Film #72/2018

Barnet bakom ytterdörren

I Allt för min son utvecklar sig snart en verklig skräcksituation som gör att man egentligen helst skulle vilja lämna biosalongen. Foto: TriArt Film

[FILM] Allt för min son Regi: Xavier Legrand Den franska titeln på Xavier Legrands nya film måste ha tett sig svåröversatt. Jusqu’à la garde har den lite klumpiga dubbeltydigheten vårdnad/vakta i ordet garde, men den svenska titeln Allt för min son säger också en hel del om vad det handlar om. Båda exmakarna i skilsmässokriget […]

[FILM] Allt för min son
Regi: Xavier Legrand

Den franska titeln på Xavier Legrands nya film måste ha tett sig svåröversatt. Jusqu’à la garde har den lite klumpiga dubbeltydigheten vårdnad/vakta i ordet garde, men den svenska titeln Allt för min son säger också en hel del om vad det handlar om.

Båda exmakarna i skilsmässokriget gör bokstavligen allt för sina barn, en pojke i tioårsåldern och en flicka på 17. Pappan, en omvittnat trevlig säkerhetschef på ett sjukhus, flyttar för att komma nära dem och vill ha gemensam vårdnad.

Men modern stöttar barnen som inte vill ha kontakt med sin far. Genom domstolsutslag tilltvingar han sig ändå umgänge med Julien.

I den inledande scenen där exmakarnas advokater lägger fram respektive ståndpunkter inför domaren, som gör sitt bästa för att förstå verkligheten bakom anklagelserna, framgår hur svårt det är för utomstående att avgöra vad som är sanningen. Ingen kan se genom väggar in i det privata familjelivet. Inga bevis finns för att våld verkligen utförts, inga vittnen träder fram och till och med de utsatta gör sitt bästa för att förminska de övergrepp som vi snart förstår verkligen har varit vardag i familjen.

Relationen är spänd, sonen Julien väntar bara på att pappa Antoine ska explodera, vilket sker snart in i filmen.

Det är effektivt att fokus ligger på barnet och hans hela tiden vaksamma blickar och beredskap.

Allt för min son kryper blixtsnabbt innanför skinnet. Det är effektivt att fokus ligger på barnet och hans hela tiden vaksamma blickar och beredskap. Pappan kan inte acceptera moderns kliv bort, han utnyttjar sin umgängesrätt för att komma i kontakt med modern, en situation som gör det extra pressande för barnet som vill skydda sin mamma.

Snart utvecklar sig en verklig skräcksituation som gör att man egentligen helst skulle vilja lämna biosalongen.

Det är inte så många filmer som vågar utmana den heliga, biologiska kärnfamiljen, att själva pappan skulle kunna vara hotet är nästan för brutalt. Endast i några få berättelser som klassikern The Shining, med en spritt språngande skräckfilmsgalen man, har vi mött den rollkaraktären (en och annan styvfar har också kunnat slinka förbi någon gång). Detta kanske för att verkligheten som så många barn faktiskt möter är så brutal att den är svår att ta till sig.

Den här filmen har inte heller en lättande katarsisfunktion på minsta vis, den gör bara ont. Och gör gott.

Publicerad

Prenumerera på Arbetarens nyhetsbrev

Box 6507
113 83 Stockholm
Tel: 08-522 456 70 (redaktionen)
redaktionen@arbetaren.se

Tidningen Arbetaren behandlar dina personuppgifter i enlighet med allmänna dataskyddsförordningen, (EU) 2016/679. Du hittar vår dataskyddspolicy här.

Prenumerationsärenden
Tel: 08-522 456 80
(måndagar kl 10-13)
prenumeration@arbetaren.se

Organisationsnummer: 556542-8413
Swishnummer för gåvor: 1234 809 984

facebook-grupp

Arbetarens jubileumspodd gigekonomi

Lyssna på vår podd om gigekonomi

Registrera dig på nyhetsbrevet så skickar vi avsnittet till dig

Klicka här för att stänga