Ung Vänster kräver trohet till LO

Septemberalliansen som demonstrerade mot regeringen i höstas är ett exempel på

Septemberalliansen som demonstrerade mot regeringen i höstas är ett exempel på "sektvänster" enligt Ung Vänsters styrelse. Foto: José Figueroa

INRIKES 27 februari 2008

Skriv ut

Ung Vänster ska inte samarbeta med andra fack än LO, och heller inte med delar av LO som avviker från den centrala linjen, eftersom de drivs av ”vänstersekter”. Det är innehållet i ett förslag som Ung Vänsters förbundsstyrelse lägger fram inför kongressen i mars. Men förslaget väcker intern kritik.

I förslaget till strategidokument pekar styrelsen ut ”fackföreningsrörelsen med LO i spetsen” som sin främsta bundsförvant i arbetet för att mobilisera mot högerregeringen. ”Motsatsen till detta är givetvis de vänstersekter som i hopp om att verka vara breda startar nya frontorganisationer och försöker mobilisera till demonstrationer och manifestationer med långa listor på medarrangörer. Ofta ingår olika sektioner eller klubbar av LO-fack bland dessa medarrangörer. Det handlar då nästan alltid om klubbar och sektioner som kontrolleras av personer ur sektvänstern.” skriver de och fortsätter: ”Dessa sektbeteenden splittrar fackföreningsrörelsen och innebär i längden en försvagning av motståndsarbetet mot högerregeringen. Vad som i dag kan verka radikalt och aktivistiskt kommer många gånger i morgon visa sig vara kontraproduktivt och splittrande. Därför är det viktigt att vi genomskådar sekteristerna och vågar säga nej till deras initiativ.”

Ett exempel på vad styrelsen menar med ”vänstersekter” är Septemberalliansen, en sammanslutning av ett 50-tal organisationer, sammanslutningar och fackklubbar som förra året arrangerade demonstrationer på olika platser i landet mot regeringens politik. Bland deltagarna fanns bland annat Ung Vänster Storstockholm samt klubbar från IF Metall, Seko och Kommunal.
Arbetaren har talat med en distriktsaktiv medlem i Ung Vänster som vill vara anonym eftersom han bryter mot Ung Vänsters tradition att inte föra fram intern kritik i media.

Han berättar att kritiken mot förbundsstyrelsens skrivningar är utbredd inom organisationen och tror att diskussionerna kommer att bli stora när förslaget tas upp på kongressen.
– Det är många som tycker att de har en ganska konstig beskrivning av Septemberalliansen och en felaktig syn på samarbete med radikala LO-klubbar och sektioner. Att de skulle vara styrda av små vänstergrupper skulle jag snarare säga är LO-ledningens bild.
Han menar att det som många medlemmar inom Ung Vänster reagerar främst mot i förslaget är att lokala LO-klubbar och sektioner pekas ut.
– Det är just dem vi ser som hoppet inom LO. Om det ska komma till en enighet inom arbetarrörelsen så kommer den underifrån, säger han.

Ung Vänsters förbundsordförande Ida Gabrielsson menar att förslaget handlar om att välja den mest strategiska och radikala sättet att arbeta.
I det här dokumentet pekar ni i princip ut allt som inte följer LO:s centrala linje som sekter. Vad har ni emot initiativ som kommer underifrån?
– Vi tycker det är jättebra med initiativ underifrån och samarbetet kommer ju framför allt att kunna bedrivas lokalt. Det vi reagerar mot är fackklubbar som består av personer som driver stora delar av sin verksamhet med LO som fiende. Däremot tycker vi att radikala fackklubbar som agerar inom ramarna för det man gemensamt har bestämt är positivt.
I förslaget skriver styrelsen också ”Vi vägrar ansluta oss till dem som kräver politiska strejker eller till dem som kritiserar LO för att man anser att de är för passiva.”

Att bredda det fackliga samarbetet och inkludera exempelvis SAC Syndikalisterna ser Ida Gabrielsson inte som en möjlighet.
– Vi håller inte med dem i sak när det gäller strategier och hur man ser på hur en fackföreningsrörelse ska fungera. Man måste välja. Vill man samarbeta med fackföreningsrörelsen och LO står det i motsättning mot att samarbeta med mindre vänstergrupper eller små fackföreningar, säger hon.
Men är inte det att splittra vänstern?
– Vi tycker inte det. LO är en väldigt stor fackföreningsrörelse där de allra flesta vanliga människor är medlemmar. Någon motsvarighet finns inte i det svenska politiska landskapet.


