Kultur #33/2018

Pappa lägger pussel

Porträtt
Författaren Victoria Rixer. Foto: Anna Ledin Wirén

[BOK] Kriget, pappa. Ett tillförlitligt sifferminne Victoria Rixer Verbal förlag, 2018 I Victoria Rixers roman representeras Finlands historia av medlemmarna i en familj. Det är inte bara ett genialt grepp, utan också säkert ganska överensstämmande med hur det ser ut i familjer i nationer som under århundraden regelbundet marterats av krig. I Finlands fall kompliceras […]

Bokframsida

[BOK] Kriget, pappa. Ett tillförlitligt sifferminne
Victoria Rixer
Verbal förlag, 2018

I Victoria Rixers roman representeras Finlands historia av medlemmarna i en familj. Det är inte bara ett genialt grepp, utan också säkert ganska överensstämmande med hur det ser ut i familjer i nationer som under århundraden regelbundet marterats av krig.

I Finlands fall kompliceras ställningstagandet av att traditionella kopplingar som exempelvis internationalism-socialistisk ideologi sätts ur spel. Inte ens språktillhörigheten är en säker tuva att klamra sig fast vid i mossen.

Far och dotter tillbringar några dygn tillsammans och reder ut begreppen kring familjens rötter och äventyr, han är ”suom”, fastän han bytt till svenskt namn och förvägrat dottern det finska språk- och kulturarvet.

Hon är nyfiken på både familjens och landet Finlands historia, på varför finnar i Sverige förknippats med fyllon på parkbänkar, knivslagsmål och krigsbarn.

Bland släktingarna finns de som vill glömma, de som vill minnas och prata, de som är arga, de som var ”röda” och de som inte gillade de ”röda” men tvingades se sin dotter gifta sig med en. Och farfar som blev så sjuk av sina upplevelser under vinterkriget att han förvandlade sig till Gustaf Mannerheims okända son, bland en av sina identiteter.

Varför finns det så många olika bilder av historien? Och varför vill man glömma?

Och sondottern frågar: varför finns det så många olika bilder av historien? Och varför vill man glömma?

Kriget, pappa. Ett tillförlitligt sifferminne är en historielektion där historien sitter i skinnet på sina befarare. Och pappa är den enda som med hjälp av sin fantastiska minnesmetod lyckas bevara minnet av vad det egentligen var som hände – och han målar upp dem med hjälp av blodiga fanor, svanar, blå penisar och fjärilar.

Dottern får vara kritisk, hon har en intersektionell syn på kampen som fadern ibland har svårt att hänga med i, men hon vill också fortsätta samtalet som ibland kan bli känsligt, då dämpar hon sig.

Ibland retar hon sig på att hon måste låta honom få äga ordet, det är ett pris hon får betala för fortsatt kommunikation. Och i bakgrunden smyger pappas fru Tuija och lagar mat – ”oerhört effektiv”, enligt pappa.

Pusselbit läggs till pusselbit i hans stora väv om familjen i ett land där krigen aldrig slutade komma, från öst eller väst. 

Inte minst för svenskar som haft så nära kontakt med Finland under århundraden (för de senare till större delen säkert oönskad) är Victoria Rixers bok en välbehövlig lektion i humanism och verklighet, och inte bara siffror, bakom krigets konsekvenser.

Publicerad

Prenumerera på Arbetarens nyhetsbrev

Box 6507
113 83 Stockholm
Tel: 08-522 456 70 (redaktionen)
redaktionen@arbetaren.se

Tidningen Arbetaren behandlar dina personuppgifter i enlighet med allmänna dataskyddsförordningen, (EU) 2016/679. Du hittar vår dataskyddspolicy här.

Prenumerationsärenden
Tel: 08-522 456 80
(måndagar kl 10-13)
prenumeration@arbetaren.se

Organisationsnummer: 556542-8413
Swishnummer för gåvor: 1234 809 984

Arbetarens jubileumspodd gigekonomi

Lyssna på vår podd om gigekonomi

Registrera dig på nyhetsbrevet så skickar vi avsnittet till dig

Klicka här för att stänga