Film #18/2017

Friskt vågat

Regissören Dome Karukoski har tagit tillvara livslusten i sin film om Tom of Finland, betitlad efter den finska, numera världsberömda, tecknaren. Foto: Press

[FILM] Tom of Finland Regi: Dome Karukoski Tom of Finlands teckningar spränger och bultar av lust till häftiga möten, till bejakande blickar, till själva livet. Denna livslust har Dome Karukoski tagit tillvara i sin film betitlad efter den finska, numera världsberömda, tecknaren, och ställer den mot den grå, trista och snåla vardagsnormaliteten och krigets sorg […]

[FILM] Tom of Finland
Regi: Dome Karukoski

Tom of Finlands teckningar spränger och bultar av lust till häftiga möten, till bejakande blickar, till själva livet. Denna livslust har Dome Karukoski tagit tillvara i sin film betitlad efter den finska, numera världsberömda, tecknaren, och ställer den mot den grå, trista och snåla vardagsnormaliteten och krigets sorg och cynism.

Tuoko Valio Laaksonen föddes 1920 i lilla S:t Karins i södra Finland. Sina unga vuxenår tillbringade han i andra världskriget med Tyskland och därpå i vinterkriget mot Ryssland. Enligt filmen, ”baserad på” den verkliga historien om Tom of Finlands liv, led han av efterverkningar efter svåra upplevelser i krigen.

Tuoko Valio Laaksonens pseudonym Tom of Finland var till en början inte ett varumärke utan ett nödvändigt skydd eftersom hans konst betraktades som farlig och var olaglig.

Filmen är fotograferad i snusbrunt 1940-tal, där den enda glädjen i det vardagsgrå är att supa sig full. Och att ha sex med främlingar i parken där cigaretterna lyser som hett röda rubiner – och polisens ficklampor och bilstrålkastare som kalla diamanter – i mörkret. Först 1971 avkriminaliserades homosexualitet, men ”uppmuntran till homosexualitet” var straffbart fram till 1999. I dag finns samkönade äktenskap med rätt till adoption inskrivet i lagen.

Denna häpnadsväckande utveckling under bara några decennier var ingenting som kom från himlen, utan resultatet av ett hårt, smärtsamt och farligt arbete där inte minst kulturen utgjort ett viktig vapen. De aktiva, de som slogs för en förändring, insåg naturligtvis att tystnaden och förbuden var lika farliga och i viss mån dödliga, som att utmana lagar och måttstockar.

Tuoko Valio Laaksonens pseudonym Tom of Finland var till en början inte ett varumärke utan ett nödvändigt skydd eftersom hans konst betraktades som farlig och var olaglig. Därmed kunde hans teckningar av läderklädda muskelknuttar i uniform, mc-utstyrsel eller sjömanskostym göras skamfria på ett unikt sätt – de var inte avsedda för andra än de redan invigda.

När hans teckningar började spridas ut i världen, via en tidning i San Francisco, fick de mottagare som också påverkade bilderna, som att de blev mindre brutala och att männen propagerade för kondomanvändning – detta var under aids-dödens tid.

I dag hyllas Tuoko Valio Laaksonen, som avled 1991 som en respekterad (och fortfarande förstås unik) konstnär med representation på världens museer och gallerier. Filmen om honom är en stark berättelse om konstens och lustens starka betydelse för ett samhälles väg mot ett tillfrisknande.

Publicerad

Prenumerera på Arbetarens nyhetsbrev

Box 6507
113 83 Stockholm
Tel: 08-522 456 70 (redaktionen)
redaktionen@arbetaren.se

Tidningen Arbetaren behandlar dina personuppgifter i enlighet med allmänna dataskyddsförordningen, (EU) 2016/679. Du hittar vår dataskyddspolicy här.

Prenumerationsärenden
Tel: 08-522 456 80
(måndagar kl 10-13)
prenumeration@arbetaren.se

Organisationsnummer: 556542-8413
Swishnummer för gåvor: 1234 809 984

Arbetarens jubileumspodd gigekonomi

Lyssna på vår podd om gigekonomi

Registrera dig på nyhetsbrevet så skickar vi avsnittet till dig

Klicka här för att stänga