Sara Jeswani
sara.jeswani@arbetaren.se

14 kommentarer

"Vanliga människor" är verkligen inte en graciös formulering.

Nicke 08-02-27 10:34

Blir det inte lite väl patetiskt när kommunister kallar frihetliga socialister en "sekt"?

Berne 08-02-28 09:58

Verkar som Ida Gabrielsson siktar in sig på en karriär inom LO. Lite konstigt eftersom LO, kongress efter kongress, har sagt att de inte vill ha med några andra att göra än socialdemokraterna. Trist att UV gör högerns jobb genom att splittra vänstern.

Per Henriksson 08-02-28 09:58

Det är sorgligt att se hur UV blir mer och mer tandlösa i sin fackliga linje. Att de har en viss fientlighet gentemot SAC-Syndikalisterna är gammal skåpmat, men att de numera inkluderar radikala klubbar inom LO i sin fantiserade fiende "sektvänstern" är inte mindre än skrattretande. Uppenbarligen agerar UV större splittrare snarare än de man anser tillhöra sektvänstern.

Robert Halvarsson 08-02-28 09:58

"Det handlar då nästan alltid om klubbar och sektioner som kontrolleras av personer ur sektvänstern."

Job 08-02-29 03:33

Det verkar som om Arbetarens kommentarformulär inte uppskattar vänsterpilar (%lt;). Hursomhelst hade jag tänkt säga att jag skulle tro att de omnämnda klubbarna och sektionerna förmodligen är mer demokratiska än de flesta.

Job 08-02-29 03:33

Så Ung Vänster ämnar alltså att överta produktionsmedlen och befria arbetarklassen genom gammal hederlig Saltsjöbadsanda? Ja jisses...

Micke, Katrineholms syndikalistiska Ortssektion. 08-02-29 03:33

Bra att UV sätter ned foten.

Anton Andersson 08-02-29 10:14

"Bra att UV sätter ned foten." Håller fullständigt med dig. Bra att de sätter ner foten (så att vi slipper dem i våra kampanjer).

Folkkommissarien 08-03-03 01:54

Skön utveckling. Vänsterpartiet vill bli sossar, sossarna vill bli liberaler, liberalerna vill bli moderater, moderaterna vill bli fascister, osv....

Counting crows 08-03-03 01:54

Äntligen! Det här borde väl skingra dimridåerna och slita av det sista av radikal fernissa som UV mot förmodan hade kvar. Om UV går denna väg så kanske radikala ungdomar söker sig till bättre verksamhet än att grotta ner sig i den byråkratiska återvändsgränd som alltid varit UV's signum. Allt stöd till UV's marsch in i glömskan!

Alfred Åland 08-03-04 10:21

efter attacken på papperslösa arbetare kommer detta... UV är inte en sociaslistisk organisation, UV tar upp kampen MOT arbetarna!

L 08-03-07 02:34

Gårdagens nyheter; En SSU:are är värd mer än tio ung-vänstrare. UV håller på att bli lika yra i bollen som RKU. Snacka om vilse i pannkakan. Men vem bryr sig egentligen? Medelklassbarnen i UV kan måla sig med kajalpenna, vira in sig palestinasjalar, byta blandband och oja sig över de farliga "vänster-terroristerna" som hotar deras låtsasrevolution över sin vattniga kikärtssoppa. Emellertid så kan vi andra och några hederliga gamla sossar gå ut och bedriva verklig klasskamp och skrämma några kapitalister på knä. Jag fäller inga tårar.

Markus Runtzell 08-03-09 10:28

Först måste det igenom kongressen, eller hur? Och jag tror inte att et omodifierat kommer att leta sig genom, kamraterna utanför fs är för smarta för det... hoppas jag.

08-03-18 10:57

Kommentera

Din kommentar
Dina uppgifter


Alla kommentarer kontrolleras och kan komma att tryckas i papperstidningen.

Annonser

http://www.arbetaren.se/prenumerera

http://www.sac.se/

http://www.arbetaren.se/klimatblogg/

http://www.joehill.se/

Tidningsbutiken.se
Du som gillar Arbetaren kanske också gillar Arena, Bang, Expo och New Internationalist. Ta en titt i tidningsbutiken.se.