misstänka att samma sak väntar oss här i Sverige som för de i Storbrittanien. En annan partiledare i regeringen refererade till “våra amerikanska vänner”, så jag ska kanske vänta mig att vi också får en ny hemlig polisstyrka (se ICE) som hanterar gapiga demonstranter. Inga rättsliga förändringar utesluts nämligen.

Retoriken gör mig rädd. Det är vagt och öppnar dörren för många obehagligheter. Demonstrationsrätten behöver alltid finnas där, oavsett åsikter som uttrycks, att polisen lägger eller någon annan lägger sig i. Så jag säger till alla partiledarna, särskilt de i regeringsställning: Rör inte demonstrationsrätten!

Rädd demokrat

Publicerad Uppdaterad